Verborgen reflux? Krampen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bvb87, 15 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bvb87

    Bvb87 Lid

    15 mei 2018
    20
    7
    3
    Vrouw
    Hallo! Hier het verhaal van een wanhopige mama...
    Mijn dochtertje is nu 8 weken oud en ik ben ten einde raad. De eerste 2 weken verliepen goed (hoewel als ik er nu aan terugdenk er toch al signalen waren) maar sedertdien is de roze wolk heel ver zoek...

    Hierbij het verhaal:
    We zijn na haar geboorte gestart met HA voeding aangezien mijn zoontje koemelkallergie had. Ze had precies al wat krampjes na de eerste paar dagen dus in samenspraak met de vroedvrouw overgestapt op comfortvoeding. Krampjes leken alleen maar erger te worden en ook het slapen overdag begon moeizaam te gaan dus we hebben besloten om geen risico te nemen en rijstmelk te proberen. Ook dit was geen succes en na een consultatie bij de huisarts moest ze aan de Pepti. Na enkele dagen had ze plots diarree en uitslag in haar gezichtje, nek en handen. Ondertussen werd de onrust alleen maar groter en begon ik meer en meer signalen op te merken van verborgen reflux (heel vaak de hik, constant slikken en herkauwen, aanslag op de tong, nekje veel draaien, heel onrustig zwaaien met armen en schoppen met beentjes, precies 2u na voeding beginnen wenen, hazeslaapjes overdag,...) Dit was uiteraard gedurende de feestdagen dus mijn kinderarts was in verlof. De kinderarts van dienst was nogal kort en schreef nutramigen puramino voor en omeprazole 3mg. Een kleine week daarna op controle geweest bij eigen kinderarts en dosis omeprazole verhoogd naar 2x 2,6mg per dag en neocate. We kregen nogmaals de alombekende tips voor reflux mee, (bedje verhogen, halfuurtje rechtop na voeding, veel in draagzak/doek en wipper) maar deden dit eigenlijk al bijna onmiddellijk gezien F. ook last had van reflux, maar dan wel overgeven zonder verder last. Het dragen is soms wat moeilijker doordat er hier nog een peuter rondloopt.

    Enfin, we zijn ondertussen alweer 8dagen verder en nog steeds lijkt mijn dochtertje pijn te hebben en dat bijna altijd 2u na haar flesjes... vanmorgen dus ook de kinderarts opgebeld en het antwoord was 'geduld hebben'??? De dieetvoeding zou 4 weken de tijd nodig hebben om effectief te zijn en met de 'hoge dosis' omeprazole dat ze krijgt zou ze geen pijn mogen hebben. Ze drinkt ook bijna nooit meer dan 80ml per voeding, wat te weinig zou zijn, en dat zou verklaren waarom ze na 2u weent (honger). Ik dik de melk nu in met gelilact en dat moet ik ook eventjes niet doen omdat het niet nodig zou zijn en eventueel de neocate zoeter maken met speciale druppelkes want arts maakt zich meer zorgen over de hoeveelheid melk dat ze maar drinkt. Ik heb vandaag dus geprobeerd om mijn dochtertje na 2u als ze wakker wordt al wenen een nieuwe fles aan te bieden maar ze wil het niet. Volgens mij weent ze dus echt van de pijn en niet van de honger. Vandaag had ze precies ook wel veel last van winderigheid dus ben ik nu weer aan het twijfelen of het nu wel reflux is of nog altijd krampjes of combinatie???

    Tot nu toe waren de nachten best oke en kon ze wel aantal uur aan elkaar slapen en werd ze niet wakker 2u na voeding maar vannacht was het wel prijs.

    Ik wil liever geen medicatie geven, laat staan hoge dosis, maar ik wil E. niet langer laten afzien! Ondertussen zit ik er volledig door en ik moet ook nog zorgen voor mijn zoontje van 23 maanden. Ik wil mijn dochtertje gewoon gelukkig zien :(

    We zijn al 3x bij een osteopaat geweest en hij voelt enorme spanning bij de slokdarm.

