Hoi dames, Even jullie advies / kijk erop nodig. Sinds een paar dagen is mijn zoontje van 3,5 week erg onrustig. Hij slaapt slechter, met name savonds en snachts. Geeft ineens veel voedingen terug en dan vaak soms een uur tot 3 uur na de fles, terwijl hij dit voorheen nooit deed. Zijn mondje ruikt zuur en hij zwaait veel rond met zijn armen als hij in zijn bedje ligt. Hij begint ook veel last te krijgen van krampjes en snachts giert hij het soms uit. Hij maakt hoge piepgeluiden en heeft regelmatig de hik. Ik hoor hem veel slikken en soms herkauwen?? De fles dronk hij eerder rustig in 15 a 20 minder en nu drinkt hij hem vaak in 10 min al leeg. De inhoud is nog hetzelfde, 100 cc. Ik herken dit totaal niet van onze dochter en vroeg me af of dit erbij hoort, kan hij soms een (buik)griepje hebben omdat ik die heb gehad afgelopen weekend of kan het (verborgen)reflux zijn en wat moet ik dan doen? Naar huisarts, cb? En hebben jullie verder dan tips? Hij heeft om 19 uur zijn fles gehad en nu om 21 uur is hij onrustig, schopt en zwaait en heeft weer voeding terug gegeven. Als ik de speen geef valt hij hem bij wijze van aan om hem een minuut later weer uit te spugen en hem weer wild te zoeken. Heb het idee dat het savonds en snachts op zijn ergst is.
Dit klinkt als reflux. De kans is dat dit veroorzaakt wordt door het snelle en onrustige drinken die je omschrijft. Het is van belang dat je eerst dat goed krijgt, een voeding hoort minimaal 15, maar veel liever 20 minuten te duren. Een (smalle) dr browns fles kan je daarbij helpen. En mocht de standaard level 1 speen te snel gaan is er voor de smalle variant ook een prematuur speen die nog rustiger gaat. Verder kan je de leefregels opvolgen en kijken wat dat doet. Nu naar de huisarts zal weinig nut hebben, de huisarts zal hetzelfde advies horen te geven. Pas als de leefregels niet werken dan zou je naar je ha kunnen gaan. Leefregels zijn; - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc). - zorg voor niet te veel prikkels. - geef je kindje vaker kleine porties per dag. - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt). - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn). - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt. - zorg dat je kindje goed boert. - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop. - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat. - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje. - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaak voor meer huilen. - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten. - sommige kindjes slapen liever op hun buik.
Dankjewel ik ga ze toepassen. Hoelang moet je zoiets aankijken ongeveer voor eventueel verbetering? En misschien nog een vraagje.. weet niet of je dat misschien weet maar kan het ook koemelkallergie zijn? Allergieën zitten in de familie en hij is naast bovenstaande dingen, ook snotterig, heeft een piepende ademhaling tijdens de fles met veel slijm, heeft pukkeltjes in zijn gezicht, droge huid. Geen idee hoor of hij het heeft. Ons neefje had het en als ik op Internet kijk komen bepaalde klachten wel overeen maar zijn ze eigenlijk dezelfde klachten als wat bij reflux zo is?
Ik herken het wel, mijn zoontje deed dit ook en ben toen het drinken onder de loep gaan nemen ( bv) heb sterke toeschietreflex en daardoor krijgt hij snel veel binnen. Nu voed ik anders en is stuk minder. Zou dus eerst kijken als je de tijdsduur kan aanpassen van de voeding want denk dat zeker gaat schelen. Drogen huid, en pukkeltjes hoeft niet perse allergie te zijn.
In principe staat voor elke wijziging 2 weken, maar vaak merk je wel verbetering in 1 week. Dus ik zou de 2 weken aanhouden tenzij je volgende week echt verslechtering ziet. Kea is een lastig iets. Droge huid en pukkeltjes zijn dingen die er toch wel bij horen bij een baby van deze leeftijd. Vaak helpt het om minder vaak in bad te doen en weinig zeep etc te gebruiken. In bad een vettende badolie en evt insmeren met een voedende creme/zalf. (Geen zwitsal). In principe staat een neefje er te ver van af. Het gaat om directe bloedlijnen, dus de biologische moeder, biologische vader, biologische broer of zus. En dan de biologischs opa's en oma's. Reflux kan veroorzaakt worden door kea, maar kan ook een losstaand iets zijn. Vaak kun je niet zomaar zeggen "ja het is kea" of "nee het is geen kea". Uit je verhaal lees ik ook niets echt richting kea. Als je wel denkt dat het kea kan zijn, kan je langs je ha en je verhaal doen. De eerste stap is om dan pepti te gaan geven. Dit is dieetvoeding bij vermoeden van of bewezen kea.
Onze baby heeft reflux en wat je vertelt komt me wel bekend voor. Veel de hik, krijsen, spugen.. Die genoemde leefregels werken het beste hier maar als het een ernstige vorm is dan zijn medicijnen ook een optie. Wij zijn via het CB en huisarts bij de kinderarts geweest maar die deed er eigenlijk niks aan. Reflux is in de meeste gevallen onschuldig zonder blijvende gevolgen maar een kind kan er veel pijn van hebben en dus veel huilen. Wat vooral belangrijk is, is de groei van de baby. Als hij niet meer goed groeit, zou ik zeker een verwijzing naar de kinderarts vragen. En volg ook vooral je moedergevoel!
Dankjulliewel, ik kijk het even aan met de leefregels van reflux en hopelijk heeft hij er dan minder last van. Vreselijk om hem zo te zien.
Kan reflux zijn inderdaad . Ik herken het van ons zoontje, maar hier hielp een dr. Brown fles en bronwater en toen ging het over. We hadden advent flessen maar die gingen er vrij snel uit omdat Kane er teveel lucht mee binnen kreeg. Hij geeft nog steeds zure mondjes terug (nu 5 maanden) en vaak de hik, maar hij heeft geen kramp meer. Bij het CB zeiden ze dat het erbij hoorde en bij ons was dat ook wel.