Nou zoals de titel al luidt, helpt je man/vriend mee in het huishouden, nu je zwanger bent? Ik lees altijd van die verhalen dat hun vriend/man ineens super bezorgd is en je overal mee helpt, nou hier is het ver te zoeken :x Ik ben nu 6 maanden zwanger, maar moet elke keer vragen (en zeuren) of hij een keer wil stofzuigen/afwassen/onkruid wieden/ noem maar op. Normaal doe ik altijd alles hier in huis, ja zelfs het schoonhouden van de auto, de tuin en de administratie, eigenlijk hoeft mijn vriend heel weinig te doen, hij is veel van huis voor zijn werk, dus daarom heb ik de meeste taken, maar in de zomer is hij gewoon 2-3 maanden wel veel thuis, en dan is het toch logisch dat hij, nu ik zwanger ben, wat meer meehelpt? Maar nee hoor, elke keer weer discussie, als ik gekookt heb zal hij nooit eens uit zichzelf zeggen: zal ik afwassen? Nee ik moet oveal om zeuren tot ik het wel tien keer gevraagd heb voor hij zijn hanen eens uit de mouwen steekt. En hij belooft al sinds zaterdag de auto even te stofzuigen, maar elke dag weer krijg ik het antwoord: doe ik morgen wel. Vandaag zegt hij doodleuk, doe ik morgen want dan is het mooi weer, tjonge jonge het IS vandaag toch ook mooi weer!!! Ik ben het zo zat, heb echt zin om met spullen te gooien hier in huis! Ik vraag me echt af hoe dat dadelijk moet als ik bevallen ben, want dan denk ik dat het hier binnen drie dagen een puinzooi is, met zijn instelling! En het ergste nog, als zijn vriend opbelt of hij even kan helpen met iets tillen of wat dan ook, dan staat hij daar al voor de deur! Maar als ik hem iets vraag te doen, dan heeft hij geen zin/het regent of waait te hard, of wat dan ook. En als hij iets nieuws heeft dan moet ook alles ervoor wijken, dan is ie uren bezig met zoiets te installeren ofzo. Dat dan weer wel, als het voor hem leuk is doet hij het wel. Echt ik ben het zo zat!
ja ik dacht ook dat hij alles zou doen en alles vanzelf zou gaan. maar niet dus. ik moet ook 10 keer zeggen totdat hij iets doet en hij wilt ook alles op zijn eigen manier doen. wat vaak betekent dat het half goed doen. hij vind t ook niet goed dat ik die dingen doe. maar het wordt steeds beter. dat moet ik toegeven. hij doet steeds vaker dingen uit zichzelf.
Jeetje, wat vervelend zeg... Ik had dit een tijd geleden ook met mijn vriend. Soms kon hij me de lompste dingen laten doen.. Ben toen met hem gaan zitten en heb hem verteld wat me allemaal dwars zat. Hij zei dat hij het nooit zo had gezien, en omdat ik het allemaal deed zonder echt te klagen, ja... Mannen hé, die hebben echt nodig dat je ze het eerst even uitlegt.. Tenminste, die van mij wel. Verder kan ik je er niet mee helpen, ik hoop dat je snel een oplossing vind.. Kan me voorstellen dat het heel frustrerend voor je is. Succes!! LiefSs Leonie.
Nou, die van mij is ook geen huisman hoor. Ik heb nu dik 2 weken plat moeten liggen i.v.m. bloedverlies, maar hij zal echt niet uit zichzelf bedenken dat er gestofzuigd moet worden ofzo. Ik ben blij dat mijn moeder, schoonmoeder en zusje nog iets willen helpen, anders trek ik het ook niet allemaal meer. De tuin is het enige wat mijn man bij hoeft te houden, maar die heeft ie afgelopen donderdag voor het eerst in 2 weken weer gemaaid, zegt genoeg denk ik zo.
ah mannen doen zo ook heel onschuldig alsof ze een uitleg nodig hadden. nee hoor, ze zijn verstandig genoeg om alles dat wij zouden kunnen zeggen zelf ook te bedenken. maar ze doen de moeite niet volgens mij. huishouden is vervelend en vaak ook onnodig, zo denken ze en daarom doen ze niks...om het werk te kunnen uitstellen na zo een 'serieus gesprek'..
