verantwoordelijkheid luizencheck

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door flerk, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ach, hoeveel ouders wij op schooldag nr. 1 alweer voor ons neus hadden wanneer hun kind moet gymles zou hebben. Terwijl dat echt voor de vakantie in de nieuwsbrief heeft gestaan. Maar dan zeggen ze doodleuk "Ja, die heb ik niet meer hoor." Nee, snap ik. Maar dat soort dingen kun je toch gewoon even noteren?
    Dus ik heb al helemaal geen vertrouwen in een verzoek om in de laatste vakantiedagen je kind te controleren en zonodig luizenvrije maken.

Het zou goed zijn als mensen het deden. Helaas is het niet zo. Voor de ouders die zich wek bewust zijn hiervan, zou ik het advies geven om in de eerste week het haar zo min mogelijk te wassen. Bij kang haar gewoon een staartje in en lekker haarlak spuiten. Jongens een flinke dot gel in het haar. Dat moet voldoende zijn om ervoor te zorgen dat de luizen jouw kind overslaan tijdens de bekende luizengolf in die eerste weken.
    Ik sta nu gelukkig in de bovenbouw en dan heb je als juf veel minder besmettingsgevaar (kinderen in groep 7 willen in de regel niet meer bij de juf op schoot. :D) Maar toen ik bij jongere kindjes stond, was ik zo vaak de pineut! Ik ben er echt heet gevoelig voor. Maar alleen voor het weekend was, staart in op schooldagen en haarlak spuiten werkte voor mij prima.

2. knap

knap Niet meer actief

Dat komt ook weer op mijn pad van af feb.

Echt controleren doe ik het niet maar ik strijk vaak genoeg over de haren van mijn kinderen en bij kijk het dan even grondiger.

Met zoon was het niet z.n probleem luizen. Hij kwam er mee thuis ik zat er mee onder. Hem scheerde ik dan kort en dan was het probleem vaak snel verholpen wel alles wassen ect ect.

Nu dochter meisje met krullen.. kan mijn lol op. Met haar denk ik.

Maar als moeder kan je altijd wel even kijken.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Haha nou ik ben luizenmoeder, maar ik controleer mijn kinderen eigenlijk niet echt :)

Maar ik kam uiteraard elke dag hun haar en als ik iets geks zie (schilfer ofzo), valt me dat wel meteen op.

Ik ben gewoon echt alleen luizenmoeder de donderdag na de vakanties :D

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@tupp hmm hier stond er enkel: tot ziens op 2 september!
    Dus ik ga er vanuit dat we de gymdagen nog wel horen :)

5. adi

adi Niet meer actief

Tea treat oil??? Blijven ze dan weg?

6. flerk

flerk Niet meer actief

luizen houden echt niet van tea tree oil. ik heb t de hele week al in de haren van de kinderen gesmeerd (1 druppeltje, achter de oren) . Het spul stinkt! Maar ja, geen luizen dus ik ben tevreden. ( ze zijn wel in de klas gesignaleerd)
    Ik doe het ook op de jasjes en tasjes. Mijn zus staat voor de klas en doet druppeltjes op de kapstokjes en de stoeltjes en volgens haar werkt het heel goed! Je krijgt er geen luizen mee weg als ze eenmaal in je haar zitten, jammer he :D

7. adi

adi Niet meer actief

Bedankt voor de tip!

8. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Mijn kids gaan a.s. maandag weer naar school. Ik heb ze al voorbereid dat ze , zodra school weer begint, weer elke dag gekamt worden met de elektrische luizenkam. Ze vinden het stom maar ze willen ook geen beestjes in hun haar, dus ze zeuren er verder niet over.

Het afgelopen jaar is al een paar keer luizen geconstateerd in hun klas. En wat mij verbaasde dat dit niet gemeld werd aan de ouders, d.m.v. van een brief of wat dan ook. Ik kwam er achter van een ouder die mij vertelde dat haar kind luizen had en dat de juf haar vertelde dat een aantal weken terug een ander kind in de klas ook luizen had. Uiteindelijk waren het er meer kinderen geworden. Ik vond het ronduit belachelijk dat het in de doofpot gestopt werd.:(

Mijn kinderen hebben tot nu toe geen luizen gehad, ik kam ze al met de elecktrische kam sinds ze naar de peuterschool gaan.

9. flerk

flerk Niet meer actief

Geen dank, alles om die krengen weg te houden! Je kunt het halen bij de Tuinen en dat soort zaken. Zorg dat je pure olie hebt. En een druppeltje in de shampoo kan ook geen kwaad...:D

10. Dronty

Dronty Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.359
    0
    0
    NULL
    dronten
    Hier worden de kids elke week door mij gecheckt.
    De oudste 3 zitten op scouting en op de dag dat ze daar zijn geweest doe ik altijd teken check en neem dan gelijk hun haren mee ook voor teken en tevens luizen.
    Ook op school word er elke eerste schooldag na een vakantie gecheckt.

11. flerk

flerk Niet meer actief

Ohja, teken, brrr....

12. Dronty

Dronty Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.359
    0
    0
    NULL
    dronten
    Gelukkig nog niet gehad na scouting. Onze oudste heeft ooit een teek gehad na schoolkamp.

13. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

dat is hier ook gebeurd. Toevallig wist ik het omdat mijn buurmeisje ze had net voor de vakantie. Buurvrouw heeft het op school gemeld, en er zou een brief klaargemaakt worden voor de ouders maar dit is dus niet gebeurd.

Deel Deze Pagina