Keizersnee gehad, wanneer weer wat in huis doen en naar buiten gaan?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Miracle1990, 21 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle1990

Miracle1990 Niet meer actief

hoi meiden,
    ik heb 11 januari een keizersnee gehad gepland, en toen is mn mooie dochtertje geboren..
    Alleen vraag ik me dus af, wanneer je weer wat in huis mag doen, en wanneer je weer naar buiten mag, er word gezegt 4 tot 6 weken rust, maar ik zie het nu na een week al niet meer zitten om binnen te zitten enz.
    Ik moet wel een trap af en op, om buiten te komen, maar hoe hebben jullie dingen gedaan?? En ook in het huishouden, ik merk dat ik het nu nog echt niet kan al wil ik nog zo graag.. zou graag andere hun ervaringen willen lezen:)

Groetjes

2. adi

adi Niet meer actief

Ik heb 7 dagen na mijn keizersnee zelf 2x per dag op en neer naar het zkh gereden 35km verderop.

3. Mama Rianne

Mama Rianne Fanatiek lid

13 jul 2008
    2.765
    0
    0
    Helpende
    Jirnsum
    Neem die 6 weken rust zou ik zeggen word niet voor niks gezegd je hebt wel van binnen en buiten een wond dat goed moet genezen! Ik ken iemand die was te snel op de been en heeft er erg veel last van gehad! Naar buiten mag je altijd wel maar doe het dan stapje voor stapje! Luister naar je lichaam misschien ook niet onbelangrijk!!
    En huishouden zoals stofzuigen zou ik gewoon mee wachten tot de 6 weken voorbij zijn!
    Heb zelf 2 Keizersnee's gehad en had echt die 6 weken nodig hoor!!

4. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Je kan gewoon naar buiten hoor, alleen bij mij begon het met een wandelingetje rond de blok en zo voel je steeds hoe ver je wel of niet kunt gaan.
    Na 3 weken liep ik al een halfuur.
    En in het huishouden kan je toch ook kijken hoe het aanvoelt, je voelt echt snel genoeg aan je buik wanneer het niet kan.
    Stoffen, de was in het machine doen, zittend de aardappelen schillen enz.

Ik probeerde telkens mijn grenzen te verleggen en voelde dan 's avonds soms mijn buik wel, dan was het gewoon teveel.
    Je moet wel uitkijken met tillen, dat moet je voorlopig gewoon niet doen. Het zijn toch heel wat lagen die weer goed aan elkaar moeten hechten he.

5. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Auto rijden moet je echt 6 weken niet doen, ook al kan je het gemakkelijk.
    Als eerste je bent niet verzekerd als er iets gebeurt en als je een ongeluk krijgt dan zijn de gevolgen voor je buik niet te overzien.

6. Miracle1990

@adi: zozo das wel heel snel ja:p
    @Mama rianne: okee, jaa ik ben al wel goed op de been, wel gevoelig hoor opstaan enz.
    maar wil erg graag ook naar buiten, maar ga dan idd wel stapje voor stapje kijken vanaf volgende week ofzo:)
    Maar qua huishoudelijk werk zal ik wel 6 weken aanhouden dan ja!:)

7. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    Ik ben zelf op dinsdag middag bevallen met een spoed KS,
    vrijdag was ik thuis, en zaterdag ochtend nog voor de kraamhulp kwam stond ik mn huishouden alweer te doen, vaatwasser legen, de kattenbakken schoonmaken, stoffen stofzuigen enz....voelde me gewoon goed had nergens last van eigenlijk, en ben gewoon zo door gegaan, de oudste naar de psz gebracht en boodschapjes gedaan enz, en savonds rustig aan en op tijd naar bed. Ik had dan ook wel het voordeel denk ik dat ons kleintje ook al direct doorsliep.
    Dus echt rust gehouden heb ik eigenlijk niet :) maar ben ik dan ook geen type voor! De huisarts die hier ook verloskundige is die kwam op maandag nog even op controle, en die stond dan ook raar te kijken dat ik al weg was van huis...was ff naar de winkel in het dorp hiernaast samen met manlief haha.

