Verandering in cyclus

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Ellenore, Jun 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

May 13, 2008
    2,035
    0
    0
    Goedemiddag.

Ik wil graag hier een vraag stellen omdat mijn eigen huisarts me niet helemaal begrijpt of serieus neemt.
    Ongeveer 17 maanden geleden ben ik bevallen van een zoon. Ik heb na de bevalling misschien 7 mnd de pil gebruikt en daarna overgegaan op condoom. Voor de zwangerschap had ik een implanon staafje.
    Dus sinds november 2009 gebruik ik geen anticonceptie naast het condoom.
    Vanaf maart dit jaar is mijn cyclus veranderd. In maart en april had ik een cyclus tussen de 30 en 33 dgn terwijl het voorheen keurig 28 dagen was (kan de pil zijn geweest).
    Ook heb ik meer last van zeurende buikpijn en af en toe zelfs opvliegers. Mijn huisarts heeft een bloedonderzoek laten doen om te kijken of ik misschien in de overgang zou zijn, maar dat is niet het geval. Ik heb trouwens ook steeds meer last van pms.
    Deze maand ben ik weer ruim over tijd. Ik zit nu op dag 36.
    Ik wil heel graag weten of het normaal is dat je cyclus veranderd of dat ik misschien langs een gynaecoloog moet. Ik ben soms bang dat het niet goed zit bij mijn eierstokken of baarmoeder. Mijn huisarts echter heeft geen oor naar bezorgdheden, dus ik wil haar niet iedere keer lastig vallen. (Heeft ook te maken met dat ze aan de andere kant mijn klant is die ik te vriend moet houden).

Hebben jullie een antwoord voor mij? Ik koop in elk geval nog een zwangerschapstest ;)

Liefs Ellenore

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Ellenore,

het komt bij veel vrouwen voor dat de cyclus ineens wat veranderd. Dat is op zich niet raar en is eigenlijk juist heel normaal omdat je hormoonspiegel niet je hele vruchtbare leven hetzelfde is. Mocht je nu echt een hele tijd (2 maanden bv) niet ongesteld worden zou ik wel weer even contact opnemen met je HA, die kan dan je cyclus opwekken met medicatie. Ook kan je dan even precies vertellen hoe je cyclus er uit ziet en dan kan zij bepalen of er verder iets mee gedaan moet worden. Ik zou me dus inderdaad niet direct druk maken over eventuele problemen, juist omdat de cyclus bij veel vrouwen wel eens veranderd of even uit zijn doen is.

Groetjes Brigitte

Share This Page