Wij hebben ook tot 9 weken getobd met onze dochter. Zodra je haar neerlegde gilde ze het uit, hierdoor sliep ze overdag nauwelijks tot niet. De voeding hoorde je omhoog komen en ze slikte het weer, en ging dan hard huilen. Na 2 uur kwam het nog omhoog. Ze had veel de hik, stak veel haar tong uit en blies bellen met haar speeksel. Het huilen nam ook in de loop van de dag toe, 's-ochtends ging het goed en was ze vrolijk en naarmate ze meer voeding kreeg over heel de dag ging waarschijnlijk haar slokdarm meer irriteren. Met deze symptomen zijn wij naar de huisarts gegaan en aangegeven dat wij medicatie wilde proberen (houdingsadviezen hadden wij al opgevolgd, zoals rechtop voeden en tot half uur na de voeding ook rechtop houde, bedje scheef etc) om te kijken of het hielp en zo er dus achter konden komen of onze dochter verborgen reflux had. De ha vond dit prima en gaf ons Nexium 10 mg. Elke ochtend een half uur voor de eerste voeding moesten wij dit toedienen. Wij hadden suspensie, dus dit moest je oplossen in 15cc water, goed roeren en laten opdrinken. Wij gebruiken het medicijnflesje van Nuby. Na een week hadden wij een heel ander kind!!! Ze slaapt overdag merendeel en ze huilt bijna niet meer, alleen nog maar als zij honger heeft. We dikten haar voeding eerst ook nog in, maar daar zijn wij nu ook mee gestopt. Dit ligt te zwaar op haar maag. Nexium is voor ons dochtertje echt wonderspul geweest.
Vervelend dat je kindje veel last heeft van de reflux! Ik zou eerst 2 weken johannesbroodpitmeel proberen (natufood of nutrition), alvorens medicatie te starten. Dat zou toch altijd mijn voorkeur hebben boven medicijnen bij zo'n kleintje. Nutriton was bij mijn dochter voldoende. Ze spuugt nog steeds wel veel (ook gerust nog 4 uur na de fles) en slikt ook nog veel terug, maar ze is vrolijk en slaapt goed Ook geen obstipatie.
Hetzelfde als Zantac, maar dan alcoholvrij. Het "nadeel" is dat het daardoor beperkt houdbaar is (een maand) en in de koelkast bewaard moet worden. Het is een maagzuurremmer. Het gekke is dat wij de Zantac zelf moesten betalen, maar nu we over zijn gegaan op Ranitidine (wij vonden het niets om onze kleine al alcohol te geven) krijgen we alles vergoed. Ranitidine kan volgens de kinderarts voorgeschreven worden als medicijn voor chronisch gebruik en dan wordt het door de zorgverzekering vergoed. Vreemd he!
Ik zit ook in zo'n situatie met mijn zoontje. Ik ben wel begonnen met jhbpm. En dit werkt wel maar ook niet voldoende. Mijn zoontje slaapt ook korte slaapjes overdag. Maar eerst helemaal niet dus het is wel een vooruitgang. Onze kinderarts wil niets voorschrijven omdat mijn zoontje wel goed drinkt en groeit. Ik zit regelmatig in twijfel of ik naar een andere ka ga. Aan de ene kant wil ik ook liever geen medicijnen omdat ik bang ben voor de bijwerkingen. Maar als ik zie dat mijn zoontje zo'n last heeft van voeding die omhoog komt, twijfel ik weer. In jou geval zou ik toch eerst jhbpm gebruiken. Ze kunnen er ook dunnere ontlasting van krijgen. (Is bij mij zoontje het geval) maar ieder kind reageert anders. Mijn advies is om niet te snel aan medicijnen te beginnen. Succes ermee!
Mijn baby groeide en dronk ook prima, maar reken maar dat ik die medicijnen kreeg. We konden zien dat hij er last van had, zo zielig! En je zult voor jezelf de afweging moeten maken wat erger is: (eventueel! mijn mini heeft geen last van bijwerkingen) bijwerkingen of last hebben van (verborgen) reflux met alle gevolgen van dien? Ik vind je advies van niet te snel met medicijnen beginnen niet helemaal terecht, want soms heb je geen keuze. Ik wilde dat ik eerder was begonnen met medicatie, want dat had bij ons heel veel leed kunnen voorkomen. Mijn tegenadvies is dan ook: niet te lang wachten met hulp inschakelen en indien de diagnose reflux, vragen om Nexium of Ranitidine....
