Goed artikel, Mikos, dank je wel. Uitspraken als lallende vrouwen ernaast en dingen erbij halen, als besnijden. Zo apart en raar.
Het grootste deel word dus al verdoofd geslacht, met de simpele reden dat het goedkoper is. Er hoeft namelijk niet constant een inspecteur aanwezig te zijn wat bij onverdoofd slachten wel het geval is (en die dus ook bij het offerfeest moet controleren of alles volgens de regels gebeurd, een bot mes is ook geen correcte rituele slachting meer overigens). Bij zo'n pin in de kop hoef je zo iemand niet in te huren, dus God weet hoe vaak dit wel niet mis gaat (ook niet weinig). Mocht dit verbod er komen, dan nog zitten we met de gebakken peren want dan worden alle koetjes en schaapjes in een vrachtwagen gepropt om over de grens geslacht te worden, wat ook weer stress oplevert.
Je hebt er overal wel gekken bij die niet goed volgens de regels slachten. Het mag niet eens met botte messen. Maar alsof het westen diervriendelijk is zeg. Ik heb pas nog een filmpje gezien óver het westen hoe verschrikkelijk ze hun dieren mishandelen voor ze worden geslacht. En tot bloedens toe en gebroken poten enz. Bij de goedgelovige moslim word er met respect met het dier om gegaan. Geen enkele vorm van dieren doden is leuk. Als je zelf nooit hebt gezien hoe ritueel slachten eruit ziet hoe kan je dan zeggen dat het het pijnlijkst is. Zelfs de eerste kamer was verbaasd bij het ritueel slachten dat het er zo rustig was en dat ze zo snel dood waren. De slagader word doorgesneden dus wat voel je dan nog het beestje heeft alleen nog stuiptrekkingen en verliest al zijn bloed waardoor het vlees ook nog eens hygiënischer is.
gevalletje van plaat voor de kop of zo sorry hoor er is gewoon helemaal onderzocht naar hoe het dier reageert (De hersens) en dan kom je van het dier kan niet praten. Er staat duidelijk dat het dier een heftige pijn reactie geeft met die pin door de kop. En nogmaals voor de honderste keer het is verplicht een mes te slijpen voor elke slachten. Dat zijn voorwaarden voor islamitisch slachten. Dat wat andere mensen doen interesseert mij niet het gaat om de regels en wat de religie zegt en de religie zegt dat het niet is toegestaan met een bot mes te snijden. Wat erg dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is en alleen de televisie en de krant napraten. Te triest voor woorden.
Heb er de afgelopen dagen veel over zitten denken. @Mikos: goed artikel en neem aan dat het klopt. Wel vreemd dan dat dat niet door de tegenstanders van die wet wordt aangehaald. @Syrian beauty: waar denk je dat de meeste dieren vandaan komen die ritueel geslacht worden? Die zijn echt niet allemaal biologisch wat ik begrepen heb. Dus dan wordt het dier ook pas met respect behandeld bij de dood en daarvoor niet. Ik ben van mening dat er in ieder geval meer controle moet komen bij beide manieren van slachten want bij beide zijn erg veel misstanden. Verder zouden ze zich beter hard kunnen maken voor een verbod op de bio-industrie. Wat een erbarmelijk slecht leven hebben die beesten zeg. Ik kocht al geregeld biologisch vlees en ga mn best doen om dat voortaan altijd te doen en ook een stuk minder vlees te gaan eten. Een betere wereld begint bij jezelf zeggen ze toch altijd.
ik snap wel dat die regels zo zijn en fijn ook dat jij je daar wel aan houdt maar feit is dat velen dat helaas niet doen. Het is ook de bedoeling dat een dier bij de westerse methode zo min mogelijk lijdt en ook daar zie je de vreselijkste dingen. Vandaar ook dat ik zeg dat er meer controle moet komen. Denk dus niet dat mamanienke een plaat voor dr kop heeft, ze kijkt gewoon niet naar hoe het zou moeten zijn maar naar de realititeit.
ik ben voor de invoering van alleen biologisch vlees, en dan ook halal geslacht natuurlijk. en Sann inderdaad ik vind het ook niet correct dat dieren eerst een slecht leven hebben gehad en daarna door alleen het halal slachten halal zijn. Want dieren hebben het recht op een goed leven voordat ze geslacht worden. Jammer dat de partij voor dieren dáár niet voor gaat. Maar ja het belangrijkste in de politiek is stemmen vangen natuurlijk, biologisch is duur dat willen mensen niet. En lekker tegen de 'barbaarse moslim praktijken' zijn vangt ook een aardig handje stemmen tegenwoordig, 2 vliegen in een klap
Oei, wat een heftige uitspraak. Jij suggereert nu dat iedereen die geen biologisch vlees eet het geld er niet voor over heeft, maar het wel uitgeeft aan andere luxe. Dat weet je helemaal niet. Jij weet niet wat de reden is waarom mensen niet biologisch eten. Misschien hebben ze er überhaupt geen geld voor. Ook niet voor de dingen die jij beschrijft. En wie ben jij om te bepalen waar mensen hun geld aan mogen uitgeven? pas echt op met dit soort uitspraken, want hier kun je mensen onnodig mee kwetsen.
