Veranderende AMH waarde

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Dinnie93, 2 mei 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dinnie93

    Dinnie93 Lid

    29 mrt 2024
    14
    8
    3
    Vrouw
    #1 Dinnie93, 2 mei 2024
    Laatst bewerkt: 2 mei 2024
    Drie maanden geleden werd bij mij een zeer laag AMH vastgesteld van 0,2. Dit gebeurde per toeval tijdens een algemeen bloedonderzoek waarbij de huisarts allerlei bloedwaarden had aangeduid.

    Op dat moment gebruikte ik nog de Nuvaring, maar dit zou volgens haar slechts minimaal effect hebben. Ik stopte onmiddellijk met de ring en volgens de huisarts zou ik waarschijnlijk geen cyclus meer krijgen en meteen in de vervroegde overgang komen met deze waarde. Wonder boven wonder kwam er wel een cyclus op gang. Elke maand netjes 28 dagen met ovulatie op dag 13/14, maar wel met spotting doorheen de ganse luteale fase (dit heb ik al sinds mijn tienerjaren). Er staat eind juni een afspraak met de fertiliteitsarts ingepland, maar op mijn vraag werd afgelopen weken bij de huisarts opnieuw geprikt op AMH en even later op FSH. Die waren ondertussen 0,7 en 6,5. Nog steeds niet schitterend natuurlijk.

    Omdat mijn eigen huisarts met vakantie is, moest ik bij een andere arts komen om de resultaten te bespreken. Zij stelde me heel wat vragen en wist me te vertellen dat bij doorlopend gebruik (dus zonder stopweek, wat ik al anderhalf jaar deed) hormonale anticonceptie wel degelijk een grote invloed kan hebben op de AMH waarde en dat het in deze gevallen ook heel wat langer dan de gebruikelijke twee maanden kan duren om terug tot je werkelijke niveau te komen. Zij raadde me dus aan om binnen drie maanden opnieuw de waarden te laten prikken en tot die tijd nog niet te erg te panikeren omdat mijn lichaam zichzelf nog aan het reguleren is.

    Online vind ik niks terug over deze theorie, maar zijn hier misschien vrouwen die een geleidelijke toename van hun AMH zagen na het stoppen met anticonceptie?
     
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Onze arts zei dat AMH geen vaste waarde is. Hij kan enigszins fluctueren. Daarom wordt er vaak niet graag op geprikt, op zichzelf zegt het niet alles. Je hebt daarbij ook een echo nodig om een follikeltelling te doen begin van je cyclus. Die telling en je AMH samen zeggen al iets meer.
     
  3. Mai1998

    Mai1998 Bekend lid

    21 mrt 2023
    940
    723
    93
    Vrouw
    Ik heb ook 3 keer een veranderende amh waarde gehad, volgens de fertiliteitsarts is dit normaal en is het vooral belangrijk om te kijken naar de fsh en lh waarden die bij die amh waarden worden geprikt. Dus een laag amh met hoog fsh, bijvoorbeeld, is problematisch en kan een teken zijn voor vervroegde overgang. Met een fsh van 6.5 zou ik mij echt nog niet te veel zorgen maken! Ik heb een amh gehad van 0,89, 1,21 en 1,06. Mijn fsh schommelt rond de 6 maar was bij de laagste amh meting 12.6. Ik ben overigens 26 jaar, dus mijn amh is niet perse geweldig. Hoe oud ben jij?
     
  4. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.460
    944
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Zover ik weet is het zo dat als je doorlopend anticonceptie gebruikt je de eierstokken als het ware in een slaapstand zet. Om dat weer aan te wakkeren kan inderdaad weer even duren. De theorie wat je huisarts beschrijft ken ik ook niet. Het is namelijk niet zo dat je bijvoorbeeld je eicel voorraad spaart door geen cyclus te hebben en dat de voorraad die er is hetzelfde blijft. Het neemt af en verdwijnt op een gegeven moment als je richting overgang gaat.
     
  5. Dinnie93

    Dinnie93 Lid

    29 mrt 2024
    14
    8
    3
    Vrouw
    Ik ben 31 en kreeg van de huisarts tussen de regels door te horen: dan had je er maar vroeger aan moeten beginnen.

    Vond ik een beetje ongevoelig van haar. Heb van men 13de tot men 28ste een relatie gehad met een man die ABSOLUUT geen kinderen wilde en daar had ik me ook bij neergelegd. Toen deze relatie uit was twee jaar geleden mijn nieuwe vriend leren kennen, die al twee kids heeft. Door hen zag ik opeens dat kinderen helemaal geen last zijn maar dat ik het hartstikke fijn vind om mee voor hen te zorgen. Maar je kijkt dan toch nog even of het wel goed blijft lopen voor je samen voor nog een kindje gaat. Het leven loopt zoals het loopt, dat laat zich niet altijd plannen...
     
  6. Dinnie93

    Dinnie93 Lid

    29 mrt 2024
    14
    8
    3
    Vrouw
    Ze bedoelde ook niet dat je eicelvoorraad gespaard wordt, maar wel dat het langdurig gebruik van hormonale anticonceptie in combinatie met het overslaan van de pil/ringvrije weken ervoor kan zorgen dat het na het stoppen met deze anticonceptie langer kan duren om alles uit je systeem te krijgen en je eigen, werkelijke waarden te kunnen vaststellen. :) In haar voorbeeld was het dus best mogelijk dat mijn werkelijke waarde bv. rond de 1,2 ligt, maar dat dit momenteel nog niet zichtbaar is omdat mijn lichaam nog aan het reguleren is na 18 jaar aan de anticonceptie.

    Dit zou mooi zijn natuurlijk, maar ik vind er nergens wat over terug. Dus vraag me af of ze niks uit haar duim zuigt om me voorlopig gerust te stellen.
     
  7. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.482
    4.364
    113
    Vrouw
    Alleen een laag AMH zegt inderdaad niet zoveel, mijn AMH was 0.89 (ik was toen ook 31) fsh volgens mij ook rond de 6. De arts zei dat ik op niet meer dan 5 eicellen moest rekenen en ik moest met spoed IVF doen (lang verhaal kort: ik moest geopereerd worden en daar 6 maanden van herstellen voordat ik zwanger mocht worden). Uiteindelijk zat ik tegen overstimulatie aan met meer dan 20 follikels en 11 goede eicellen. Het hoeft dus niet zoveel te zeggen en ook met een relatief laag AMH zijn er gelukkig nog goede kansen op een zwangerschap! Je hebt helemaal gelijk dat het leven loopt zoals het loopt, ik hoop dat je je niet teveel zorgen maakt en je zwanger mag worden. Heel veel succes!
     
  8. Mai1998

    Mai1998 Bekend lid

    21 mrt 2023
    940
    723
    93
    Vrouw
    Pfftt... Enorm ongevoelige opmerking inderdaad, hopelijk lukt het om je daar niet te veel van aan te trekken! En kom op, 31 is volgens mij gewoon een normale gemiddelde leeftijd om aan kinderen te beginnen! Ik vermoed dat je amh inderdaad nog een beetje aan het stabiliseren is na de anticonceptie. Je fsh is in ieder geval prima en laat zien dat je lichaam niet enorm haar best moet doen om te ovuleren!
    Succes bij de fertiliteitsarts eind volgende maand, hopelijk kan die je geruststellen!
     

Deel Deze Pagina