Hallo, even wat achtergrond info: baby heeft vanaf het begin erg last van krampen en (verborgen) reflux gehad. Uiteindelijk ging het een tijdje goed met Nutrilon HA voeding, Orthiflor en Dr. Brown flessen. Maar het poepen is af en aan drama. Soms poepte hij zelf prima, zo'n 1 x per 24 uur, maar soms zat hij zo verstopt na drie dagen niet poepen dat alleen met de thermometer hielp. Anus masseren, heeft totaal geen zin. De laatste keer dat het weer verkeerd ging en hij ook groene poep had (met donkergroene spikkeltjes) ben ik naar de HA geweest. Ze heeft lactulose voorgeschreven, 5 ml. Ik gaf de lactulose bij de fles van 10:00 uur en dan poepte hij 's middags een beetje in de vorm van diarree. Maar de ontlasting daarna was weer hard en kwam niet vanzelf. Ondertussen terug geweest naar de HA en nu 2x 4ml lactulose voorgeschreven gekregen ('s ochtends en 's avonds). Zijn ontlasting is nu wel zachter, maar nog steeds poept hij niet uit zichzelf! Hij perst en perst, maar het komt er gewoon niet uit. Aan de ene kant lijkt het alsof hij niet weet waar hij moet persen, maar aan de andere kant lijkt het ook gewoon niet te willen. En nu krijgt hij ook ineens weer krampjes. Dokter zei dat dat van de lactulose kan komen. We waren rustig aan begonnen met het proeven van wat groente en fruit, maar ik denk dat we hier ook maar weer mee moeten stoppen omdat het de obstipatie lijkt te verergeren. Dingen als olijfolie door de fles hebben we al geprobeerd.. dat helpt niet. De jbpm heeft hij echt nodig ivm reflux. We hebben geprobeerd deze af te bouwen, maar dat ging helemaal niet goed. Zou het zin hebben om Nutrilon Omneo of Friso comfort te gaan gebruiken? Wie heeft de gouden tip?? Ik vind het stimuleren met de thermometer niet fijn, bang dat ik wat beschadig. Hij heeft nml ook flink wat stimulatie nodig voor hij eenmaal poept.. Hij laat wel de hele dag door scheetjes, ondanks dat we de luchtinname zo min mogelijk proberen te houden. De wanhoop nabij! Wie kan me helpen?
Wij hadden dat ook met onze jongste dochter, lang niet poepen, huilen van de krampjes en veel scheetjes laten. Wij zijn niet overgestapt op andere voeding en hadden al een dr. brown fles. Op aanraden van een moeder die hetzelfde heeft meegemaakt met haar beide kindertjes, zijn wij naar een osteopaat gegaan. Ik vind sommige dingen van de behandelingen best zweverig, maar voor het grootste gedeelte hielp het haar wel! Ze kwam altijd heerlijk tot rust tijdens de behandeling en na 5 behandelingen ging het al heel wat beter met haar stoelgang en was het een heerlijk vrolijk meisje! En het is nog steeds een blije gup In ieder geval sterkte, ik weet hoe zwaar het is...
Ik zou wel stoppen met de thermometer en weer terug naar de huisarts want er zijn meerdere onschuldige sterkere middeltjes. Vriendin van me heeft als baby ook t poepen opgewekt met thermometer en dat kindje kan dus niet uit zichzelf poepen, altijd met hulp dus en ze krijgt het hierdoor ook niet zindelijk.
Stoppen met die thermometer en terug naar de huisarts. Desnoods langs de kinderarts. Hoe is hij verder? Hoeveel last heeft hij ervan? Heeft hij andere symptomen? Hoe drinkt hij zn flessen? Onze zoon had kma en had als 1 van de symptomen ook last met poepen. Daarnaast had hij eczeem en huilde hij veel. Hij heeft ook reflux, maar dat heb ik zelf als volwassene ook en dat is erfelijk helaas. Maar reflux gaat nogal eens gepaard met kma, dus het is het waard om even te opperen bij de huisarts. Meestal spugen kinderen dat overmatig melk. onze zoon het verborgen reflux en slikt het weer weg.
Bedankt voor de reacties! Verder is het een vrolijk ventje, niks aan het handje. Hij heeft geen officiële diagnose reflux gehad, maar ik herkende heel veel. Hij slikte terug wat omhoog kwam en huilde daarbij. Hij stonk meerdere malen per dag naar maagzuur en kotste soms ook puur maagzuur uit. Sinds de jbpm gaat dit stukken beter. En natuurlijk icm de reflux leefregels. Ik ben net naar de HA geweest, dus als ik gelijk terugga, krijg ik geheid te horen dat ik de 2x lactulose even moet laten inwerken. Hij heeft verder geen uitslag oid. Ik heb gemaild voor een afspraak bij een osteopaat, mede omdat ik vaak te horen krijg dat zijn armpjes en beentjes heel vaak gespannen/gestrekt zijn. Misschien dat er toch iets niet helemaal lekker in zijn lijfje zit. Baat het niet, dan schaadt het niet. Mocht er inderdaad geen vooruitgang zijn komende dagen, of ik kan niet snel terecht bij de osteopaat, ga ik idd terug naar de huisarts voor een doorverwijzing. Mocht iemand nog huis tuin en keuken tips hebben, hoor ik het graag!
