Owkee... waarschijnlijk weer een bericht van een overbezorgde/perfectionistische moeder, maar ik zit ermee, dus moet t ff kwijt! Heb in de laatste weken een paar keer verhalen gelezen van kindjes die een ontwikkelingsachterstand hadden opgelopen omdat er te weinig met ze gedaan/"gespeeld" werd en maak me (vanzelfsprekend ) direct zorgen dat ik t ook niet goed doe... Wat doen jullie met je kleintjes als ze wakker zijn? Hier kan Emma vrij goed in de box liggen, maar veel meer als naar dr mobile kijken doet ze niet (ze vindt m wel donders interessant hoor!) Ik leg haar regelmatig even op d'r buik neer, maar dat is niet favoriet. Ze kan haar hoofdje optillen, maar is liever lui dan moe heb ik t idee. Speeltjes ervoor neerleggen werkt ook niet, als ze die niet makkelijk genoeg kan zien zijn ze al heel snel niet interessant meer haha! In de wipstoel vindt ze wel leuk op t moment, daar hangt een koordje boven met kleine speeltjes eraan, die probeert ze al een beetje te grijpen (lukt nog niet echt hoor). En ik heb r natuurlijk regelmatig op schoot... Sorry voor het lange verhaal, maar wat doen jullie met je wakkere kleintjes? Zijn er spelletjes/activiteiten waar ik nog niet aan gedacht heb en die wel leuk en (eventueel) leerzaam zijn?? Het gaat me er niet om dat ik nou wil dat ze zich supersnel ontwikkelt hoor, ik heb meer even bevestiging nodig dat ik niet te weinig doe... Thnx alvast!!!
Je doet heus niet te weinig hoor! Wij spelen vooral op het aankleedkussen. Dat vindt hij helemaal geweldig! Dan zingen we liedjes, doen we bv. 'komt een muisje aangelopen', we kletsen tegen elkaar. Met een beetje mazzel gaat hij terug praten. Verder af en toe in de box, de mobiel is prachtig. Maar na de fles gaapt hij alweer snel en gaat hij weer naar bed. Hier werkt het prima
Hallo Revolucia. Onze kleine is ongever net zo oud als Emma. Als ze wakker is, dan ligt ze veel in haar box, met mobiel. Het is er 1 met een (niet al te irritant) muziekje en fel gekleurde beestjes. Vindt ze erg leuk. Ook vindt ze zichzelf erg interessant en ze kijkt dus veel naar haar handjes en voetjes. Ik leg ook vaak een kleed op de grond en dan leg ik haar hierop. Dan kijkt ze heel de woonkamer rond, toch weer net een ander perspectief dan bij mama op schoot of vanuit de box. Ik ga er ook vaak bij zitten, met een speeltje wat geluid maakt (bijvoorbeeld een belletje). Die houd ik dan links of rechts van haar hoofdje en probeer haar er naar te laten kijken (en dan steeds afwisselen). En ik neem haar natuurlijk ook regelmatig op schoot. Dan zing ik liedjes of vertel verhaaltjes (kan ooit de grootste onzin zijn, haha). Dit duurt allemaal maar kort, want zo'n jonge baby is natuurlijk snel ergens op uitgekeken. Oh ja, baby op de arm en dan het huis rondlopen vinden ze vaak ook leuk. En dan bij bepaalde dingen stoppen en uitleggen wat het is ('kijk, dit is een schilderij..'). En ik denk dat het voor kindjes leuker is om op de rug te liggen om te spelen. Dan zien ze meer lijkt me. Maar voor het nekje is het natuurlijk wel goed om ook regelmatig op het buikje te liggen. Maar ik denk zelf dat ze op deze leeftijd het meeste leren door gewoon lekker ergens op de rug te liggen en rond te kijken. Zo ontdekken ze hun eigen lichaam ook. Als jouw kleintje het prettig vindt in de box of wipstoel, dan is dat toch prima. Kan ze lekker rondkijken. Als ze het niet (meer) leuk vindt dan hoor je het wel!! (dit is trouwens ook een lang verhaal geworden..)
Ze is 2,5 maand! Meer dan een beetje kijken naar een mobiel of een speeltje doen ze niet hoor op die leeftijd . Op die leeftijd kun je geen spelletjes met ze doen behalve laten kijken naar dingen en knuffelen. Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze achter gaat lopen met haar ontwikkeling. Alles komt met de tijd.Ik zou er niet te krampachtig mee omgaan hoor.