Terwijl mijn achterbuurvrouw echt 6 weken niks heeft kunnen doen, en volop hulp heeft gehad al die tijd, maar denk dat het gewoon is hoe voel je jezelf, let gewoon op je eigen lijf en de signalen die het afgeeft!

8. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Als jij je goed voelt ga je toch naar buiten.
    hier ook zes weken rust opgelegd gekregen. Daarna is je wond zo genezen dat het alles weer aan kan. Wb klusjes in huis, ik mocht niet zwaarder tillen dan dat mijn dochter woog. Verder gewoon op gevoel. Goed naar je lichaam luisteren.

9. Miracle1990

Dank jullie wel meiden,
    ik ga gewoon proberen stapje voor stapje:)
    keb vandaag de wasmachine leeg gehaalt en de afwas voorgespoelt, maar toen voelde ik het wel weer..:eek:
    denk dat het dan toch iets te vroeg was nog, om meteen die dingen achter elkaar te doen. :) ik zal kijken hoever ik kom, dag per dag:)

10. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Je voelt het zelf het beste, denk ik....
    Bij mijn jongste liep ik na een week al richting de winkel voor boodschappen....heen en weer toch meer dan een half uur lopen! Ging prima.
    Heb ook autogereden na 4 weken, toen was ik echt wel weer aan toe.....mij is later pas verteld dat het voor je verzekering niet mag!

11. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Bij de eerste was het herstel wel lang naar nu liep ik na 3 dagen ook al het ziekenhuis uit. Autorijden altijd wel gedaan want heb nog een zoontje en moest paar x naar de huisarts met hem. Heb alleen teveel hooi op mijn vork genomen en ben nu oververmoeid en heb steeds koorts, ze weten nog steeds niet wat ik mankeer dus kijk wel uit. Nou is dit met een eerste misschien minder risicovol omdat je waarschijnlijk meer kan rusten.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben de 30e bevallen dmb keizersnee, de 3e mocht ik naar huis en begon toen steeds meer een stukje te lopen. In de kraamweek heb ik zo nu en dan een wasje in de machine gedaan ( Vond het zo zonde als de kraamzorg tegen dagtarief deed wassen ) en na ca 5 dagen ben ik voor het eerst naar buiten gegaan. Maar toen lag er overal een enorm pak sneeuw dus dat was iets anders als nu! Na 10 dagen zijn we heel voorzichtig de stad in gegaan, ik was jarig en we gingen met zn 3en een kadootje uitzoeken. 1 winkel, daar even gezeten en de meid de fles gegeven en toen weer naar huis.

Qua huishouden heb ik wel de afwas gedaan toen dat lukte, gekookt, en de was ( maar dan niet de trap op en af tillen ) stofzuigen, dweilen, bed verschonen, boodschappen heeft mn man gedaan. Ik ben na 2 weken auto gaan rijden maar dat viel me tegen, boodschapjes met mn meisje maar ik had toen nog pijn aan mn wond dus heb dat uiteindelijk na ruim 3 weken pas echt gedaan.

Neem wel echt je rust, belast je buik ook niet! Dus niet stiekem toch tillen, stofzuigen ofzo! Je kan je herstel dan echt goed verzieken.

13. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik liep 5 dagen na m'n keizersnee al buiten achter de wandelwagen, ca. 20 minuten. Dat deed ik al wel snel, maar voelde me ook prima. Zwaar tillen heb ik echt 6 maanden niet gedaan, daar heb ik me strikt aangehouden. Je voelt zelf wat je wel en niet aankunt. Ik was snel weer op de been, maar ken ik verhalen van vrouwen die ruim 6 weken weinig konden doen.

Wat betreft het autorijden.....volgens mijn gyneacoloog mocht ik dat gewoon doen als ik m'n rijbewijs had :D. Dat was bij de nacontrole na 4 weken.

14. Isis26

Isis26 Niet meer actief

6 maanden? 6 weken toch?