Mocht hij nou heel erg reageren op de jbpm, kan je altijd nog over op medicijnen voor de reflux. Die zijn er natuurlijk in milde varianten en kleine doseringen. Maar dan ben je wel van die lactulose af. Het is symptoombestrijding en geen oplossing, mocht het door de jbpm komen dan he Een warm bad hielp hier goed, en dragen op de arm. Dan leg je hem plat op je arm, dus met hoofd in je elleboog en kontje in je hand. Dan komt er wat druk op de buik en dat hielp hier goed met krampjes. Misschien is het genoeg druk om het een beetje op gang te krijgen. Wij hebben ook eens lactulose geprobeerd en het duurt inderdaad even voordat het aanslaat hoor. Ik zou als het gaat nog heel even afwachten, totdat je merkt dat hij er echt veel last van heeft. Dan meteen terug.
hoi, Ik wil even laten weten dat hier hetzelfde probleem is...Mijn dochter is ongeveer even oud volgens mij Altijd maar die krampen en zonder Lactulose poept ze niet... ook verborgen reflux. Ik twijfel zelf nog aan KMA, maar wordt vooralsnog niet erkent door kinderarts. Even een hart onder de riem! liefs
Wat hier helpt bij beide kinderen is forlax 4 gr in de fles smorgens en smiddags heb je resultaat. Al die andere dingen hielpen helaas hier ook niet. De forlax zorgt ervoor dat alle harde ontlasting zacht word en je baby niet meer hoeft te persen tot de tranen in de ogen springt!
Forlax is helaas vanaf 6 maanden. Dit is een middel wat de dokter echt niet ging geven, omdat hij er te jong voor is. Toch bedankt! Ben net gebeld door de osteopaat. We kunnen maandag al terecht. Ik ga nog even door met Lactulose en hopen dat de osteopaat maandag wat meer kan vertellen.
Mijn dochter kreeg het al vanaf 2 maanden op aanraden van de kinderarts! Ik weet niet hoeveel jouw kleintje weegt maar mijn dochter was toen 5 kilo en bij zoon was het zelfs nog vroeger. Mijn dochter is nu 6 maanden en zit nu op 12 gr per dag wat ze krijgt (maar die heeft echt hele erge obstipatie!) Laat je anders doorverwijzen naar een kinderarts door de huisarts
Hier ook vanaf het begin veel last van ontlasting en krampen. Het eerste half jaar ook eczeem gehad. Ik ben begonnen met bv uit een dr Brown fles. Na 4 maanden gestopt met bv en overgegaan op omneo voeding. Dit verlichtte de klachten niet. Na een tip op het forum overgegaan op pepti. Na een paar weken werden de meeste klachten minder, behalve de ontlasting. Met 6 maanden zijn we langzaam gestart met bijvoeding. Hier stond het CB niet achter (ik moest met 4 maanden beginnen want als ik met 6 maanden begin dan zou mijn kind niets lusten? Ze eet nu als een bouwvakster en er is niets wat ze niet lust ) Helaas heeft DL nog steeds last van haar ontlasting. Ze krijgt iedere dag een beker laxo en zo nodig lactulose. Nu zitten we in een periode dat ze alweer een aantal weken lactulose nodig heeft. Nu heeft ze 3 dagen niet gepoept dus morgen verhogen we de dosis maar weer. Lastig is het om je kleintje zo te zien he? Ik hoop dat het gauw beter gaat!
herkenbaar. Ik zou idd stoppen met nieuw voedsel tot darmpjes gekalmeerd zijn. Heb geen kant en klare oplossing gevonden, dl groeide er overheen ofzo. Je kan nog wat meer water toevoegen aan de flesvoeding (weet ff niet meer precies hoeveel meer, maar dat valt wel te googlen). Sterkte!
Dit ja Hier werd ontzettend slecht gereageerd op Nutriton, verstopping en krampjes alom. Met Tammi ging het echt een heel stuk beter!!
Huer bleek het kma te zijn...maar ook de jbm was een veroorzaker van het slechte poepen. Gebruik je nutriton of pure jbm..anders zou je dat nog kunnen proberen. En ander is geliact ook een indikmiddel waar ik veel goede verhalen over hoor. En wellicht kma vrije voeding proberen
Andere ptobiotica moet je doen. Dat ontlasting kan komen door reactie op die stammen. Soms probeten homeopaten 6-7 ptobiotica merken tot ze goede vinden. Abc dolfius of darmocare infantis zou ik aanraden. Ik heb van homeopaat gekregen dat eerste 1.5-2wk wennen aan probiotica moet als erna geen verbetering of juist verslechtering met ontlasting of problemen of krampen gelijk overstappen naar andere Probeer geen olie of andere darm slapmakkende middeltjes gebruiken, darmen wennen snel aan waardoor kind later echt niet zonder kan poepen. Voeg 10-15cc water elke keer bij flesje, gebruik mineraal water (probeer diverse merken).
Ik zou stoppen met jbpm, dat creëert soms meer problemen dan het oplost. Welk water gebruik je? Ik weet dat in Nederland altijd kraantjeswater wordt aangeraden, maar mineraalwater kan wel degelijk helpen om een vlottere stoelgang te krijgen.
Mijn dochtertje kreeg ook last van verstopping en ook lactulose siroop gebruikt maar daar kreeg ze enorme krampen van. Nu krijgt ze elke ochtend half zakje forlax en dit werkt super!