Ik ben het met je eens dat je inderdaad niet te lang moet wachten met hulp inschakelen. Maar in mijn geval heb ik dit al gedaan. Maar de kinderarts vond het echt niet nodig. Mijn zoontje is ook over het algemeen vrolijk. Alleen op een paar momenten op de dag heeft hij er last van een huilt eventjes. Maar hij is ook goed te troosten. Dus dan twijfel ik of ik aan medicijnen moet beginnen. Ik hou mijn zoontje goed in de gaten en mocht het erger worden, onderneem Ik zeker weer actie.
Ik lees even mee want is zit in dubio.. Mijn dochter heeft verborgen reflux. De ka vindt haar vrolijk genoeg, dus geen medicatie. Ik gebruik nutriton door de voeding en dat ging prima tot we andere voeding kregen (neocate ivm koemelkallergie). Nu is haar ontlasting veranderd in water, maar echt zo dun als water. Elke dag zit ze tot haar nek toe onder de water poep. Dit heeft te maken met de voeding en de nutriton. Ik heb ook pure jhbpm gebruikt, maar dat verandert niks. Als ik het niet geef, dan heb ik de hele dag een huilend kind die alleen maar spuugt of wegslikt en enorm zuur uit haar mondje ruikt.. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet.. Flink zeuren bij de ka??
Wederom bedankt voor alle reacties! We zijn nu voor de 3e dag met Nexium bezig en gisteren heeft ze een erg goede dag gehad, vandaag gaat het weer iets minder. Klopt het dat het enkele dagen duurt voordat de Nexium goed werkt? Het valt ons op dat ze nu een stuk meer teruggeeft en dat het doorzichtig/wit 'slijm' is. Het ruikt vooral naar melk en niet zo zurig meer, en op een enkele keer na lijkt ze er ook weinig last van te hebben. We hadden al bedacht dat ze misschien nu het minder zuur is het gemakkelijker uitspuugt ipv terug inslikt? Al horen we haar nog wel de gehele dag voeding wegslikken die omhoog komt... Het onrustige drinken blijft ook, al heeft ze wel nog honger. Kan dit met reflux te maken hebben of is dit iets van de leeftijd? En ook de hik is er nog steeds veel helaas... We zijn ook begonnen met jbpm van Natufood, de helft van de aanbevolen dosering nu nog. We vragen ons alleen wel af hoe we dit het beste aan kunnen maken? Het moet met kokend water en wij doen dat nu in 100cc kokend water, maar het lost maar slecht op, er komen brokjes in die niet oplossen, en het lijkt wel behangplaksel. En dan moet er nog extra water+flesvoeding bij natuurlijk... Hoe maken jullie dit aan? En een vraag mbt de Nexium: wij geven dit in zo'n medicijnflesje, maar het lost niet helemaal op en van schudden lijken de brokjes enkel erger te worden. Ook blijft er sowieso wel wat spulletje in het flesje achter. Kan dit kwaad voor de dosering? Ze krijgt 2x 5 gram nu. Sorry voor alle vragen...newby hierin enzo
En mbt de vrolijkheid: hier heeft het ondanks veel gestrubbel 4 maanden geduurd totdat er definitief gezegd werd dat het verborgen reflux is. Juist omdat ze zo vrolijk is en het zo goed doet qua groei... Ik baal daarvan, omdat er een heleboel niet lekker liep en ze nooit lang vrolijk is omdat vrolijkheid altijd gevolgd wordt door hik/spugen en dus huilen. Voor mij heeft ze nu onnodig lang geleden en dat breekt mijn hart. Zo'n ukkie nog en dan zoveel pijn terwijl het veel eerder aangepakt had kunnen worden. Ik ben helemaal niet voor medicijnen, maar in dit geval kiezen we hier wel voor. Het heeft lang genoeg geduurd.
Je hoeft je niet schuldig te voelen. Jij doet er alles aan om je je dochter tevreden te zien. Reflux word vaak beter zichtbaar naarmate ze ouder worden dus vaak word de definitieve diagnose later gesteld. Ik heb laatst het boek babyreflux of darmkrampjes gelezen van Stephanie lampe. Echt een leerzaam boek met veel informatie over verschillende soorten type reflux. Ook word uitgebreid ingegaan op de onrust en wat je hier tegen kan doen.
Met Nexium moet je goed opletten dat je kindje de witte balletjes binnenkrijgt... dit is de werkzame stof! Het zijn echt hele kleine balletjes. Blijft dat achter is het medicijnflesje is dat natuurlijk niet ideaal. Vandaar dat wij het altijd met het spuitje gaven... hierdoor kreeg ze ook de balletjes binnen.