Wat is betrouwbaarder? Temperaturen of ovulatietesten?

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door liesje1, 30 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liesje1

liesje1 Actief lid

2 aug 2011
    364
    0
    0
    Noord Nederland
    #1 liesje1, 30 aug 2011
    Laatst bewerkt: 30 aug 2011
    Ik heb afgelopen maand getemperatuurd en ovulatietesten gebruikt.

Ovulatietesten waren steeds echt wit, vorige week woensdag kwam er een tuurstreepje, donderdag werd ie duidelijker en vrijdag had ik een knaltest. Zaterdag weer een tuurstreepje en zaterdag begin avond was hij alweer omo wit...

Vrijdag had ik dus postieve ovulatietest, dus zou ik vrijdag/zaterdag of zondag een eisprong moeten hebben toch? Echter lijkt mijn temperatuur alleen maar te zakken. Ik heb gister te vroeg gemeten dus die temperatuur is niet reeël maar ook vandaag na een normale nacht was mijn temperatuur laag...

Het komt sowieso nogal nauw volgens mij bij. Want ik heb twee keer gehad dat ik na mijn tijdstip van temperaturen weer verder ben gaan slapen en dat ik 2 uur later wakker ben en dit scheelde dan wel 0.2 en 0.3 graden... Hoe langer ik slaap hoe hoger mijn temperatuur is. Dus hoe betrouwbaar is dit?

Ik word er nogal onzeker van. Ik ben ondertussen voor de 10e ronde bezig en begin te twijfelen of ik wel eisprong heb gehad deze maand. Als ovulatietesten positief zijn geweest dan heb ik toch eisprong gehad?

Wie kan me hierbij helpen en iets meer informatie geven over hoe ik mijn temperatuur en ovulatietesten moet interpreteren?

Alvast bedankt!

2. Arnoe

Arnoe Bekend lid

1 sep 2010
    869
    1
    0
    Hoi Liesje - Ik kan je helaas iet vertellen wat betrouwbaarder is maar weet wel het volgende:

1 - Met temperaturen weet je vaak achteraf wanneer je eisprong was. Omdat de dag erna de temp omhoog gaat.

2 - Het is belangrijk elke dag om dezelfde tijd te tempen.

Je hebt een bijzondere kaart. Zoals je zelf al aangaf is hij begin hoog en daalt erna. Het is vrij lastig af te lezen.

Ik zou in ieder geval van je ovu-test uitgaan :)

3. liesje1

liesje1 Actief lid

2 aug 2011
    364
    0
    0
    Noord Nederland
    Ja hij is inderdaad erg bijzonder. Ik temp elke dag hetzelfde tijdstip. Ik word er wat onzeker van, misschien dat er iets mis is?
    De andere kant probeer ik logisch na te denken en dat is temperatuur natuurlijk van heel veel dingen afhankelijk en niet alleen eisprong. Ik ben bijv. laatste week erg mee, misschien dat dit ook wel mee speelt. Dus als ik het zo beredeneer dan moet ik uitgaan van mijn ovulatietest maar aan de andere kant vind ik het wel heel raar dat hij over het algemeen van hoog naar laag gaat en niet andersom....

4. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Volgens mij kan je meerdere lh-pieken hebben, dat je ei wil gaan springen maar het uiteindelijk niet doet. Met tempen weet je bij n te tempverhoging volgens mij zeker dat je ei is geweest, dus daarom denk ik dat tempen betrouwbaarder is, alleen weet je het dan dus pas achteraf...

5. liesje1

liesje1 Actief lid

2 aug 2011
    364
    0
    0
    Noord Nederland
    Dank je wel Surf. Weet je of dat kwaad kan? Dan hij er langer over doet om te springen? Is dat een teken van verminderde vruchtbaarheid?

6. Lilipower

Lilipower Niet meer actief

Ik lees mee... ik heb deze maand precies het zelfde.
    Zaterdagavond een knal test en zondags iets lichter maar mijn temp blijft gelijk.....

Foto testje bijgevoegd:

7. liesje1

liesje1 Actief lid

2 aug 2011
    364
    0
    0
    Noord Nederland
    Lilipower: Heb je maandag ook nog ovulatietesten gedaan? Er kunnen ook subtiele verschillen in de testen ontstaan door concentratie van jouw urine namelijk...
    Verder is het inderdaad gewoon erg lastig, ik wil eigenlijk wel duidelijkheid maar volgens mij heeft niemand het antwoord. Ieder lijf is toch weer anders en het proces is erg ingewikkeld...

Misschien dat er nog wel iemand reageert die het ook heeft meegemaakt en weet hoe het zit. Ik ben benieuwd...

8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Tempen is betrouwbaarder !! (mits goed uitgevoerd!!)

