Hallo, Ik werk al ruim 4,5 jaar als beveiliger. Ik wordt uitgezonden naar een object in Goes (17km van huis) en heb al 3,5 jaar een vaste rooster. Maandag en Dinsdag middag en Vrijdag een hele dag. Deze rooster wijkt weleens lichtelijk af maar staat voornamelijk toch zo'n 3,5 jaar vast zo. Mijn werkgever gaf al aan dat als beveiliger een vaste rooster ongebruikelijk is maar toch is het me al die tijd toegezegd (en mijn collega's hebben dan ook zo hun vaste tijden/rooster op onze object). Nu vind mijn werkgever dat dit niet meer werkt zo en hij wil drastisch wat veranderen. Mag hij mij ineens weg halen bij deze object om mij werk aan te bieden op een locatie ver weg en mij dwingen nachten en avonden te werken? Ik weet namelijk dat als beveiliger je 7 dagen in de week 24 uur per dag ergens ingeroosterd kan worden, maar aangezien ik nu 4,5 jaar op een vast object zit en 3,5 jaar een vast rooster heb, mag ik (zolang mijn post blijft bestaan natuurlijk) weigeren verder weg te moeten reizen of nachten of avonden te werken? Wat zijn mijn rechten en plichten? heeft mijn arbeidsverleden hier invloed op?
Beste Loes1980, UWV kan geen oordeel geven over onderlinge afspraken met betrekking tot werktijden. Wellicht kun je door het een Juridisch Loket of een vakbond laten uitzoeken of je werkgever de huidige afspraken eenzijdig mag wijzigen. Op de website van het Juridisch Loket staat ook informatie over arbeidsvoorwaarden en werktijden. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare