Waarom niet je hele eet stijl aanpassen? Sinds ik meer eiwitten eet zit ik veel langer en verzadigder vol. Zo vol dat ik niet eens aan snaaien moet denken. Voor de zoete trek heb ik elke dag me whey, mierzoet is dat... mengen met yoghurt en dan lijkt het net een Danone. Of door de havermout pannenkoeken, met magere melk en verse aardbeien dan heb je een lekkere smoothie etc.. zoute nootjes, popcorn en speculaas blijft slecht.. ongezouten noten zijn al een verstandigere keus.. En een keer per week 1 cheat maaltijd moet kunnen. Ik kies meestal 1x per week pizza maar jij zou ook een bak van je lievelings chips kunnen kiezen... als je je de rest van de week dan goed aan je voeding houd dan zal je evengoed blijven afvallen, ondanks je bakje chips.
Japanse mix Snack a jacks (heb je zoet en zout, de zoute ook in kleine zakjes, soort chips) Dadels (vind ik zelf niet zo lekker) Havermoutmuffins of andere gezonde baksels (genoeg recepten te vinden op internet) Gekookt of gebakken ei Kwark of yoghurt met fruit erdoor. In de zomer met perzik, heerlijk! Nu in de winter met banaan maar vind ik niet altijd lekker. Augurken
Het is een gek idee dat we "moeten" snacken. Want eigenlijk is snacken in dit geval; meer eten dan dat je nodig hebt aan voedingsstoffen per dag. Kortom; dat wat je per dag nodig hebt bekijken en dat verdelen over de dag. Daar kan best iets bij zitten wat je lekker vindt. Sterker nog; alles wat ik eet, vind ik lekker, anders hoef ik het ook niet. Wanneer ik weet dat ik een feestje heb, houd ik er rekening mee over de rest van de dag. Zoete trek? Ik heb 99% chocola in huis. Je laat het wel uit je hoofd om daar in één keer de helft van weg te eten. Maar lekker is gewoon een appel. En die ene keer in de maand dat ik dan een spekkie eet, omdat die toevallig voorbij komt in de trommel, dat is dan jammer. Lunchen doe ik vaak met verse soep trouwens; gewoon broccoli bijv. koken, tomaatje erbij, wortel, uitje. Even tien minuten laten koken, staafmixer erdoor, wat op smaak brengen. Heerlijk en dat scheelt een berg. Ook lekker om tussendoor te eten. Ik maak meestal meer en vries het dan in. Ik zou niet koolhydraatarm gaan, maar hier wel erg op letten. Ik ontbijt bijvoorbeeld met kwark, muesli (zonder suiker variant, bio-merk) en een stukje appel erin en wat kaneel. Dan tussendoor een cracker of een zelfgemaakte lijnzaadcracker, als lunch die soep en tussendoor, als mijn dochter uit school komt de thee en de ene keer een cracker, de andere keer dat stukje 80% chocola of een stukje kaas. Avondeten varieert. Veel vegetarisch en ook daarin probeer ik de inname van koolhydraten wat te beperken. Meer groenten en rauwkost en dat als eerste en dan pas de rijst of pasta (volkoren) of aardappel. Bewust kiezen dus en wanneer je 's avonds dus nog trek hebt; dan gaat er hier nog een lijnzaadcracker doorheen. Bij behoefte aan zoet doe ik daar heel dun honing op of appelstroop. Bij behoefte aan hartig een dun laagje smeerkaas (die crackers bak ik zelf en snij ze in kleine crackers van ong. 5x5cm). Mocht ik dan een keer een stukje appeltaart eten of een koekje, dan is dat meer incidenteel, dan dat het snoepen en snacken een dagelijkse behoefte is geworden. Dat werkt voor mij het beste. Afvallen gaat rustig aan (12 kilo in het afgelopen jaar), maar het is voor mij een fijne manier om te wennen aan het nieuwe patroon en ook veel bewuster te kiezen voor dingen. Chips vind ik vaak al niet eens meer leuk om te eten, alleen om het feit dat je weet wat voor een zooi er eigenlijk in zit. Los van het feit dat het barst van de calorieën, die je gezonde eetpatroon overdag in één keer overboord gooien. Wanneer je je dat realiseert, is het eigenlijk een makkie en verdwijnt (in mijn geval) die lekkere trek vanzelf wel. Het is het niet meer waard.
popcorn is behalve lekker ook nog goed voor je.. goed voor je botten, spieren, weefsel en je spijsvertering en naar het schijnt ook je tanden. ligt er dan net aan wat je erop doet of het nog gezond blijft.
