mijn zoontje van 6 maand krijgt al een tijdje vaste voeding ik wil nu nieuwe smaken introduceren. zoals sinaasappel, kiwi, druiven, aardbei etc rode biet, witlof, avocado, spinazie etc hoe hebben jullie dat gedaan?
Gewoon geven Ik zou niet meteen sinaasappel of kiwi ofzo geven, google eens op introductieschema van Stefan Kleintjes, dan krijg je een mooi overzicht. We hebben hier gewoon steeds een soort fruit en een soort groente gegeven, vanaf 7,5 maand groente en een aardappel, vanaf 8 maanden ook pasta en met 9 maanden vlees en ei.
idd...gewoon doen. Wij zijn begonnen met de wat milde fruitsoorten, banaan, peer en mango geloof ik. 3 dagen lang het zelfde gegeven. Ik zou rustig aan doen met de sinaasappeln en kiwi, hier wordt daar heftig op gereageerd, veel dunne ontlasting. Groente: boontjes, broccoli en bloemkool. Eerst alleen de groente, daarna een aardappel erbij en daarna een stukje vlees. (wij pureerden eerst alles en zijn toen steeds grover gaan geven). Daarna rode bieten en andijvie. Wel pasta gehad uit potjes. Vorige week voor het eerst "verse" pasta gehad, maar dat is zo'n drama met eten Gelukkig hebben we 2 honden onder haar stoel staan wachten
Hij heeft al appel, banaan, mango, peer en meloen gehad ook eens een keer kiwi. En deze fruit meng ik ook wel eens nog nooit een reactie op gehad, goede ontlasting Groente heeft hij ook al wat gehad bloemkool, broccoli, wortels, courgette en sperziebonen broccoli, wortels en sperziebonen ook al met aardappel gehad Dus nu uitbreiden die handel, maar het is nogal een gedoe!
Ik kan hier altijd precies zien wanneer ze kiwi of sinaasappel heeft gehad. Ze vindt het wel heel erg lekker, maar geef het maar weinig...
Ik heb nieuwe dingen altijd gewoon apart aangeboden, drie dagen achter elkaar. Snap trouwens de haast niet om dingen te reden die je kindqua leeftijd beter ng niet kan krijgen, citrus hè niet voor 9 maanden, kiwi niet voor een aar. Er zijn tientallen andere dingen die wel kunnen. Kijk even op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden voor inspiratie.
Het rare is die adviezen gaan tegen het advies van het CB en verschillende voedingsdeskundige in. Die zeggen dat je citrusvruchten wel kan geven bij 6 maanden. vroeger deden ze dat toch ook gewoon en daar zijn wij ook niet minder van geworden. volgens de richtlijnen kan je met brood ook beter wachten tot een jaar terwijl het cb zegt geef maar een broodkorstje. Dus hoe serieus neem je dat allemaal. Het is ook niet dat ik haast heb, maar wil wel een beetje uitbreiden. Ga de komende tijd de volgende dingen proberen - sinaasappel (net gedaan), avocado, komkommer, tomaat, witlof, rodebiet, nectarine, aardbei, broodkorst en dan zien we wel weer verder.
Een cb dat citrus vanaf zes maanden adviseert??? Lijkt me heeeeeeeel sterk! Citrus is erg allergeen en veel te scherp voor babydarmpjes. In de jaren 70 werd het met zes weken geadviseerd, maar daar zijn ze al heel lang geleden van teruggekomen. Ik heb babyboekjes van eind jaren 80'waarin al gezegd wordt om et citrus te wachtentot minimaal 9 maanden, en zelfde voor folders uit jaren 90 en de afhollen 10 jaar. 'vroeger' kregen knderen die huilden een suikerdot met jenever...
En toch is het zo................. je moet er wel goed op letten, maar je mag het vanaf 6 maanden best wel geven als je kind dan al aan andere smaken gewend is. Onze kleine man krijgt al vanaf 4,5/5 maand fruit en heeft de milde smaken allemaal al gehad. Dus het kan wel....................
Waar moet je dan goed op letten? Als het erin zit, dan krijg je het er toch niet meer uit?? Het gaat echter niet alleen om de smaak natuurlijk, maar ook hoe de maag en darmen er op reageren. Tja, natuurlijk kan het wel, maar of je het al moet doen is een tweede! Ieder z'n keus...
Voor mijn zoontje, hij krijgt maar een paar soorten groente en fruit en wil wel wat meer kunnen geven. Maar heb er geen haast bij.
Maar het gaat helemaal niet om de smaak! Het gaat er om wat bepaalde voedingsmiddelen kunnen oproepen in een jong, nog niet rijp lijfje! Als je goed oplet en je kind heeft er last van, dan ben je al te laat, je kind heeft dan namelijk al last.
Als je op dat introductieschema zou klikken zie je hele rijen met groentes en fruit die je zonder problemen en risico kunt geven. Serieus, ik snap niet dat je voor sinaasappel zou kiezen als er zoveel andere afwisseling te kiezen is. Brood tot 1 jaar heb ik nog nooit gehoord, in het schema wat je is aangereikt staat vanaf 6 maanden een broodkorst en vanaf 7 maanden een boterham. Maar het is aan jezelf, ik zie alleen de meerwaarde van het risico niet in, er is zoveel fruit en groente, afwisseling zat zou ik zeggen.