Ik heb al eerder moeten tillen maar heb dan ook al een zoontje van 1,5 die nog regelmatig getild moet worden

15. Miracle1990

Dank jullie wel meiden, ik wil vanaf volgende week toch proberen naar buiten te gaan met de kleine meid, in een draagdoek ofzo.
    Verder pak ik nu gewoon lekker mn rust, en doe eigleijk niet veel in huis, afentoe een wasje ja.. maar daar is ook alles mee gezegt en gedaan:p
    ik merk wel dat het ontzettend verschilt per vrouw hoe je je voelt enz, en hoe snel je dingen weer kan oppakken, maar ik moet idd gewoon kijken hoe ik me voel enz, dat weet ik zelf het beste ja.:)
    Dank jullie wel voor jullie raad, ik denk gwoon lekker rustig aan doen, en stapje voor stapje de dingen doen, dan komt het wel goed!:)

16. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Nee, echt 6 maanden ;), maar dan doel ik wel op de echt heel zware dingen hè, zoals grote boodschappentassen etc. Mijn gyneacoloog heeft dat echt benadrukt. Ik heb me daar ook zoveel mogelijk aan gehouden. De eerste 6 weken mocht ik eigenlijk niks tillen zwaarder dan mijn zoontje. Het is bij mij wel snel genezen, maar of dat gewoon mazzel is of komt doordat ik me strikt aan de 'voorschriften', dat durf ik niet te zeggen :D.

Als wij het geluk hebben een tweede te mogen krijgen, dan wordt dat zeker een geplande ks (nu spoed) en dan zal ik m'n zoontje ook sneller moeten tillen. Ben dan ook benieuwd hoe het dan gaat hoor.

17. Miracle1990

Nou ik voel me erg goed, ben gisteren buiten geweest met de kleine, en het voelde wel goed, trap op en af ging ook erg goed, alleen had ik savonds wel wat last van me buik.. dus misschien toch IETS te snel..

18. famke24

famke24 Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.233
    0
    0
    Neem echt je 6 weken rust!!
    Ik ben ook bevallen met een keizersnede en heb me er echt aan gehouden.
    Met rust bedoelen ze meer geen dingen tillen!!
    Zo vroeg ik de visite of mijn man de wasmand te tillen naar de waslijn en ik hing de was op.
    Wel ging ik langzaam aan naar buiten, een blokje om. De 1e keer viel me dit vies tegen. Ik ben neergeploft op bed. Zo langzaam aan elke dag een stukje verder lopen.
    Na 5 weken ben ik in gedeeltes gaan stofzuigen. Eerst de kamer, na een half uur de keuken en de gang.
    Zo heb ik langzaam aan alles opgebouwd.
    Ik heb nergens last van gehad!! Dus het advies is niet voor niks;)

Succes!!

19. Olly

Olly Actief lid

27 jan 2008
    322
    0
    0
    ik adviseer je ook echt je rust te nemen, en dan ook gewoon even slapen na de middag, of wanneer je kleintje op bed ligt.
    Ik heb zelf een spoed ks gehad en liep ook na 2 weken heeeeeeeel erg veel omdat mijn meisje heeeeel veeeeeel huilde..
    Echt ik heb mezelf oververmoeid gemaakt en heb echt een half jaar last van m'n buik gehad en lichte post natale depressie door de vermoeidheid.
    Bij een event. 2e krijg ik een geplande en ik weet nu al dat ik echt 6 weken 'niks' ga doen! Rust, rust, rust en na de 6 weken (of misschien langer) zien we wel weer.

20. Miracle1990

jaa ik voel em wel veel beter al, al zijn we pas 2 weken verder:)
    Ik doe nu steeds meer wasjes draaien, en beetje afstoffen alleen afwassen, stofzuigen en dweilen, dat durf ik nog niet echt aan eigelijk:O
    maar dat zal ook wel komen, gewoon alles lekker stapje voor stapje, en idd ik slaap ook gewoon even tussen de middag als de kleine ook lekker ligt te slapen:) dat heb ik ook zeer zeker nodig hoor!

Deel Deze Pagina