Wauw wat egoistisch van jullie partners zeg, ben je dan alleen samen zwanger als het leuk is? Gelukkig hier een positief verhaal, ik werk momenteel niet dus ik doe alles in het huis maar alsnog als hij thuis komt van zijn minimaal 8 urige werkdag en we hebben gegeten dan ruimt hij meteen af. Ik moet soms zelfs vragen of hij niet nog ff aan tafel kan blijven zitten want ik vind het zo ongezellig. Hij helpt gelukkig best veel, houdt vaak de deur voor me open, trekt mijn jas vaak aan hihihi hij is erg attent. Ik moest hier heel erg aan wennen hoor en vaak pakte ik mijn jas dan aan en zei ik kan het zelf wel hoor hoef je niet te doen en dan zei hij ja maar ik vindt het fijn om dat soort dingen soms te doen, dus dat heb ik maar geaccepteerd hihihi. Straks als de kleine er zal zijn en ik waarschijnlijk 2 dagen ga werken gaat hij nog meer helpen zegt hij, ik heb dus echt geen klagen ook gaat hij elke week mee naar zwangerschapsgym omdat hij mij straks zo goed mogelijk wilt steunen. Maar ook hij heeft zijn dingen hoor, schoenen laten slingeren, eten niet verpakken als het open is geweest en het terug in de koelkast legt maar ja ik ben erg trost op zo'n vent als de mijne .
Nou dat serieuze gesprek heb ik al vaker gehad en de laatste keer was 8 dagen geleden, en ja tuurlijk, 2 dagen doet hij zijn best, en dan wordt het al minder en minder om nu 8 dagen verder weer precies hetzelfde te hebben als daarvoor. Dus nee, ik geloof er niet meer in om met hem te praten, want hij weet dondersgoed dat ik alles alleen doe hier, ik mag voor hem pakken drinken en alles aanslepen bij de supermarkt, maar een keer zelf meegaan om te helpen tillen ho maar, en als de melk dan op is mij raar aankijken dat ik niet genoeg in huis heb gehaald! Oh en dat van dat halve werk (dus dingen op zijn manier doen) die ken ik ook hier ja! Ik bemoei me er teveel mee volgens hem, dus ik probeer nu ook om me er niet meer mee te bemoeien, maar veel zin heeft het niet want idd, uiteindelijk gebeurd het allemaal maar met een half oog. Oh jongens ik ontplof nu gewoon! Heb net dus zelf die auto staan stofzuigen, maar heb er gewoon last van mijn buik van, omdat je natuurlijk gebukt en gehurkt half onder de stoelen moet gaan hangen. Nou serieus ik kan hem wel vermoorden nu hoor!
@Jusi: zo dan dat is helemaal ernstig!!! Ik heb dan nog 'de mazzel' best goed ter been te zijn en weinig lichamelijke problemen te ondervinden aan de zwangerschap, maar als mij zoiets zo gebeuren...ik heb geen moeder/schoonmoeder of zus die even kan helpen want die wonen allemaal heel ver weg. Nee sterker nog, de enige die ik zou kunnen vragen is mijn tante (woont naast mij) maar die komt zelf niet eens door haar eigen huis heen vanwege fybromyalgie, dus die zou ik echt niet durven vragen of ze bij mij het huis zou willen doen... @charissie: je mag idd in je handen knijpen voor zo'n man!
Gelukkig gaat mijn man wel mee met boodschappen doen. Hij wil niet dat ik zware dingen ga tillen. En hij doet ook echt wel iets hoor, als ik het hem vraag. Maar uit zichzelf zal ie gewoon echt niet bedenken dat er iets gebeuren moet hier. Vorige week heeft ie het bed nog verschoond, hij kookt elke avond, hij liet de hond uit i.p.v. dat ik dat moest doen. Dus ik overdrijf ook wel dat ie helemaal niks doet. Ach ja, buiten het huishouden om is ie echt een lieverd hoor.
