Hallo dames, Wie gaat er ook IVF starten in november (eind oktober?!)? Ik wissel graag uit met mensen in het zelfde schuitje, dus toch maar even nieuw topic.... X
Hoi Naat, ik ga ook deze maand voor het eerst met IVF beginnen (punctie staat voor november gepland) en zou het inderdaad fijn vinden als er meer mensen op dit topic bij komen!
Hoi Naat, Wij beginnen ook eind oktober/ begin november met IVF (ICSI). Heb jij al spuitinstructie gehad? En waar ben je onder behandeling? Ik in Tilburg en heb over 2 weekjes de spuitinstructie. Gr Dees
Jullie kunnen ook bij het topic wie ook IUI IVF ICSI in oktober november komen? Daar zitten meiden die aan de 1ste poging beginnen maar ook meiden met meer ervaring dan kunnen jullie alles vragen wat jullie willen weten heel veel succes allemaal x
Hi dames, Dank voor jullie reacties! Zullen we dan maar naar het andere topic verhuizen?..... Dan reageer ik daar wel. x
Maakt me trouwens ook niet uit om hier te blijven hoor.... Omdat ik wel over IVF wil praten echt...en niet IUI want daar gaan wij niet voor.
Ik moet eind deze maand voor de intake trouwens. Ik heb dus nog niets te horen gekregen qua spuit instructies en ons traject, dat komt allemaal dan dus....ik vind het wel erg spannend hoor.... Nikaatje, waar loop jij dan nu? Dees, wij lopen in Utrecht. Enig idee wat wij te horen gaan krijgen de 1e intake afspraak dan? Ik weet verder niets nog heb alleen een telefoontje gekregen dat mijn AMH te laag was en wij voor IVF in aanmerking komen om de beste kans te maken, omdat er eerst sprake zou zijn van IUI maar toen kwam deze uitslag en werd het gelijk IVF. Sindsdien geen arts meer gesproken.....Pff das ook wel moeilijk soms hoor ik ga ze vandaag even bellen, ik maak me zorgen en heb zo veel vragen en dan is wachten tot eind deze maand (ik weet het al 3 weken dat het Amh veel te laag was)!..... X
Ik vind het ook lastig om midden in een (oud) topic te vallen, dus als hier nou meer meiden bij komen ben ik helemaal blij Ik loop in het OLVG. Helaas is dat een transportkliniek, dus het laboratoriumgebeuren en de terugplaatsing gebeurt in het AMC. Heb 6 keer IUI gehad, allen zonder (enkel) resultaat. Had er geen vertrouwen meer in, maar gelukkig mochten en konden we al snel starten met de IVF. Heb vorige week een gesprek gehad waarin al het eea werd uitgelegd en inmiddels zijn ook alle medicijnen binnen. Volg een "lang" protocol, moet eerst aan de pil zodra ik ongesteld word (verwacht ik deze week), daarna aan de spuit met decapeptyl en vervolgens puregon.
Ik vind het ook prima om hier te blijven hoor, geen probleem! Wij zijn half augustus bij huisarts geweest, toen zaad laten testen en konden meteen terecht in het ziekenhuis. Tijdens eerste intake kregen we dan ook te horen dat zaad van erg slechte kwaliteit was en dat eigenlijk alleen IVF (en uiteindelijk ICSI) een mogelijkheid was. Tijdens eerste intake heb ik ook een inwendige echo gehad, maar daar was alles ok. Verder allebei bloed laten prikken en mijn man werd nog doorgestuurd naar uroloog om te kijken of er een oorzaak voor slecht zaad was. Dat bleek niet zo te zijn, dus konden meteen door voor ICSI. Alleen omdat we eind oktober een weekje op vakantie gaan en met al die naalden op vakantie niet handig is, beginnen we erna. Ik heb ook de "lange" versie en begin met de pil als mijn menstruatie begint (rond 16 okt). Hopelijk heb je hier iets aan Naat, ik vond het ook allemaal spannend eerste keer, maar is me reuze meegevallen. @Nikaatje: heb jij al spuitinstructie gehad? Ik ben niet echt fan van spuiten, dus benieuwd hoe dat gaat. Ga je ze zelf zetten?
