Verborgen reflux, advies gevraagd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Anoniempje91, 20 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,

Na 2x bij de HAP en 3x bij de dokter te zijn geweest zijn weeindelijk doorverwezen naar een kinderarts van het ziekenhuis. Afgelopen donderdag zijn we daar geweest en is er verborgen reflux bij haar vastgesteld, om de maagzuur tegen te gaan hebben we nexium gekregen en dit gebruiken wij dan ook sinds donderdag. Nu lijkt het wel wat te helpen, ze slikt niet meer overdreven veel en doet ook niet meer zo raar met haar tong. Voorheen gaf ik 180+6 met 2 tot 2,5 schepjes pitmeel in een dr brown fles maat 3 speen, omdat ik van de pitmeel af wil (vanwege erge darmkrampjes) geef ik nu 180+6 met 1 schepje pitmeel op een maat 2 speen. Nu is ze sinds gisteren is ze weer helemaal wild aan het doen.. Ze overstrekt zich zo erg dat ze bijna van haar rug naar haar buik rolt, huilt veel en hard, de nachten zijn ook drama.. Ze heeft duidelijk pijn, ik kan het gewoon niet meer aanzien :(

Ze is 4 maanden en we hebben vanaf haar geboorte al problemen met voeden ed en op het moment zit ik er heel erg door heen, ik heb haar net ook huilend de fles gegeven omdat ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen.. Meer pitmeel, stoppen met pitmeel, voeding aanpassen, ziekenhuis weer bellen?

Zijn er meer mama's die hier ervaring mee hebben, en wat hebben jullie uiteindelijk gedaan? En na hoeveel dagen werkte de nexium bij jullie?

2. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Hier ook een dochter met verborgen reflux. Ik zou weer terug gaan naar de hoeveelheid jbpm die je voorheen gaf. Je bent net pas begonnen met de medicatie en pas na minimaal een week kan het goed z'n werk doen. Je moet daarom ook niet te veel ineens veranderen, eerst rust en regelmaat zien te creëren. Als het een tijdje goed gaat, dan weer proberen een aanpassing te doen. Hou voor nu 1 lijn aan en niet te veel rommelen. 1 ding tegelijk aanpakken en dat is voor nu de reflux.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.382
    10.328
    113
    Helaas ervaring met verborgen reflux eerste medicatie ranitidine werkte niet ,omeprazol een stuk beter.duurt een aantal dagen voor het echt werkt.over een paar dagen zou ik pas de nutriton beetje voor beetje afbouwen.

Tegen ons zeiden ze dat de nutriton pas dik moet worden in de buik en niet meteen in de fles.
    Wij gebruikte 1 schepje op 180+6

Als je over een paar dagen niks merkt zou ik de kinderarts bellen al was het voor geruststelling

Heel veel succes we weten hoe zwaar het is.

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Past nutriton door een Brown 2 speen? Ik ga het meteen proberen.

Hier ook Krampjes van de jbpm. Zonder jbpm is veel spugen en dan heeft ie ook weer meer honger...

De nexium duurde hier een week voordat het begon te werken.

Verder hebben wij met behulp van "space babies" het bedje en de box schuin gezet.

5. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Heb toch maar het ziekenhuis gebeld, gewoon om te kijken wat ze zouden zeggen. Maar zoals ik al verwacht had: kijk het nog even 2 dagen aan, als het dan nog zo is even terug bellen. Dan gaan ze of de nexium verhogen, of een ander plan maken.

Jbpm weer verhoogd naar hoe het was, maar niks lijkt meer te helpen. Ze drinkt moeilijk haar flesjes, en als ze eenmaal klaar is met drinken begint het feest. Overstrekken tot de max, krijsen, rood hoofd.. Dit duurt zeker wel een uur. Soms met windjes, en soms zonder windjes. Ik denk zelf aan koemelk allergie, heb dit ook tegen de ha en op het cjg gezegd maar beide zeiden dat ze geen uitslag heeft en dus ook geen allergie. Wat ik krom vind, want alle artsen die ik tot nu toe gezien heb (behalve die van het zh) zeiden ook dat ze geen reflux heeft of omdat ze goed groeit er niks aan de hand is. Als ik de symptomen google kan ik er genoeg aanvinken, nl:

Onrustig drinken
    Erge darmkrampjes
    Lang en ontroostbaar huilen
    Onrustig en slecht slapen
    Vermoeidheid
    Hoesten
    Soms een piep in de ademhaling
    Veel niezen
    Wrijft vaak in oogjes

Maar omdat ze dus geen eczeem/uitslag heeft is het onmogelijk.