Nu weet ik wel dat iedereen vind dat sinaasappel niet kan.............. klaar. Ik vind dat het wel kan ik geef het heus niet heel vaak. Heb het nu 2 keer gedaan en het is goed gegaan en het gaat maar om een klein beetje. Weet je vraag het anders maar aan de voedingsdeskundige hier, die heeft me ook gezegd dat het wel kon............. Ik heb een week terug gevraagd wat ik naast appel, banaan, peer, meloen en mango nog meer kon geven. En ze kwam zelf met sinaasappel, kiwi en ook aardbei. Volgens haar gaat het erom dat die dingen wat allergie gevoeliger zijn en je er daarom mee op moet passen. Maar weet je ik heb ook geen zin om me te verdedigen .................. ik doe wat ik doe omdat ik dat zo doe. Ik heb het nu al gedaan .................. vroeg me trouwens nog wat anders af, rode biet mag je niet meer dan 1 a 2 keer in de week geven dus hoe introduceer je dat? gewoon 2 dagen achterelkaar?
Olvarit Appel, banaan, sinaasappel en waarom word dit dan ook verkocht????? Er zijn gewoon tegenstrijdige gedachten over zo zie ik het en je moet gewoon je hart volgen. ik bedoel hiermee dat mij hier een beetje een schuldgevoel word aangepraat.............. zo van hoe kan je dat doen en je doet het fout. fijn is dat niet, ik stelde gewoon een vraag en daar wou ik graag antwoord op. ik hou van mijn kind en ken mijn kind en ik weet wel wat ik doe en wat goed voor hem is ....................... zo dat wou ik nog even gezegd hebben, ik ga nu lekker verder met uitbreiden, maar nu eerst even een paar dagen rust en dus geen nieuwe smaken. Volgende week eens avocado proberen en rode biet ben benieuwd. tot nu lust onze kleine man alles het is een hele goed eter
Meid jij kent je kindje het beste en als je hem iets geeft waar ie last van krijgt merk je dat als mama ook wel... ok dan ben je misschien te laat en heeft ie al krampen of dunne poep of weet ik t ,aaaar t kan ook goed gaan! Je krijgt idd snel weer reacties alsof je je kind express wat aandoet en fout bezig bent etc... Het is aan jou wat je je kind geeft en hoe en wanneer. Idd 3dgn hetzelfde aanbieden zodat er niet van alles tegelijk ingaat, zelfs wij volwassen worden misselijk als we als een kliko van alles door elkaar eten ( ken t gevoel hahahaha) 3dgn steeds hetzelfde en dan weer een nieuwe smaak erin is een goed idee van je. En als je hebt gemerkt dat ie geen last heeft vd sinasappel jij blij ! Idd die potjes van olvarit zitten soms tegenstrijdige dingen in en CB ... tjah neem van ze aan wat je wilt en leg de rest wat je niet aanstaat naast je neer. Mijn kindje kreeg met 6mnd: - kiwi gemengd met appel -broodkorst -soms likje van lepel van voeding van zijn broertje als t uit olvarit potje kwam ( oudste eet slecht en drm soms potjes van 15+) - yoghurt met fruit erin ( kers/aardbei/ananas etc) verder weet ik t ff niet meer, maarja het is goed gegaan en hij leeft nog en nergens last van behalve doorkomen tandjes en een snotneus hahaha Succes met uitbreiden en wanneer te stoppen met iets als t niet goed aanslaat weet jij als mama ook wel of wat je nog echt niet moet geven op die leeftijd komt vast goed, je leert met vallen en opstaan zeg ik altijd
Dankje Ik wou het weekend voor het eerst broodkorst gaan geven, volgens mij gaat hij dat ook wel lekker vinden. Daar ben ik dan weer wat laat mee, maar dat komt mss ook wel omdat ik zelf niet z,n brood eter ben. en zal eens kijken wanneer er ook yoghurt als toe bij kan. en binnenkort pap maken van de 1ste fles............ en als hij dat allemaal net zo eet als hij nu eet kan ik er ook bijna een fles afhalen. hij krijgt nu nog 800 ml melk (drinkt niet altijd alles op hoor) en soms een beetje thee ochtend fruit en avond groente en aardappel...........
Hehehe, tja, als ik mijn schoonzusje moet geloven hebben ze haar zelfs gezegd dat ze haar dochter van 6 maand brood met pindakaas en vissticks mag geven . Dus wil best geloven dat er vreemde adviezen worden gegeven hoor!
Lekker proberen hoor, doen we hier ook. Ik heb het kookboek Opperdepop van de AH, daar staat ook een handig overzicht in voor verschillende leeftijden, en leuke en afwisselende recepten. Op internet kan je ook het een en ander vinden trouwens. Hier dus naar eigen inzicht, een keertje dunne of juist dikke poep, tsja het kan gebeuren, als je weet waar het van komt, daar dus nog even mee wachten. Hier gebeurt dat met rijstebloem, nota bene iets wat je al heel vroeg mag geven. Hier dus ook al een hoop geprobeerd, is wel erg leuk, ik merk precies wanneer ze iets echt heel lekker vindt.
Tja als je je niets aantrekt van adviezen en het risico op allergieen en geprikkelde darmen verwaarloosbaar vindt dan snap ik je vraag niet Dan geef je gewoon de smaken die je wil geven en hoop je dat je kind nergens op reageert! In een potje is alles doodgekookt, dus die vergelijking gaat scheef. Maar nogmaals: doe je ding Succes!