Ik doe ook niet veel meer dan jij hoor! Na zijn flesje laat ik hem eerst even rustig uitbuiken op mijn schoot en knuffelen we wat. Daarna leg ik hem met zijn gezicht naar me toe op schoot en ga ik een liedje zingen, gekke bekken trekken of praat ik onzinverhalen tegen hem. Hij is nu op de leeftijd dat hij gaat terugbrabbelen, echt geweldig is dat Als hij een geluidje maakt, doe ik dat geluidje na. En dan komt er weer een nieuw geluidje en een dikke lach Na het spelen op schoot leg ik hem in de box of op zijn speelmat. In de box kijkt hij naar zijn mobile, of pakt hij zijn knuffeltje. Meer speeltjes heb ik er niet in liggen. Boven de speelmat hangt een boog met speeltjes, en daar gaat hij tegenaan slaan of hij pakt ze vast. Na het spelen gaat hij dan weer naar bed. Soms ga ik ook met hem door het huis lopen om hem dingen te laten zien (kledingkast, voorraadkast, als het maar kleurtjes heeft). Hij heeft ook een babyschommel, maar die gebruik ik meer als laatste redmiddel bij huilbuien Dus volgens mij doe je niet te weinig hoor! Ze zijn ook alweer snel moe op die leeftijd, en teveel wilde spelletjes hebben alleen maar een overprikkeld, oververmoeid kind tot gevolg...
Mijn zoontje is ongeveer even oud. Na de fles laat ik hem eerst ook even uitbuiken, daarna zet ik hem tegenover me op schoot en ga ik verhaaltjes tegen hem vertellen of ik heb een knisperbeestje dat ik dan voor hem hou (en natuurlijk mee knisper) in de hoop dat hij deze dan pakt. Sinds een paar dagen doet hij dat. Verder probeer ik hem aan het lachen te maken door gekke geluidjes te maken en zijn gezichtje aan te raken. Daarna gaat hij lekker de box in, want alleen leren spelen vind ik ook belangrijk. Ik heb een mobile hangen en hier kan hij vaak wel een half uur mee zoet zijn. Hij ligt ontzettend te lachen tegen dan ding. Leuk om te zien en te horen . Ondertussen heeft hij wat knuffeltjes vast die in de box liggen en binnen zijn handbereik zijn. Zodra hij begint te jengelen (de ene keer na 10 minuten de andere keer na een half uur) is dat een teken voor mij dat hij moe is en dan gaat hij naar bed. Dus zo heel veel spelletjes doe ik ook niet met hem. Het enige da ik probeer te stimuleren is dat hij iets vast probeert te pakken en dat hij lekker ook even alleen kan "spelen". In zijn geval is dat dus nog niet meer dan naar zijn mobile te kijken. Volgens doe je het dus perfect ! En zoals ook al gezegd. Probeer het niet te veel te forceren. Ze kunnen en snappen veel meer dan wij denken...
Ze is nog zo klein 2 maanden en 2 weken, dan doen ze nog niet veel hoor. Als hij wakker is hier dan voed ik hem, en dan verschoon in hem, tijdens het verschonen spelen we en zing ik tegen hem, hij trappelt dan met zijn voetjes en zwaait met zijn handjes, hij probeert ook een speeltje wat boven hem hangt te volgen, echt er naar grijpen kan nog niet. Als we dat hebben gedaan, dan naar beneden lekker in de box, waar een hoop speelgoed ligt, hij vermaakt zich makkelijk een half uur in de box terwijl ik ontbijt en de vaatwasser aan zet. Dan begint hij te jengelen en wil zijn speen, betekent ik ben moe ik wil slapen, ik pak hem dan op leg hem in zijn bedje en dan gaat hij slapen. Wat ik ook doe iedere dag 1 keer is hem op zijn buikje leggen, een paar tellen niet lang hoor, dat vind hij prima. Ik speel ook met hem in de box dan begint hij geluiden te maken en te lachen tegen me zo schattig.
Ik ben toch wel even nieuwsgierig waar je die verhalen hebt gelezen over ontwikkelingsachterstand? Ik heb er nog nooit over gehoord. Ik denk dat dat meer opgaat als je helemaal niks doet met je kleintje. Dus echt alleen maar in bed laat liggen ofzo. Ik doe ook de spelletjes die al door de anderen zijn opgeschreven. Verder doe ik ook wel zijn handjes vasthouden en dan hem in zijn handjes laten klappen en een liedje erbij zingen. Vind hij erg leuk. En ik doe optrekspelletjes met hem, dus vanuit halfzit optrekken tot zit. Vindt hij ook leuk.