Absoluut, daar is waar het om draait een goede levensstijl. Maar de grootste boosdoener ben ikzelf en het feit dat ik snel snaai. Dus behalve toch wat aanpassingen qua levensstijl is het mn het snoepen voor het grootste deel schrappen.
Bij mij werkt plannen (zoals een baby voedingsschema) het beste omdat ik de snaaimomenten vanzelf over sla. dus bijvoorbeeld: - ontbijt - yoghurt met banaan (of rode bessen, blauwe bessen, bramen, aardbeien enz.) - lunch met toetje (=bijvoorbeeld een koek) - yoghurt met een mix van witte rozijnen, kokossnippers en gedroogde cranberry - avondeten (zonder toetje) - toetje of 1 snack (pas rond 20.00) (ben zoals je ziet dol op yoghurtsnacks maar eet in totaal nooit meer dan 0,5 liter yoghurt per dag)
Wat bij mij helpt tegen snaaidrang, is genoeg eten bij de maaltijden. En als ik wat lekkers neem, wil ik ook iets wat ik lekker vind. Dus geen koekjes terwijl ik eigenlijk een saucijzenbroodje wil.. want dan heb ik na de koekjes weer zin in wat anders haha. Ik ben trouwens ook gek op magere kwark tussendoor en waterijsjes, qua zoet.
Ik ben sinds 2 weken begonnen met mijn ontbijt te veranderen. Nu eet ik yoghurt met muesli (geen suiker) en als de yoghurt zo zuur is een beetje honing. Tussendoortje heb je ik pas na 3 uur zin in en neem meestal een luxe voltarwe cracker. Smaakvol genoeg om niks op te doen. Smiddags en savonds is lastiger dus ben nog aan het kijken wat ik kan veranderen tussen de middag. Straks in de lente/ zomer toch makkelijker, lekker komkommer , tomaatjes (nauwelijks calorieën), fruit, veel meer water. Komkommer en tomaat is nu niet lekker.
Bij zoete trek eet ik wel eens een warme appel met kaneel. Appel in kleine stukjes, beetje kaneel er door en even in de magnetron. Lekker en het vult goed!
Ik heb een gastric bypass en ben 43 kilo afgevallen sinds juni. Ik maak savonds als laatste eet moment ( we moeten zes keer eten op n dag) : schijfje komkommer met filet american, augurkje met ham oid erom heen, of handje walnoten of stukje parmazaanse kaas, of een eitje...Dat is mijn snackmomentje
Popcorn (bijvoorbeeld Propercorn, te koop bij AH) Mais- of cassavechips Groentechips Walnoten, hazelnoten Komkommer Plakjes (achter-)ham Komkommer en paprika dippen in hummus Snoeptomaatjes Lovechock (rauwe chocolade, even wennen maar echt lekker!) of andere pure of rauwe chocolade Rijstwafels of crackers met pure / veganistische chocoladepasta (die van La Vida Vegan is erg lekker) Rozijnen, druiven en ander fruit Zo puur mogelijke waterijsjes Lolly's en dropjes van de natuurwinkel (merk CandyTree) Ökovital Vruchtenbeertjes Cacaodessert van Vitariz Rijstdessert Kersen van Söbbeke Zoiets?
Ik maak vaak dadel cashew repen of balletjes van dadel met pistachenoten en limoen. Heerlijk. Ik eet ook weleens zo'n balletje als toetje omdat het zo lekker fris is. Je kunt ze ook maken met kokos of cacaonibs. Zo klaar en heel vullend.