Verbod op ritueel slachten zonder verdoving van de baan

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Sann, 14 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Tamale wat jij eens zou moeten doen is je verdiepen in het geloof en niet afgaan van 1 iemand van school die je iets verteld.

Weet je ik ben nu bijna 10 jaar samen met mijn man en krijg nog zo vaak de vraag of ik onderdrukt word. Moet dan altijd lachen ten eerste omdat het een enorme kortzichtige reactie is en daarnaast omdat ik dus echt de broek aan heb in huis. Volgens mij staat in de koran toch ook dat mannen en vrouwen gelijk zijn? Weet zo niet welk stuk.

Altijd die vooroordelen word er niet goed van, kom gerust bij ons thuis en proef de cultuur dan weet je hoe het in elkaar zit. Elk geloof heeft zijn voor en nadelen, maar laat elkaar alsjeblieft in zijn waarde.

2. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ík kreeg te horen toen ik bekeerde of ik nu nog wel een eigen mening mocht hebben, asjeblieft zeg!

En een vrouw die zoveel wist te vertellen (ahum) vroeg me wel waar ik dan bekeerd was, in een moslimkerk?? Ze wist zoveel over de islam maar moskee dat kende ze niet, is volgens mij het meest gebruikte woord sinds 5 jaar.

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    @mikos: hahaha geweldig moslimkerk!

Aan mijn moeder is wel eens gevraagd of haar schoonzoon wel goed voor mij was, waarop ze vroeg is jouw schoonzoon dan wel goed voor jouw dochter?

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    In de Koran wordt een vrouw toch wel als minder aangemerkt dan een man. Dat gaat niet samen met gelijkwaardigheid lijkt me.
    (begrijp me goed, dit geldt ook voor het Christelijk geloof)

"34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot."

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    In de 'Edele koran' vertaling spreekt men van bevoorrecht en nog wat andere manieren van vertalen. Dit betekend nog steeds niet dat een man meer is als een vrouw, maar wel dat hij bepaalde andere rechten en plichten heeft die verder in de Quran en hadith's (overleveringen) worden uitgelegd. Dit is 1 Quranpassage waar een heel verhaal achter schuilt. Zo is het ook dat een moeder 3 keer voor de vader komt etc.

6. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Ik vraag me altijd af of dit soort mensen die zulke dingen uitkramen daadwerkelijk interesse hebben om het geloof te begrijpen. Ze gaan zelf niet op onderzoek uit, maar geloven liever de negatieve dingen die in het openbaar geroepen worden. Als iemand een roddel verspreid, controleer je toch ook eerst of die wel klopt? Of verspreid je die gezellig mee? Het is zo'n lakse houding hier in nl waar ik me uitermate aan kan ergeren;) lekker mee lullen terwijl je totaal geen kennis hebt van hetgeen waarover je lult.

Nog heel ff offtopic ( zo gaat dat helaas altijd als het over de Islam gaat) Hier heb ik 2 overleveringen toevallig:

- De heilige profeet (saws) heeft gezegd:"Behandel vrouwen vriendelijk, want vrouwen zijn uit een rib geschapen en het meest gebogen gedeelte is het bovenstuk. Als je probeert haar recht te maken breek je het en als je het zo laat blijft die gebogen. Behandel vrouwen dus vriendelijk".
    - De Boodschapper van God zei: "De meest perfecte mensen van de gelovigen zijn degenen wiens gedrag het meest perfect is, en het meest perfect van hen zijn degenen die zich
    het beste tegenover hun vrouwen gedragen".

-

(overgeleverd door Moesliem en Boekharie)

7. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Zo gaat dat met alles hier, als een non helemaal bedekt loopt is het toewijding aan haar geloof maar als je dat als moslima doet dan ben je onderdrukt. En nog talloze andere voorbeelden. Snap niet dat mensen kunnen denken dat een geloof gewelddadig kan zijn enz :x ze geloven wat ze willen geloven en discussies zijn niet mogelijk. Wat je ze ook duidelijk maakt.

8. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Wat een mooie uitleg hier, ook ik ben bereidt pb's te beantwoorden. Hier ook een praktiserende moslima die geemmigreerd is naar het midden oosten.

Overigens ondanks dat ik de Islaam op mijn best probeer te praktiseren, ben ik geen geleerde, en is mijn kennis gering.
    En ik denk dat elke moslim zo voorzichtig is met zijn/haar oordeel over het bezit van kennis.

