Verbod op gratis plastic tassen vanaf 1-1-2016

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Colour, 3 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Dan maakt de marktkoopman misbruik van de nieuwe regel. Voor groente en fruit en onverpakt voedsel geldt de regel namelijk niet.

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Het is even wennen dat je altijd gewoon wat meeneemt. Ik heb wat plastic tasjes in mijn handtas opgevouwen.

3. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ik sjouw al een hele tijd mijn katoenen tasjes overal mee naar toe. Werd helemaal gek van al die plastic tasjes thuis. Sommige winkeliers stopte uit automatisme de spullen voor mij in een plastic tas, maar dan zei ik altijd dat die nodig was, dus moesten ze het er weer uithalen. :D
    Ik zie altijd mensen met een arm vol met plastic tassen lopen, maar bij iedere winkel nemen ze toch weer een nieuwe aan. Stop dat in een van die anderen. ;)
    Ik hoorde van een winkelmedewerkster dat er op de aankoopbon aangetoond moet worden dat er voor het tasje betaald is.

4. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Het was geen groente of fruit kraam...
    het was cosmetica,

5. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Ik vind het juist erg goed. Zie altijd te pas en te onpas mensen plastic tassen aannemen. Ik heb al jaren mijn eigen tasjes in mijn handtas of de kinderwagen etc. Die zijn trouwens ook allemaal van gerecycled materiaal zoals overgebleven gordijnstof. Tasjes van fruit ed gebruiken wij net als Islah voor afval.

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Wij hebben hier een grote tas met allemaal plastictassen. Die worden voor meerdere doeleinden gebruikt. De oude, die helemaal op zijn, bijv om lege flessen weg te brengen. Dan is het niet erg dat er nog een druppel wijn in zit.
    Soms vergeet ik het, maar als ik naar de winkel ga heb ik meestal wel een tas (plastic of een shopper) mee zodat ik er geen een hoef te kopen

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heb al jaren een aantal eigen plastic tassen in het tussenvakje van m'n handtas. Deze maatregel vind ik een hele logische zet. Sterker nog, ik vind dat ze er een minimum bedrag op moeten zetten. 1 cent per tasje houdt amper mensen tegen.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Dat is juist heel bewust...:)

Maar inderdaad...je moet naar alles kijken...

Ik houd me vooral bezig met hergebruik van spullen en afval.

Met een plastic tasje van de groenten doe je dat uiteindelijk dan ook...je gebruikt het nog een keer extra...zodat je er dus vaker mee doet.

Ik heb laatst zakjes gemaakt van een big shopper...daar doe ik het brood van de kinderen in. Zijn echt heel leuk geworden.. je kunt ze uitwassen en ik gok denk ik dat ze een half jaar tot driekwart jaar meegaan. De stiksel heb ik met opzet rommelig gedaan...vond ik wat leuker dan perfect recht ( dan had ik de naaimachine wel gebruikt)

Bekijk bijlage 486980

9. Islah

Islah Niet meer actief

Wat een ontzettend leuk idee bosi!

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dit doen wij precies zo, alle tasjes eindigen hier als vuilniszakje en gaan dus niet zo maar weg.

11. susy26

susy26 Niet meer actief

Goed iets! Ik nam ook altijd al wel een eigen tas mee.

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Als ik in België boodschappen doe neem ik altijd een kratje mee. Bij de colruyt en ok hebben ze geen zakken. Je kan er wel kartonnen dozen nemen die ze anders weggooien.
    en je moet er toch al lang voor betalen? Bij de Albert heijn betaal ik al heel lang voor zakjes. Meestal heb ik wel eentje mee

13. Islah

Islah Niet meer actief

Voor de 'stevigere' plastic tassen moest je inderdaad al lang betalen. Het gaat meer om die kleinere dunne fluttasjes van de markt, groentewinkel e.d.

14. louise88

louise88 Actief lid

19 mei 2013
    354
    13
    18
    Brabant
    Ik werk in een schoenenzaak en mag morgen weer voor het eerst in het nieuwe jaar beginnen. Ik ben benieuwd naar de reacties van klanten. Bij ons kosten ze 5 cent. Klanten kunnen ze overigens ook weer inleveren en dan krijgen ze de 5 cent ook weer terug. Opbrengst van de tasjes gaan naar het goede doel.

15. louise88

louise88 Actief lid

19 mei 2013
    354
    13
    18
    Brabant
    En vind het ook een goed idee. Het is even wennen om zelf een tasje mee te nemen, maar het is zoveel beter

16. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Klopt niet wij moeten gewoon geld vragen voor de tassen. Het klopt dat op groente en fruit een uitzondering zit als dit nat Is verder kan alles lis worden mew genomen. Nu gaat bij ons alles in papieren zakjes en daarna in een grote plastic tas.

17. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Nou niet helemaal, het klopt dat je in de supermarkt allang moest betalen voor de grote plastic tassen. Het verschil nu is alleen dat het ook voor de rest van de winkels en verkopers geldt. Fluttasjes of stevig maakt niet uit. Voorheen was het verder vrijwel overal gratis, nu dus niet meer.
    Enige tasjes die nog gratis zijn, zijn die voor groente en fruit.

Goede ontwikkeling trouwens.
    Ik hoop alleen dat statiegeld echt gewoon blijft. Het helpt niet echt om het ene zwerfafval te vervangen met het andere..;)

18. McDsee

McDsee Niet meer actief

Ik vind het een goed iets.
    Helaas zit het nog niet helemaal in mijn systeem, maar heb vooruitgang. Nu bijna standaard 2 zeemantassen in mn jas.

Overigens vind ik dit maar een druppel. We kunnen zoveel beter op de bio-industrie gaan letten. Als er minder vlees geproduceerd zou worden zouden we veel minder last hebben van de klimaatverandering.

19. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Wij deden al nooit aan plastic tasjes in onze winkel maar van maiszetmeel wat biologisch afbreekbraak is. Straks hebben we papieren tassen. We verkochten al canvastassen en straks nog katoenen tasjes van 1.95 die echt heel mooi zijn.

Als ik zie hoeveel nutteloze tasjes er door klanten worden gevraagd...ongelofelijk! Het moet echt bizar zijn hoeveel van dat plastic elke dag weer wereldwijd over de toonbank vliegt.
    Hoe moeilijk is het om meerdere artikelen in 1 tas te stoppen ipv in elke winkel een nieuwe tas vragen. Of een tas meenemen natuurlijk.
    Ik vraag ook altijd of de spullen zo meegaan ipv meteen in een tasje te stoppen.

Winkels die 1-5 cent voor tasjes gaan vragen vind ik erg jammer...dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Dan is het hele idee erachter weg natuurlijk en blijft iedereen die tasjes meenemen.

20. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ik ook. Wat mij betreft heffen ze ook statiegeld op blikjes (vooral energiedrankjes), die worden ook overal maar neergegooid. Wat ik trouwens niet snap dat ze bij de jumbo en karwei ballonnen weggeven aan de kinderen en voor tasjes moet men betalen. Met een beetje wind vliegt die ballon zo uit de kinderhandjes de wijde wereld in. Waterballonen op het strand zou ook verboden moeten worden. Met name zeevogels, vissen en ander zeeleven raakt hier in verstrikt of ze stikken er in, omdat ze denken dat het voedsel is. Of het komt in hun maag terecht. Uiteindelijk beland het plastic dus weer op je bord wanneer je visje eet. Het plastic valt nml. uiteen en zo ontstaan microplastic ( overigens zit er ook veel microplastic in andere producten ). https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Microplastics

Deel Deze Pagina