Asociaal gedrag!!! Maar als ik het zo lees dan heb je hem de afgelopen jaren ook flink verwend. Dat betekent dat je nu wel wat zwaarder geschut moet inzetten, wil het gaan werken. Ik heb toen we gingen samenwonen het een paar maanden geprobeerd met vriendelijk vragen en serieuze gesprekken maar dat had slechts effect op de korte termijn. Daarna ben ik alleen voor mezelf gaan koken, boodschappen doen en wassen. De 1e ochtend dat hij geen schoon ondergoed had om aan te trekken naar zijn werk, was het huis te klein. Maar het heeft wel indruk gemaakt. Uiteraard blijft het een man dus ook nu moet ik vaak wat hints geven voordat dingen gebeuren. Wat bij mijn man averechts werkt is vragen of hij meteen iets wil doen. Nu vraag ik bijvoorbeeld: wil je voordat we gaan slapen de vaatwasser inruimen? Hij kan dan beslissen op welk moment van de avond hij het doet en ik weet zeker dat ik 's ochtends niet beneden kom in de puinhoop. Graag heb ik dat hij het meteen doet maar ja het blijft geven en nemen. Het is wel belangrijk dat je stopt met alles zelf doen. Dat kan echt niet meer en leidt er uiteindelijk toe dat je straks misschien helemaal niks meer kan. Zonde!! Dat is het niet waard. Succes.
OMG, sorry hoor maar vind het echt belachelijk! Ik begrijp je helemaal. Niet dat je invalidi bent als je zwanger bent maar een beetje hulp en zware dingen die ontnomen kunnen worden zou op zijn minst op zijn plaats zijn! Ik was er trouwens wel vergeten bij te zeggen dat ik BI heb maar dan nog, hij zou dat ook doen zonder mijn BI en boodschappen doe ik al 5 weken niet meer alleen, door die BI is het gewoon echt geen doen, wij halen 1x in de 4 wkn super veel frisdrank en de zware dingen samen, hij tilt en zet alles boven en ik ruim het in, misschien ook een idee voor jullie? Kleine dingen haal ik zelf gewoon bij.
sja ik heb mazzel denk ik. Mijn man doet meestal al het meeste in huis en de laatste maanden van mijn zwangerschap heeft hij helemaal alles gedaan. Vooral toen ik vanwege mijn bloeddruk niks meer mocht doen heeft hij alles overgenomen. En hij ziet heus wel wanneer er gestofzuigd ofzo moet worden of de wc gepoetst of de badkamer een grote beurt. Ik hoef hem dat niet te zeggen.
lyn77: wij doen altijd samen boodschappen, maar je kan je man toch ook gewoon naar de supermarkt sturen met een lijstje? Mijn man liet mij echt niet met boodschappen sjouwen toen ik hoogzwanger was. Had ik trouwens ook niet gedaan, dan had ik lekker niks in huis gehaald en mocht hij het uitzoeken. Het is toch ook zijn kind en wij vrouwen moeten al die hele zwangerschap doen, moeten ze niet zeuren dat zij ook wat moeten doen...
hier doet mannetje vreselijk zn best om alles te doen maar zegt ook eerlijk tegen me dat ie niet alles ziet en dat ik het dan moet vragen zo zijn er al hele leuke blunders voorgevallen zelf kan ik amper uit de weg door BI maar een geluk bij een ongeluk is manlief werkloos op t moment. als ie een pruillip trek dan vraag ik hm of hij een watermeloen tussen zn ballen wilt maar verder heb ik niets te klagen hij zwangert letterlijk heerlijk mee
wat een actie echt zo stoer hihihihi, ik denk dat ik dat ook zou gaan proberen als het echt niets helpt! Als je het zelf toch nog doet hebje hem er echt niet mee hoor, wat dat betreft zijn het net kleine kinderen erg hardleers en worden beloond door het niet te doen. Begrijp dat je je aan de troep ergert maar toch anders leert hij het nooit, je bent zijn moeder niet!
Mijn man doet al vanaf dat ik een week of 15 zwanger ben vrijwel alles in huis. Maar dat komt omdat ik last heb van bekkeninstabiliteit en absoluut niet mag sjouwen en tillen en zo. Ook heeft hij in zijn eentje de kinderkamer geschilderd en laminaat en meubels geplaatst, dat laatste wel met hulp van mijn moeder. Gelukkig hoef ik dat echt nooit te zeggen, dat doet ie zelf. Kijk, ik zie heus wel dat het niet zo netjes gaat als anders en er blijven wat veel spinnen hangen en zo, maar het belangrijkste wordt toch fijn gedaan. Daar ben ik wel erg blij mee. Dat zou ie niet zeggen als ie mijn driftige en verdrietige hormoontjes ziet... Ik schiet de laatste tijd nogal eens uit mijn slof. En verder ramen zemen en onkruid uit de tuin en dat soort extra dingetjes daar helpen mijn schoonouders af en toe mee. Dus ik hou het bij bloemetjes water geven en wassen en koken en zo... Tsja...
