Waar ik mij als verkoper aan irriteer : - De optie om te bieden uit gezet omdat het dan al een hele schappelijke lage prijs is. Gaan ze toch mailen met een lager bod. - Belachelijk weinig bieden, minder dan de helft. - Domme vragen stellen over het artikel zoals centimeters opmeten. Doe ik dat en stuur ik een mail naar diegene en dan hoor je niks meer grrrrrrrrrrrrr Als koper : - geen reactie op mijn mail terwijl ik de vraagprijs bied en netjes een mail stuur wanneer ik het kan ophalen. - Mensen die lang wachten om iets op te sturen. - Gebrekkige communicatie en lang wachten op een antwoord. - Het artikel voldoet niet aan verwachting, bijvoorbeeld ze zetten neer van artikel 1 keer aan gehad, echt in nieuwstaat! o.i.d. en dan krijg je toch een artikel met versleten boordje, duidelijk verwassen of pillig of rare vlekken. Kan meteen bij mij de afvalbak in. Kleertjes koop ik dus meestal nieuw want dan weet ik zeker dat het goed is.
Tsja, als ik die schappelijke prijs niet schappelijk vind, heb ik 't recht te mailen met 'n ander bod, lijkt me. Da's 't nadeel met tweedehands spul; het is handelen en bij handelen kun je dit soort dingen verwachten. Ik erger me zelf trouwens ook aan het geen antwoord geven van mensen, maar dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn als je ergens geen interesse meer in hebt.
Ik baal idd van dezelfde dingen die al genoemd zijn, mensen die bieden maar niet meer reageren op je emails, kleertjes die er op de foto heel mooi uitzien en bij ontvangst aan de achterkant kapot zijn bijv. Ik heb me een keer enorm geërgerd aan iemand die een gloednieuwe Ipad (in doos en al) bij mij gekocht had, ik had geen bon, na een week ging hij mailen dat ik de reparatiekosten effe moest betalen omdat zijn Ipad het niet meer deed!!!!! nou, dat vond ik zo brutaal!!!!
Ja maar anders staat de optie bieden toch wel aan? Die zet ik bewust uit in sommige gevallen omdat de prijs vast is. (staat er dan ook bij) En dan nog bieden mensen de helft van de vaste prijs. Ik heb bijvoorbeeld een ongedragen nieuwe winterjas van 80 euro te koop gehad en die verkocht ik voor 15 euro. Stuurt iemand een mail met ik bied graag 7,50 en dan kom ik hem vanavond nog ophalen
sorry maar op dat soort onzin mails zou ik dus niet reageren. en dat mogen sommigen dan appart en onrespectvol of iets vinden.. maar ik vind zo'n mail gewoon belachelijk. je hebt helemaal gelijk!
Ik kan me daar nou weer net niet aan ergeren.. Gewoon terugmailen dat je echt minimaal de vraagprijs wilt en klaar. Kijk, in de winkel staat ook 'n vaste prijs naast 'n televisie, maar echt wel dat wij net zo lang handelen tot er een lagere prijs uit komt hoor (als we 'n televisie willen kopen dan)! Handelen staat vrij, maar ik vind wel dat 't beleefd moet gebeuren. Dus niet reageren op zo'n mail vind ik onbeschofter dan 'n ander bedrag bieden dan er gevraagd wordt.
En? Dat geeft 't recht onbeschoft te zijn? En dan nog, ook al biedt iemand iets waarvan jij denkt 'wat een belachelijk bedrag', dan nog hoef je zélf toch niet onbeschoft te gaan doen? Ik heb ook wel eens gehad dat ik 'n mal bod kreeg via de mail, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt niet te reageren. Dat heeft gewoon met 'n stukje etiquette te maken. Hoeveel moeite kost 't, gewoon even netjes terug te mailen dat je 't bod te laag vindt en dat je niet lager gaat dan 't gevraagde bedrag? Als ik een fatsoenlijk mailtje stuur, verwacht ik -ondanks misschien het te lage bod- een fatsoenlijk mailtje terug.
