Ik hou al jaren een overzicht bij van onze maandlasten, inkomsten en uitgaves etc. Alleen kom ik steeds in de knoei. De gemeente belasting wordt bijvoorbeeld in 8 termijnen afgeschreven van maart t/m oktober. Nu heb ik het jaarbedrag van de gemeente belasting verdeeld in 12 maanden en in mijn maandelijkse uitgaves staan. Alleen nu hou ik in jan, feb, nov en dec geld over en kom ik tussen maart en oktober net iets tekort. Hoe lossen jullie dit op? En hoe verdelen jullie de kinderbijslag. Dat wordt per 3 maanden betaald maar het liefst heb ik dat ook verdeeld over de 3 maanden. Even voor de duidelijkheid, ik heb voor heel het jaar 2014 een overzicht van wat ik per maand moet betalen dus niet een apart lijstje per maand. Mijn vriend en ik storten dan automatisch een x bedrag naar de gezamelijke rekening zodat de rekeningen betaald kunnen worden. Omdat het om een periodieke overboeking gaat wat automatisch naar de gezamelijke rekening gaat heb ik geen zin om dat per maand aan te passen omdat de ene maand net iets duurder is dan de ander.
ik snap je niet goed. In ons excelsheet staat gewoon per maand wat erin en eruit gaat. kinderbijslag staat dus in de maanden dat het erin komt en er zijn bepaalde uitgaven die maar 1x in het jaar komen en die zet ik in de desbetreffende maand neer. Als ik zie dat ik ergens tekort zou komen dan zou ik kijken of ik ergens op kon bezuinigen en anders zal ik iets van de spaarrekening afhalen om het aan te vullen. Een overzicht is juist voor dat soort nare "verassingen" en om er van te voren al een oplossing voor te zoeken.
Ik zet in de maanden dat de gemeentelijke belastingen niet worden afgeschreven wel dat bedrag apart, dat scheelt me later weer. In je overzicht zou je dat dus ook kunnen opnemen. Als je dan uitrekent hoeveel dat per maand is, en apart zet kom me dus ook niet meer tekort.
Dat is juist een kwestie van plannen.. Je weet wanneer geld binnenkomt en wanneer er geld uitgaat en dat wil je toch juist inzichtelijk maken in je overzicht? Dat is waarom bedrijven altijd druk zijn met hun cashflow overzichten Dus in je excel bestand zul je aan moeten geven wat er ook echt uitgaat. Dus je WOZ in die maanden, die vul je daar in en niet in de maanden waarin het er nog niet afgaat.
Van de eindejaars uitkering zet ik het bedrag voor de gemeentelijke lasten en eigen risico zorgverzekering op apparte spaarrekening en betaal deze lasten in 1 keer ipv gespreid. (Dit doe ik trouwens ook met mijn motorverzekeirng die is maar 55 per jaar en anwb 95 per jaar.) We hebben een aparte rekening voor vaste lasten dus als io bepaalde rekeningen per kwartaal heb zorg ik gewoon dat t geld erop staat als de rekening komt. Dus 2 maanden ervoor staat er te veel op de rekening en de 3e maand kom je precies uit. Dat ga ik ook met de kinderbijslag doen. Op de datum dat t komt en de maand erna blijft er over en de 3e maand komt het precies uit.
Ik heb voor heel het jaar 2014 een overzicht van wat ik per maand moet betalen dus niet een apart lijstje per maand. Mijn vriend en ik storten dan automatisch een x bedrag naar de gezamelijke rekening zodat de rekeningen betaald kunnen worden. Omdat het om een periodieke overboeking gaat wat automatisch naar de gezamelijke rekening gaat heb ik geen zin om dat per maand aan te passen omdat de ene maand net iets duurder is dan de ander.
inderdaad plannen. Wanneer je geld overhoudt dan doe je dit in een spaarpotje (of laat het op je rekening, net wat je handig vindt), en wanneer je het nodig hebt dan haal je het er weer uit.
Die gem. lasten rekenen wij gewoon elke maand mee en de andere 4"maanden houden we dus wat extra's over. De dag voordat man's salaris gestort wordt schrijven wij het restsaldo over naar de spaarrekening..en dat is in die 4 maanden dus wat meer. kinder bijslag gaat hier gelijk naar de spaarrrekeningen van debkids dus dat reken ik niet mee als inkomsten
Ik heb gewoon het bedrag dat zij afschrijven erin gezet en dan hou ik een paar maanden wat over als ze niet afschrijven. Kinderbijslag hou ik geen rekening mee. Is altijd leuk als die gestort wordt. Misschien is het een mogelijkheid om daar een aparte spaarrekening voor te gebruiken? Ik weet niet bij welke bank je zit, maar bij de ING heb je de mogelijkheid om een Oranjespaarrekening te openen. Hier kun je zelf doelen inzetten en daar geld op storten. Ik spaar bijvoorbeeld voor de studie die ik wil volgen en voor de reis die wij volgend jaar willen maken voor ons 12,5 jarig huwelijk etc.
