Verborgen reflux, herkenbaar?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Divarg, 7 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Huisarts vond het allemaal niet alarmerend want ze groeit goed en ze reageerde verder goed op vanalles. Het filmpje wat we hadden gemaakt waar ze in haar slaap begon te gillen, strekken en slikken was niet zo indrukwekkend want het konden ook de darmpjes zijn (grrr!) en heel veel kindjes hadden last van spugen en dat het maagklepje nog niet goed sluit. Ze geven doorgaans geen medicatie aan zulke jonge babies en we moesten maar doorgaan met wat we al doen (matrasje hoog, half uur na de voeding rechtop etc). Ik heb aangegeven dat ik het er niet mee eens ben en we hebben nu een verwijzing gekregen. Volgens mij moet ik daar weer vechten voor hulp :( Ze zeiden dat we probiotica druppels kunnen proberen. Toen ik aangaf dat dat toch voor de darmpjes was en ik echt wel weet dat ze daar geen last van heeft zei ze dat het evengoed de doorstroom van de melk naar de darmen positief kan beinvloeden en dus de eventuele terugstroom van melk/maagzuur. Toen ik aangaf wat jullie aangaf, dat het maagzuur de slokdarm kan aantasten, zei ze dat dat niet klopte want het maagzuur van zo'n klein babietje is lang zo sterk nog niet als dat van ons??

Het hoort toch niet bij de normale ontwikkeling om ineens in een slaapje van 2.5 uur een paar keer te gaan gillen, strekken en slikken terwijl ze al rechtop slaapt? (Op de borst bij mijn man). Ik voel me een beetje verlaten hierin :( Waarom zijn ze zo huiverig met maagzuurremmers? Wat zijn de risico's? Onze filosofie is dat we het toch kort kunnen uitproberen, als het werkt weten we dat toch heel snel?

2. Lindah

Lindah Fanatiek lid

21 apr 2012
    1.008
    145
    63
    Brabant
    Ik weet ook niet waarom artsen zo huiverig zijn.. Natuurlijk is het beste geen medicatie maar soms kan het niet anders.. Hopelijk kom je wat verder met de doorverwijzing.

@ Pukjepuk: op een gegeven moment wist ik het ook niet meer en was ik bijna blij dat ze zo hard huilde bij de HAP. Laatst kwam ik het filmpje tegen, had deze zeker al anderhalf jaar niet meer gezien maar kan er nog steeds niet naar kijken..
    Gelukkig gaat het steeds iets beter me je kindje!

3. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een onzin van je huisarts! Maar goed dat je een verwijzing hebt gekregen. Bij ons was het vooral belangrijk dat we het huilen benadrukten en dat dit anders huilen was dan hongerhuilen, maar dat we konden merken dat ze pijn had.

4. Lindalovesmo

Lindalovesmo Niet meer actief

Voor mij ook heel herkenbaar. Bij onze meid begon het ook vanaf 3 weken. Ik had toen alleen niet aan de Ha gedacht maar speelde het via het CB, die ons ook totaal niet serieus namen. Toen ik uiteindelijk met haar bij de ha kwam toen ze 9 weken was, kregen we wel gelijk medicatie en ging het snel daarna Weer wat beter.

Wat de ha tegen jou zei, zei het cb tegen mij. Maar je moedergevoel is sterk dus gewoon doorzetten.

Dat ze periodes veel aan de borst wil komt waarschijnlijk omdat ze op dat moment weer meer last krijgt, en dan willen ze drinken tegen de pijn, waardoor het daarna weer erger kan worden.

5. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Divarg, blijven doorzetten! Anders wordt het ook alleen maar erger, is mijn ervaring!
    Het is heel zwaar en frusterend, dat weet ik, je wordt niet serieus genomen, terwijl je ziet hoe moeilijk je kindje het heeft en dat het niet beter wordt, maar alleen slechter.
    Baby's hebben wel degelijk maagzuur en dat doet wel degelijk pijn. Niet direct, maar langzaam maar zeker raakt het slokdarmpje steeds meer geirriteerd tot het echt heel pijnlijk is!

Lindah, triest dat het zo ver moet komen voordat ze je serieus nemen (vaak heel hard huilen). Ik word ook verdrietig van die filmpjes en ook als ik de verhalen hier lees, vind ik dat zo zielig en verdrietig.

6. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Inmiddels zijn we naar een kinderarts in het ziekenhuis geweest en binnen no time na het horen van onze klachten en het zien van wat filmpjes (slikken, kreunen, piepende ademhaling) constateerde ze reflux en we beginnen vandaag met Nexium. Ik hoop zo dat het helpt!

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hier hielp nexium heel goed, maar geef het absoluut wel de tijd. Bij de jongste duurde het 5 dagen voor ik verschil merkte.

8. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Wat fijn dat het bij jou goed hielp! Hoeveel mg gaf jij per dag? Ja we gaan het idd de tijd geven.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Onze oudste kreeg 2x daags 7,5 ml, dus 5 mg per keer. Totaal 10mg.
    Onze jongste kreeg 1x daags 7,5ml, dus 5 mg

Wat geef je?

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als ze zo vaak wil drinken in een uur tijd, moet je dat niet doen. Je verergert het probleem namelijk. Weet er helaas alles van, oudste deed dit ook op BV, en wilde de pijn wegdrinken, maar dat verergerde het probleem dus, omdat de maag daardoor voller werd, waardoor de voeding weer meer omhoog kwam, wat weer meer pijn veroorzaakte, enz enz...
    Het is raadzaam om kleine voedingen aan te bieden, (ook aan de borst dus), maar meer dan elke 1,5-2 uur drinken is niet handig bij deze klachten.
    Onze jongste kreeg KV en die kreeg een kleine voeding als ze wakker werd en weer een voor ze ging slapen. Op de manier kon ze wel even een lange ruik maken, zonder dat de voeding teveel dwars ging zitten.

Medicatie: als het nodig is, is dat gewoon zo, maar elke vorm van medicatie heeft ook z'n bijwerkingen en vormt een extra belasting voor het lichaam. Pas doen als de leefregels niet voldoende werken.
    Draagdoek was hier een enorme uitkomst, samen met buikligging en indikken van de voeding. Helaas wel ook in combinatie met medicatie, waar ze weer verstopt van raakte en dus ook weer medicatie voor moest hebben :(
    Voor elk kind werkt dat weer anders: dus probeer rustig uit wat wel en niet werkt voor jouw kindje!

11. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Wij moeten beginnen met 1x een half zakje per dag dus 7,5. Als het niet aanslaat na een dag of 5 mogen we het ophogen naar 1 zakje per dag maar dat vind ik wat veel voor een meisje van 7 weken oud.. Het ging er gister wel goed in met wat borstmelk gelukkig.

12. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Even off topic: jij woont in Zweden, denk ik? Borstmelk, je forumnaam achterstevoren :D.

Deel Deze Pagina