Spelling

Discussie in 'De lounge' gestart door NikkiF, 2 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo !

Misschien ligt het aan mij, omdat ik juf ben én misschien aan mijn zwangerschapshormonen, maar soms trekken mijn tenen zich krom als je de spellingsfouten ziet in berichten ! Ik kan er niets aan doen, het valt me direct op. Ik heb het dan niet over typefouten, maar echt spelfouten.

Bijvoorbeeld: allebij .... sorry hoor, dat is toch echt wel erg ... maar dat is mijn mening.

Ik bedoel dit ook niet rot, wil gewoon even kwijt !

Groetjes,
    Nikki F

2. Dip

Dip Bekend lid

28 mrt 2006
    859
    0
    0
    kwaliteitsmedewerker
    Tja, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar denk toch dat het belangrijker is, dat iedereen hier ongeneerd z'n / haar hart kan luchten dan dat we het Dictee der Nederlandse Taal foutloos afleggen... :)

3. Tigger

Tigger Fanatiek lid

1 jun 2006
    2.803
    0
    0
    Het wordt steeds erger, valt mij ook op.
    Ik moet zelf ook heel vaak nadenken of het eindigt op een t of een d... Heel lastig.

En ik maak ook gewoon typefouten, komma, spatie verkeerd ofzo.

Leest soms lastig, maar ach...

4. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    ja.. ik merk het ook hoor...
    maar goed, 't maakt eigenlijk niet zoveel uit... en ja als JUF ;) ga je je er misschien een beetje aan ergeren..

maar ik moet zeggen dat ik ook wel eens niet weet of het nou op een d of t eindigt... dan doe ik maar wat ik denk dat er leuk uitziet.. ( zelfs in de 4e van de HAVO hebben ze het uitgelegd,<---- ( zo'n woord) maar van die regels snap ik niets.)

maar het ergste wat ik heb gezien...is toch wel: de verlede tijd met "dt" schrijven... :)

5. shelde

shelde Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Hihi, ik snap het wel hoor!
    Misschien door het juf-zijn dat je er meer op let.

Een mede juf. ;)

6. Ooievaar

Ooievaar VIP lid

22 jun 2005
    5.245
    0
    0
    Amstelveen
    Ik zeg altijd maar zo
    Er zijn ergere dingen ;)

7. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Haha, dat is herkenbaar ja!

Het valt mij ook op. Dt in de verleden tijd is echt killing. Ik zag vandaag nog in een bericht:
    ik werdt en zelfst in de o.t.t. is het nog altijd ik word en niet ik wordt (zie ik ook erg vaak voorbij komen).

Waar ik zelf kromme tenen van krijg is "me":
    me fiets
    me mannetje
    me huis.
    me baby
    me kinderwagen :confused:

Of intervieUw in plaast van interview.....

Is verder geen aanval, het valt me alleen op. Ik ben het wel eens dat je op dit forum ongeneerd je teksten kwijt moet kunnen!!! dus een d-tje of een t-tje meer of minder? Whatever!

8. Monika

Monika VIP lid

12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Kofschip of Fokschaap ;)

9. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Hehe, ik ben secretaresse, dus ik heb hetzelfde. Ik erger me ook aan taalfouten als: me baby, in plaats van mijn baby.

10. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    dus als de laatste letter van het woord NIET in het kofschip zit..
    dan wordt het een D..

en als het WEL in het kofschip zit wordt het een T ?

voorbeeld ( wil 't wel goed doen :) ) : geschoPT ( de P zit in het kofschip)

uitgeleGD ( de G zit NIET in het kofschip )

zo hoort het toch? ( hahahah lessen van groep 6... maar nu doe ik het dan nooit meer fout. )

ik leerde op de havo iets vaags over, als het niet veranderd in de verlede tijd dan krijg je een D en als het wel veranderd een T :confused: ..nou daar snapte ik niks van. ! :)

11. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    @ Saraah. Als je niet naar het Kofschaap (of wat dan ook) wilt kijken, kun je het ook anders doen.

Het is geschopt, want het is ook geschopte (de geschopte man) en niet geschopde. Het is uitgelegd, want het is uitgelegde (de uitgelegde vraag). Dat vind ik een stuk makkelijker :)

12. Monika

Monika VIP lid

12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Jip zo is het goed ;)

13. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere

ja ik geloof dat ze me dat wilde uitleggen... vond het maar ingewikkeld, had liever gezien dat ze gewoon dat kopschip hadden aangehouden.. !!! :)

14. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    ECHT EEN JUFFIE!!!!!!!!!!!!!!!!
    bij ons op de afdeling zaten ook een paar juffrouw parttimers
    die streepten de fouten ook door, het goeie zetten ze er dan boven
    nog net niet met rode balpen.
    Ik stoor me niet zo aan fouten, kan ook door het snelle typen komen?
    Ik vind het erger als ze lopen als loopen schrijven
    of egt ipv echt.
    Dat zijn pas fouten.
    (ik hoop dat hier geen vouten ;grapje fouten inzitten!!!!)

15. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.303
    265
    83
    vind het eigenlijk beetje vreemd dat je er een topic over maakt om hier over te schrijven.
    je schrijft , je bedoeld het niet rot maar het komt best rot over eigenlijk.
    niet iedereen kan perfect nederlands schrijven ( ik zelf al helemaal niet )
    zolang het maar begrijpbaar is why not.
    we zijn hier allen om over het zelfde onderwerp te praten ;

Een D of T minder of te veel , een komma of een punt verkeerd neer gezet ( god ik snap niets van die dingen )
    wat voor jou begrijpbaar is kan voor de ander acrabadabra zijn.
    ik voel mij niet aangevallen ik kan er tegen , maar ben bang dat mensen hierdoor niet vrijuit meer durfen posten.....

en als je, je er aan ergerd of is het ergert ? :confused: :confused:
    kan je beter geen forum lezen lijkt mij
    no worries maar dit is mijn mening.
    liek.
    want niet iedereen is perfect en foutloos in de nederlandse taal......
    :( :(

16. Floor

Floor Actief lid

21 apr 2006
    355
    0
    0
    Het valt mij ook zeker op. Ik werk op een school voor voortgezet speciaal onderwijs en heb veel te maken met leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie.

Als een leerling van mij deel zou nemen aan een forum, en zich niet zou schamen voor zijn/haar spelfouten, dan zou ik daar ontzettend trots op zijn. Om die reden zal ik ook geen commentaar leveren op spelfouten.

Aan de andere kant heb ik wel het idee dat de Nederlandse taal een ondergeschoven kindje dreigt te worden. Zelfs in de kranten regent het spel- en grammaticafouten :evil: "groter als", "me moeder" etc. je komt het allemaal tegen. Men is gewend geraakt om in spreektaal te schrijven.
    Op een forum stoort mij dat iets minder, we kunnen niet allemaal neerlandicus zijn, maar de schrijvende pers mag nog wel eens een extra spellingslesje volgen.

Overigens...als ik lekker zit te typen, wil ik ook wel eens een typvautju maken, net als iedereen ;)

17. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Ik zie dat het meerdere mensen wel opvalt. Kinderen in mijn klas zitten vaak op MSN en gebruiken dan ook MSN taal. Vreselijk vind ik dat, en ik denk ook dat spellingproblemen zo in de hand worden gewerkt. :(

Tuurlijk zijn er mensen met dyslexie en dergelijke en het is ook geen ramp als mensen fouten schrijven, maar het valt gewoon op dat de Nederlandse taal toch niet voor iedereen even makkelijk is. Maakt ook verder niet uit, ieder zijn eigen kwaliteiten toch ? :)

Tegenwoordig werken we ook veel met computers en in Word zit dan meteen de corrector er overheen als je iets fout schrijft. Daar worden mensen ook een beetje "lui" van denk ik. ;)

'T FoKSCHaaP is inderdaad een hele goede regel ! Ik pas hem ook geregeld toe hoor ! :D

Het gaat zich op dit forum inderdaad niet op spelling maar om het feit dat mensen hun verhaal kwijt kunnen, dat begrijp ik natuurlijk ook. 8)

Groetjes,
    Nikki F

18. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    pcies of moet ik zeggen precies

meiden waar maken jullie je druk om

als het heel erg wordt wordt het verbeterd
    en het kan ook goed zijn dat er dyslectie in het spel is

maar om je daar nu zo druk om te maken we zitten hier op een zwangerschaps forum niet in 10 voor taal

en of het nu me of mijn is SUGHT !

19. samantha1986

samantha1986 Fanatiek lid

21 mrt 2006
    1.632
    0
    0
    hutje op de hei
    ik zeg alles met me ervoor
    want ik kom oorsponkelijk uit west-friesland (noord-holland)
    en daar spreken we zo

maar het maakt mij het niet zo veel uit als ik het snap wat er staat
    en zolang het maar geen smstaal is daar snap ik helemaal niks van :) :)

heel veel liefs samantha

20. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ik sluit hem trouwens vind het geen topic voor hier sorry

Deel Deze Pagina