Onze zoon wordt eind oktober 5 jaar. Nu zit ik alvast over kinderfeestje na te denken. Waarschijnlijk worden er 4 of 5 kindjes uitgenodigd. Onze dochter is in juni jarig en zowel toen ze 5 als 6 werd, hadden we prachtig weer (en een grote tuin), dus zijn we thuis gebleven en hebben we niet veel hoeven regelen (behalve wat water en een badje...). Maar eind oktober en jongens..dat wordt een ander verhaal. Ik ben zelf niet zo van de binnenspeeltuinen en verzin het liefste thuis iets, maar heb nog niet zo veel ideetjes...Iemand tips?
Een themakoffer een idee? Wij gaan wel naar een binnenspeeltuin omdat we het thuis niet kunnen housen en het slecht weer wordt.
Mijn dochter wordt ook 5 in oktober, maar is geen echt meisje-meisje. Zij heeft zowel jongens als meisjes uitgenodigd en wij vieren het gewoon thuis. Gelijk uit school gaan ze mee, gaan we naast de cadeautjes uitpakken plakken cake eten, mogen ze zelf slagroom op spuiten en dan versieren. Dan kunnen ze even spelen als wij gaan puinruimen en alles klaarzetten voor de knutsel: slijm maken! Die slijm krijgen ze dan ook in een plastic potje mee naar huis. (Succes ermee ouders! Haha!) En we eindigen met pannenkoeken eten. Ik laat verder de kinderen gewoon spelen. Heb nog wel wat simpele spelletjes achter de hand mocht het minder soepel verlopen. Denk aan blikgooien (toren van plastic bekertjes ipv blik), ballonnendans, ballonnetjes trappen, koekhappen... Maar ik denk dat ik dit niet eens nodig heb.
Toen onze oudste vijf werd heb ik wat kaartjes gemaakt met verschillende spelletjes erop. (Spijkerpoepen, koekhappen, voorlezen, kookwekker verstoppen, mummificeren met wc papier, smarties verplaatsen met rietjes etc. Gewoon redelijk simpele activiteiten. Ook vrij spelen erbij, geloof ik. Elke keer mocht een kind een spelletje kiezen en dat gingen we dan doen. Kinderen hebben zich prima vermaakt. En ik vond het ook wel relaxed: geen 'draaiboek' waarbij je per se alles aan bod wilt laten komen. Wat lukt dat lukt en de rest dab maar niet. Voor de jongste ga ik iets soortgelijks doen, maar ga ik spelletjes verzinnen of aanpassen zodat het binnen een thema past. (Dino's... zoals zoveel 5-jarige jongetjes is bij er dol op.).
Mijn dochter gaf gisteren haar eerste kinderfeestje voor haar vijfde verjaardag en had jongens en meisjes uitgenodigd. Ze had vijf kinderen uitgenodigd die uit school meekwamen. We begonnen met cadeautjes en daarna hebben we poffertjes gegeten. Daarna hadden wij de mazzel dat we toch even naar buiten konden en hebben we bellen geblazen, van die hele grote met die touwen en ook allemaal andere speciale bellenblaasdingen en een machientje. Geweldig om met zijn allen erachter aan te rennen. Daarna nog wat spelletjes gedaan en vrij gespeeld en als afsluiting nog cake versierd met slagroom, smarties en hartjes. Toen werd iedereen weer opgehaald en was ik kapot, haha!
Onze zoon is van februari, toen hij 5 was maakten we een soort speurtocht met piraten. Kapitien Roodbaard zijn schat was gestolen en hij kreeg een landkaart waar die verstopt was maar dit waren puzzel stukken en moesten dus verdiend worden, In het begin moesten de jongens zelf hun shirt tekenen met textiel stiften en daarop kwam hun eigen gekozen Piraten naam. De onderkant werd aan flarden geknipt en ze kregen een lapje zwarte stof als “riem” om het shirt. Daarna deden we de spelletjes waarbij ze een puzzelstuk konden verdienen bijv dolfijn happen in een emmer water, vis happen en ballonnen naar de overkant brengen terwijl het stormt op zee ( ballonnen naar de andere kant brengen met 1 vinger terwijl de waaier op de grond aan staat) En we hebben blik groenten gespaard en deze beplakt met doodskoppen, en piep schuim ballen zwart gespoten zodat dit kogels waren waar je mee kon blik gooien. Op het laatst vuilnis zakken over de tafel gelegd patat er op gegooid in hier en daar een klodder mayo curry en ketchup op de vuilnis zak gegooid, je zag de kinderen kijken geen borden ? Geen bestek ? Nee hoor piraten eten ook gewoon met hun handen van tafel toen kregen ze het laatste stukje van de kaart waarop ze de plek zagen waar de schat verstopt was, hier in zat voor iedereen een bedankje voor het leuke feestje en een piraten schat kist met ooglapje en een piraten munt met wat heel wat lekkere chocolade munten ze vonden het een super leuk feestje,
Klinkt fantastisch! Zo zou ik het ook doen, als je niet naar buiten kan kun je ook een kistje laten versieren met stiften, stickers, plak vilt etc en de spelletjes aanpassen zodat je het ook binnen kan doen.
Hier met 5 jaar ook een piratenfeestje vergelijkbaar met dat van @Hippo89 Hier in januari en gelukkig een poosje droog op de middag van het feestje. Zijn we hier een fotospeurtocht naar het strandje gaan doen waar ze een schat konden vinden.
Misschien te simpel: Eerst met z’n allen wat drinken/cadeautjes etc, daarna een supergroot fort maken in de huiskamer met alle jongens, met matrassen/luchtbedden erin en de televisie en daarna film kijken? Lijkt me echt de hemel als je 5 jaar oud bent.