@1981Mama ligt er aan hoeveel jbpm je door de voeding doet, in de dr. brown fles is het soms drama door het ventielsysteem wat in de fles zit. De voeding wordt, naarmate het kouder wordt, dikker en komt daardoor niet meer in de speen terecht. Heb sinds vandaag haar bedje wat schuiner gezet.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.382
    10.328
    113
    Uk overstrekt zich ook de hele tijd het was slapen of huilen ( lees krijspartijen)

Goed dat het bedje schuin staat hier stond het net niet zo schuin dat hij naar beneden ging.leef je verder wel alle leefregels na?

Helaas duurde het echt even voor je wat merkt. Uk had alle kenmerken en eczeem maar geen allergie.

Goed dat je contact blijft houden met het ziekenhuis en ik zou als het zo blijft voor het weekend nogmaals contact opnemen.

De komende dagen blijven helaas zwaar voor je hopelijk werkt het snel.

Blijf wel met iemand praten want het valt niet mee om zo weinig te slapen en zoveel verdriet en pijn bij de kleine te zien.
    Wat voor ons hielp was tegen elkaar zeggen hij maakt het je niet moeilijk, hij heeft het moeilijk.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Nexium heeft tot wel 2 weken de tijd nodig om goed te werken.

Jbpm kan de werking van medicatie tegen gaan, meningen zijn hierover verdeelt. Nexium is wel een medicijn wat het meeste werkt bij reflux, andere medicijnen lijken vaak minder goed te werken.

Omdat ze al 4 maanden is bestaat de kans dat haar slokdarm flink geirriteerd is, waardoor je een langere herstelperiode nodig hebt. Dus zelfs als de medicatie optimaal werkt moet het genezingsproces beginnen.

180/6 flessen zijn veel te groot voor een baby met reflux. Een baby met reflux kan je veel beter kleine flesjes geven en dan wat vaker. Hoe groter de fles hoe meer druk op de maag en dus meer voeding die omhoog komt en zo weer meer pijn.
    Flesjes van 120/4 gaan aanbieden, elke 3 uur.
    En ook de andere leefregels voor reflux opvolgen, dat hoort nl stap 1 te zijn bij reflux.

Leeregels;
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn).
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaak voor meer huilen.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Oh wat herken ik het verhaal... Je wordt weggestuurd met "hij groeit toch goed"... Heb ik ook een paar keer gehad voordat ik serieus genomen werd. Ik heb mijn man met de baby naar de dokter gestuurd (ik had toch het idee dat ik werd afgeschilderd als de overbezorgde moeder).
    Kinderarts heeft nexium gegeven, maar 10mg moet ruim voldoende zijn en ophogen heeft geen zin (hier ben ik het in zekere mate mee eens). Je kind heeft wel even nodig om te herstellen van al het zure maagzuur.

De KMA (waarvan ik twijfel of mijn baby ht heeft hoor) daar liep ik zelfs bij alle kinderartsen tegen een muur van onbegrip op. Ik heb een dagboekje bijgehouden van een paar dagen gedrag en wat filmpjes van krijsmomenten gemaakt. Uiteindelijk ben ik zelf met pepti begonnen (zkh gebeld "ik begin nú met pepti") en heb ik daarna de machtiging dus wel gekregen.. eenmalig 33,- dus... (als je 30schepjes per dag gebruikt doe je 5,5 dag met een blik).

Het is heel vervelend als je niet geloofd wordt.... Blijven volhouden en aandringen!

