Meer scholieren kunnen niet goed fietsen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Jo79, 24 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Meer scholieren kunnen niet goed fietsen: 'Meer scholieren kunnen niet goed fietsen' | nu.nl/politiek | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
    Hoorde het vandaag op het nieuws, maar het verbaasde met niet echt. Niet alleen dat veel kinderen met de auto gebracht worden, maar volgens mij zijn die 'fietsveilige' woonwijken ook niet bepaald handig, in die zin dat je daar amper op hoeft te letten, weinig onveilige situaties tegen komt en dus ook niet ingespeeld bent op dit soort dingen als je later wel verder moet fietsen, zoals naar de middelbare school.

2. Islah

Islah Niet meer actief

Waar ik me trouwens echt aan erger is dat bijna niemand meer een hand uit lijkt te steken tijdens het fietsen. Ik heb dit vroeger zo aangeleerd en deed dat áltijd netjes. Het kan echt storend zijn voor anderen om te denken dat de fietser rechtdoor gaat om vervolgens ineens af te slaan.

3. knap

knap Niet meer actief

Kan hier duidelijk in zijn.

Zoon heb ik leren fietsen toen hij vier was.

Woonde de eerste 4 jaar dicht bij school daarna een jaar met een busje naar school. Daarna/nu woon ik dicht bij zijn school en eigenlijk heeft hij nooit echt redenen gehad om te gaan fietsen.

Het is ook deels mijn schuld pas dit jaar laat ik hem los in het verkeer ook met fietsen. Het is zo dood eng om je kind los te laten daar in. Hij word in november 13. Hij kan wel fietsen maar is nog niet zijn hobby nu gaat hij gelukkig wel iets meer op te fiets.

Hier dus eigenlijk te laat begonnen om met mij mee te rijden op de fiets in plaats van achter op mijn brommertje het was te makkelijk om het niet te doen.

Dood eng vind ik het in deze tijd. Woon zelf ook in een middel grote stad en hij moet dagelijks de trambaan over. Brrr elke dag maar ja je moet ze toch los laten..:)

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik ben afhankelijk van mijn fiets als vervoer en dus moet zoon (en straks ook dochter) met mij mee fietsen.

Hij fietst voor op en ik erachter als een soort tomtom. Kijk daar heb je dit bord, dat betekend dat je voorrang hebt (dan mag je als eerste) maar let op niet iedereen let even goed op dus wees er zeker van dat er voor je gestopt wordt.

Hier moet je rechts voorrang geven, dus goed kijken of er niemand aankomt en als er iemand aankomt moet je stoppen (goed dat hij dan ook stopt voor een voetganger op de stoep neem ik even voor lief).

En zo fietsen wij wekelijks naar zwemles, oma, winkel, school etc.

Maar nu woon ik in een rustige stad in het oosten van het land en ik besef me dat dit een heel verschil is met b.v amsterdam/rotterdam etc.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Probleem zit vooral in de grote steden. Daar krijgen steeds meer kinderen geen fietsles, o.a. omdat ze geen fiets hebben.
    Kwestie van culturele achtergrond, gebrek aan geld en verkeersonveiligheid. Ik woon in een deel van A'dam dat redelijk kindvriendelijk is opgezet en hier kun je je kind wel in het verkeer leren fietsen. En dan nog hou ik m'n hart vast als ik al die kinderen op de fiets naar school zie komen. Inclusief mijn zoon.
    Laat staan als je in een veel drukker stadsdeel woont...

Ik vind het ook moeilijk hoor, om het zoonlief goed te leren. Het is erg veel tegelijk: netjes fietsen (redelijk constante snelheid, niet slingeren, rechts houden) en op het verkeer letten (komt er iets aan, moet ik stoppen of mag ik doorrijden, naar welk stoplicht moet ik precies kijken).
    En dan rijdt er een vriendje langs, die roept zijn naam en dus draait hij zich om om te kijken. Met alle slinger-gevolgen van dien. Ik hoop dat ik er ooit aan toe kom om hem te leren dat hij z'n hand hoort uit te steken. Voorlopig wil ik erg graag dat hij beide handen aan het stuur houdt!

6. Chaii

Chaii Niet meer actief

Mijn broertje fietste zowat nooit. Mijn ouders wonen midden in het centrum van A'dam. Toen hij naar de middelbare school ging besloot hij dat hij de tram maar niks vond en sindsdien fietst hij gewoon elke dag door het drukke centrum in Amsterdam naar school alweer 3 jaar bijna. Zoeen big deal is het allemaal niet.

7. Bri

Bri Niet meer actief

Met de meeste kinderen gaat het goed.
    Maar er is wel een toename in het aantal (ernstige) verkeersongevallen met fietsende kinderen, onder andere doordat zij het fietsen gewoon niet goed beheersen.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    ER spelen hier zoveel verschillende factoren.

-verkeer en de drukte hiervan
    - leeftijd kind
    - instelling van het kind zelf
    - instelling van andere weggebruikers.

Ik zie hier kinderen die heel netjes fietsen maar ook die gewoon als een kamikaze over de weg vliegen, nergens naar kijken en het - op de gok - doen.

Er zijn tieners die netjes achter elkaar gaan fietsen als ze een auto horen aankomen. Maar ook die rustig 3 dik naast elkaar blijven fietsen en waarvan je een middelvinger kunt krijgen als je toetert om er langs te kunnen/mogen.

Wat ik me nog wel heel goed kan herinneren is een test van de ANWB waaruit bleek dat kinderen pas vanaf 8 jaar in staat zijn de beelden die ze voor zich zien en naast zich zien tegelijkertijd kunnen verwerken. Voor die tijd zijn hun hersenen daar simpelweg niet toe in staat en kunnen ze alleen reageren op iets wat voor hun gebeurt of wat er naast/zijkant van hun gebeurt.

1 van de belangrijkste regels die ik meekreeg van huis had betrekking op vrachtwagens. Blijf erachter staan (bij stoplichten) of ervoor en zorg er dan voor dat de chauffeur je heeft gezien (even zwaaien)

9. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik kreeg trouwens ( geloof in groep 7 ) op de fiets een verkeersexamen.

Je moest een bepaalde route afleggen en dan gingen ze kijken of je goed je hand uit stak goed keek en je aan de regels hield.
    Bestaat zoiets niet meer eigenlijk??

10. Islah

Islah Niet meer actief

Dat kreeg ik ook (of beter gezegd had ik moeten krijgen) en heb ik echt slechte herinneringen aan, helaas! Heel die route uit mijn hoofd geleerd, meerdere malen gefietst van tevoren. Toen moesten onze fietsen gekeurd worden en mijn fiets werd om één of andere supervage reden 'afgekeurd'. Terwijl er een jongen was zonder bel op z'n fiets, stuur hing half los etc. en die mocht gewoon mee. Haha kan er nog steeds boos om worden XD

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    wat ik ervan begreep komen in sommige steden zo weinig kinderen met de fiets dat ze dus ook geen fietsexamens meer afnemen.
    Maar op Kylian's school wordt het nog steeds gedaan.

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik zie dat heel veel kinderen te voet of met de auto naar school gaan maar zie zelden meer fietsen dan 10 voor 700 leerlingen. Mijn dochter rijdt al vanaf groep 1 langs mijn op de grote weg en binnen door naar school. Ongeveer 10 min. Ze kon met 3 al goed de fiets beheren dAg ik het aandurfde. Vanaf groep 2 heeft ze een 20 inch fiets waar ze prima elke dag met mijn mee naar school fietst. Zoontje fiets nog niet zonder zijwieltjes maar zijn wel aan het motiveren. Nu zit hij voorlopig nog àchterop :)

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier moeten ze in groep 3 op de fiets naar school komen.

In groep 6 en 7 krijgen ze een verkeers examen en in iedere klas vanaf groep 1 krijgen ze een maand project over verkeer

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    bij ons op school hebben ze zelfs een cirkel om school heen getrokken (denkbeeldig dan) en woon je binnen die cirkel mag je niet met de fiets naar school komen. Dit omdat ze anders alle fietsen niet eens kwijt kunnen :D

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dat had ik ook op mijn basisschool hahaha.

Dus ik moest lopen hahaha

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    wij zitten er net buiten dus wij mogen fietsen:D

17. Bri

Bri Niet meer actief

Op steeds meer scholen doen ze dat niet. Ofwel uit bezuiniging, ofwel omdat zó veel leerlingen niet eens een fiets hebben (jawel, dat komt voor, zeker in de grote steden) dat het vrij zinloos is om ze te examineren.

18. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja vond het al vreemd dat ik hier nooit zoiets zag haha.

Maar wbt het niet hebben van een fiets misschien hele lompe vraag zou dat komen omdat het verkeer in de stad drukker is of uit financieel oogpunt ( lijkt mij namelijk dat een fiets goedkoper is als een bus abbo of auto ) Wil daar overigens niemand mee voor het hoofd stoten hoor maar ben daar oprecht in geïnteresseerd.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kan me wel een paar dingen voorstellen:
    - als je op een bovenwoning woont met je kinderen, heb je geen plek om kinderfietsen te stallen
    - te duur voor kinderfiets (basisschool kun je naartoe lopen, dus een tramabonnement is niet nodig en een auto hebben veel mensen in de stad ook niet - parkeren kan je een godsvermogen kosten)
    - zit niet in de cultuur: papa en mama hebben nooit leren fietsen, dus voor hen is het niet vanzelfsprekend om het hun kinderen te leren
    - fietsen met kind in de stad kan erg gevaarlijk zijn, en niet iedereen neemt de moeite om in een park o.i.d. te gaan oefenen

20. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hier moet ik dan wel even om lachen:D

Ik woon zelf in een stad op een boven woning en onze fietsen staan gewoon buiten op de stoep bij alle andere fietsen.

En wij hebben geen basisschool op loop afstand ( of naja die hebben we wel maar die heeft een wachtlijst van 8 jaar:D )
    Nu hebben wij wel een auto betaald parkeren is het hier van 18:00 uur tot 24:00 uur en "redelijk" goedkoop voor 1 auto ( 2e dan weer niet haha )

Ik moet dus straks gewoon op de fiets mijn zoontje wegbrengen en hij krijgt dan ook gewoon een eigen fiets en we oefenen dan gewoon in de straat op de stoep.

Zegt natuurlijk niet dat dit overal zo is he.

Maar als ik bijv. zie wat er aan pubers in de bus/tram zitten om naar school te gaan dan verbaas ik me daar soms best wel over.
    Ik mocht dat echt niet mijn moeder had daar het geld echt niet voor had een hele oude fiets en moest door wind en weer op de fiets naar school.

Deel Deze Pagina