5 maanden, hoe voeding opbouwen, help!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Iboga, 28 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iboga

Iboga Lid

19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Mijn dochtertje is net 5 maanden oud en ze slaapt sinds ze ongeveer 3,5 maand is van (ongeveer) 7 tot 7. Haar voedingsschema ziet er zo uit op dit moment:

rond 07.00 uur: 150 cc
    rond 10.00/11.00 uur: 150-180 cc
    rond 14.00/15.00 uur: 180 cc
    rond 17.00/17.30 uur: fruit- of groentehapje
    rond 18.00/18.30: 180 cc
    ergens in de nacht, soms is dit 23.30 uur maar soms ook 02.30 uur: 150 cc

Ik bied haar altijd 180 cc aan, maar deze flessen drinkt ze maar zelden leeg. Ik heb het gevoel dat ze nog steeds maar erg weinig drinkt voor haar leeftijd (ik zie op het pak voeding bijvoorbeeld 4 flessen van 210 staan?) maar daarnaast kijkt ze ons wel echt het eten uit de mond. Ze zou volgens mij veel liever al meer 'echt' eten hebben, maar ik stop altijd na 4-5 lepeltjes, omdat ze op het CB zeiden dat dit echt nog oefenhapjes zijn. Ik zit met een aantal vragen..

- Hoe en wanneer ga ik flesvoeding meer vervangen door 'echt' eten?
    - Zijn jullie kindjes uiteindelijk de nachtvoeding gaan laten vervallen als ze al zo vroeg op de avond in slaap vielen?
    - Zouden jullie haar bijvoorbeeld om 23.00 uur wakker maken voor een voeding en zo proberen of ze de nacht gaat doorslapen? Ik doe dit nu niet, omdat ik bang ben dat ze dan midden in de nacht alsnog wakker is voor een voeding.

Alvast bedankt!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op die leeftijd at mijn dochter al ruim 200 gram groente én fruit per dag. Dus je hebt echt nog wel marge. Is natuurlijk niet de bedoeling dat ze echt minder melk gaat drinken, dus daar moet je wel wat op letten.

Flessen van 210 moet je je zeker niet op richten. Niet elk kindje drinkt zoveel per keer. Beter is te kijken naar de formule 150 ml per kg per dag. Minimum is 120 ml per kg per dag. Zolang je daar ongeveer zit, is dat ok. Toch zeker tot zes maand, daarna mag de fv minderen.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wakker maken deed ik overigens niet, dan sliep ze véél onrustiger en kwam ze alsnog om drie uur. Dochter is zelf spontaan op zeven maand gestopt met de nachtvoeding, daarvoor volgde ik rustig haar ritme.

4. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik ben niet van de flesvoeding, maar wil best even met je meedenken

Je bied je dochter dus tussen de 800 en 840 ml per dag aan.
    Dus dat is hetzelfde als op het pak staat.
    Allen doe jij dat in wat kleinere hoeveelheden, wat volgens mij ook veel beter is voor je kindje.

Met bijvoeding ben ik pas begonnen toen mn kinderen 6 maanden waren en dat was in het begin idd maar een paar hapjes.
    Ik ben langzaam steeds meer gaan geven. En waarschijnlijk zijn ze toen vanzelf wat minder gaan drinken.
    Maar tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding.

's nacht of 's avonds wakker maken werkte hier niet. Dat heb ik bij mn dochter wel geprobeerd, maar die dronk dan niet echt goed en ze werd later in de nacht alsnog wakker.
    Ik ben toen gewoon weer terug gegaan naar voeden op haar verzoek en dat werkte voor ons veel beter.

5. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze dochter heeft nooit grotere flessen gedronken dan 150/5, en vanaf 7 maanden werd ze een echte melkweigereraar 😅 Rond de leeftijd van jou dochtertje kreeg ons meisje 100-125 gram groente en 100 gram fruit per dag. Wat dat betreft zou je wel wat meer kunnen proberen dan die paar lepeltjes 😉

Wakker maken voor de voeding was hier nooit een succes, dus niet meer gedaan.
    Pas vanaf een maand of 7 is de bijvoeding een fles gaan vervangen (fles van 16:00 viel weg)

6. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Lastig is het he om een weg te vinden die volgens je gevoel goed is. Onze dochter is nu bijna 6 maanden en drinkt sinds een paar dagen 5 voedingen per 24 uur. Daarvoor waren het er 6 (nachtvoeding). Ik houdt 150 ml per lichaamsgewicht aan gedeeld door het aantal voedingen. Ik weet niet hoe zwaar je dochtertje is maar volgens mij doe je het prima!

Wel zou ik het fruit naar de ochtend verplaatsen en groente in de avond houden zodat je 2 van dit soort momentjes hebt.