Verder krijgt mijn beebje (met reflux) van 10 weken 150/5 (heeft ka gezegd) dus ik denk best dat die van jou 180 aankan. Maar misschien tijdelijk wat minder ivm wachten op het herstel van de slokdarm?
    Qua water kan je ook nog gekookt water en afgekoeld gekookt water mengen, dit schijnt zachter te zijn. Mijn stiefzusje had qua bronwater goede ervaring met barleduc.
    Naast dat de fles 20min duurt is het nog belangrijker dat hij rustig door kan drinken. Wij waren aan het prutsen om die 20 minuten maar te halen... Nu is het 14min maar hij drinkt lekker door. 10min boeren daarna!
    Wel speentje aanbieden daarna ivm zuigbehoefte.
    Ik laat hem sinds deze week wel eventjes huilen (tenzij hij op standje paniek begint te huilen), en dan houdt het bij ons vaak ook weer op binnen 10min (valt in slaap :) )...

Niet dat je alles moet nadoen zoals wij het doen, maar misschien kan je er voor jezelf de belangrijkste dingetjes uitpikken :)

9. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Als ik jou was zou ik de flessen gaan verkleinen. Dus vaker de fles en minder in de fles. Goed de leefregels toepassen en niet teveel dingen proberen. Beter 1ding 2weken proberen dan om de paar dagen iets anders proberen. Het lijfje heeft ook tijd nodig om te wennen.

Heel veel sterkte ermee.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    @1981Mama, ik wil nog even inspringen op jouw opmerking over de grote van de fles.
    Veel KA kijken niet goed naar voeding en hoeveelheden en ook niet in combinatie voor reflux.
    150/5 is voor een baby van 10 weken al erg groot, laat staan voor een baby met reflux. Je moet bedenken dat de maag van een baby maar erg klein is. Laatst in een ander topic over reflux zei iemand daar iets over. Ik heb ergens in mijn hoofd zelfs maar 100cc inhoud, maar weet niet meer precies hoe of wat.

Hoe meer voeding je geeft hoe meer druk er op die maag komt. Meer druk betekend meer last van reflux betekend meer pijn.

Dus heel zwart wit (en vrij grof gezegd) vererger jij nu de reflux van je kindje door te veel voeding te geven.
    Jij doet je kindje dus hier pijn mee. En dan kan je alles volgens adviezen doen, maar niet alle adviezen zijn even goed.

Ik heb mijn jongste tot bijna 10 weken 7 a 8 voedingen per 24 uur gegeven. Dat waren voedingen van 90/3. Dat is normaal.
    Flesvoedingsfabrikanten geven aan hoe groot je de flessen mag maken en denken daarbij aan hun eigen winst. Veel artsen nemen helaas dit 1 op 1 over, zonder aan het belang van jouw kindje te denken.

11. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Flessen verkleinen hoor ik voor het eerst, de ka heeft hier niks over gezegd. Vanaf nu ga ik ze verkleinen.

De leefregels doe ik allemaal, behalve de kleinere porties en de draagzak. Ik voedt haar wanneer zij zelf komt, heb het idee dat standaard tijden aanhouden niet echt werkt voor haar omdat ze elke dag andere tijdstippen komt wanneer ik haar om 7u 's ochtends wakker maak.

Gisterenavond sliep ze rond 9u, ze kwam om 5u voor een fles en heeft toen 70ml gedronken. Daarna om 9u en heeft 120ml gedronken. Om half 12 weer een flesje aangeboden, hier heeft ze wel iets van gedronken waarna ik haar om 12u al slapend in bed heb gelegd. Kwart over 12 werd ze weer huilend wakker en wilde ze niet meer slapen, ze ligt nu al een half uur (stil) in de wipstoel.

Ik merk aan mezelf dat ik het moeilijk vind om niet teveel dingen te gaan proberen, als ik al denk dat er iets niet helpt ben ik in mijn hoofd het volgende "plan" alweer aan het maken.

We zien wel weer wat deze dag gaat brengen...

