Verantwoord bruin worden

Discussie in 'Gezondheid' gestart door 2g4e, 5 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Dag meiden!!!

Nu ben ik heel de tijd in de veronderstelling geweest dat je tijdens de zwangerschap niet mag zonnebanken... Met het gevolg dat ik nu nog zo wit als een lijk ben en ff op google ging zoeken naar "verantwoord zonnen tijdens zwangerschap"...

Lees ik dat je eigenlijk wel onder de zonnebank mag en dat je ook gewoon met de buik in de zon mag. Met 7 maanden kan het kindje licht gaan zien dus dan moet je je buik gaan afdekken. Je moet uiteraard uitkijken voor je gezicht... i.v.m. zwangerschapsmasker. Ik zet hier ff het artikel neer waar ik o.a. informatie vandaan heb:

Zonnen en zwangerschap

Er bestaan veel misverstanden over zonnen tijdens de zwangerschap. De nodige fabels doen hierover de ronde. Maar hoe zit het nu echt? In deze informatie leest u dat u zich geen onnodige zorg hoeft te maken over de foetus, maar wel rekening moet houden met de kans op een zwangerschapsmasker.
    Ultraviolette stralen, waar zonlicht voor een deel uit bestaat, kaatsen niet op de huid af, maar dringen een beetje de opperhuid in. In die opperhuid doen ze hun werk.
    Wat ze precies doen en op welke diepte, hangt af van de golflengte van de straling. De indringdiepte van de ultraviolette straling is echter zo gering dat de foetus geen enkel risico loopt hiermee in aanraking te komen.

Is er dan helemaal geen reden om extra voorzichtig te zijn?
    Ja, die is er wel degelijk, maar dan om een heel andere reden.
    Als vrouwen zwanger zijn dan is de hormoonhuishouding sterk veranderd en dat leidt in het algemeen tot versterking van de huidpigmentatie. Bij sommige vrouwen kunnen zich onregelmatige pigmentvlekken in het gezicht ontwikkelen. Dit noemt men zwangerschapsmasker (in het Latijn: melasma of cloasma).
    Dit zwangerschapsmasker kan heel ontsierend zijn en het vervelende is, dat die pigmentvlekken bij sommige vrouwen heel lang (zelfs tot enkele jaren na de bevalling) nog aanwezig kunnen zijn. Bij 70% van de vrouwen verdwijnt het zwangerschapsmasker volledig binnen één jaar na de bevalling.
    Al betreft dit dus geen bedreiging voor de gezondheid, het is wel belangrijk om tijdens de zwangerschap heel voorzichtig met de zon om te gaan.
    Tenslotte wilt u niet het risico lopen om gedurende lange tijd met ontsierende vlekken in uw gezicht te moeten rondlopen.

Waar doe ik nu verstandig aan als ik tijdens de zwangerschap toch wil zonnen?
    Probeer grote doses zonlicht inééns te vermijden. Liever dus niet in de volle zon zitten of liggen.
    Probeer eerst met kleine doses op de zonnebank of een zwangerschapsmasker lijkt te gaan ontstaan.
    Is dit het geval, zorg er dan voor om in de resterende zwangerschapsperiode uw gezicht uit de zon te houden. Als u toch wilt zonnen, scherm uw gezicht dan af met een handdoek of een sunblock (anti-zonnebrandcrème met een beschermingsfactor van minimaal 25).
    Zolang u niets onregelmatigs bemerkt, kunt u langzaam de dosis iets opvoeren.
    Een meerderheid van de zwangere vrouwen heeft geen last van dit probleem, maar het komt te vaak voor om er geen aandacht aan te besteden. U kunt ook tot die minderheid behoren die er wel last van krijgt. Weest u dus extra voorzichtig in deze periode.
    Een andere probleem waar veel zwangere vrouwen mee te maken krijgen is hyperpigmentatie. Vaak rond de tepels en op de onderbuik. Dit verdwijnt doorgaans na de zwangerschap weer.

