Top! Mijn man kan echt niet in de rij staan met iemand die rookt, en voor mijn kinderen en mijzelf wil ik dat ook niet. Vind het echt goed dat ze het verbieden.
Haha nee hoor. Was vanmorgen iemand op radio 1 om erover te praten. Kan mij niet voorstellen dat zij aan een 1 april grap meedoen en vind sowieso weinig grappig aan dit onderwerp.
Dat zou wel suf zijn als ze van zoiets serieus een 1 april grap zouden maken. Ik vind het prima dat er in pretparken niet meer gerookt mag worden in de wachtrij. Een bushokje vind ik trouwens ook ronduit vervelend. Zit je daar rustig op de bus te wachten, komt er iemand naast je zitten die begint te paffen. Het is echt één van de redenen dat ik niet graag met het openbaar vervoer ga. Wat betreft de rokers die dat doen, gewoon een gebrek aan inlevingsvermogen.
Ik dacht dat het al heel lang verboden was in de rij. Je kunt geen kant op als je erin staat... Van de week ook zo iets vreemds. De kinderboerderij vind ik ook een plek (net als de speeltuin) waar je gewoon niet gaat roken. Borden of niet. Zaten er ook een aantal doodleuk te roken. De straat vind ik een ander verhaal.
Ik ben er ook wel blij mee. Vind het echt vervelend als je het niet kunt vermijden. Ben wel benieuwd hoe goed het zal gaan, je hebt altijd een groep mensen die zich nergens iets van aantrekt en ben benieuwd of het handhaven goed zal gaan.
Ik ben een roker en heb geen enkel probleem met deze regel. Waar ik wel problemen mee heb is de hoeveelheid gezeik die rokers over zich heen krijgen, en allemaal over een kam gescheerd worden als asociaal. Ik ken geen enkele roker die zich niet bewust is van eventuele overlast en die daar geen rekening mee houd. Ze zullen er ongetwijfeld zijn hoor, maar er zijn er ook meer dan genoeg die er geen enkele moeite mee hebben om zich aan te passen aan een ander. Ik rook niet in wachtrijen, ga bewust naast/achter het bushokje staan wanneer er meerdere mensen zijn of ik rook niet als daar geen mogelijkheid toe is, en ondanks dat ik een pakje per dag rook, is mijn huis 100% rookvrij. Dat betekent dat ik kou en regen voor lief neem om rekening te houden met een ander, het is míjn keuze om te roken en daardoor mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat een ander daar geen last van heeft. De maatregel zelf vind ik dus prima, wat ik wel vervelend vind is dat omdat dit nu zo in het nieuws is het 'rokers zijn asociaal' beeld weer belicht wordt. In mijn ogen zijn mensen die bewust overlast creëren asociaal, roker of niet. Ik begrijp dus ook dat het door velen als betutteling gezien wordt, het merendeel is prima in staat om zelf overlast te voorkomen. Het zijn de rotte appels waardoor deze maatregel nodig is, maar niet iedere roker is hetzelfde.
Ik ben zelf een roker en vind het een prima maatregel. Snap ook niet zo dat die peuk niet kan wachten tot na een attractie, ga je even lekker op een bankje zitten. Bushokjes kom ik nooit, maar ik kan me voorstellen dat het voor een ander flink vervelend kan zijn als er iemand naast je gaat zitten met een sigaret
Begrijp wat je zegt, lijkt mij ook helemaal niet leuk om zo te worden neegezet, maar ben er zelf wel blij mee. Roken is super ongezond en kost de samenleving heel veel, om die reden ben ik blij dat rokers als aso's worden neergezet zodat iedereen er een negatief beeld bij krijgt. Want des te minder mensen zullen dan (hopelijk) roken. En echt super fijn dat je rekening probeert te houden met andere mensen, maar dat kun je als roker -in mijn ogen- niet inschatten. Mijn buren zijn bv ook heel trots dat zij niet in huis roken, maar daardoor word ik elke keer mijn eigen tuin uitgejaagd of moet ik het slaapkamerraam van mijn zoontje sluiten als zij weer eens in de tuin staan te roken. Ik denk dat zij zich van geen kwaad bewust zijn, maar dat is dan ook het probleem van een roker: zelf ervaar je totaal geen last of zie ik het verkeerd? De rook vervliegt namelijk niet door de buitenlucht, als mijn buren roken, heb ik het gevoel alsof ik zelf sta te roken.
Hier beide buren die roken; dat trekt idd naar onze slaapkamer, dus ik kan dan echt geen raam open laten staan. Mijn man heeft longproblemen en kan echt niet tegen rook. (Ook niet tegen bv rook uit een schoorsteen of rook van een bbq.)