Ha dames! Fijn, vond ik eerlijk gezegd ook wel lekker, om een nieuw topic te beginnen met allemaal beginnend, dus dan blijf ik ook gezellig hier! Wij weten al dat het zaad van vriend matig is maar ook niet heel slecht trouwens. Mijn amh is dus te laag en nu weten we dat we voor IVF gaan en krijgen de 26e okt alles te horen hieromtrent. Ik weet niet hoe lang daarna we mogen beginnen. Ik moet wel precies die dag ongesteld worden voor de laatste keer normaal voor de IVF en ik blijf hopen dat het nog net lukt ervoor!.... Heb al twee maanden achter elkaar gekke dingen gehad: 1 maand leek ik zwanger met heeeeel lichte test en 1 maand innestelingsbloeding, giga steken en toch geen posi test. Ik heb dus de hoop dat 3 x scheepsrecht is! Maar zo niet, dan zijn ook wij echt aan de beurt. Nikaatje, toen jij de intake had voor de IVF, wat hoorde je toen allemaal?
@Dees, ja ik ga alles inderdaad zelf zetten. Gebruikte bij de IUI al puregon en pregnyl en heb daar nooit hulp bij gehad (kreeg alleen uitleg mbt de puregonpen en later en het mengen van de pregnyl). Nu kreeg ik nog wat uitleg over de decapeptyl, mocht het uitproberen op een balletje. Maar het leek makkelijker te gaan dan de puregon, dus het zal allemaal wel meevallen. Het legt al genoeg beslag op je tijd en dagelijkse leven, vinden jullie niet?! Krijg jij wel hulp bij het spuiten? @Naat: wat is AMH ookalweer? Had je hiervan ook "klachten" of kwam de uitslag onverwacht? Irritant is dat hè...die maanden waarin je zoveel aanwijzingen hebt dat het weleens raak zou kunnen zijn! Ik vind de dagen voor (en vlak na) de menstruatie echt het meest zwaar. Ik heb een evaluatiegesprek gehad met de fertiliteitsarts na afloop van de 6e (mislukte) IUI-poging en daarin gezamenlijk besloten om verder te gaan met IVF. Kreeg toen al een klein beetje uitleg, maar vorige week hebben we een meer uitgebreid gesprek gehad met een verpleegkundige, waarin we oa een schema meekregen waarop straks (als ik ongesteld word) alle data en tijden ingevuld gaan worden met betrekking tot het prikken en de echo's. Daarnaast kregen we een bewaarovereenkomst mee ivm het invriezen van eventuele embryo's en moesten we beiden alvast bloedprikken op hiv/hepatitis. Dat was het wel zo'n beetje. Het verschil met jou is, dat ik al IUI achter de rug heb en de controles en hormoonspuiten om de follikels te laten rijpen wel zo'n beetje hetzelfde zijn (zij het in een hogere dosis). Heb je specifieke vragen?!
Hi Nikaatje, AMH is het hormoonlevel waaraan ze kunnen zien hoe je eicelreserve is. Die is dus bij mij veel te laag, wat een indicatie kan zijn voor vroege overgang. Het houdt in dat ik minder reserve heb en dus ook minder kans om zwanger te raken, of in elk geval heb ik denk ik (moet ik nog even checken bij de arts hoor) vooral korter kans om zwanger te raken omdat ik straks denk ik al vroeger dan normaal, geen eitjes heb meer.... Dat is best een schok om te horen hoor.... Maar of ik daarmee ook vroegtijdig de overgang in ga is mij dus nog niet bekend. Ik vroeg me af of je gelijk na die intake dus gaat beginnen met hormonen e.d. omdat ik precies dan ongesteld moet worden en ervan uitgaand dat ik dan niet zwanger ben ik dus precies op of rond cyclus dag 1 de intake heb. Begin je dan dus gelijk....? Heb jij effecten gehad van de hormonen die je moest nemen bij de IUI? Waren dat dezelfde als met IVF?
PS ik had er trouwens geen klachten van. Ik ben ook normaal aan het menstrueren al mijn hele leven, zelfs rond stoppen van de pil was ik altijd gelijk weer regelmatig. Geen gekke klachten, helemaal niets. Ik heb ook al een kindje gekregen trouwens! Dus ik weet wel dat het kan!.....
