verborgen reflux / krampjes van nutriton?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door zonnestraaltje1981, 27 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    We hebben het vermoeden dat ons meisje last heeft van verborgen reflux. Vandaar dat we gestart zijn met nutriton. Nu heeft ze sinds ze nutriton gebruikt soms ontzettende krijsbuien (ongeveer een half uur tot uur na fles). Kan dit een bijwerking van de nutriton zijn? of zou dit komen omdat ze dan zo'n last van maagzuur heeft? Is dit even wennen aan nutriton of zouden jullie dan stoppen met nutriton? Aangezien nutriton nog niet voldoende werkt hebben we van de huisarts ook ranitidine voorgeschreven gekregen. We gaan hiermee morgen starten (moest besteld worden in apotheek). Nu vroeg ik mij af wat we het beste kunnen doen. Wel doorgaan met nutriton en starten met medicatie? Of eerst alleen medicatie uitproberen?

2. Janna

Janna Fanatiek lid

Hoe lang geef je nu nutriton? Meestal wordt aangeraden om als je start met andere voeding, dat ook even tijd te geven, zodat de darmpjes er aan kunnen wennen. Maar een uur krijsen vind ik wel ver gaan. Mijn dochter had ook de eerste week (of twee, dat weet ik niet meer) dat we met nutriton begonnen meer last van krampjes, waardoor ze wel meer huilde, maar eenmaal bij ons op de arm was ze ook wel troostbaar. Het was dan in ieder geval geen krijsen.

Ik weet dat je ook pure johannesbroodpitmeel kunt krijgen. Wij hebben dat nooit gebruikt, omdat nutriton prima ging, maar sommige meiden hier zweren erbij. Volgens mij reageren kindjes daar vaak minder heftig op dan op nutriton.

Ik zou persoonlijk pas medicatie gaan gebruiken, nadat ik een week nutriton of pure jbpm heb geprobeerd en echt geen verschil merk. Het lijkt mij toch fijner om het met voeding te kunnen oplossen, dan met medicatie. Maar dit is wel gebaseerd op mijn eigen ervaring met mijn dochter. Ze heeft nooit na elke voeding tijden gekrijst. Ik kan me ook voorstellen dat je het geen optie vindt om je dochter een week lang na elke voeding te laten krijsen, zeker als je indruk hebt dat ze echt pijn heeft. Dan zou ik wel met medicatie beginnen.

Heb je deze vraag ook aan de ha gesteld?

3. zonnestraaltje1981

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Overijssel
    Ze krijgt nu een week nutriton. Het is voor ons onduidelijk of ze nu zo hard huilt door de nutriton of ze nog steeds zoveel last van de reflux heeft. Na sommige voedingen huilt ze helemaal niet en heeft ze nergens last van maar soms moet ze wel een tijdlang huilen een half uur na haar voeding. Soms is ze dan troostbaar maar ongeveer 1 keer per dag is ze echt ontroostbaar aan het huilen. Aangezien we haar dan ook horen terugslikken denken we dat ze dan last heeft van verborgen reflux. We hebben het probleem ook voorgelegd aan de huisarts aangezien ons meisje ook met nutriton nog steeds zo'n last heeft stelde hij voor om te beginnen met medicatie.

4. zonnestraaltje1981

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Overijssel
    Waar is die pure jbpm te koop? En ik las op internet ook dat sommige mensen gililact gebruiken ipv van nutriton. Is hier iemand die daar ervaring mee heeft?

5. Janna

Janna Fanatiek lid

Maar in je op schreef je dat dit huilen na de voeding is begonnen sinds jullie nutriton gebruiken. Of had ze het daarvoor ook al?

Edit: Of bedoel je met die zin in je op dat de krijsbuien een half uur tot uur na de voeding beginnen?

Als je haar hoort terugslikken, denk ik toch eerder aan de reflux. Als ze last krijgen van hun darmpjes, is dat ook meestal pas een tijdje ná de voeding en niet meteen. Het duurt immers even voor de voeding vanuit de maag in de darmen komt.

Gebruik je de maximaal toegestane hoeveelheid nutriton? (Ik heb de hoeveelheden even niet meer helder voor de geest, 't al een tijdje geleden. :)) Wij zaten in het begin op iets minder dan de helft, maar zijn toen naar anderhalf gegaan en daar werd het in een keer een stuk beter door. (Ik heb hier dan ook geen ervaring met medicatie / gililact.)

Pure jbpm kun je volgens mij kopen in van die reform-winkels. Je zou ook eens bij de tuinen kunnen vragen.

Helpt het om na elke voeding een tijd met haar te blijven zitten en haar rechtop te houden? Wij deden dat na elke voeding zeker een kwartier. Als we daar echt geen tijd voor hadden, legden we haar rechtop in haar wippertje. Ook hadden we een paar boeken onder het hoofdeinde van haar bedje, zodat ze in bed iets rechtop lag.

6. zonnestraaltje1981

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Overijssel
    Thnx voor je reacties!
    Oeps bedoel inderdaad dat de krijsbuien (als ze die heeft) een half uur tot uur na de voeding beginnen. Voordat ze begonnen met de nutriton had ze dit ook al wel maar nu lijkt het wat vaker en heftiger. We gebruiken nu 1 schepje nutriton op 80cc afgekolvde borstvoeding. Ik vind het btje moeilijk om te kiezen of we het nog dikker gaan maken aangezien ze dan mogelijk nog meer last krijgt van krampjes? Na de voeding houden we haar al een halfuur rechtop en haar bedje staat behoorlijk schuin (op een stapel boeken).

7. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    ik denk wel dat het krampjes van de Nutriton kunnen zijn.
    Wij gebruiken het ook, maar hier ipv krampjes veel winderigheid en gigantische poepluiers gehad. Dat is bij boefje nu wel aan het minderen. Ik had het op het CB gevraagd en zij zeiden ook al dat dat bijwerkingen van de Nutriton waren, dus misschien dat jouw kindje toch best last van de Nutriton kan hebben.

8. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Misschien heeft ze even de tijd nodig heeft om te wennen, kan best twee weken duren. Sinds wij nutriton gebruiken hier helemaal geen kraampjes meer.

Is ook algemeen bekend dat kindjes toch even moeten wennen aan andere voeding?

9. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Persoonlijk ben ik geen fan van nutriton. Het is knoeien met schepjes en er blijft altijd een laag pap in de fles achter.
    Ik zou aanraden om friso comfort of nutrilon omneo te gebruiken. Daar zit 30% jbpm in en je hoeft geen losse jbpm er meer in te doen. Het helpt tegen krampjes en spugen. Nutriton staat bekend om obstipatie/krampen/diarree.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Volgens mij geeft ts bv in de fles.

Je kunt, als je idd bv geeft, beter de pure jbpm proberen. Dit is niet bij de tuinen te koop, althans hier niet. Maar wel in een reform winkel. Hopelijk helpt dit beter.

11. senso

senso VIP lid

31 okt 2010
    5.341
    0
    36
    Hier werden de krampjes minder met de pure versie gekocht via de online drogist punt nl. Als je vandaag besteld heb je het morgen, bestelde zelf wat badschuim erbij dan heb je geen verzendkosten ;)

Overigens nu naar Friso comfort over gestapt voor de verborgen reflux

12. Nureen

Nureen Actief lid

12 mei 2010
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn eerste zoon kreeg veel krampen nutriton! Wat een rotmiddel! Hele nacht krijsen.

Eerst dachten we toeval, gestopt waarop dat ontroostbare krijsen ophield. Later nogmaals gestart en toe weer krijsen krijsen krijsen!

Hier geen succes ikg

13. zonnestraaltje1981

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Overijssel
    Ik geef inderdaad afgekolvde borstvoeding in de fles. Overstappen naar een andere flesvoeding kan dus niet... HOewel ik momenteel wel zit te twijfelen om te stoppen met borstvoeding en maar op flesvoeding met een indikkingsmiddel over te gaan....
    @Nureen: was toen je stopte met de nutriton gelijk het krijssen over of duurde het even? (aangezien de nutriton uit het lichaam moet of is dit gelijk zo...?). Ben sinds gisteravond met de nutriton gestopt. Merk nu dat de melk weer omhoog komt en dat ze daardoor niet meer neergelegd wil worden...het ontroostbare krijssen is gestopt maar zo gauw ik haar neerleg moet ze wel behoorlijk huilen. Zo ff naar cb om eens te kijken of zij nog wat advies hebben.

Ik ben nog niet gestart met de medicatie (ranitadine). Wou nml graag eerst kijken of ze ook met een indikkingsmiddel geholpen zou zijn. Weet iemand of ranitidine ook helpt als je geen indikkingsmiddel voor de melk gebruikt? Ik neem aan dat dan de melk omhoog blijft komen? Of zou ze er dan minder last van hebben door de medicatie?

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ranitidine zorgt er niet voor dat de melk niet meer omhoog komt, maar zorgt ervoor (als het goed zijn werk doet) dat dit niet of nauwelijks meer pijn doet.

Mijn jongste kan niet tegen jbpm (gaat enorm spugen ervan) en ik geef ook medicatie.

Cb heeft geen volledige medische kennis, dus hou dat in je achterhoofd :)

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het lijkt er op dat je kind last heeft van de nutriton.

Ik zou eerst een paar dagen niet verdikken en alleen medicatie geven.
    Naast de ranitidine zijn er ook nog andere medicijnen die daarnaast kunnen die het ongemak van reflux kunnen verlichten.

Daarnaast zijn en blijven de leefregels het belangrijkst. Bij reflux is het het beste om vaak kleine hoeveelheden te geven, dus gewoon om de 2 uur laten drinken is het best. Daarnaast, niet liggend drinken, maar (half)rechtop zittend.

Ik weet niet of je naast afgekolfde melk ook nog borstvoeding geeft, bij borstvoeding helpt het ook om te gaan blokvoeden.

En na het drinken niet in bed leggen, maar rechtop houden, draagdoek is dan ideaal!

16. zonnestraaltje1981

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Overijssel
    Jij geeft je kindje dus alleen medicatie en geen indikkingsmiddel bij de melk? Het je kindje dan geen last van de omhoogkomende melk? Mijn dochtertje moet dan steeds slikken en verslikt zich ook weleens in de omhoogkomende melk...

Vind het moeilijk om te kiezen wat nu te doen. Vind het jammer om zomaar medicatie te gaan geven mocht het probleem mogelijk ook opgelost worden door een indikkingsmiddel of andere voeding...

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er is ook medicatie die er voor zorgt dat de melk korter in de maag blijft en daardoor minder opgerispt wordt. En als een kind veel kleinere porties drinkt komt er ook minder of geen melk omhoog (afhankelijk van soort reflux).

Deel Deze Pagina