Ik begrijp dan ook niet waarom al die Islaamkenners als paddestoelen uit de grond schieten, en Nederland en de rest van Europa wel eens even uit zullen leggen hoe de Islaam en de Quraan in mekaar steekt.

Vind het altijd wel een beetje grappig haha. Ik lees de Quraan graag met de tafseer (uitleg) erbij, om de verzen beter te kunnen begrijpen en in de context te kunnen plaatsen. Mensen bestuurden de Islaam al toen wij nog niet eens geboren waren, of nog in de pampers zaten. Dus ik zal zeker niet de eerste de beste, geelhaar die op tv komt geloven.

9. Tamale

Tamale Niet meer actief

Hohoho. Ik zeg niet dat ik dit alles basseer op alleen die moslima bij mij uit de klas. Maar ook uit godsdienstige lessen etc.
    Die moslima bij mij uit de klas, vertelde het. De andere 4 moslima's beaamden dit.
    En ik lul dit echt niet uit mijn nek!

Vind dit een beetje krom, want als ik mijn excuus aanbied en mijn kant van het verhaal vertel worden sommige hier nog pissiger volgens mij. ( nee, niet iedereen! )

Ik interesseer me in een geloof voor zoveel ik er van hoor. Aangezien ik 3 weken geleden een presentatie voor mijn neus gedrukt kreeg over dit geloof , en datgene wat ik jullie nu mede deel voor geschoteld kreeg. Is dit wat ik ervan op steek ja. En op de middelbare school hebben ze ons die filmpjes laten zien.
    Dus het komt niet van 1 kant.
    En als dit is wat ik erover door krijg, ga ik niet thuis meteen achter google om eens even te zoeken of alles wel klopt!
    Vandaar dat ik hier mijn excuses aanbood om het 1 en ander recht te breien, maar dat helpt dus blijkbaar ook niet. Ook niet in hoe ik er nu tegen aan kijk, want dit merk ik dus ook onder de moslima's in de klas, je zegt 1 ding wat niet klopt, je krijgt geen uitleg, maar meteen een hele preek over hoe laks nederlanders wel niet zijn, dat wij altijd het negatieve geloven etc. Dat helpt ook niet echt mee, en van daar uit is het ook zo dat ik nogal geirriteerd over dit onderwerp raak. Want ik moet zo enorm oppassen met wat ik zeg.

Tuurlijk, mijn eerste post was ook niet helemaal netjes maar als ik daarna 'interesse' toon, is het volgens sommige nog niet goed.
    Zo krijg je de roddels de wereld uit idd.

10. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    Weetje Tamale, Ik denk dat je de reacties van de andere dames niet al te serieus moet nemen. Daarmee bedoel ik dat de emotie die je in de berichten leest (welke jij bestempeld als pissigheid) voortkomt uit het feit dat veel moslima;s het gevoel hebben dat ze niet serieus genomen worden.

Om altijd maar negatieve dingen te horen over je afkomst of geloof is niet niets. Wij zijn ook maar gewoon mensen die proberen ons leven te leven, onze kinderen op te voeden. Ik hoor zelf serieus wel een aantal keer per maand/week iets waarvan ik denk.. hey.. waarom zeg je dat? en waarom op die manier.

Ik wordt echt niet gediscrimineerd, maar het gewoon een rotgevoel je telkens maar te moeten " verontschuldigen/verdedigen" voor wat je geloofd.

Ik geloof echt dat de overgrote meerderheid van de moslims gewoon fatsoenlijke mensen zijn, de rotte appels daarbuiten gelaten.. maar hebben we die niet overal? Ik stel het op prijs dat je je excuses aan bied, bij deze geaccepteerd. Maar alsjeblieft ga niet af op een aantal mensen die dit of dat zeggen, want juist door dit soort dingen uit te spreken hebben mensen op een gegeven moment zoiets van.." weet je wat? JA dan zijn we maar slecht/" #)#)(#$ You. snap je

self fullfilling prophecy ;) Het is vermoeiend constant maar het goede te zeggen en begrip te tonen voor al het onbegrip. Op een gegeven moment is het gewoon zoiets van.. zeg maar wat je wil, want wij kunnen jullie toch niet overtuigen.

nogmaals, als je vragen hebt.. of iemand anders. PB mij of een van de andere dames. We zijn echt niet zo slecht als je denkt ;)

11. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Helemaal mee eens :)

12. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ja inderdaad, emotie. Op straat of ergens anders in het openbaar gewoon uit het niets uitgescholden worden vernederd worden of compleet genegeerd worden... allemaal dingen die vaker dan normaal is gebeuren bij mij en andere moslimas. Alleen maar omdat de politiek zo zit te pikken op ons en nu denkt iedereen het recht te hebben om ons te pas en te onpas maar als stront te behandelen. Ja daar wordt ik heel emotioneel van is gewoon níet leuk.
    Ben benieuwd wat mijn kinderen straks nog allemaal aan mogen horen als ze ouder zijn :(

13. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Mijn bericht was niet pissig bedoeld hoor. Heb dit soort dingen alleen te vaak gehoord/ meegemaakt en dan ben het soms zat. We zijn ook maar mensen.
    Een vb van vandaag en dit is echt gebeurd. Heb het net aan m'n man verteld, omdat ik er nog mee zat.
    Stond vandaag in de hm in dr rij om te betalen. Er stonden nog een aantal dames met hoofddoek in de rij. Naast mij stonden een Nlse jongen en meisje. Hoor ik hem zeggen:dit is te triest dit, die hebben natuurlijk allemaal geen baan en hebben net hun uitkering gehad enz. :$
    Gaan hoe voel je je dan op zo'n moment:( het is kwetsend om te horen dit en zo denigrerend. Hij heeft echt m'n dag verpest vandaag..

14. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp je frustratie Mikos, maar je moet ook begrijpen dat het wel van 2 kanten komt. Door jouw post voel ik me nu ook in een hokje geplaatst, omdat "wij Nederlanders" jullie als stront behandelen. Hierdoor krijg ik het gevoel dat ik me moet verdedigen en verantwoorden.
    Ik ben zelf absoluut niet zo. Sterker nog, mij interesseert het niet welk geloof je hebt, ik heb voor alle geloven respect zolang het niet extremistisch is. Ik neem het in dit soort discussies dan ook regelmatig op voor moslims (en dan ben ik natuurlijk een linkse rukker of theedrinker of wat dan ook, maar dat is dan maar zo). Ik vind het ook heel jammer dat er mensen als Geert Wilders zijn en dat er mensen zijn die er nog op stemmen ook!
    Wat ik wil zeggen is dat je het andersom dus ook niet moet doen. Met wederzijds respect bereik je het meest.

15. BeingMommy

BeingMommy Fanatiek lid

19 dec 2009
    2.089
    0
    0
    Mocht ik iemand beledigd hebben met mijn post, mijn excuses hiervoor dat is niet mijn intentie geweest.

Overigens weet ik hoe verschillend het Nederlandse volk is, ik ben zelf een bekeerde Nederlandse. En alleen al in mijn familie van alles en wat aan mensen en ideeen. Ik wil dus ook helemaal niet generaliserend overkomen naar Nederlanders, wan ik ben er zelf 1.

Verder is het idd echt vermoeiend, niemand komt tot de bron. Mensen roepen en vinden een heleboel. Helaas worden wij hierop aangekeken. Maar weinig vragen de bron, of horen toevallig van 1 iets zus of zo. Maar cultuur moet gewoon niet gemengd worden met Islaam, Islaam komt dan niet goed tot zijn recht. En dat zie je vandaag de dag nog terug. Eerwraak? Van Islaam? Nee! Komt veel voor in een bepaalde cultuur/culturen? Ja! Vrouwen uitschelden en minderwaardig vinden? Van Islaam? Nee! Komt veel voor in een bepaalde cultuur/culturen? Ja. Vrouwenonderdrukking? Van Islaam? Nee! Komt veel voor in een bepaalde cultuur/culturen? Ja.

Er zijn altijd mensen die het denken beter te weten, en het grappige is.. die mensen zijn vaak niet eens moslim.

Ik krijg de gekste dingen naar mijn hoofd als ik in Nederland ben en op straat loop. Ruzie met een buurvrouw verderop, die mij uitscheld vanuit haar keukenraam; met je k*t burqa. Ik draag geen burqa. En als ik haar op straat tegenkom me straal negeren.

1 beste man heeft mijn kinderen een o zo prachtig woord geleerd, een ziekte waar mijn moeder tegen heeft lopen vechten. Vieze k*nker moslim dat je er bent. Mama waarom zegt die meneer k*nker tegen jou? Dat mag je toch niet zeggen van Allaah? We mogen toch alleen maar goede dingen zeggen mama? En goed zijn voor alle mensen?