Oh ik lees net (ik las eerst al te snel sorry!) dat de hormonen ongeveer zelfde zijn maar in hogere mate.....oops! Maar dan hoor ik graag hoe jij je eronder voelde en of je je anders voelde, stemmingswisselingen e.d.
Naat, wat een schok inderdaad!! Iemand bij babyboom had dat ook (en uiteindelijk ook via ivf een gezond kindje op de wereld gezet). Maar wat fijn dat je al een kindje hebt, hoewel ik me kan voorstellen dat daarmee je kinderwens niet minder sterk is dan de mijne. Ik heb helaas wel wat last gehad van de hormonen, van de puregon kreeg ik wat lichte/zeurderige hoofdpijn en door de pregnyl lichte zwangerschapsverschijnselen (misselijk, pijnlijke borsten). Verder hebben we een poging moeten afbreken omdat er teveel follikels waren gegroeid en toen had ik ook wel last van m'n buik. Ook schijn ik af en toe wat prikkelbaar te zijn geweest, maar dat ontken ik natuurlijk Ben benieuwd hoe ik ga reageren op de decapeptyl (da's de enige nieuwe die er nu bij komt, de pil heb ik vroeger ook geslikt) en op de hogere dosis puregon. Ik wil graag stoer zijn en niet te zwaar aan het hele traject tillen, maar ik merk toch dat het nu al een beetje spanning met zich meebrengt. Hoe staan jullie / sta jij erin?
Ik zie erg op tegen de hormonen eerlijk gezegd. Ik ben er normaal al erg gevoelig voor, ook voorheen voor de Pil, altijd last van gehad in zoverre, dat ik ook geen last had maar dan wel behoorlijk minder libido bijvoorbeeld. Maar ook erge migraine hoofdpijnen gehad van de yasmin pil en gewoon troep vind ik het! Neem dat bewust al jaren niet meer nu en door de IVF moet ik eraan geloven....dus dat vind ik wel spannend ook ja, net als jij. Ik sprak mijn arts gisteren aan de lijn en heb eea kunnen vragen: het blijkt dat het niet zegt dat ik vervroegd de overgang inga, die slechte AMH, maar dat het vanaf mijn 44e zou kunnen tot en met mijn 54e alleen ze weten niet hoe snel het gaat inzetten en omdat ze bang zijn dat het wel vervroegd is, willen ze dmv IVF dat voor zijn. IUI is dan een te lang proces wat weer zo 8 maanden kost soms. Dat vinden ze zonde vandaar dat wij IVF krijgen. Ik vroeg dus of het dan buiten het feit dat mijn eicelreserve wat laag is, het wel betekent dat wat ik heb gewoon goed is en dat bleek zo! Ik heb een eisprong en wellicht wel minder eitjes nog dan een andere vrouw van deze leeftijd maar wat ik heb is gewoon goed. M.a.w. dat we niet zwanger zijn ligt denk ik meer nu aan mijn vriend en zijn kwaliteit zaad en het is de vraag hoe lang ik nog gewoon zwanger kan raken maar het luchtte mij enorm op! Ik ben dus niet minder vruchtbaar vooralsnog, maar gewoon korter houdbaar denk ik . Maar omdat ze preventief willen zijn, krijgen we dus IVF. Ik was toch wel opgelucht hoor toen ik dit hoorde en ook wel weer zo van: maar dan kan het normaal ook wel gebeuren dat we zwanger raken, maar goed we zijn al 1,5 jaar bezig zonder geluk dus tja...het is toch niet helemaal goed, wat er ook is; of dat nu zijn zaad is of mijn slechte AMH. Maar ze zijn gewoon nog niet ver genoeg met dat onderzoek om te kunnen zeggen: mevrouw uw overgang begint dan en dan!..... Was je prikkelbaarheid erg of vond je dat zelf wel meevallen? Daar ben ik erg bang voor omdat ik erg PMS heb. Het is nu minder gelukkig door hulp van buitenaf trouwens! Maar ik zie er dus wel tegenop om nog even op jouw vraag terug te komen, Ik begreep nu dat de intake niet betekent dat ik gelijk IVF start al....de volgende cyclus zal dat zijn waarschijnlijk. Vond ik wel jammer ergens maar misschien hebben we dan natuurlijk nog een keer een kans erbij! En alles is meegenomen als we dat traject toch niet inhoeven!!! Ik lees je!
