Hoi dames, Ik ben inmiddels ruim 13 wk zwanger (en nu weer voor de 2e keer ziek i.v.m. zwangerschap e.d) Ook werk ik bij een beveiligingsbedrijf en als je ziek bent of een dienst moet ruilen ofzo omdat je kind ziek is b.v. is dit alijd een groot probleem. Na mijn laatste ziekmelding is mijn baas behoorlijk moeilijk gaan doen en na veel praten neigen we ernaar toe dat hij mij mijn ontslag aanbied na mijn bevalling. Momenteel heb ik een vast contract en werk ik hier al 4,5 jaar. Hij zegt dat mijn collegas geen begrip hebben meer voor mijn vele ziekmeldingen (let wel, ik ben gemiddeld 3x per jaar ziek en dan niet langer als 1 a 2 dagen omdat ik zo snel mogelijk weer wil komen werken. Maar mijn baas zegt 3x per jaar is te veel) Ik vind het aan de ene kant wel een opluchting, want straks zit ik met 2 kinderen en een baan die absoluut niet flexiebel is, en waar ze me straks naar objecten kunnen sturen die ver weg liggen voor avonden en nachtdiensten, en dit is niet te combineren met 2 kids. Hier heeft hij al enigsinds mee "gedriegd" en zegt misschien is het beter dat we je je onstlag geven met behoud van een ww uitkering. Maar ik vind het ook een beetje eng. Ik moet dan wel binnen 1 jaar weer aan het werk zijn. Ik ben wel al 32 jaar dan met 2 kids. Ik weet het niet. Ik wil en moet eigenlijk hier wel weg maar het is wel eng. (mijn hormonen helpen ook niet echt) En niet werken ofzo is absoluut geen optie. Mijn man werkt al fulltime en we hebben het inkomen van mij wel nodig. Gelukkig heb ik recht op 1 jaar ww met een aanvullend verzekering waardoor ik in het 1e jaar 100% loon heb. Maar dan... En mijn baas geeft aan bij het aanbieden van mijn ontslag dat hij een opzegtermijn heeft van 2 maanden, waarbij ik niet hoef te werken maar dat hij wel doorbetaalt. Maar gaat dat in gelijk na mijn bevalling of pas na mijn zwangerschapsverlof? En kennen jullie deze gevallen en waren ze goed afgelopen? Alvast bedankt
Beste Loes1980, Je werkgever mag je zolang je ziek bent in ieder geval niet ontslaan. Daarnaast heb je als werknemer ontslagbescherming tijdens zwangerschap. Je werkgever mag je dus niet ontslaan als je zwanger bent. Dit geldt tot 6 weken na je bevallingsverlof. Dit betekent dat je als je een werkloosheidsuitkering aanvraagt deze pas kan ingaan vanaf 6 weken na je bevallingsverlof. Actuele informatie vind je in deze brochure: Ontslag, en nu? Wat moet u weten als u uw ontslag krijgt. Ontslag is (meestal) een juridisch ingewikkelde zaak. Mijn advies is voordat je akkoord gaat juridisch advies in te winnen bij je rechtsbijstandverzekering, vakbond of juridisch loket (0900-8020). Je kunt op deze manier het ontslagvoorstel van je werkgever goed laten nakijken en of het verstandig is akkoord te gaan. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare