Sinds 3dagen na de geboorte van mijn dochter kolf ik alle voedingen en geef ze met de fles. Dit omdat ze aan de borst niet voldoende binnen kreeg, ondanks dat ik voldoende melk had en tepelhoedjes gebruikte. Het gevolg was een gewichtsterugval van maar liefst 11%. Daarbij zoog ze, ondanks goed aanleggen, mijn tepels binnen 5minuten kapot. Met het kolven en voeden met de fles is het voedingsprobleem opgelost. Mijn dochter is nu 3.4weken en groeit goed. Ik merk alleen dat het kolven enorm veel energie kost. Niet alleen krijg ik een energierdip van het kolven (meer drinken, eten, suiker nemen etc helpt niet), ik merk het ook aan mijn gewicht. Ik zit nu alweer op mijn 'oude' gewicht en de wat ruimer zittende broeken van voor mijn zwangerschap zakken af zonder riem. Geen slecht bij-effect, maar lijkt mij niet de bedoeling. Ik slik op het moment nog wel extra vitamines (davitamon mama compleet), want de voorraad was nog niet op . Verder probeer ik zo goed mogelijk te eten. Nu twijfel ik of ik over zal gaan op kunstvoeding. Mijn dochter heeft vrij snel last van spugen (dit gaat meestal goed als we haar na de voeding niet meteen plat leggen) en krampjes omdat ze erg gulzig is. Daarom zit ik er ook over te denken om een andere fles te halen (ik neig naar Dr.Brown). Is het handiger om in 1x op alles over te stappen? Of kan ik beter nog even bv blijven gebruiken? Bv tot een half jaar ga ik zeker niet volhouden, dat is wel duidelijk. Zijn er ook meiden die ervaring hebben met gedeeltelijk bv en gedeeltelijk kv? Voed je dan ook op verzoek? Ik weet dat dat bij alleen flesvoeding niet het geval is en dat is iets wat ik een groot minpunt vind. Mijn dochter raakt hysterisch als ze 'lang' honger heeft. Ik vind het heel lastig wat ik nu zwaarder moet laten wegen, ook omdat bv bewezen beter is. Maar tot welke leeftijd? Het consultatiebureau gaf overigens aan dat het geen probleem moet zijn om af en toe een voeding te vervangen door kv als ik geen kolfvoorraad meer heb.
Of je wel of niet over moet stappen naar kv daar heb ik geen mening over, want alleen jij kunt bepalen wanneer het te zwaar voor je wordt. Sowieso diep respect voor fulltime kolven! Wat ik wel mee wil geven: flesvoeding kun je óók op verzoek geven, hoor. Volgens dat blauwe boekje van het cb heeft dat zelfs de voorkeur. Ik geef mijn zoon gewoon als hij wakker wordt een fles. Na een tijdje word je vanzelf handig in uitrekenen hoe groot zo'n flesje ongeveer moet zijn en zo lang je niet over de maximale hoeveelheid heen gaat, maakt het écht niet uit hoe laat je kindje die fles krijgt.
Wat betreft de borstvoeding en de opstartproblemen, wat heeft de lactatiekundige je verder geadviseerd?
Ik geef sinds mijn zoontje 4 weken is ook kv en bv gecombineerd, gewoon beide op verzoek. Je moet alleen wel voorzichtig zijn met afbouwen, of evenveel blijven kolven, omdat anders je productie flink kan teruglopen. Ben nu ook al een tijdje bijna fulltime aan het kolven, omdat hij overdag bijna nooit meer aan de borst wil en ik kan me goed voorstellen dat als je dat al vanaf het begin doet je serieus overweegt om over te stappen. Mijn enigd advies is om wel echt heel rustig af te bouwen, mocht je spijt krijgen kun je het weer gaan oppakken.
Ik kan mij hierbij aansluiten. Let er op dat fv wat zwaarder valt. Bv is licht(er) verteerbaar. Begin dus met kleine flesjes! En dr Brown is een prima fles
Bedankt voor alle reacties. Een lactatiekundige heb ik niet in de hand genomen. De kraamzorg had al geconstateerd dat ze goed aanpakte, maar ze is gewoon heel gulzig en zuigt extreem hard. We zijn deze week overgegaan op 1 flesje kunstvoeding en gaan volgende week over op een 2e fles. Daarnaast blijf ik voorlopig kolven en voor de andere voedingen krijgt ze dus borstvoeding, ook via de fles. Het is voor mij nu al zoveel relaxter omdat ik op een niet zo productieve dag niet meer midden in de nacht hoef te kolven. Dat was erg vermoeiend. Verder pakt ze de nieuwe fles van dr. Brown's goed op, alhoewel ze ook deze met een fase 1 speen binnen 10min leeg heeft! (100/110ml). Ik ben bang dat dat voorlopig niet zal veranderen.
gekolfde voeding geven... pft, ik hield het een week vol. Vond het heel pittig. Ik ben nog altijd heel erg blij dat ik uiteindelijk toch de keus voor flesvoeding heb gemaakt! Iedereen had adviezen en ik werd er zenuwachtig van, uiteindelijk toch de keus gemaakt en ik ben er nog iedere dag blij mee! Mijn tip: doe waar jij je goed bij voelt! Beslis op tijd en denk daarbij ook een beetje aan jezelf!