Met tempen weet je zeker dat je eitje is gesprongen!~(helaas wel pas achteraf ;))

Met ovutesten weet je alleen dat er een LH piek is, en vaak zal die piek doorslaan in het springen van het eitje, maar soms springt hij ook niet, en gaat hij het een paar dagen later weer proberen. Je ovutest word dan bijv. 2x per maand ineens knalpositief :)

Overigens; je temp stijgt de dag na/2 dagen na je eisprong.
    Je eitje springt gemiddeld 2 dagen na je posi test.
    Dus je zou 4 dagen na je ovutest een tempstijging moeten zien ;)

9. liesje1

liesje1 Actief lid

2 aug 2011
    364
    0
    0
    Noord Nederland
    Bedankt RoGiJuLi! Dat zou betekenen dat er nog niets raars is als ik pas morgen hogere temperatuur heb. Ik ben benieuwd... Even afwachten. Bedankt voor je uitleg. Weet jij ook of het te kostte gaat van de kwaliteit van het eitje als hij niet springt en het later wel doet? Is het erg?

10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Nee hoor, daardoor ben je niet ineens minder vruchtbaar ;)

Ik zag ook dat je wat "problemen" had met tempen.
    Als je hulp nodig hebt, dan roep je maar.
    Ik heb zo'n 7 jaar lang getemperatuurd om zwanger te worden, dus weet er behoorlijk wat vanaf';)

Mag ook via pb hoor ;)

11. liesje1

liesje1 Actief lid

2 aug 2011
    364
    0
    0
    Noord Nederland
    Super bedankt!! Ik wacht morgen en overmorgen nog even af. En misschien dat ik binnenkort nog even gebruik maak van je aanbod. Dank je wel!!

12. Lilipower

Ik zit nu op 5 dagen na postieve ovulatietest en nog steeds geen temp stijging.
    Wanneer er geen eitje springt deze maand kan ik dan wel een ongi verwachten? heb gelezen dat je wel eens een maand over kan slaan.
    Ik blijf elke dag ovutesten doen en die blijven behoorlijk gekleurd maar niet mega positief zoals die zaterdag was...
    Aan manier van Temperaturen kan het niet liggen, elke dag als ik mijn wekker uitdruk ga ik gelijk tempen en daar zit nooit meer dan 5 minuten verschil in tijd tussen.
    Wel een situatie om een beetje onzeker over te worden :(

liesje1: jij al een temp stijging waargenomen?

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Hoe temp jij ?? Via welke manier? En met wat voor een thermometer?

14. Lilipower

Ik temp rectaal en met een digitale thermometer van de Braun. vorige maand ook gemeten op zelfde manier en toen wel een stijging waargenomen. Lijstje staat niet meer in FF... per ongelijk gewist en verkeerde is blijven staan :(

15. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Hmm, aan je tempen kan het dus niet liggen!
    Wat wel zou kunnen zijn is dat je gewoonweg nog geen eisprong heb gehad.
    Het zou zo kunnen zijn dat je eitje WOU gaan springen en daarom je een LH piek hebt gehad (= posi test), maar dat het eitje toch niet gesprongen is, dan verdwijnt de lh piek en zal het eitje het een aantal dagen later nog eens proberen.

Heb je een foto van je ovutesten?? Wanneer had je precies je piek en hoe laat?
    Heb je daarna nog doorgetest?

16. liesje1

liesje1 Actief lid

2 aug 2011
    364
    0
    0
    Noord Nederland
    Ik wilde even laten dat mijn mysterie waarschijnlijk opgelost is. Mijn temperatuur is gestegen!! En als morgen mijn temperatuur gelijk is dan zet FF een kruis op maandag.

Dus ik ga duimen voor morgenochtend dat mijn temperatuur weer hoog is... En dan natuurlijk weer 2 weken in spanning zitten. Gelukkig begin ik maandag weer met werken dus gaan die twee weken tenminste wat sneller.

Heel erg bedankt voor je hulp RoGiJuLi. Je hebt me gister echt gerustgesteld. Lilipower, ik hoop dat jouw mysterie ook snel opgelost is.

17. Lilipower

@liesje1: Gelukkig maar dat ie bij jou is gestegen....

foto van de testjes staat op pagina 1.
    de datums staan erbij. ik heb maandag en dinsdag een net zo donkere test als op 28-08 (zondag) welke wel duidelijk is maar volgens mij niet meer geheel postief.
    En als ie dat wel donker genoeg is (wat ik niet denk) kan toch niet dat je vier dagen achter elkaar positieve test hebt ?
    Is een beetje om gek van te worden... zit immers al op cyclus dag 25.
    We blijven wel voor de zekerheid goed klussen...

Ik heb trouwens ook even mijn baarmoedermond gevoeld en deze is weer gezakt en hard, eerder was die zachter en hoger
    *snap niets van mijn lijf*

18. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Hij is idd heeeeel mooi gestegen zeg!!! Nou, over 12 dagen je NOD! Succes!!!

19. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    @Lilpower, hoe laat heb je die test zaterdag gedaan???
    Er vanuitgaande dat je eisprong 2 dagen na de test is gesprongen, is hij dus maandag gesprongen.
    Het kan dus nog steeds zo zijn dat jouw temp morgen omhoog jumpt!
    Als je eitje op maandagavond/nacht is gesprongen, vind een tempverhoging vaak plaats op woensdag/donderdag :)

Ik ben benieuwd wat je temp morgen zegt!

20. Lilipower

Helaas zit er toch niets anders op dan wachten ... hopelijk heb je gelijk en stijgt hij morgen.

Deel Deze Pagina