Nou dat is wel fijn Jusi dat je man toch wel dingen doet als je het vraagt, hier moet ik het ook vragen, maar baal er gewoon zo van dat ik het tien keer moet vragen voor dat het dan eindelijk een keer gebeurd, en nou vind ik mezelf al best toegeeflijk, aangezien hij vanaf zaterdag al belooft had de auto te stofzuigen, en ik er nog mee akkoord ging dat het dan zondag en vervolgens vandaag zou worden. Maar nu ben ik het dus wel zat ja. Het is niet zo dat hij helemaal niks doet hoor, maar er moeten altijd van die discussies aan vooraf gaan. En dat ben ik zo zat! Het enige wat hij dan wel doet, is als ik boodschappen heb gedaan en hij is thuis, dan komt hij de tassen uit de auto halen, maar ja wederom moet ik dat dan wel eerst vragen... Oja en nu ik zwanger ben wil hij af en toe ook wel de flessen spa blauw halen voor mij, dan haalt hij er twaalf in één keer. Maar ook dat moet ik dan vragen, hij bedenkt dat niet uit zichzelf nee. Er is deze zwangerschap twee keer een dag geweest dat ik uit mijn werk kwam en hij helemaal uit zichzelf had gestofzuigt, de was aangezet en afgewassen. Maar ja het is zo jammer dat dat dan maar bij die sporadische momenten blijft. Hij heeft wel sinds ik zwanger ben de auto af en toe gewassen, want dat doe ik dus echt nu niet meer, net als de tuin, die doe ik vanwege kattenpoep ook echt niet. Dus de auto krijgt ong. 1 x per maand een beurt, dat is nog netjes, en de tuin, nou ja hij heeft dit jaar één keer onkruid gewied, maar schept gelukkig wel regelmatig de kattenpoep uit de tuin, want het stinkt echt! Dus hij doet wel wat hoor...maar helaas alleen als ik het een aantal keren gevraagd heb.. En ja klopt, ik heb hem verwend in de afgelopen jaren, maar dat was niet omdat ik dat wilde, maar omdat het vaak noodzaak was dat ik de dingen deed, want hij is soms wel 3 weken van huis weg, en hij werkt veel over, dus ik vind dan ook dat hij niet zoveel hoeft te helpen. Maar hij heeft zelf altijd gezegd me echt wel te gaan helpen als ik zwanger ben en als het kindje er straks is, maar je ziet, ik geloof hem nu gewoon niet meer. En ik zie het ook niet gebeuren dat hij straks als het kindje er is meer gaat doen. Dat van dat niet meer voor hem koken en wassen enzo heb ik ook al vaak overwogen, maar dat vind hij niet eens erg want dan draait hij echt wel zijn eigen was met kleding, of bakt een ei voor op brood, daar heb ik hem gewoonweg niet mee...zucht Lastig he?
Die van mij doet eigenlijk altijd al heel erg veel, zoizo de was en ook vouwen, zuigen noem maar op. Hij doet soms meer dan ik haha. En nu ik zwanger ben doet ie nog meer!!!!! Nee ik heb echt niets te klagen hoor, ik bof ontzettend.
Mijn vriend doet altijd wel zn best om me te helpen in het huishouden. Op een echte mannen manier dat wel. Maargoed hij doet het! Maar nu, ik ben net 5 weken zwanger hihi, maar hij slooft zich toch uit ! Ik moet echt rustig aan doen van hem nu deze eerste maandjes. Ik ben benieuwd hoelang hij het vol houdt, maar een goed begin.....
het probleem is dat ik altijd na mijn werk de boodschappen op maandag en vrijdag deed, want de supermarkt ligt op de route (woon in een dorp zonder supermarkt ) En daarom ging hij dus nooit mee. En dat is dus eigenlijk al die jaren al zo, vandaar dat we dat nooit samen doen. Hij helpt als hij thuis is wel met tillen van de tassen uit de auto. Ik verdeel zelf alle boodschappen over meerdere tassen zodat ze niet zo zwaar zijn, en ik ze dus nog kan tillen. Maar vind dat je helemaal gelijk hebt, en dat zeg ik dus ook vaak tegen hem, dat hij er ook eens aan moet denken dat we hier samen voor gekozen hebben.