    Sorry voor het lange verhaal maar moest het even kwijt... heeft iemand nog tips? Zijn er nog mama's met ervaring met omeprazole? Is het normaal dat het niet werkt? Zou het inderdaad nog krampjes kunnen zijn en gaat het snel beter? Op den duur weet ik echt niet meer waarom ze nog weent en kan ik enkel maar meedoen :( ik ben al mijn vertrouwen in het mama zijn kwijt
     
  2. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Hoi lieve mama,

    Arme jullie! Wat een narigheid zeg. Ik heb helaas geen andere tips of ideeën, maar kan wel een ervaring vertellen van onze kant. Mijn zoontje had ook verborgen reflux en het werd na ongeveer 1 tot 1.5 week met hoge dosis maagzuurremmers beter. Dus hopelijk komt er bij jullie nu ook een omslagpunt! En nog iets... je doet het hartstikke goed mama!! Je doet alles wat je kan, maar soms sta je zo machteloos. Een naar gevoel, dat weet ik. Maar uiteindelijk vinden jullie met behulp van de kinderarts vast een oplossing. Beterschap en sterkte!
     
  3. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Hoe gaat het nu, nog net zo beroerd of merk je al verandering?
     
  4. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Voor mij een heel herkenbaar verhaal. De omeprazol heeft wel tijd nodig, de slokdarm moet ook genezen. Verder moest mijn zoontje enorm wennen aan de Neocate, dat had veel tijd nodig (2 weken volgens mij). Hij liet enorm veel stinkscheetjes en hij had ook krampjes.
    Hopelijk verbetert het in de toekomst. Verder dikten wij de de voeding in met nutriton, deze johannesbroodpitmeel bevat geen sporen van koemelk. Heel veel andere soorten wel. Goed om daarop te letten.
    Sterke. Het is allemaal enorm pittig, maar gelukkig wordt het meestal vanzelf beter.
     
    Bvb87 vindt dit leuk.
  5. Bvb87

    Bvb87 Lid

    15 mei 2018
    20
    7
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie!

    Zondag en gisteren zijn we gaan wandelen dus het viel best mee. Vandaag is redelijk gestart maar de (late) namiddag en avond waren weer erg :( Ik ben gestart met de Neocate beetje te zoeten met natrena maar ze wil nog altijd niet goed of meer drinken. Mijn gevoel zegt dat ze niet goed drinkt door de pijn?
    Vandaag dan ook Infacol meegebracht van de apotheek maar voorlopig geen effect, dit zal ook wel een aantal dagen duren, als het al helpt, vermoed ik.

    Ze begint nu ook meer en meer tijdens de voeding en kort erna al te wenen... ik heb al uren zitten googlen en lezen en ik vind altijd maar tegenstrijdige info. Op de ene site is er sprake van krampen, op de andere dan weer van reflux.

    Krampen heeft ze heel zeker, ik voel heel vaak haar buikje rommelen en ze laat veel (stinkende) windjes. Het kan geen reactie zijn op de Neocate maar misschien heeft ze weer meer krampen door de Omeprazole?
    Verborgen reflux is nog altijd niet aangetoond door PHmetrie want de kinderarts wil er precies niets over horen. Toch zie ik zo veel signalen.

    Zo zielig voor mijn meisje dat ik haar niet kan helpen.
     
  6. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    He bah zeg. Ja die slokdarm moet eerst tot rust komen natuurlijk (als het dat idd is) en als ze al veel pijn heeft gehad associeert ze drinken wellicht ook met pijn. Hopelijk komt dat komende dagen allemaal tot rust en herstel, pas daarna kan ze langzaamaan weer meer gaan drinken denk ik! Ik duim zo hard mee voor jullie!
     
  7. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier ook een flinke reflux baby.

    eerste tip geef de voeding eerst een paar weken een kans. Je hebt in het korte leventje nu al zoveel verschillende soorten geprobeerd.. het hele lijfje moet hieraan wennen. Iig geen!!! zoetstoffen toe gaan voegen. Dat is extra ballast, hebben ze echt niet nodig en doet niks anders dan zoet maken.

    Welke voedingshouding gebruik je? Heb al iets anders geprobeerd dan omeprazol? Ranitidine bijvoorbeeld? Een keer een zetpil geven op hele heftige momenten doen wij ook. Het kind knapt daar dan zo van op... heb je zelf de kans om even op te laden.

    En ja het huilen en krijsen is verschrikkelijk. Duurt hier al bijna 4 maanden. Buiten de pijn raken de kindjes oververmoeid met als resultaat nog meer huilen. Dat is hier ook echt belangrijk om in de gaten te houden. In de draagzak in slaap maken en dan rustig overleggen werkt hier meestal goed. En zorgen dat er niet meer voeding in gaat dan nodig. Ik geef borstvoeding en dit icm overproductie is dus best lastig. Een speen kan helpen bij de zuigbehoefte.

    Ik neem aan dat je andere merken flessen al hebt geprobeerd?
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  8. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Wat verschrikkelijk naar zeg!
    Onze dochter had ook verborgen reflux, groeide ze pas met 6 maanden(4.5 gecorrigeerd) een beetje overheen.
    Ik zou als ik jou was ook geen zoet toevoegen aan de voeding. Hoe is haar ontlasting? Geven jullie weleens een zetpil? Maagzuur doet zo ongelofelijk zeer aan je slokdarm, af en toe een zetpil kan geen kwaad.
    Geef de omeprazol en de voeding de tijd, je zou nog wat andere flessen kunnen proberen.
    Kleinere beetjes voeden is echt veel beter als ze reflux hebben.
    De voeding indikken zou ik ook niet doen, de omeprazol doet nog niet optimaal zijn werk. Dus als je indikt en het komt nog omhoog blijft het langer in haar slokdarm omdat het dikker is en dat doet meer pijn als dat het niet ingedikt is.
    Verder doe je er waarschijnlijk al alles aan om het haar zo prettig mogelijk te maken.

    Van voeding indikken en omeprazol kunnen ze ook obstipatie en dus krampen krijgen dus dat zou ik ook in de gaten houden als ik jullie was.

    Hopelijk heb je wat aan de tips! Veel succes!
     
  9. Bvb87

    Bvb87 Lid

    15 mei 2018
    20
    7
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! E. is sedert donderdagavond opgenomen in het ziekenhuis. Het drinken werd alsmaar slechter en ze begon te krijsen van zodra ze een druppel dronk. Spoedafspraak gevraagd bij een kinderarts en die wou geen risico's nemen.

    Voorlopig weten we nog niet veel meer, er wordt vooral geobserveerd. Ondertussen blijkt dat ze ook een bronchitis heeft en moet ze aan de aerosol.

    Ze was inderdaad al oververmoeid door het weinig slapen overdag, dit haalt ze nu beetje per beetje in.
    Wat betreft de krampen zegt de dokter dat ze heel waarschijnlijk heel gevoelige darmen heeft die veel moeite hebben om te wennen aan de voeding. Ze zal na ontslag BellaDonna moeten innemen. Het vermoeden van koemelkallergie blijft. Er werd bloed afgenomen maar resultaat is nog niet binnen.

    Vandaag is de ph-metrie gestart dus morgen zouden we eindelijk meer moeten weten!

    Haar ontlasting is normaal voor de Neocate voeding, soms moet ze heel hard persen voor een klein beetje. Voor haar opname gaven we haar inderdaad een pijnstiller voor haar gemak, dan wel in siroopvorm.

    Hopelijk weten we morgen meer!
     
  10. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    O jeetje wat heftig!!! Veel succes komende dagen! Hopelijk komt het toch snel goed met haar. Heeft ze nu een sonde?
     
  11. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Ahhh arme meis, maar wel heel goed dat ze nu is opgenomen. Hopelijk komen haar darmen snel tot rust. Heel veel beterschap!!
     
  12. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.990
    533
    113
    Hier
    Hoe gaat het nu?
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Aaah wat vreselijk, hoe gaat nu?

    Onze zoon kreeg in eerste instantie ranitadine maar dat deed voorkomen niks . Omeprazol werkte beter maar was niet een wonder. Ik heb hem heel veel gedragen, hij gilde enorm veel. Misschien toeval maar bij een sprong was het erger.

    Hopelijk hebben jullie inmiddels de uitslag en weten jullie welke voeding jullie aan moeten bieden.
     

Deel Deze Pagina