Verborgen reflux icm borstvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door FvK, 12 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FvK

FvK Actief lid

28 dec 2011
    333
    0
    0
    N-H
    Er zijn al een aantal topics geweest met dit onderwerp, maar toch wil ik het even inbrengen en jullie mening en advies.

Ik heb een zoontje van 9 weken en ik heb een sterk vermoeden van verborgen reflux. Helemaal,zeker weet ik het niet, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten wat het anders kan zijn....hij huilt/jammert behoorlijk veel gedurende de dag, hij kwijlt/blaast belletjes, ik hoor soms de voeding terugkomen en het hem terugslikken, soms nakauwen, veel overstrekken, slaapt nagenoeg niet overdag (max 2 uur achter elkaar en dan nog heel onrustig), vaak de hik, om hem te troosten helpt het om hem rechtop vast te houden en rond te lopen. Maar ja, een 6,5 kilo zware jongen de hele dag rondsjouwen is niet al te best voor je rug :) dat zijn wel zo'n beetje de problemen waar we dagelijks mee rondlopen. Eigenlijk is het een enorm vrolijk mannetje, maar dat komt totaal niet meer naar voren en dat is jammer...frappant is dus wel: hij spuugt echt NOOIT. Nooit gedaan ook. Wel prettig natuurlijk, maar hij slikt alles gewoon zo snel mogelijk weer terug. Tijdens het voeden drinkt hij in het begin heel rustig, maar op den duur gaat hij meer met zijn hoofd schudden en wordt hij onrustig. Vervelend voor hem maar ook voor mijn tepels (au...).
    Ik geef dus borstvoeding en dat wil heel graag nog zeker tot 6 maanden volhouden. Het loopt heel goed en hij groeit er ook goed op. Ik weet dat je reflux kunt verminderen door voeding in te dikken, maar om nou alles af te kolven...pfff...moet er niet aan denken...er zijn natuurlijk ook medicijnen (zantac?), maar hoor daar wisselende verhalen over. Maandag wil ik de huisarts bellen voor een afspraak.
    Zijn er mensen die de symptomen herkennen icm reflux?
    En ook reflux icm borstvoeding hebben gehad en hoe er mee omgegaan?
    En ervaringen met zantac of andere medicatie.
    Ik hoop dat ik wat advies en ervaringen kan lezen.

Gr. F.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Zou inderdaad goed verborgen reflux kunnen zijn. Mijn oudste had ook verborgen reflux, bijna tot haar tweede verjaardag zelfs, maar ze heeft zonder problemen 17 maanden borstvoeding gehad. Was geen enkel probleem toen ze eenmaal de goede medicatie had, toen had ze nergens meer last van (Nexium, een maagzuurremmer). Dus zeker naar een arts gaan! Sterkte!

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Even paar dingetjes waar je mogelijk wat aan kan hebben: mijn dochter had (verborgen) reflux als symptoom van koemelkallergie, naast de pijn van de reflux was ze ook erg onrustig, en dat hoor ik bij jou ook een beetje, dus misschien is dat het proberen waar. Jij kan zelf op een koemelkvrijdieet, dus relatief eenvoudig te testen! Eet dan ook geen producten met soja en geen producten met ei, het is even lastig, maar je kan echt prima eten op dat dieet en áls het kma is, is het het echt waard.
    Hier nooit medicatie voor de reflux gehad, omdat het dus met mijn dieet heel snel goed ging en de reflux verdween.

Verder: draagdoek! Lekker je kindje rechtop dragen zonder dat het gewicht te zwaar aanvoelt, ik draag mijn dochter van bijna 10 kilo nog steeds vrijwel moeiteloos, en we wandelen zo 12km, heel fijn voor mij én voor een kindje met reflux echt ideaal (rechtop slapen tijdens een wandeling!).

4. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Mijn zoontje had ook verborgen reflux maar stopte niet met huilen na de start met Nexium. Uiteindelijk ook koemelkallergie. Wie weet spet het bij jou ook.
    Ik kreeg het advies van dè borstvoedings kinderarts dat johannesbroodpitmeelpap (?) geen nut heeft bij borstvoeding. Daar is onlangs een onderzoek van gepubliceerd schijnt. De enzymen in bv breken het weer af waardoor het binnen no-time weer "dun" is in de maag van de baby. Mijn zoontje werd er ook nog eens flink geobstipeerd van.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Reflux kan veroorzaakt worden door een koemelkallergie, maar het is waarschijnlijker dat het gewoon aan het maagklepje ligt: dat sluit bij veel baby's nog niet goed en dat ontwikkelt zich meestal in het eerste jaar alsnog.
    Indikken van de BV kan ook door je kindje voor de voeding aan even een papje johannesbroodpitmeel van een lepeltje af te geven. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, onze oudste had reflux maar daar geen pijn van, dus was verdere actie daarop niet nodig.
    Onze jongste heeft verborgen reflux, maar krijgt flesvoeding die ik indik. Zij spuugt dus ook helemaal niet, maar heeft forse pijnklachten door de reflux. Op het bellen blazen na, herken ik dus de symptomen die je noemt.

Wat je al kunt doen om te kijken of dat verbetering geeft:
    bedje ophogen
    goed laten boeren tijdens en na de voeding
    kleinere voedingen aanbieden, (bij BV dus: korter voeden. Als hij onrustig wordt van de borst af en dan later pas weer laten drinken).
    op de buik laten slapen, (maag en slokdarm liggen dan in een hoek waarbij de voeding lastiger terug kan stromen.
    draagdoek: buik tegen buik

Hier hebben we eerst zantac geprobeerd, maar dat bleek niet te kunnen in combi met haar hartafwijking, dus toen hebben we nexium gekregen. Dat werkt goed, mar gaf wel weer verstopping, dus daarvoor hebben we nu forlax.

6. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    Hier ook km vrij dieet (ei mocht wel)

En ik hield m alleen recht op.. Niet op rug of kontje kloppen om te boeren..
    Dikke boeken onder poten van t hoofdeind en bed opgemaakt in matrozenstijl
    hele dagen met hem gezeten omdat hij rechtop minder last had..
    Hier zantac en motillium gebruikt
    En je kunt papje van 20 cc gekolfde melk met 1 schepje nutriton mengen en dat geven voor de voeding (hielp hier niet)

7. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    En anders voeden..

Kussen in je rug en onderuit zakken kleine buik op buik leggen en zelf laten aanhappen

Ze drinken dan tegen zwaartekracht in dus minder lucht en last

8. Trees

Trees Niet meer actief

Onze oudste had reflux en ik heb ruim een jaar borstvoeding gegeven. Deze combinatie was geen enkel probleem. Overigens was het hier geen verborgen reflux, maar 'gewone' reflux. Ze had last van projectielbraken. Het onrustige gedrag, overstrekken en slecht slapen herken ik wel. Alleen sliep onze dochter helemaal niet in haar bedje.

Waar je mee kan beginnen is voor de start van de live borstvoeding een papje van Johannesbroodpitmeel maken en dat met een lepeltje voeren. Dit geeft in de maag hetzelfde effect als het indikken van kunstvoeding. Verder het bedje omhoog zetten aan de bovenzijde. Voor sommige refluxkindjes is dit al voldoende.

Voor onze dochter was dat niet voldoende en heeft ze medicatie gekregen, namelijk nexium en motilium. De nexium is na een ziekenhuisopname verdubbeld en toen ging het redelijk. Wel droegen wij haar letterlijk 24 uur per dag in een draagdoek. Mijn man en ik sliepen omstebeurt. Liggen was te pijnlijk doordat de slokdarm geïrriteerd was door het vele spugen en later helaas ontstoken raakte.

De draagdoek was hier echt de uitkomst en qua borstvoeding voedde ik vaak kleine beetjes. Ongeveer 12-14 keer per dag. Hierdoor bleef het beter binnen, zodat ze niet teveel afviel. Borstvoeding is lichter verteerbaar dan kunstvoeding, dus dat kan een voordeel zijn bij refluxbaby's.

9. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    hier ook verborgen reflux en borstvoeding.

je kunt voor het voeden een papje van johannesbroodpitmeel geven, hier welke hij dat niet.

kleine man krijgt losec en wil gewoon vaker kleine beetjes drinken, bed staat ook wat omhoog.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Er zijn al veel tips gegeven, mijn zoon kan niet tegen het indikkingsmiddel dus we passen de leefregels toe ( Veel rechtop, kleinere voedingen etc ) dragen hem veel in de draagdoek en hij slaapt op zn buik dan schrikt hij niet gillend wakker maar loopt de spuug er makkelijker uit. Wat ik wel grappig vond; je zoontje is nog maar(!) 6,5 kilo. Hij word nog veel en veel zwaarder en wil dan ook getild en gedragen worden. Een draagdoek is een heel goed idee hiervoor!

11. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    misschien een tip, mijn zoon verdroeg het johannesbroodpitmeel van nutricia ook niet (obstipatie) met die van de natuurwinkel gaat het wel goed. hij krijgt het inmiddels door zijn flessen als ik werk.

12. FvK

FvK Actief lid

28 dec 2011
    333
    0
    0
    N-H
    True.... Haha!!!

13. FvK

FvK Actief lid

28 dec 2011
    333
    0
    0
    N-H
    Dank jullie wel voor alle nuttige adviezen en wijsheden. Gisteren was het een vrolijke rustige baby, vandaag is het weer helemaal mis. De hele dag onrustig en niet geslapen. Arm kind :( hij heeft duidelijk pijn en dat is slopend.
    Morgenochtend kan ik bij de huisarts terecht, ik ben benieuwd wat ze zal zeggen. Dat het verborgen reflux is, weet ik bijna zeker, ben vooral benieuwd wat ze er tegen wil doen. En anders ga ik woensdag naar het inloopspreekuur van de lactatiekundige. Ik neem aan dat zij me ook kan helpen...to be continued...

14. FvK

FvK Actief lid

28 dec 2011
    333
    0
    0
    N-H
    Ok....dat was een nutteloos en frustrerend bezoekje aan de huisarts....Ik kon mijn verhaal amper afmaken of de huisarts kwam al met de conclusie dat alle baby's huilen en mogen huilen. Kortom: niet overal wat achter zoeken.
    Ik wist al vrij snel waar ik aan toe was toen de huisarts doodleuk meldde dat het geen reflux kan zijn als hij geen voeding teruggeeft. Uhm. HUH?! En dat ik juist blij moet zijn dat hij niet spuugt. Uhm...HUH?! Ik ben logopediste van beroep en ik weet wel het één en ander van voedingsproblemen bij jonge kinderen en dus ook baby's. Het is juist naar voor een baby wanneer het maagzuur door de slokdarm heen gaat en weer teruggeslikt wordt. Maar ok, er was geen doorkomen aan bij de huisarts. Aan de ene kant heeft ze wel een punt: hij slaapt 's nachts al door, hij huilt niet de hele dag en hij groeit goed: waar maak je een probleem van? Feit blijft dat mijn kleine mannetje pijn heeft en niet slaapt overdag. Dus ja, eigenlijk niets opgeschoten. Of misschien toch wel en moet ik blij zijn met een huisarts die niet meteen medicijnen voorschrijft en doorverwijst. Er zitten 2 kanten aan het verhaal. Zoonlief heeft vandaag weer een redelijk rustige dag (tot nu toe), dus wellicht moet ik het toch in mijn eigen voeding gaan zoeken. Of gewoon loslaten en hem troosten als hij pijn heeft en wachten tot het beter wordt. Tot zover mijn probleem :) Dank voor alle hulp!

15. kersje

kersje Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    mijn zijn sleep idd niet door voor hij aan de medicijnen was maar dochter van kennissen sliep wel gewoon door en is ook een reflux-baby. bij haar welke de huisarts niets (zelfde verhaal als bij jullie) heeft nog een afspraak gemaakt en stond erop doorverwezen te worden naar de kinderarts.

natuurlijk huilen baby's dat is de enige manier om iets echt duidelijk te maken, mmijn huisarts zegt dat baby's totaal 1,5 tot 2 uur"mogen" huilen. (ik was blij als zoonlief 1,5 uur per dag stil was)

Deel Deze Pagina