Ik kan me totaal niet druk maken over de opvoeding van een ander, moeten ze lekker zelf weten. Mijn taak is om die van mij op te voeden zoals ik denk dat het moet en wat een andere met haar/zijn kind doet is verder niet mijn pakkie an, heb er ook vaak geen mening over.
tja als ze naar school gaan vind ik het wat anders maar onze kleine man is ook wel eens tot 22.00 uur wakker als we uit eten zijn of zoiets.. dan slaapt hij overdag dus later en komt er dan om 17.00-17.30 uit.. we hebben een mannetje wat graag uitslaapt (ook als hij om 7 uur te bed gaat) en kan dat dus makkelijk hebben. wij zou den allemaal trouwens qua ritme prima passen in een land met siesta e.d. En een klein babytje een rondje mee om s avonds vind ik ook niets raars aan, meestal slapen ze nou eenmaal beter in iets wat beweegt .. een kinderwagen dus, als ze op die manier wel slapen..
Tja, wie bepaalt wat normaal is en wat 'moet kunnen'. Ga maar naar Spanje, Italië enz. Daar is het hartstikke normaal dat kinderen langer opblijven, en dat ze pas rond 20uur avondeten krijgen. En die gaan volgende dag ook naar school. Wat wij/jij normaal vinden hoeft voor een ander helemaal niet normaal te zijn. Vrienden van ons hebben een dochtertje van 3. Zij gaat ook pas ron 22.00uur naar bed en gaat volgende dag gewoon naar school (wonen in België). Dat komt omdat ze na schooltijd thuis wat eet en dan een dutje doet tot een uur of 19.00uur. Dan komt hun papa thuis en eten ze met zn allen. Zo'n kind ga je dan niet om 20.00uur weer in bed stoppen. Ik weet dus niet hoe een dag bij iemand anders uitziet en wat normaal is en wat niet. Dat is heel moeilijk te oordelen vanuit je eigen zitkamer vind ik.
Hoelaat ook een kind naar bed moet, vind ik het nog niet verantwoord om een kind buiten te laten spelen als het al donker begint te worden hoor! Dus nee, ik vind dat ook niet verantwoord. Al helemaal niet met een 3 jarige!
Buitenspelen zonder toezicht om die tijd is een ander verhaal (als het donker word) maar mijn kids gaan ook niet voor 21:00uur naar bed hoor! Tja, elk kind en gezin is anders.
Ben ik met je eens. Zielig als zo'n kindje s'morgens amper wakker kan worden en slaperig naar kdv/school moet omdat ma/pa hem te laat in bed leggen. Hier is bij ons voor beide kinderen klokje rond slapen, hebben die van ons ook echt wel nodig. Maar als een kind minder slaap nodig heeft of de volgende dag niet vroeg op hoeft voor school of zo dan kan je wat makkelijker daarin zijn.
Ik vind het belachelijk! Zulke jonge kindjes laat je toch niet om die tijd nog buiten lopen!?! Hoe laat ze naar bed gaan kan je niets van zeggen, maar met schemer/donker nog buitenspelen vind ik zwaar onverandwoord! Nou vind ik het ook niet kunnen om kindjes van die leeftijd mee te nemen naar een volwassen verjaardag waar gedronken en gerookt wordt. En dan pas tond 12 uur s nachts naar huis te gaan. Of je kinderen de kroeg mee inslepen als er een evenement is. Een keer mee gemaakt dat een kereltje van 3 onder de bar lag te slapen terwijl pa en ma dronken aan het feesten waren! En als je er wat van zei werd er heel luchtig over gedaan. Gelukkig lopen er met evenementen genoeg politie rond. Die heb ik er toen bijgehaald, was zo triest voor dat mannetje! Mijn zoontjes liggen elke dag om 7 uur op bed.
Ik vind kinderen alleen buiten laten spelen als het al donker is ook niet verstandig. Maar mijn kind gaat echt niet om 7 uur naar bed en ik zou gerust 's avonds nog met hem naar buiten gaan. Hij gaat nu ergens tussen 8 en 9 naar bed en hij is 2 jr en 9 maanden. Op vakantie gingen we gewoon mee in het italiaanse ritme en ging hij 's avonds gewoon mee en viel hij in de buggy in slaap. Om 7 uur naar bed past gewoon niet in mijn leven. Ik ben regelmatig pas na 18.00 uur thuis. Dan moeten we nog even knuffelen e.d. en dan nog koken dus eten zit er niet in voor 19.00 uur.
Hier ligt mijn dochter om zeven uur in bed! (soms half 8) maar dan ook geen seconde later!!!! Puur omdat het de dag erna anders echt niet te genieten is! Ze is dan ook vervelend... Op school verbruiken ze energie voor tien, dus nee..ik vindt dat je helemaal gelijk hebt!!!