Ik heb de situatie toegelicht waarom ik het bieden uit heb gezet. Juist om onzinbiedingen te vermijden Als iemand dan toch nog met 10 platen voor zijn/haar kop zo'n bod doet dan hoef je van mij geen (serieus) antwoord te verwachten Ik ervaar extreem lage biedingen van minder dan de helft van de vp. zelfs als een belediging en zonde van mijn tijd. Ik kan zelf dan zo'n koper ook echt niet serieus nemen.
En dit soort acties vind ik dus typsich voor de teloorgang van marktplaats. Handelen is niets persoonlijks immers. Het is handel, meer niet. Een bieding is een bieding en ik snap echt niet hoe je zoiets als belediging kunt opvatten! Die mensen kénnen je niet eens en doen gewoon een bod! Jij wilt dat niet, zegt nee en klaar is klara.. Weet je, ik krijg om de haverklap mailtjes van mensen die willen dat ik hun bruiloft kom fotograferen. Meestal kan ik gelijk al wel zien of ze mij als fotograaf kunnen betalen of niet, dat leer je wel inschatten na verloop van tijd. Of ze me nou wel of niet kunnen betalen, of ze nou wel of niet na een eerste contact vragen of het niet voor minder kan (nee, sorry), ik zal altijd fatsoenlijk antwoord geven. Of ik 't nou belachelijk vind of niet.. Ik wil namelijk mijzelf in de spiegel aan kunnen blijven kijken. Ik zou, wanneer ik gewoon een vraag stel, zelf ook gewoon antwoord willen en dus zal ik 'n ander, die gewoon een vraag stelt, ook 'n antwoord geven.
Ik vind de situaties die jij noemt wel heel iets anders dan de situatie als boven genoemde. en dat kan jij onbeschoft noemen ik vind het een verschil van mening. ga je ook onderhandelen over de prijs van een 2 euro artikel bij de zeeman? vind ik de zelfde vergelijking.. als mensen zelf zo dom zijn om zo'n bod te doen terwijl er heel duidelijk instaat dat er dan niet gereageerd wordt moeten ze t zelf weten maar dan niet raar staan te kijken als er niet gereageerd wordt. als ik zelf is zo doe van nou ik gok t en zie wel of ik een reactie krijg en krijg geen reactie heb ik daar gewoon begrip voor. dus .. en ik heb hele achterlijke mails gehad en daar gewoon heel "onbeschoft" niet op gereageerd. op een nieuwe fiets die in de winkel 130 euro kost en daar 14 euro opgeboden krijgen vind ik dus een onzin bod waar ik niet op reageer maar dan ben ik maar onbeschoft.. ze snappen de hint neem ik aan dan zelf wel. ik vind mensen die de hoofdprijs willen irritant maar ook mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten..
Zo gauw ze bij de Zeeman tweedehands artikelen zouden verkopen zou ik idd onderhandelen. Ik ben 't met je eens dat wanneer je een ronduit onbeschoft mailtje ontvangt, je ook niet hoeft te antwoorden, maar voor de rest is mijn standpunt denk ik duidelijk.
was die televisie die je eerder noemde dan ook 2dehands? Mijn standpunt is dat je gewoon in alle redelijkheid mag bieden. en dan nog mag je een onzinbieding doen.. waarvan je kan verwachten dat men denkt ja tuuuulijk! maar wees dan ook zo realistisch dat je daar dan misschien niks van terug hoor. Er zijn zat voorbeelden aangehaald om ook mijn standpunt te begrijpen of iemand het er mee eens is of niet. Heel top dat je wel op iedereen wel reageren ook in die situaties. maar ik kies daar niet voor. en ik kan ook prima mezelf recht aankijken in de spiegel. Maar ik snap jouw stand punt ook hoor. maar denk dat jij andere situaties in gedachten heb dan ik. sowieso vind ik dat bij diensten aanbieden (fotografe) dat je dan eerder reageerd al is het maar om meer info te geven. maar als alle info over een product prima duidelijk op het scherm staat en ze kunnen daar gewoon niet realistisch mee omgaan .. vind ik dat niet mijn probleem. (en gewoon info vragen over het product zou ik ook gewoon op reageren. zo zou ik laatst foto's krijgen maar die heb ik nooit gehad. erug jammer maar ja zal ze het wel niet zo graag willen verkopen. helaas voor haar.)
