loopt ze motorisch achter?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door frannie82, 15 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    De dochter van een nichtje van mij is net een week 1 jaar. Ze kan niet zelf komen zitten vanuit lig en ze teigert of kruipt niet. Haar ouders zetten haar altijd op haar billen en zo zit ze rustig een uur te spelen. Ze draait dan wel 'om haar as' met haar beentjes en zit dan andersom. Ze gaat dan niet liggen en op onderzoek uit. Ze kan wel omrollen door de hele kamer zegt mijn nicht. Ik vind het wel zorgelijk zij zelf niet. Ik bemoei me er verder niet mee maar vroeg me af of het wel goed is....

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Tsja mijn zoon ging ook pas net voor zijn 1e verjaardag zelf zitten. Speelde wel op zijn buik en ging zelf van zit naar lig maar zelf zitten niet.. Ik vind het altijd lastig om 'achter lopen' te constateren.. Praat ze bijvoorbeeld al veel? Of doet ze iets anders al erg goed?
    Een kindje ontwikkeld meer als alleen maar zitten/staan/lopen. Al ligt de focus daar vaak meer op (helaas).
    Mama zelf maakt zich geen zorgen, dus moet jij het ook niet doen zou ik zeggen!

3. Coortje

Coortje Niet meer actief

Mijn middelste dochter heeft met 4mnd 1 keer gerolt. Daarna pas nadat ze een jaar was. Kruipen nooit gedaan,lopen pas met anderhalf. Hier gewoon een eigenwijs kind die deed wanneer ze het zelf wilde. Zou me geen zorgen maken als de mama dat ook niet doet.

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Achter lopen misschien niet handig verwoordt ja. Zorgen ook niet maar heb wel verteld dat ik begrepen had dat je kleintjes niet zelf op de billen moet zetten buiten het zitten voor het eten om ze zo te stimuleren zichzelf te ontwikkelen. Ze begon te piepen toen ze ergens niet bij kon en toen werd het haar aangegeven. En dat doen de kindjes ophet kdv ook voor haar. Ze brabbelt en kan papa zeggen en zegt hi als je vraagt wat een paard doet...

5. adi

adi Niet meer actief

Tja,,, mensen die hun kind altijd op de billen zetten kunnen ook niet verwachten dat het kind zelf gaat zitten (waarom zou ze?), of gaat kruipen (dat leer je niet zo makkelijk vanaf de billen)

6. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ja, maar wat kan ze allemaal al wel?
    Hier zat zoonlief voor t eerst ook pas n paar dagen voor zijn eerste verjaardag, en rond dezelfde tijd kroop hij af en toe kleine stukjes. Hij ging wel al staan, en liep overal rond, ook aan de hand (vanaf n maand of 10:
    ,5). Dus op basis van wat je schrijft kan ik dr niks over zeggen.;)

7. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik snap het ook niet..........
    Baby's gaan iets doen als ze eraan toe zijn en niet omdat wij het zo graag willen.

8. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn kids zijn alle 3 heel snel maar dat komt omdat ik ze elke dag meerdere malen op hun buik lag.
    Vanuit buikligging leren ze hun kracht te gebruiken .en vanuit die stand leren ze kruipen en noem maar op.

Voor de rest heb ik niets gedaan maar gewoon hun gang laten gaan.
    Mijn middelste was het langzaamst die liep met 10 mnd los.

Gewoon lekker op eigen tempo laten gaan.
    Komt allemaal goed.

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    mijn zoon ligt toch ook al vanaf zn geboorte op de buik,maar lopen doet hij nog niet hoor!
    Dus om nou te zeggen: mijn kids zijn snel want ik heb ze veel in buiklig gelegd gaat hier dus niet op..

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat Adi al zegt: als je een kind constant neerzet, heeft het geen enkele reden om zelf iets te gaan doen. Maar goed: ook dan zal dit kind vanzelf wel alles gaan doen... ;)

11. MeineLiebe

MeineLiebe Niet meer actief

Ik vind het ook altijd moeilijk om te zeggen of ze achter lopen, een kind bepaald zijn/haar eigen tempo.

Mijn zoontje ging zelf lopen een week voor hij 1 jaar werd.

Het consultatie bureau vind hem snel :$

Dan denk ik 'het zijn toch geen papieren kinderen uit een boekje'

Als een kind 4 is en hij loopt niet, dan snap ik de 'zorgen' en anders... Lekker eigen tempo laten bepalen en genieten :)

12. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ik weet het niet hoor.... Waarom zouden ze? :p

Tsja, ik heb mijn oudste nooit op de billen gezet, maar mijn jongste wel. Ze snapt gewoon niet hoe ze naar zit moet, en raakt dan gefrustreerd op haar buik. Ik ga haar echt niet gefrustreerd laten krijsen, vind dat geen goede manier om haar dingen aan te leren. Geloof niet in laten huilen.
    Ze is nu bijna 1, tijgert veel, maar kan nog niet kruipen (en dus ook niet zelf gaan zitten). Maak me geen zorgen. Zie dat haar motoriek verder prima is.

Als ze niet zou tijgeren, zou ik me misschien toch wel een beetje druk maken trouwens...

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik denk dat ze haar wel moeten uitdagen om zelf van haar plek te komen en toch op haar buik te leggen...... Zo wordt ze niet gemotiveerd en gestimuleerd iets zelf te pakken of te bewegen. Een kind van 1 die een uur zit is toch niet helemaal de bedoeling..?

14. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    ik heb mijn meisje wel op dr billen neergezet om te spelen, op schoot trok ze zich altijd op tot zit aan ons en kon met 4 maanden al heel stabiel zitten en wilde niets liever, dus ik zette haar ook regelmatig op haar billen op haar speelkleed. Ze kon toen al snel van zitten zelf weer gaan liggen en met 7 maanden ging ze ook uit zichzelf zitten en sindsdien kruipt ze ook. Dus om nou te zeggen dat als je je kind op dr billen neerzet ze niet snel uit zichzelf zullen gaan zitten is ook niet helemaal waar...

15. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dan niet persé voor ieder kind maar het lijkt wel voor haar.....

16. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Het kan ineens snel gaan hoor..

Mijn dochtertje is hypermobiel, en is dus ook best laat met alles. Teigerde nog niet en kon niet van lig naar zit gaan maar net na dr eerste verjaardag ging alles ineens in sneltreinvaart.. ze kan nog van lig naar zit en andersom. Ze teigert als een gek, en probeert te gaan staan..

Ik zou aanraden om af te wisselen, haar ook op haar buik te leggen.. maar ook zitten... en zittend dan uitdagen om net iets buiten haar bereik te gaan. De fysio van mn dochtertje raadde dan aan om haar tussen je benen te zetten en dan het speelgoed buiten je benen te zetten net buiten bereik, zodat ze over je benen heen kon leunen en steunen en dan zelf haar kracht op zou zoeken. Ik denk dat het niet per definitie verkeerd is om haar zittend neer te zetten.. alleen afwisselen kan geen kwaad.. en natuurlijk niet alles aangeven, of afgaan op gepiep als ze er niet bij komt.. maar juist met dr spelen en uitdagen..

Komt vast allemaal goed! Alleen alle kindjes doen het op hun eigen tempo ';)

17. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    #17 Emmarijn, 17 feb 2013
    Laatst bewerkt: 17 feb 2013
    Yups. Wij wisselen het af. Op de buik en op de billen.
    Maar ik zet haar op haar billen omdat ze niet zo vlot is, niet andersom. Doen het ook pas sinds ze 11 maanden is, omdat ze het sindsdien erg graag wil.

Deel Deze Pagina