Ik maak mijn dochter 's avonds nog steeds wakker, doe ik dat niet meldt ze zichzelf wisselend tussen 23:00 uur en 01:30 uur. Wanneer je haar voorzichtig uit bed haalt en gelijk de fles aanbiedt kan het best zijn dat ze gewoon doorslaapt en een droomvoeding neemt. Zo vult ze toch haar maagje en kan ze daarna weer lekker verder slapen, dit is een kwestie van proberen.

De flesvoeding vervang ik nog niet, het is nog steeds bijvoeding. Ze krijgt nu ook alleen puur groente en fruit. Met 6 maanden wil ik er meer een maaltijd van gaan maken.

Misschien heb je hier iets aan? Voedingsschema: maand tot maand | Mama en Zo

7. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ziet er prima uit hoor! Jou kindje krijgt genoeg melk. Kleinere flessen zoals jij geeft is beter voor het maagje dan een hele plens van 210.
    En pas vanaf 6 maanden hebben ze bijvoeding nodig, dus ze hoeft helemaal niet meer te eten.

8. Iboga

Iboga Lid

19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik wacht maar gewoon rustig af totdat ze vanzelf de nachtvoeding gaat laten vervallen. En inderdaad is het misschien handiger om 's ochtends een fruitmoment te doen en 's avonds een groentemoment.

Lastig, die overgang naar vaste voeding!

9. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Ik weet niet hoe ze slaapt overdag. Wij hebben eerst om 10 uur in de ochtend fruit gedaan en om 11 uur fles. Dan om 17.45 groente en 19.00 laatste fles. Op een gegeven moment zijn wij het fruit toen ze 200 gram kreeg naar de middag verplaatst en de fles van 15.00 verviel. Eerst kreeg ze nog een klein flesje maar nu thee. Misschien wanneer je de avond fles wat later geeft en wat meer groente ze de nacht door komt.
    Weet wel dat het bij ons allemaal snel ging. Van een paar hapjes tot nu met 7 maand een boterham, groente met aardappelen en vlees.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Tot 6 maanden is bijvoeding echt bijvoeding. Je mag evt wel meer aanbieden, maar niet tenkoste van de fv. Tot 9 maanden is melk echt belangrijk.

Flessen van 210 cc zijn absurt groot in mijn ogen en heb ik dan ook nooit gegeven. En of je nu 4x 7 schepjes geeft of 7x 4 schepjes, het laatste is vaak juist fijner en beter voor een baby.

Dus;
    - vanaf 6 maanden mag de bijvoeding eventueel fv vervangen. Tot die tijd niet. Als in, je mag niet meer zoveel gaan bijvoeden dat er daardor een fles weg valt.
    - hier sliepen ze redelijk vroeg door, rond de 4 maanden. (Gaven bijvoeding vanaf 6 maanden)
    - doe wat goed voelt. Ik heb ze nooit wakker gemaakt.

11. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    mijn jongste at in het begin bijna niks naast de borstvoeding. melk is het belangrijkste. het wordt vanzelf meer. het verschilt erg per kind. mijn oudste at met 5 maanden al een groente en een fruithapje. mijn jongste dronk alleen nog melk/bv. tot een jaar zou ik gewoon je kindje volgen. ze geven het zelf aan.

12. mc87

mc87 Actief lid

11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Mijn dochter is ook 5 maanden. Ze is nooit veel gaan drinken.drinkt nog steeds 4 keer 200/220 cc.met 6 schepjes. Waarvan 2 pap flesjes. Soms wil ze tussendoor nog een beetje .
    Meestal ziet haar schema er zo uit

8-9u papflesje 220cc
    tussen 13-14u 200cc
    * in de middag oefenenen met papje met lepeltje *
    tussen 17.30 -18.30 220cc papflesje (drinkt meestal 160cc)
    Tussen 21-21.30 200cc (Vóór het slapen)

Slaapt om 22u en is wakker tussen 8-9 u meestal .als ze vroeger opstaat dan schuift het een beetje op. En mag ze extra drinken als ze wil.Ze is heel actief en een dunne baby. Ze slaapt door, sinds ze 4 weken is. Groeit ook heel goed !
    Ik heb dus eerst pap flesjes gegeven en opgebouwd van 1 naar 2. Ze wilde echt geen vast voedsel. Nu lukt het me om papje met bananensmaak er in te krijgen met lepel. Mijn oudste at op deze leeftijd al gewone potjes van 4-6 plus. Bij haar gaat het langzamer.
    En ook terug gegaan maar een ander merk flesje.drinkt ze sneller en makkelijker. Met een groter speen gaatje.

Deel Deze Pagina