Bedankt voor de tips dames, tot nu toe zijn er 2 opties: 1. Per jaar betalen 2. Het bedrag wat ze afschrijven in het overzicht zetten in plaats van door 12 delen. En de maanden dat het niet afgeschreven wordt dat extra geld op de spaarrekening zetten.
Of je deelt het te betalen bedrag door 12 en begint met het erop zetten in de maanden dat het niet afgeschreven wordt. Dan blijft het geld de eerste 4 maamden er gewoon op staan en gaat het de rest van de maanden er rustig aan af en kom je bij de 12e maand precies uit als je goed gerekend hebt.
Dat is hoe ik het nu doe maar dan wordt het geld langzaamaan toch opgemaakt en dan kom ik de laatste 2 maanden tekort.
Waarom neem je niet een kopje 'afschrijvingen' of 'betalingsreserve' (oid) op in je exceldocument. Hieronder plaats je een evenredig bedrag (dus bijv. je betalingen van die je acht maanden doet, gedeeld door 12 maanden). Dit geld stort je dan op je spaarrekening en haal je in gedeeltes eraf (kan ook automatisch) in die 8 maanden dat je wel betaalt. Dus stel dat je 1200,- betaalt in 8 maanden. Dan stort je iedere maand 100,- op je spaarrekening (onder reserve) en die 8 maanden die je wel moet betalen stort je 1200/8=150,- op je rekening daarvan. Misschien lijkt het omslachtig maar zo klopt je maandoverzicht wel. Bij de kinderbijslag kun je dat ook doen. Geld automatisch naar je spaarrekening zetten en iedere maand een evenredig deel terugboeken. Je kunt het zelfs doen voor onverwachte onkosten (zoals tandarts, brillen, kapotte auto e.d.) maar da's al bijna een administratieve baan!
Hier heb ik ook aan gedacht om het zo te doen maar helaas kan ik geen periodieke overboeking maken (ABN) van mijn spaarrekening naar mijn normale rekening. Dus dan zou ik het alsnog iedere maand handmatig over moeten maken.
Als je het kan missen zou ik de maandelijkse betaling van de gemeentelijke belastingen gewoon 12 maanden mee nemen in het overzicht. Op die manier heb je een periodieke overboeking die altijd het zelfde is. Alleen houd je dan aan het eind van de rit iets extra over op de rekening dat lijkt me niet erg.
Bij ons gaan de gemeentelijke heffingen e.d. Er jaarlijks af (Vind ik veel makkelijker rekenen namelijk...) Alle jaarlijkse dingen heb ik omgerekend in maandelijkse uitgaven We hebben een vaste lasten rekening waar dus echt alleen automatisch alle vaste lasten af gaan. Daaraan zit een spaarrekening gekoppeld, we maken per maand een bedrag over: Alle maandelijkse uitgaven + het maandbedrag van de jaarlijkse uitgaven Dan houden we dus per maand een bedrag over wat naar de spaarrekening gaat. Als we de gemeentelijke belasting moeten betalen, kunnen we dat dus zo van die spaarrekening afhalen, en beginnen we weer opnieuw..... Op deze manier hoeven we dus niet in 1x een groot bedrag te betalen, ondanks dat het er wel jaarlijks afgaat....
Ja klopt, het eerste jaar kwamen we niet uit (waren paar maanden later begonnen met dit idee) dus hebben we van de spaar bijgelegd, Maar nu beginnen we dus meteen de maand na de betaling en komen we mooi uit (en houden we ook nog rente over dat bedrag) Heb het zelfs zo gedaan: bij de ing kun je doel sparen, Dus heb alle jaarlijkse lasten een doel gegeven. (Zijn er maar 4 ofzo...) Aan het einde vd maand (voordat ik het geld overmaak naar deze rek.) verdeel ik het geld (wat er dus nog op staat) over de potjes (Ik heb uitgerekend wat er per maand in welk potje moet komen) Bijv. 100 naar woz 5,- naar voetbal 100,- naar rioolrecht e.d. Dan staat precies het bedrag uiteindelijk in het goede potje, en weet ik ook dat we precies uitkomen als het betaald moet worden.... Zo hebben we elk maand dezelfde vaste lasten, en hoeven we nooit meer geld hiervoor van de spaarrekening af te halen....
Klinkt handig die potjes. Ik weet niet of ze dat bij ABN ook hebben. Ik ben het in ieder geval nog niet tegen gekomen.