Leg dat een kind van ruim 3 maar eens uit.

Ook hiermee wil ik niet generaliseren, maar vandaag de dag word er een bepaald soort moslim als voorbeeld genomen. En zo is de moslim volgens bepaalde mensen, zo jammer!

Mijn tenen gaan ook krom staan bij filmpjes over bijv sharia4belgium/holland. En ik ben het daar op zijn zachtst gezegd ook niet mee eens. Maar helaas, ben ik volgens veel mensen in Nederland, het met hen eens? Alleen omdat ik een hoofddoek draag? Mensen kijken en ze oordelen.

Wat ik met mijn reactie probeer te zeggen is; spreek iemand eens gewoon aan. En ik hoop dan oprecht dat je 1 van de goede treft die de tijd neemt even lekker met jullie te kletsen. Doen mensen ook met mij als ik in nl ben. En het klaart de lucht heel erg, ergens moet het beginnen, het onderling tot mekaar komen.

Nederland is een land met ontzettend veel culturen en geloven. En naast de algemene wetten en regels, waar wij ons allemaal aan moeten houden heeft een ieder ook zijn eigen gewoonte en gebruiken, zolang dit niet tegen wetten van nl in gaat moet dat toch kunnen? Een vrijheid van meningsuiting is altijd mooi of goed, maar waarom zijn er zoveel mensen die toch staan te springen hun mening te verkondigen, en wat komen we er verder mee? Behalve een hoop verdriet en onderlinge frustratie. Soms is het beter wat openminded te zijn, ookal ben je het er geheel niet mee eens. Om zo een andere kant beter te
    kunnen respecteren en accepteren.

Nou een heel verhaal, en ik hoop dat ik zonder te beledigen of generaliseren mezelf een beetje duidelijk heb kunnen maken?

Groetjes Beingmommy.

16. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ik heb nergens in hokjes geplaatst hoor dat is ook niet mijn bedoeling, ik heb gewoon verteld wat ik dagelijks meemaak, ook toen ik bij me oma (ben zelf ook nederlands zo ook mijn hele familie) verbleef om haar te verzorgen kwam er een bewoner uit die flat (ex militair) mijn gewoon bedreigen dat als ik niet snel weg ging hij daar wel voor zou zorgen hij zou me wel even kapot knallen of ik moest maar op rotten naar mijn eigen land (ik ben verdorie volbloed nederlander!)
    En ik heb nooit iets gedaan niks slechts bent ontzettend meegaand en groet iedereen ook die meneer dus geen idee waarom hij zo tegen mij deed.
    Ik hoop echt dat het klimaat hier in nederland veranderd, ik wil dit absoluut niet voor mijn kinderen.
    Hopelijk komen er mee theedrinkers bij ;) , dat zal het een stuk aangenamer maken

17. Sakinah

Sakinah Fanatiek lid

2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    Gek he, 2 " groepen" mensen, blijken het vaker eens te zijn dan ze zelf denken. Als ze maar gewoon normaal blijven praten :)
    dat bedoel ik ook met fatsoenlijke mensen. De meeste mensen op aarde hebben iets goeds in zich. we moeten gewoon stoppen het slechte in elkaar naar boven te brengen :)

18. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    En zo komen zulke discussies uiteindelijk altijd uit op de islam ;)

Ik denk dat het hele 'probleem' is dat veel mensen die niet moslim zijn, de islaam en de moslims over één kam willen scheren. Maar zoals je bijvoorbeeld in het christendom verschillende soorten christenen hebt, en gradaties in praktiseren en het uitvoeren van hun geloof, zo heb je dat onder de moslims ook.

Wat mij als moslim stoort, is dat er weinig mensen zijn onder ons moslims die over zowel algemene kennis als religieuze kennis beschikken, en zich ook nog eens goed kunnen verwoorden. Ik erger me mateloos aan de mensen die uitgenodigd worden in tv programma's omdat ze een hoofddoek dragen, of omdat ze van huis uit opgegroeid zijn met de islam, maar dingen vertellen over de islam wat kant noch wal slaat. Simpelweg omdat ze niet (genoeg) kennis hebben. Ik als moslima wordt vaak met uitspraken van zulk soort mensen geconfronteerd, en heb het idee dat ik mij moet 'verdedigen' tegen iemand die toch al zijn/haar mening heeft gevormd. Veel mensen halen hun kennis van de islam van dit soort uitspraken en programma's, en baseren hierop hun mening, zonder echt eens uit te zoeken waar het nou werkelijk om gaat. En daar moet je soms best een beetje moeite voor doen. Want zelfs ik als bekeerde moslima ben aan het begin van mijn zoektocht vaak dubbelzinnige dingen tegen gekomen, waarvan ik dacht.. klopt dit wel? Het heeft mij ook enige tijd gekost om te weten welke informatie (zeker online) betrouwbaar is, en welke niet. Eén uitgangspunt; als het een site is die niet door moslims opgezet is klopt het meestal niet.