Ben het helemaal met anakin eens. Jullie kijken altijd naar anderen.. Alsof jullie zelf zo perfect zijn? Kind ligt dan misschien wel op tijd in bed maar er zullen heus wel andere gebreken zijn. Dacht dat zwangerschapspagina een leuk forum was.. Maar al die marktwijven hier kunnen alleen maar roddellen over andere.. Bah wat heb ik daar een hekel aan kijk naar jullie zelf...
He allemaal, Het was inderdaad het zo laat nog alleen buiten spelen (in de schemer) waar ik me zo om verbaasde. Mijn oudste ligt rond die tijd op bed omdat hij de dag erna naar school moet en zijn rust tegenwoordig gewoon nodig heeft. Natuurlijk zijn er bij ons ook wel eens uitzonderingen, dat hij later naar bed gaat. In de zomervakantie mag hij rond die tijd ook nog wel op het achterveld spelen, samen met de rest van de kinderen. Als we op vakantie gaan, dan doet hij gewoon mee met ons (laat naar bed, vroeg op, eventueel een tukje tussendoor en heeft hij het nodig dan een avond op tijd naar bed). Maar in het donker is hij gewoon bij ons in de buurt, hetzij in zijn bedje, de tuin, de auto of wat dan ook. Maar ik laat hem echt niet alleen buiten fietsen in het (bijna) donker. Zelfs als hij een stuk ouder is, dan nog moet hij voor het donker binnen zijn, ook al gaat hij dan niet gelijk naar zijn bed. Groetjes
Ik begrijp je agressieve toon niet echt. Je hoeft het echt niet met de anderen eens te zijn, maar op een andere manier reageren kan mijns inziens ook wel. Lees de regels van zwangerschapspagina er nog eens op na.
Mijn kinderen slapen soms ook nog om vijf uur. Ik heb van die langslapers en soms hebben ze het gewoon nodig om lekker lang te slapen. En ze gaan op zo'n dag ook rustig om half negen pas naar bed. In dat laatste gedeelte van je quote zie ik dus echt het probleem niet.
Die van mij ligt nu ook sinds 16.00 in bed en word pas tegen 18.00 wakker als we gaan eten.. En wat andere mensen moeten ze zelf weten, ik vind dat je niet kan oordelen over wanneer een kind naar bed moet zonder dat je weet hoe hun ritme in elkaar zit. Vind het overigens wel apart om kinderen alleen buiten te laten spelen als het allang donker is. Ohja, ik fiets/loop ook nog wel eens van mijn moeders/s-moeders huis naar huis rond 21.00.. En dan gaat ze thuis lekker naar bed, maar goed die kleine kan altijd wakker worden wanneer zij dat wil. Ben huismama vandaar. En toen ze wat kleiner was was het wel eens 22.00/23.00 en dan kreeg ze thuis haar laatste fles!
Tja, ik zou het ook niet doen hoor, als het donker is, hoeven ze niet meer buiten op straat te spelen. Mijn dochtertje van 3 gaat sowieso niet onder toezicht van een 6-jarige buiten spelen. Hier liggen ze wel altijd tussen 19.00 - 19.30 uur in bed. Ik ken maar weinig kleine kinderen die het wel trekken tot 10 of 11 uur 's avonds (wat ik nog wel eens zie zomers). Meestal is het een hoop gedram, gejengel en gejank.
Dat ze nog tot laat hun kinderen op willen laten moeten ze inderdaad zelf weten, maar het wordt een heel ander verhaal wanneer de kinderen (geluids)overlast bij de overige buren veroorzaken. Maar goed als de kinderen er goed uitzien enzo dan kun je er ook weinig van zeggen, maar zoals hier dus een tijdje geleden, dat je buurjongentjes je regelmatig vragen of ze ook een boterham van je mogen omdat papa alleen maar bier en een blikje soep in huis heeft. En je ziet hem een paar dagen later voor de keien gaan terwijl hij (midden in de zomer) vuurwerk aan het afsteken is met zijn zoontje en dat zoontje komt even later weer bij jou (terwijl je op straat staat) en vraagt om een boterham omdat papa ligt te slapen en hij het blik soep niet open krijgt. En jij besluit contact op te nemen met de wijkagent. Waar valt het dan onder, is het roddelen of sociale controle of het beschermen van een kind (die niet eens van jou is) Ik weet het niet maar ben blij dat ik het gedaan heb want sindsdien is hij in ieder geval niet meer dronken gezien wanneer de kinderen bij hem zijn. Groetjes Anita
Nee, dat is je plicht.. Tenminste, dat vind ik.. Zeker als het om een kind gaat.. Ik zeg niet dat er gelijk een melding gemaakt moet worden bij het AMK maar vind wel dat je advies 'moet' inwinnen..