Ik een plaat voor mijn kop? Doe ik ook zo onvriendelijk tegen jou? Laten we elkaar wel even respecteren, dat zou fijn zijn. Ik zou zeggen, kijk eens op het filmpje op de website van Partij voor de dieren, waar die stakkers staan te wachten op hun gruwelijke dood in een Islamitisch slachthuis, dan praten we verder. En dat gezeur altijd over "het westen" en "de Islam", daar gaat het toch helemaal niet om, wat er beter is. Het gaat er mij om dat een dier zo pijnloos mogelijk wordt gedood, en inderdaad heb ik ook geen goed woord over hoe het in die vreselijke bio industrie gaat, daar ben ik juist zwaar op tegen-vandaar voor mij zo min mogelijk vlees en alleen biologisch!! Maar tijdens het offerfeest zijn het vaak Nederlandse slagers die het lopende band werk doen, en nee ik praat geen kranten na, ik verdiep me er juist in omdat ik het verschrikkelijk vind! Die arme dieren gaan achter elkaar hier in het slachthuis in de buurt tijdens topdrukte, denk je nou echt dat elk dier gerustgesteld word voordat het vermoord wordt? En met het hoofd naar Mekka? Waarom worden ze dan in een draaiende ton gedaan zodat ze liggen? Nogmaals, een pin door de kop gaat ook vaak mis. Het is allemaal barbaars voor het dier. Een huisdier krijgt een spuitje als het wordt gedood (in laten slapen) maar voor ons voedsel wordt er zo bruut met dieren omgegaan. Er zijn gewoon middelen om te verdoven, dus vind ik dat deze ook gebruikt moeten worden.
+1 Ben ook voor verplichting van biologisch vlees, al zal het heel lastig zijn vrees ik. Ritueel slachten verbieden is nou eenmaal veel gemakkelijker, vooral in deze huidige tijd. Maar goed, zoals het nu idd gaat dat heel Nederland roept hoe barbaars het ritueel slachten is (op navolging hoe vrouwonterend de niqab is zonder ooit zo'n vrouw gesproken te hebben) en verder gaat met hun kiloknaller gehaktbal dan is dat gewoon hypocriet.
Ik lees je berichtje nog eens na en het interesseert jou dus niets wat andere mensen doen? Het gebeurd zo vaak dat er (illegaal) thuis geslacht wordt, en ja heel vaak met botte messen. Dat interesseert mij dus wel, want ik geef om dieren! Echt te afschuwelijk voor dieren. Dan mag de religie wel zeggen hoe het moet, maar niet iedereen zal dit naleven helaas. En ik vind het te triest voor woorden dat er dieren moeten lijden elke dag (wist je dat er 18.000 varkens per dag, in Nederland door de slachtbank gaan?, ik bedoel maar).
Die mensen plaatsen natuurlijk de meest vreselijke filmpjes, ze willen natuurlijk een punt maken. Ranzige plekken etc. Ik kan je wel een adresje geven waar je beter kunt gaan kijken ipv dit soort propaganda. Als ik een antifilmpje van iets wil maken zoek ik ook wel mn plekjes op natuurlijk.
zo hoort het niet nee, maar zo gaat het helaas wel. Iets wat anders is en je niet begrijpt is makkelijk om te veroordelen.
De mensen die IK ken die doen dit ja. Dit bedoelde ik er ook mee. Ik moet me altijd maar verdedigen waarom ik geen kiloknallervlees eet, en alleen maar biologische kip en vis. Waarom ik geen varkensvlees eet, of kalfs, of lams, of noem maar op..ik vraag toch ook niet waarom men wél vlees eet. Natuurlijk zijn er mensen die het echt niet kunnen betalen, daar heb je gelijk in. Voor wie het allemaal veel te duur is. Maar nogmaals ik bedoel hiermee mensen uit mijn omgeving, die het botweg niet interesseerd hoeveel een dier voor goedkoop vlees geleden heeft. En sorry Syrianlady, je hebt gelijk jij was dat niet, te vlug gekeken..