Ik geloof niet ( wat veel beweren ) dat onverdoofd ritueel slachten pijnloos is. Iemand zijn keel doorsnijden en daarna laten dood bloeden kan gewoon niet pijnloos zijn, en dan nog, hoe weten die mensen zo zeker dat het pijnloos is ? Sinds wanneer kan er gepraat worden met dieren ?
he dat is nou **te! had zo gehoop dat het door zou gaan! Maar wie weet komt dat nog wel eens, dat hoop ik echt wel!! En dat kan nog best, want de dierenbescherming of wakker dier, weet niet wie of wat daar voor inzet, die komen vaak wel hoger op, en miss in de toekomst wel. Vind het gewoon respecloos voor een beestje om zo aan z;n einde te komen. En natuurlijk een pin in een koe z'n kop schieten is ook niet pijnloos, maar wel sneller denk ik... Heb er zo'n gruwelijke hekel aan ! bha, moeten ze bij dr eigen maar is dr keel laten doorsnijden, als bv iemand opgegeven is, zeg maar even een dwarstraat.. ahh dat doet geen pijn joh, dat is maar eventjes... ja right!
Jah, sinds nooit natuurlijk. Maar het is wel bekend bij mensen: op het moment dat je ader doorgesneden wordt, raak je in een soort van shock-toestand, waardoor je op dat moment ook geen pijn voelt. Je zakt als het ware langzaam weg. Dat zijn dan trouwens mensen die het overleefd hebben, anders kan het natuurlijk ook weer niet (of je moet Derek Ogilvie heten)... Hoe dan ook: een dier doden is nooit leuk. Of het nou ritueel gebeurt, of aan de lopende band in slachthuizen.
ik vind dit een heel ongepaste opmerking, ik zeg tegen jou toch ook niet dat je zelf maar eens een pin door je hoofd moet schieten
dat is ook zo, daar heb je helemaal gelijk in!! Maar het gaat toch over ritueel slachten zonder verdoving...en tuurlijk, als ik soms die beelden zie op internet of tv, dan lopen me rillingen ook over me lijf..
dat is ook zo, dat zal niemand ontkennen maar daar gaat het toch niet om .. Het gaat over het onverdoofd ritueel slachten
het is gewoon een voorbeeld, tuurlijk gebeurd dat niet, maar ik bedoel, ze gaan er zo gemakkelijk mee om, daar kan ik niet zo tegen, dieren hebben ook gevoel. en niet van, ach joh dat doet geen pijn...jaja.... en toen dacht ik , zal ik het eens omdraaien.. ja is moeilijk uit te leggen , maar denk dat je me standpunt wel begrijpt.
Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Ik vind het gewoon hypocriet om tegen ritueel slachten te zijn, terwijl je zelf bijdraagt aan de bio industrie. Ik kan beide niet goedkeuren, maar ik moet bekennen dat ik er zelf net zo hard aan mee doe. Ik hou van een stukje vlees zo nu en dan en ik let meer op de prijs dan op de manier van leven. Daarom vind ik dat ik de laatste ben om te zeggen dat ritueel slachten echt "not done" is.
Ik zeg nergens dat ik de bio industrie goedkeur hoor, ik geef alleen aan dat ik niet begrijp dat mensen kunnen zeggen dat onverdoofd ritueel slachten pijnloos is, dat mensen dan gelijk weer aankomen met '' nee een pin door je hoofd is lekker pijnloos '' dan denk ik dat zeg ik toch niet ? Je kan gewoon niet weten wat zo'n beest op zo'n moment denkt, of je moet Dr Doolitle zijn Niemand zal het goedkeuren wat er in de bio industrie gebeurd goed keuren maar daar gaat het topic toch niet over ?
er zijn volgens mij rapporten hoor waar ze de hersenactiviteit en alles meten van zo'n dier wat correct ritueel geslacht wordt. Ik vraag me af hoeveel mensen hier een dier geslacht hebben zien worden op de juiste rituele manier. Niemand denk ik. Zoals men tegenwoordig bij veel dingen alleen aan het geld denkt geldt dat ook in die sector. Men denkt niet meer aan het dier maar aan de tijd/geld. Ik ben en blijf van mening dat het puur gaat om controle en juiste uitvoering van regels. Ritueel slachten is níet respectloos tegenover het dier dat geslacht wordt, alles behalve. En als mensen zeggen hier dat dat wel zo is mogen ze wel eens de voorwaarden leren van die manier van slachten want daar weten er hier maar weinig iets vanaf. Ik bedoel dus geen gare you-tube filmpjes maar gewoon artikelen met bronvermelding. uitspraken als slachten met lallende vrouwen daar kan ik slecht tegen, wat een onzin zeg.