Ha, dat is dan toch wel fijn nieuws...de klok lijkt dan toch wel minder snel voor je te tikken. En fijn ook dat het ziekenhuis er zelf een beetje vaart achter wilt zetten. Is de zaadkwaliteit trouwens erg slecht? Hmm ik heb ook altijd wel een beetje PMS en ik geloof dat ik met de hormonen inderdaad wel een iets korter lontje had en ik heb ook wel eventjes gehad dat ik snel(ler) moest huilen. Maar volgens mij was het laatste gewoon vooral door de spanning van het hele traject en dat ik het een tijd lang verborgen heb willen houden op mijn werk. Op een gegeven moment trok ik dat gewoon niet meer. Maar verder viel dat kortere lontje bij mij gewoon meer op omdat ik normaal altijd een zonnetje in huis ben Zijn er verder geen meiden die ook in okt/nov beginnen met IVF??
Niet veel meiden inderdaad lijkt het! .... Dees natuurlijk. Maar er komen vast wel meer bij...! De kwaliteit is zeg maar met de helft verminderd en we moeten nog weer uitslagen afwachten over hoe het nu is, want het is alweer wat maanden terug dat ze het voor de eerste keer testten en tweede keer ook alweer tijdje terug dus ze checken het nu nog een keer voor ze met IVF willen beginnen om te kijken hoe het ervoor staat en hoe het geoptimaliseerd kan worden..... Ja dat korte lontje heb ik dus wel vaak voor NoD!....Hopen dat het niet te erg wordt...
@Dees: hoe slecht is het zaad van je man eigenlijk? Heb je getallen of zoiets? Ik heb al 3 x een inwendige echo gehad hoor, de intake voor IVF is nu volgend op meerdere afspraken al die we hebben gehad (bloed prikken, uitslagen, echo's, etc) maar nu is het dus straks voor het echie zeg maar!......Voor de IVF de intake.
Hoi meiden, Naat, fijn dat je met ziekenhuis hebt kunnen bellen en dat ze je toch enigszins gerustgesteld hebben. Het is allemaal niet niks en die onzekerheid maakt het niet makkelijker! Kwaliteit van zaad was bij ons <100.000 waar het normaal gezien >20 miljoen moet zijn. Dat was meteen bij eerste keer testen duidelijk en ook bij 2e keer testen was het niets nieuws. Om de een of andere reden heb ik altijd al een raar voorgevoel gehad dat ik niet op een makkelijke manier kinderen zou kunnen krijgen en dat is nu dus helaas werkelijkheid geworden. Maar goed, ze hebben ons verzekerd dat de kwaliteit van het zaad in ieder geval goed genoeg is voor ICSI, dus daar is mijn hoop op gevestigd!! Klein beetje van dit voorgevoel kwam doordat mijn schoonouders ook erg lastig kinderen konden krijgen. Blijkbaar was bij hen de kwaliteit van het zaad ook niet top, maar ineens was mijn schoonmoeder zwanger (van mijn man ) en toen hebben ze het verder niet meer laten onderzoeken. Het heeft vervolgens wel weer 8 jaar geduurd voordat mijn schoonzusje kwam, dus lijkt wel alsof er iets aan de hand was. Misschien stom, maar ik verwijt hen toch wel een beetje dat ze dit niet eerder tegen ons gezegd hebben, dan was ik eerder naar het ziekenhuis gegaan en had ik geen jaar teleurstellingen gehad. Maar goed, mijn beste vriendin heeft 5 jaar geleden een tweeling gekregen via IVF, dus ik heb wel iemand dichtbij me die het bewijs is dat het ook allemaal echt kan!! Maar ik vind het ook erg fijn om zo met jullie te kletsen, zeker omdat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en ook rond dezelfde periode gaan beginnen! liefs, Dees