Wat, als ik nu een huidaandoening heb en zwanger wordt? Vrouwen met psoriasis blijken tijdens de zwangerschap over het algemeen minder last te hebben van hun ziekte.
    De huidaandoening S.L.E. (Systemische lupus erythematodes) verergert vaak tijdens de zwangerschap, al hoeft dit niet voor iedereen op te gaan.
    Het atopisch eczeem tenslotte kan zowel verergeren als verbeteren tijdens de zwangerschap.

Tips: Het is belangrijk dat u zich prettig blijft voelen. Luister naar uw lichaam. Voelt u zich benauwd of ongemakkelijk, stop dan het zonnen. Tegen het einde van de zwangerschap kan zelfs het op een zonnebank gaan liggen en weer opstaan bezwaarlijk worden.
    Vanaf de 7e maand kan de foetus zien. Vermijdt te fel licht op uw buik door er tijdens het zonnen bijvoorbeeld een handdoek overheen te leggen.
    Zwangere vrouwen met een slappe tepelhuid (en kans op kloven) kunnen baat hebben bij een zonnekuur omdat de te realiseren huidverdikking hierop een positieve uitwerking heeft.
    De huid van uw buik wordt tijdens de zwangerschap behoorlijk opgerekt en daardoor dunner. Weest u bedacht op de mogelijke vorming van striae.

Meiden wat ik jullie wil vragen - ondanks deze verhelderende info - wat is jullie ervaring met zonnen... Hoe lang zonnen jullie? Wat voor factor gebruik je? Enz...

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

tijdens de zwangerschap heb ik echt niet gezont mede door de kans op een masker.

2 kennissen hebben tijdens de zwangerschap wel gezont en die hadden alle 2 een masker. de een is er van af de ander loopt er al 5 jaar mee

3. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik zou ook mijn gezicht wel afdekken hoor maar het ging mij meer om zonnebanken en de buik in de zon... Dacht altijd dat dat 2 dingen waren die beslist niet mochten maar dit blijkt dus anders te zijn...
    Nee wat dat masker betreft, dat zou ik ook niet aandurven hoor! Mijn ma heeft het gehad en je ziet het nog in haar nek dus die zou ik sowieso dan afdekken of insmeren met een giga hoge factor :D

4. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ik ben tijdens mijn zwangerschap wel een paar keer naar de zonnebank geweest. Heb toen mijn buik bedekt met een handdoek voor de stralen ( ja tegen t einde aan haalde ik t eruit dat t toch beetje bijkleurde)

Ik was tijdens de zomer hoogzwanger vorig jaar en ben gewoon heerlijk in mijn bikini naar t strand geweest. Wel in de zon gezeten, maar trok t niet dus lekker in de schaduw erna gaan zitten..En aangezien t superzomer was vorig jaar heb ik veel in de zon doorgebracht en niets aan overgehouden, mijn kindje niet, geen gezichtsmasker of etc..Zal bij iedereen verschillen denk ik. Ik ben van mening dat je wel de zon in kan met je buik, maar niet te lang.

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik smeer altijd gewoon met factor 50... waarok zou je minder doen. En verder als ik gewoon zit dan ben ik in de schaduw meestal. Andere dingen zoals in de tuin werken of was ophangen, wandellen dan ben ik wel gewoon in de volle zon.

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    afdekken is juist niet goed, omdat je dan je buik warmer laat worden en dat is echt niet goed!

Ik zou gewoon lekker niet gaan zonnenbanken. Vindt het niet zo belangrijk... zonnebank is zowieso niet goed voor je. Kans op huiskanker enzo...

7. fafje

fafje Niet meer actief

ik smeer me sowieso in...maar draag nu telkens op balkon een petje...en heb ook zo'n pui ( kweet niet hoe je dat schrijft)....maar die draai ik zo uit, dat mn gezicht in de schaduw zit...en ik zorg dat mn voetjes omhoog liggen (tegen vocht, vk vertelde dat eigenlijk je voeten uit de zon moet houden of omhoog), door ze op een tafeltje te laten rusten...zo worden mn benen lekker bruin.. en dan zo af en toe, rol ik mn hemdje op op ook mn buikje een kleurtje te laten pakken...