Shaddaad Ibn Aws heeft overgeleverd dat de profeet heeft gezegd: "Allah heeft voorgeschreven dat je alles op de beste wijze moet doen en als je slacht, slacht dan op de beste wijze" Er zijn veel uithalen gemaakt jegens de slachtwijze van Moslims. Het zou dieronvriendelijk zijn. Toch heeft ene professor Schultz en zijn collega Dr. Hazim van het Hannover Universiteit in Duitsland, bewezen door middel van een experiment, gebruik makende van een EEG en ECG, dat de Islamitische wijze van slachten JUIST de meest vriendelijk is, en de wijze zoals in de Westerse wereld gebruikelijk is door een schot in het hoofd, het dier ontzettend veel pijn lijd! Het onderzoek verbaasde veel mensen. Islamitische tegenover Westerse slachtmethode Experimentelen details: Er zijn verschillende elektroden aangebracht, op de hersenen van het dier, om de reacties van het dier te meten tijdens de slachtprocedure. De dieren hebben een paar weken rust gekregen na het operationeel inbrengen van die elektrodes. Sommige dieren zijn op de islamitische manier geslacht. Dat wil zeggen dat hun keel open gesneden wordt en dat daarbij de halsslagaders en andere belangrijke vaten, waarvan ik de vertaling niet van weet. (De Halal-methode (De toegestane methode)). Andere dieren zijn in de kop geschoten zoals gebruikelijk is in de Westerse wereld. Tijdens het experiment zijn op alle dieren de resultaten van de EEG en ECG vastgelegd tijdens het proces van slachten/schieten. Islamitische methode, door slachten: De eerste 3 seconden vanaf het moment van slachten, heeft de EEG niks anders waargenomen dan van VOOR de slachting. (EEG registreert hersenactiviteiten) Dus het dier heeft geen pijn gevoeld tijdens of vlak na het snijden. De 3 seconden daarna, gaf de EEG weer, een toestand die gelijk was aan 'slapen', bewusteloosheid. Dit komt omdat het dier een grote hoeveelheid bloed verliest in korte tijd. Na de zojuist genoemde periode, toonde de EEG een hersenactiviteit niveau van 0 aan. Dit betekent dat het dier absoluut geen gevoel waarneemt, dus ook geen pijn. Op het moment dat de hersenactiviteit 0 werd, klopte het hart nog. Daarbij maakte het lichaam heftige stuiptrekkingen. Dit als gevolg van een reflex van het ruggenmerg. Het ruggenmerg zit IN je ruggenwervels. Door deze stuiptrekkingen wordt er nog zoveel mogelijk bloed uit het lichaam gespuwd. Dit resulteert weer in hygienischer vlees. Westerse methode, door 'Schot in hoofd': De dieren waren al snel na het schot bewusteloos. EEG registreerde HEVIGE pijn direct na het schot. Het hart hield sneller op met kloppen (pompen), zodat dit resulteert in minder bloedafvoer. Dit houdt in dat het vlees dus ook onhygi?nische is voor de consument. Conclusie We kunnen hieruit dus concluderen dat het slachten van dieren zoals gebruikelijk is in de Islamitische wereld dier vriendelijk is. De dieren voelen in eerste instantie geen pijn en doordat het hart blijft kloppen stroomt het bloed uit het lichaam van het dier, het vlees wordt zo dus hygienischer.
Oh, maar zo bedoel ik het ook niet hoor. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het zeker heel naar vind dat dieren onnodig lijden. Maar ik ga niet zeggen dat ik perse tegen ritueel slachten ben, omdat ik dat heel hypocriet van mezelf zou vinden. Naar mijn idee is dat gewoon on topic. Nee ik geloof ook niet dat ritueel slachten pijnloos is. Dat lijkt me sterk. Ik denk dat geen enkele manier van slachten echt pijnloos is. @ Mikos: interessant artikel. Zo zie je maar hoe onwetend veel mensen zijn over dit onderwerp (mijzelf incluis).
volgens de registratie bij de hersenactiviteit genoteerd in het rapport (samenvatting) dat ik geplaatst heb is het wel pijnloos.
en nu nog naleven van die regels door de slagers, en biologisch vlees dan kan ik ook weer vlees kopen hier
Ja, natuurlijk is de bio industrie vreselijk..dan wordt er nog zo gezegd dat er volgens de koran een dier een goed leven moet hebben gehad, maar bijna al het vee dat halal wordt vermoord, komt uit de bio industrie! Dus het staat echt wel met elkaar in verband. E En dan zeggen zoveel mensen dat biologisch vlees niet te betalen is.....onzin. Kiloknaller vlees is gewoon spotgoedkoop, en er heeft een dier ontiegelijk voor moeten lijden. Wel geld uitgeven aan dure vakanties, etentjes, uitjes, spullen maar geen twee euro meer neer tellen voor een stukje koe wat een prima leven heeft gehad in de wei ipv een vieze donkere stal op roosters. Nogmaals,ieder doet wat hij/zij wilt maar ik vind het soms wel hypocriet..ik hoop van harte dat de vreselijke toestanden in de bio industrie over een aantal jaar tot het verleden behoort en dat we er dan met afschuw op terugkijken. Maar weet je..de meeste mensen beseffen het niet of interesseert het niet. Zou er maar meer reclame over gemaakt worden, dat was in het verleden ook zo, dat er billboards hingen met een hoofd van een kalfje er op met iets in de trant van weet wat je eet. Maar alles heeft met dat verrotte geld te maken..helaas.
Tsja..het dier kan niet praten helaas. En ik weet zeker dat een mens nooit voor zo'n dood zou kiezen!! En wat dacht je van het slachten met botte messen tijdens het offerfeest, wat je jaarlijks in de kranten leest? Om te huilen.. Gister stond er een goed artikel in de krant, geschreven door de Islamitische slager. Hij beweerd dat de moderne moslim totaal geen moeite heeft met het verdoven van het dier voordat het vermoord wordt, en dat dat ook moet kunnen. Deze slager doet het alleen maar met verdoving..dus...............de rest moet gewoon volgen. Er moet strengere controle komen op het welzijn van de dieren in de bio industrie en veel humaner slachten (voor zover het humaan is, het enige wat ik kan bedenken is in 1 keer weg met een pistool of een spuitje..) en dat verbod op het rituele slachten mag er van mij morgen nog komen. Hoop zo dat het wakker dier of Thieme gaat lukken.