een bedrag afspreken met de koper, dan komen ze het ophalen en dan toch nog geld eraf proberen te lullen... het is dat de zonnebank in de weg stond en hij al zolang op marktplaats stond maar was na afloop toch best kwaad (op het moment zelf ben ik te verlegen om er tegen in te gaan )
Ik vind dat mijkeltje een punt heeft en das ook precies de reden waarom ik dit topic open, zo kunnen we misschien iets meer begrip voor elkaar krijgen. Met tweedehandsspullen moet je uberhaupt blij zijn dat je ervan af komt. Meestal gooien mensen dingen gewoon weg. Je kunt iets een onzinbieding vinden, maar als dat per mail gaat kun je toch netjes terug reageren. Dat jij het onzin vind, betekent niet dat het onzin is. Laatst zag ik ook een advertentie van iemand, die er dan zo'n algemeen stukje in heeft staan, begon al met: spelregels: uhhh pardon, ben jij de baas van marktplaats ofzo en met nog een regel als ik je mail reageer dan binnen 24 uur anders gaat het niet door!!! Sorry hoor, ik reageer meestal ook snel, maar dat maak jij niet uit. Wat een attitude om al te beginnen.
Nee, ik denk dat jij 'n andere gedachtengang hebt over handelen dan ik. Handel is handel, of 't nou een televisie is, tweedehands zut of 'n shoot bij 'n fotograaf.. Ik ben 't met je eens dat realistisch kijken wel belangrijk is. Ik besef me bij de Zeeman dat ik geen lagere prijs zal kunnen krijgen, terwijl ik weet dat ik van 'n gloedjenieuwe tv nog wel wat kan afkletsen. En ja, dan snap ik heel goed dat 't vervelend is als mensen blijkbaar niet door hebben dat er bij jou niets af te kletsen is. Maar bij 'n heleboel anderen kan dat wel en in 't kader van 'nooit geschoten, altijd mis' snap ik wel dat mensen een lager dan gewenst bod uitbrengen. En dan vind ik het simpelweg niet fatsoenlijk geen reactie te geven op een net opgestelde mail en daar gaan wij niet uitkomen, aangezien jij dat wel vindt kunnen. Geen probleem toch? Zoveel mensen, zoveel meningen en we zijn hier uiteindelijk in dit topic ook om e.e.a. over onszelf te leren. Ik ben in elk geval alweer 'n stuk wijzer geworden op mp-gebied.
precies, als ik zelf iets wil kopen dan stuur ik diegene gelijk een email, voor mij geld bieden op een product, betekent nog niet dat je dan gelijk moet terug mailen. Of je nou wel of niet bekent bent op MP...het bieden is juist in het leven geroepen dat mensen steeds elkaar overbieden en daardoor je dus voor een leuke prijs je ding verkopen kan, omdat er meerdere mensen geboden hebben. als ik bijv. maar 1 bod gekregen heb in laten we zeggen 24 uur, dan mail ik diegene vaak de volgende dag wel dat ik het bod te laag vind.
Nu voel ik me slecht! Ik dacht dat ik altijd goed bezig was op mp, maar dat blijkt vandaag dus van niet. Mijn voedingsarmband had ik verkocht. Ik kreeg een melding dat hij bijna was verlopen en dacht: verwijder hem zelf niet, die wordt wel verwijderd binnenkort (ik had er wel gereserveerd bij gezet). Nu krijg ik een mailtje of ik hem nog te koop heb! Heb mijn excuses aangeboden, het verhaal uitgelegd en hem meteen verwijderd (incl. nog 3 advertenties). Ajjjj
ik beantwoord emails van mensen altijd netjes terug, maar als iemand alleen een bod geplaatst heeft, vind ik niet dat je perce terug hoeft te mailen, als je het nog even af wil wachten wat voor biedingen nog meer kunnen komen....