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Even een kleine toevoeging mijn 10 weken oude baby weegt bijna 7kilo ipv gemiddeld 5. Hij is juist door de ka teruggezet van 180*5 naar 150*6(terwijl nutricia zegt 180*4)
    Hij heeft wel zn voeding nodig en zijn regelmaat. Ben ook gestopt met op verzoek voeden maar ben enigszins een schema gaan volgen (flexibel) en dat geeft mij iig ook rust (hij slaapt mede door het schema nu van 21.30 tot 800 met 1 fles @ 24u dreamfeeden)

Ik vind het heel moeilijk, nieuw zo'n baby en wat er allemaal op je afkomt. En dan blijkt ie ook nog her en der wat dingetjes te hebben waar je voor moet vechten... Ik heb die regelmaat wel nodig om zelf rustig te blijven. En een keer om 12u eten ipv 13u is prima, maar 13u is streeftijd

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Kwa tijdstippen voeden zie ik ook zo; heb jij elke dag op precies 12 uur honger voor de lunch en eet jij dan altijd precies 2 boterhammen met kaas en een beker melk?
    Waarschijnlijk niet.
    En dus je dochter ook niet. De ene keer heeft ze na 2,5 uur behoefte aan een voeding en de andere keer na 3,5 uur. Wat ik zelf wel altijd deed was een maximum aan tijd ertussen laten en voor overdag was dat 4 uur. Met als achterliggende gedachte dat ik wel wil dat er in 24 uur voldoende voeding binnen komt en ze niet overdag gaan 'doorslapen'.
    Snachts was het zelf beslissen.

Het is lastig om dingen de tijd te geven, maar verschillende dingen proberen kan ook onrust veroorzaken. Dus als je elke week, of korter, iets verandert creer je elke keer weer onrust en blijf je in de onrust. En zal je nooit weten wat wel of juist niet helpt.

En ka's zeggen bijna nooit iets over de grote van de flessen. Als je geluk hebt kunnen ze je vragen of je de leefregels opvolgd, maar meestal beginnen ze alleen over ritme en regelmaat.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bijna elk kindje doet het beter op regelmaat, maar dat wil niet zeggen regelmaat op de klok. Regelmaat op de klok is vaak prettiger voor de ouders. En zolang je er flexibel mee om gaat, en dat lees ik hier nu bij jou wel, kan dat prima.

Regelmaat betekend dingen op dezelfde volgorde doen.

15. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Oh wat een dag vandaag!

Ze was om 9u wakker en slaapt nu sinds half 9 ongeveer. In al die tijd heeft ze 1,5u geslapen en heeft ze 3/4 van de tijd dat ze wakker was gekrijst :( Niks was goed.. Daarom hebben we gewoon weer het zh gebeld, we worden as vrijdag gebeld door de ka en tot die tijd kunnen ze niks voor ons betekenen. En als we gebeld worden krijgen we volgens de baliemedewerker enkel advies van de ka, meer niet.

Ook heb ik een afspraak gemaakt bij een osteopaat. In het verleden ben ik één keer bij een chiropractor geweest, maar ik kreeg de kriebels toen ik zag hoe hij mijn liefje haar nek kraakte. Een osteopaat gaat geloof ik anders te werk en kijkt ook verder dan alleen de wervels als ik het goed heb gelezen. Hopen dat ze zich beter gaat voelen daardoor.

16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Een baby mag nooit gekraakt worden. Als iemand dat wil doen met je haar direct oppakken en weggaan.

17. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dat dacht ik dus ook! Familie heeft meerdere malen gezegd dat ik terug moest gaan naar de chiropractor, maar mijn gevoel zei nee. Hopen dat de osteopaat wat kan betekenen..

18. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Osteopaat heb ik heel goede ervaring mee met m'n zoontje. Daarvan dacht ik toen ook dat hij reflux had. Proefmedicatie sloeg niet aan bij hem. Na de eerste behandeling bij de osteopaat zag ik al grote verbetering. Uiteindelijk maar 3 behandelingen nodig gehad en een totaal ander kind! Het is geen garantie maar proberen zou ik zeker adviseren!

19. Anoniempje91

28 okt 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Om nog even terug te komen op de chiropractor, hier ben ik dus naar toe gegaan op advies van het cjg. Ze hadden de praktijk waar ik naar toe ben gegaan zelfs aangeraden! Heel vreemd..

@Cammy Ik hoor idd heel veel goede verhalen over de osteopaat, hoop echt dat het gaat helpen voor haar.

20. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik hoop het ook voor je meid, weet hoe zwaar en frustrerend het is als je niet weet wat er met je kindje aan de hand is! Succes!

Deel Deze Pagina