Hallo allemaal, Binnenkort gaan wij starten met IVF of ICSI, we zijn inmiddels ruim 2 jaar gestopt met de pil. Nu heb ik een goed gevoel bij het ziekenhuis en heb ik er ook wel (meestal) vertrouwen in dat het ooit gaat lukken, maar ik heb nog een vraag over de TSH waarde. Ik weet namelijk dat ze er verschillende artikelen zeggen dat deze onder de 2 zou moeten zijn om zwanger te worden en zijn. In Düsseldorf hanteren ze dit ook en krijg je dus medicatie als je hoger dan de 2 zit. In Nederland is dit niet het geval (tenminste, sowieso niet in mijn ziekenhuis) en ik heb een TSH waarde van 2,7. Ik maak me hier dus een beetje zorgen over, zouden de kansen dan lager worden omdat mijn schildklierwaarde iets verhoogd is? Of zijn er veel mensen ook zwanger geworden met een waarde tussen de 2 en 3? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
Hoi, Ik heb zowel in Gent gelopen en loop nu in DD. Gent hanteert een waarde van onder de 2.5TSH en DD onder de 2.0.. Uiteraard zijn er vrouwen wel zwanger geraakt met een tsh die hoger is dan 2.5 maar bij moeilijke gevallen (vrouwen die minder makkelijk zwanger raken en meerdere keren miskramen hebben gehad) zou het buitenland eerst die TSH waarde naar beneden willen hebben.. Volgens Gent en DD hebben studies uitgewezen dat een TSH boven de (2.5 of 2.0) heeft aangetoond dat je meer kans hebt op een miskraam... NL zegt onder de 4.0 moet die zijn... Je kan het aankaarten om eerst je TSH naar beneden te krijgen, maar of je dat gaat lukken in NL.... Gewoon vragen en anders afspraak maken met je huisarts, wellicht wil hij/zij je wel helpen voor doorverwijzing internist.. Succes!
Ik heb, toen ik zwanger wilde worden, bij de huisarts geëist om een doorverwijzing naar het ziekenhuis. Die kreeg ik en ik loop nu al drie jaar bij een endocrinoloog in Leiden. Hij vertelde dat bij een zwangerschap de TSH rond de 1 moet liggen en daarnaast is ook je vrije T4 belangrijk (die moet rond de 15 liggen). De huisarts vond dat een (in mijn geval) TSH waarde van 4 geen probleem was. Ik ben blij dat ik heb doorgezet, want inmiddels ligt er een heerlijk meisje van 9 maanden oud te slapen in de kamer verderop.
De ideaalwaarde ligt rond de 1. Daar kwam mijn internist mee in Zoetermeer en werd - toen ik verhuisd was - bevestigd door mijn endocrinoloog in Leiden. Ik begrijp dat je al bij een internist loopt? Je kan het aan haar/hem voorleggen of via je huisarts een nieuwe doorverwijzing krijgen naar een endocrinoloog.
Mijn tsh was 4, voor en na positieve test en ik ben nu 8 weken. Huisarts had nog overlegd met de endocrinoloog en ik moet nu om de 4 weken bloedprikken, maar verder vond de endocrinoloog het geen reden tot paniek. Maar je kan dus iig zwanger worden, hoop ook dat ik het blijf 😊
Hoi allemaal, Bedankt voor jullie reacties, heel fijn!! Sorry dat ik zo laat reageer, heb een beetje werkstress . Ik loop niet bij een internist, wel onder behandeling bij gynaecoloog voor IVF. Maar jullie verhalen zijn ook wisselend dus. Sommigen wel met een hogere waarde zwanger geworden en sommigen niet en dan weet je ook nooit of het daaraan ligt. Ik denk dat ik de eerste poging maar afwacht. Waarschijnlijk wordt er toch niks mee gedaan als ik erom vraag (de huisarts vond het ook een prima waarde). Meer reacties zijn welkom maar in ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties al!!