En wat sta ik vaak op om ff af te koelen...pfff wat een hitte hihi

8. skatjuh87

skatjuh87 Niet meer actief

het zou niet mijn keus zijn om te gaan zonnebanken. Die kleine zal dat echt niet fijn vinden. Afdekken of niet.

En mij is altijd verteld dat kinderen vanaf 4 maanden al licht en donker kunnen zien. Ook daarmee lijkt het me niet handig.

Liefs

9. selma

selma Bekend lid

21 nov 2006
    601
    0
    0
    Babyfluisteraar en spiritueel coach
    hai,

tijdens de zwangerschap van mijn dochter had ik aan het einde een zwangerschapsmasker dankzij een vakantie in Fuerteventura;). daar kan geen creme tegenop. Masker wa stoen vrij snel weer verdwenen. Nu weer zwanger en ik smeer veel, maar word gewoon heel gauw bruin. T.n.t. gaat het goed, al wel een duidelijke streep op mijn buik te zien, ben de naam even kwijt.

Kortom ik zon met mate, zolang ik het fijn vind en goed voelt zon ik, maar met factor en goed luisterend naar mijn lijf.

Veel plezier met de schaduw of de zon!

Selma

10. Stippeltje

Stippeltje Bekend lid

14 okt 2009
    612
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb geen last van een zwangerschapsmasker, heb heerlijk in de zon gelegen en word nu ook nog eens extra bruin! :)
    Ook met mijn buik in het zonnetje gelegen. Het rare is dat mijn buik juist heel koel blijft in de zon.
    Gewoon lekker genieten, zolang je met mate zont, is er niets aan de hand. (Mits je zeker weet dat je geen vlekken krijgt => Wat overigens puur esthetisch is, het is niet ongezond maar je kan er lang mee blijven zitten)

11. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik kom nooit in de zon om te zonnen, enkel noodgedwongen als ik boodschappen of zo moet doen
    vorige zwangerschap daar een mooi masker aan overgehouden.. dus om die te krijgen, hoef je niet altijd echt in de zon te gaan zitten

12. Alita

Alita Niet meer actief

Ik ga gewoon heerlijk in de zon liggen...bij vorige zwschap ook gedaan en geen masker gekregen dus..
    Ik vindt het te lekker in de zon liggen, tenminste nu nog wel hahaah

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik smeer met m'n dochter mee: Factor 50 als ik echt in de zon ga zitten (om haar in de gaten te houden) . En van de zomer met m'n (buiten)werk ook.
    Normaal smeer ik met factor 15 en 20... maar ik heb het idee dat ik er toch wel wat gevoelig voor ben deze zwangerschap.
    Dus vandaar een wat hogere factor. Maar smeren dus sowieso, puur voor m'n gezondheid .

14. bosbesje

bosbesje Actief lid

8 apr 2010
    145
    0
    0
    NULL
    NULL
    In m'n eerste zwangerschap heb ik gewoon van de zon genoten. Het was toen een heel warme, zonnige zomer en m'n buik was poepiebruin. Ik dekte m'n buik bij langer in de zon zitten soms af met een witte doek (ketst de warmte af). Smeren doe ik sowieso weinig, alleen als ik naar het buitenland ga of lange tijd zwembad of strand. Ik let er wel op dat het niet gaat verbranden.

Zonnebank doe ik eigenlijk nooit meer maar zat er wel over te twijfelen omdat het weer niet erg meezit. Neig nu naar: niet doen. Ik probeer buiten wat zonnestralen mee te pakken wanneer het kan.

Ik heb in de vorige zwangerschap geen masker gehad of andere verkleuringen. Ik word wel sneller bruin als ik zwanger ben.

Deel Deze Pagina