maar daar kun je bij weg lopen..... mijn zoontje is nog maar 1,5 maar heeft wel een serieus longprobleem en kan echt heel ziek en benauwd worden van sigaretten rook, moet ik dan maar niet naar een pretpark gaan ? moet ik als hij 6 of 7 jaar is maar zeggen... ja jongen jammer dat al je vriendjes wel gaan,....en wij gaan ook met je broer en zussen... maar jij kunt niet mee.... en als je groot genoeg bent moet je zelf maar de keuze maken of je het er voor over hebt om er heel erg ziek van te worden..... nee sorry maar ook mijn zoon verdient het om straks mee te mogen naar schoolreisjes, en met ons leuke dingen te doen, en te genieten van de attracties ..... over de rest van het park kunnen wij weg lopen bij de rook, in de rij niet..... de enige optie die wij dan hebben is uit de rij stappen aangezien men het niet zal waarderen dat we voor gaan kruipen om bij de rook weg te komen
Ja dat klopt, een bushalte is natuurlijk vrijer dan in een wachtrij, alleen in een wachtrij heb je natuurlijk ook nog een stukje ruimte (of je moet echt hut op mut staan, maar daar hou ik sowieso niet van). Ik kan me voorstellen dat wanneer jij of je/een kindje astma hebt dat het een ontzettend vervelend probleem is wanneer er iemand in je buurt rookt en hierdoor niet kan spelen... uiteraard moet en mag dit niet de bedoeling zijn. Ik spreek natuurlijk uit mijn persoonlijke ervaringen en hierdoor heb ik er geen problemen mee wanneer er iemand rookt in de wachtrij bij een attractie (behalve als diegene vol in mijn gezicht zou roken), ik heb nooit last gehad van iemand's rook bij bijvoorbeeld een bushalte/wachtrij o.i.d. en ik moet zeggen dat ik ook nauwelijks mensen in een wachtrij zie roken. Misschien had ik er anders over gedacht als ik astma had of als er in wachtrijen in mijn gezicht werd gerookt. Maar voor nu zijn er dingen waar ik me aan erger wanneer ik in een wachtrij sta, en roken is daar geen ergenis/storende factor van.
Ik vind het geen gewone buitenlucht; het is een park waar je entree voor betaalt, een rookverbod voor het gehele park zou ik toejuichen! Net zoals een rookverbod bij speeltuinen. In de openbare ruimte is anders, maar pretparken, speeltuinen, stations etc... dat vind ik dus iets anders.
Heel goed dat dit verboden gaat worden, wist niet eens dat je in een pretpark mocht roken! Ben zelf ook een roker maar zou nooit in de buurt van kinderen roken zelfs niet buiten als er een kind me tegemoet komt dan loop ik om en het komt niet eens in me op om in een wachtrij te gaan roken; asociaal! En over bushalte reacties: ik ga een eind weg staan als ik wil roken of er nou een kind staat of volwassene niemand anders hoeft last te hebben van mijn verslaving. Hoop dat ze het ook verbieden in dierentuinen en ook op het schoolplein!
Wat betreft het eerste stuk, ergens begrijp ik dat wel, maar dat geldt in mijn ogen net zo goed voor alcohol. Los van de leeftijdsgrens/bob wordt deze alleen maar positief in het nieuws gebracht "hard gewerkt, ik heb wel een wijntje verdient" neem een Holland Heineken house, reclames (die voor roken verboden zijn), of onderzoeken in de trant van een glas wijn per dag tijdens de zwangerschap kan geen kwaad. Alcohol wordt geassocieerd met gezelligheid, roken met asociaal. Terwijl mensen die van dichtbij een alcohol-verslaving hebben meegemaakt deze als schadelijker zullen zien dan een nicotine-verslaving. Maar alcohol is volop te krijgen in de efteling, en dat vind ik dan ook krom. Zeker als er ook dit soort berichten voorbij komen: Cookies op bndestem.nl | bndestem.nl Trek dan een lijn en verbied die verkoop dan ook, maar dan gaat het ineens over eigen verantwoordelijkheid, die rokers blijkbaar allemaal missen Een verslaving is altijd ongezond, maar toch opent zich op iedere hoek van de straat een koffie-tentje, wordt wiet gelegaliseerd en is alcohol gezellig. Ik praat het roken niet goed hoor, ik ben verslaafd en ik ben me er echt wel van bewust dat het slecht is. Maar ik vind het wel hypocriet om andere (schadelijke) stoffen te promoten, en roken automatisch als asociaal te bestempelen. Wanneer ik gerookt heb, bezorgt mijn gedrag geen overlast, en ik gil mijn buren niet wakker 'omdat het zo gezellig is' Maar de efteling verdient goed aan de verkoop van alcohol, en die aangeschoten jongeren in de wachtrij die nog amper recht kunnen staan nemen we dan maar voor lief. Ik vind dat hypocriet. Wat betreft het 2e stuk: ik heb een hoekwoning en gecommuniceerd met de buren over of ze overlast ervaren. Ik heb een goed contact met ze, dus mocht het onverhoopt veranderen zijn ze welkom om dit te bespreken. Omdat ik zelf niet binnen rook, (ook niet in een rokershok, dan wacht ik liever tot ik buiten een afgelegen plek vind) ruik ik het wel degelijk wanneer er rook naar binnen waait. En geloof het of niet, dat vind ik ook stinken
Ik ben heel vaak naar de Efteling geweest, maar nog nooit aangeschoten of drunken mensen daar gezien. Die drunken jongeren van laatst is echt een uitzondering.
Zoals ik al eerder aangaf vind ik zo'n verbod een goede zaak maar moet wel eerlijk bekennen dat ik eigenlijk geen mensen heb zien roken in wachtrijen de afgelopen jaren ('vroeger' wel regelmatig). Dus of Nederland rookt minder of ik heb gewoon geluk gehad..?
Ik ben echt heel blij met dit besluit! Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat ik met mijn kinderen in de wachtrij stond en dat er mensen staan te roken. Je staat hartstikke dicht bij elkaar en komt elkaar telkens weer tegen in zo'n rij. Wij worden daar echt letterlijk kotsmisselijk van (en dan moet je de attractie nog in)! Zeker zware shag....zooooo smerig!
Ik heb jaren in de efteling gewerkt, en dat wel degelijk als een probleem ervaren. Op een normale dag valt het inderdaad wel mee, maar het speelt met name tijdens de zomeravonden. Het verschil is dan wel dat wanneer je als personeelslid bedreigd wordt door een dronken man je de beveiliging kan bellen en het probleem sneller opgelost is en de meeste gasten daar niet veel van meekrijgen, maar dat wil niet zeggen dat het niet speelt.