Om enigszins on topic te gaan;

Het verbod op het ritueel slachten was en is heel dubbel voor mij. Ik als praktiserende moslima vind het erg belangrijk om ritueel geslacht vlees te eten. Maar de hele discussie heeft me steeds meer aan het denken gezet. Want in hoeverre is 'ons' ritueel geslachte vlees inderdaad halal? Er zijn best veel voorwaarden aan het ritueel slachten. Onder andere;

- Zo dient de naam van Allah over het vlees te worden genoemd alvorens het slachten.
    - Moet het een rein en toegestaan dier zijn. (Een varken kan je dus niet halal slachten)
    - dient het dier een goed leven te hebben gehad.
    - Mag het dier niet ziek of gewond zijn.
    - Dient het dier gerustgesteld te worden alvorens hij geslacht wordt.
    - Moet het dier geslacht worden met een scherp mes, en mag het dier het mes niet zien alvorens hij geslacht wordt.
    - Dient het dier het slachten van een ander dier niet te zien.

En ik vraag me inderdaad ook af in hoeverre hieraan voldaan wordt en kan worden in de huidige slachthuizen. Alsof ze elke kip vastpakken en de volgende punten langsgaan. Dat zou veel te veel tijd kosten. Ik denk dat er te weinig moslims zijn die hierbij stilstaan, en hierdoor het reguliere vlees gewoon blijven kopen... waardoor er een vacuum ontstaat, en er geen reden is om het beleid aan te passen. Het verkoopt toch wel. Als de slagers merken dat hun vlees minder verkocht wordt zullen ze toch naar aandere methodes moeten gaan kijken... en zo zouden initiatieven zoals 'groene moslims' die eerder in dit topic werden aangehaald, veel meer gesupport kunnen en moeten worden, zodat het aanbod niet alleen beperkt blijft tot geit en rundvlees. Maar ook kippenvlees bijv.

De reacties in dit topic in de trant van : zielig, barbaars etc.... ik denk dat die mensen nog nooit bij een slachting aanwezig zijn geweest. Die nooit een hele kip kopen, maar alles in stukjes uit de supermarkt. En die zich ook niet realiseren dat een biefstuk ook van een dier komt, die ook geslacht is. Wanneer een dier geslacht wordt is dit niet prettig om te zien, zeker als je dit niet gewend bent. Het zal altijd vervelend blijven om naar te kijken... en een slachting zonder bloed is onmogelijk. Of dit nou op de islamitische wijze is, of niet. Echter ben ik het zeker wel met degenen eens die filmpjes aanhalen waarin barbaarse praktijken plaatsvinden in zgn islamitische slachthuizen. Maar zoals je dan ook de conclusie kan trekken dmv bovenstaande informatie over ritueel islamitisch slachten, is dat het tegenovergestelde van hoe het zou moeten. En ik ben daar dan ook erg tegen en vind dat ook zielig!

Ik vind sommige reacties in dit topic wel een beetje kortzichtig. En heb me ook een beetje gestoord aan uitspraken waar ritueel slachten wordt aangehaald samen met een besnijdenis of het onderdrukken van vrouwen.... maargoed, laten we het er maar op houden dat diegenen niet beter weten.. en tot op heden geen moeite hebben genomen om zich hier echt in te verdiepen.

19. Sonkal

Sonkal Actief lid

24 mei 2011
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ik wil even terug naar begin...het ritueel slachten...
    Als je de wet van nederland kent dan is er een apart besluit voor het ritueel slachten wat onder de gezondheids en welzijnwet voor dieren valt. Daarin staat presies waar en hoe een dier geslacht moet worden!!!
    Filmpjes kijken heeft geen zin...lees de wet en bedenk dan wat we er van vinden!

Deel Deze Pagina