Veranderingen stem

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Eliesjee, 26 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eliesjee

Eliesjee Bekend lid

15 dec 2018
    926
    1.219
    93
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hoi dames,

Ik ben op het moment 16 weken zwanger en merk sinds een aantal weken dat mijn stem heel erg veranderd is.

Ik hou normaal heel erg van zingen maar het klinkt nu gewoon veel heser dan normaal en bijna geforceerd, ik moet ook echt moeite doen. Ook plaagde ik mijn hond weleens door dat jank/piepgeluid na te doen, dan kwam ze altijd heel hard naar me toe rennen om te kijken of alles goed was. Maar als ik dat nu probeer lijkt het wel of mijn keel vanbinnen te dik is en komt er gewoon geen geluid uit.

Hebben meer mensen hier last van en gaat het ook weer weg?

2. AmyW

AmyW Fanatiek lid

8 sep 2016
    1.327
    867
    113
    Ik heb dat laatst gelezen, maar volgens mij vanaf week 30 ofzo dat je dat zelf hoort. Heeft te maken met verandering in je lichaam, echter alleen jij hoort deze verandering!

Google is your friend: Je stem verandert. Dit merk je vooral als je bijvoorbeeld veel zingt. Je longcapaciteit is tijdens de zwangerschap kleiner, omdat de baby in je buik je middenrif omhoog duwt. Dit betekent dat je minder ademkracht hebt, waardoor de klank van je stem anders kan klinken.

Eliesjee vindt dit leuk.
  3. Eliesjee

Eliesjee Bekend lid

15 dec 2018
    926
    1.219
    93
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ja dat zou wel kunnen want met mijn “gewone” stem lijkt niks veranderd, alleen met zingen.
    Maar dan gebruik je je stem natuurlijk ook anders dus misschien dat het dan eerder opvalt

4. AmyW

AmyW Fanatiek lid

8 sep 2016
    1.327
    867
    113
    Jij
    Het lijkt wel of je stem is veranderd. Ineens klinkt-ie veel harder en metaal-achtig. Dat komt doordat je buis van Eustachius wijder is, dat is de verbinding tussen je middenoor en neuskeelholte. Hierdoor hoor jij je stem veel harder dan hij in werkelijkheid is

Eliesjee vindt dit leuk.
  5. Aag

Aag Actief lid

31 jul 2016
    267
    97
    28
    Ik ben ook een zangeres, ben klassiek geschoold en geef veel concerten. Tijdens vorige en huidige zwangerschap merkte ik toch ook veranderingen aan de stem. Ik haalde de hoogste noten plots niet meer! En ik merkte uiteraard ook aan mijn ademtechniek dat het niet vanzelf ging. Al bij al wel tevreden dat ik vorige keer en nu ook weer toch nog zo veel en goed kan zingen.

Ik las onlangs een artikel waarin stond dat de stem van vrouwen na de zwangerschap met 1 toon zou verlagen. Verklaring: hormonen, vermoeidheid en de drang meer autoritair over te komen :) Ik had in elk geval de ervaring dat na de zwangerschap alles weer normaal werkte, mits enige periode van terug werken aan die buikspieren.

Hopelijk beleef je in tussentijd toch nog even veel plezier aan je stem!

Eliesjee vindt dit leuk.
  6. Roodborstje2

Roodborstje2 Fanatiek lid

18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Ik zing graag, niet geschoold of iets, maar ik merk dat ik enorm veel sneller buiten adem ben. Stemgeluid lijkt wel hetzelfde..

Eliesjee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina