Ik denk dat de standaard manier niet werkt bij hem. Dyslexie en heel laag scoren op geheugen. Maar wel hoog iq. Lastige combinatie. Snel van begrip, maar langzaam lezen en slecht onthouden. Soms gaan opdrachten ook fout door niet goed lezen. Dan staat er bijvoorbeeld " vul het werkwoord in in de zin in de verleden tijd" . En dan vult hij de tegenwoordige tijd in. Tja ... Te langzaam lezen en denken dat je de opdracht al begrepen hebt voor je hem helemaal gelezen hebt. Dus idd op zoek naar een manier die wel past.
De opdrachten laten voorlezen, dit is denk ik een kleine moeite voor de leerkracht maar kan zeker al helpen.
Daarvoor bestaan heel wat computer programma's ook. Onze oudste gebruikt SPRINT PLUS sinds start middelbaar. Word ingezet bij dyslexie (voorlezen is daar 1 doel van).
Hij mag vanwege dyslexie de toetsen laten voorlezen door de computer. Maar eigenwijs .. Ik heb wel gevraagd of ze kunnen printen in lettertype 'open dyslexie' Dat leest makkelijker voor hem.
Wat betreft dat aankleden, al eens gekeken naar de methode van geef me de vijf? (Hier ook een 9 jarige met een autisme diagnose die ook niet het nut van zelf-doen inziet).