Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best lastig vind dat er zoveel verschillende richtlijnen zijn. Mijn dochter is ontzettend sterk in haar spieren (lang leve reflux). Als ze zit kan ik haar duwen en dan valt ze niet om. Maar ze gaat nog niet zelf zitten. Mijn neefje is 2 maanden ouder, gaat wel zelf zitten, maar valt om als je hem een duwtje geeft.. Wie mag er dan wel en wie mag er nog niet mee op de fiets? Ik wacht voor de zekerheid tot ze echt zelf gaat zitten, en misschien wel gewoon tot ze 1 is.
Je hoort het haast zovaak op fora en eigenlijk altijd een kennis van een familielid of iets dat ik er meer naar neig dat het misschien een enkel incident betreft dat constant aangehaald wordt. Want er iets over lezen in kranten of waarschuwingen bij cb of iets zie/hoor/lees je nooit. Nekje breken gebeurt ook niet zomaar bij een gezond kind door over een drempeltje te fietsen hoor. Hoeveel kinderen vallen er bijv niet van de commode/bed/bank (met als zwaarste deel van hun lijf het hoofd dus als eerste bij de grond): daar krijgen hoofd en nek ook een enorme klap van, maar breken? Dat gebeurt niet zo snel. Wat overigens niet zegt dat je maar lukraak moet gaan fietsen met bijv 4 maanden oud ofzo, maar kijk gewoon naar je kindje en neem het advies van het cb in overweging terwijl je naar je kindje kijkt. Begin met kleine stukjes en bouw dat langzaam uit etc etc. Hier gelukkig een bakfiets dus tot de tijd van het fietsstoeltje aanbreekt fietsen we daarmee. Maar voor nu doen we het meeste gewoon lopend
Hier gelukkig niet van die irritante verhalen over hoe snel hun kind wel niet was, maar ken een andere moeder aan wie ik me wel kan ergeren over wat ze zegt: Over mijn tijgerende dochter: "Ze loopt nog niet he? S (haar dochter) liep al met 11 maanden!" Toen dochter amper 3 weken was: "Als ze wakker wordt 's nachts moet je niet gaan voeden hoor. Dan zit je er zo lang aan vast" (excuse me??) Toen dochter net 3 maanden was: "Wat eet ze allemaal?" Ehhh, melk? "Goh, wordt het geen tijd voor fruit??" Dit allemaal moeten tegenspreken en uitleggen is vermoeiend.