Hallo, Onze zoon is nu 6,5 week oud. Ik vermoed dat hij verborgen reflux heeft. Mag zo bij de dokterswacht komen met hem. Klachten; veel de hik Grommen/keel schrapen, ook in de slaap Korte slaapjes In de draagdoek gaat het redelijk maar moet blijven lopen In de draagdoek ook veel "worstelen" Veel en hard overstuur huilen Bijna niet te troosten Elk uur willen drinken Kort drinken en meteen weer loslaten (geef bv) Veel verslikken in de melk Zure lucht uit zijn mond Al snotterig sinds we uit het zieknhuis zijn, zes weken terug. Wel terug geweest vanwege het snotterige, maar toen konden ze (nog) niks vinden. Vast nog wel mee, maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Ben ondertussen doodop en de wanhoop nabij. Soms zou ik hem bij wijze van spreken!!! wel wat aan willen doen, zo hartverscheurend huilt hij. Afgelopen week krijg ik per keer max drie kwartier slaap per keer. Hij wordt wakker, ik leg hem aan. Hij drinkt max twintig minuten en valt wel in slaap. Ik wacht toch hij goed in slaap is en leg hem dan terug in het wiegje. Dan ga ik ook liggen. Vervolgens na drie kwartier weer hetzelfde. Welke dingen moet ik zo vragen en waar moet ik op aandringen? Zijn eigen ka is nu op vakantie. Ben sowieso blij dat de dokterswacht ons niet tot maandag wild laten wachten.
Wat vervelend zeg dat je kleintje zoveel last heeft! Denk dat je het hierboven al heel goed omschreven hebt, hier moeten ze wat meedoen! Zwaar zeg dat jullie zo weinig slaap krijgen
Kan idd verborgen reflux zijn, maar voor mijn gevoel denken ouders dit relatief erg snel. De klachten kunnen namelijk ook anders ontstaan. Je schrijft dat hij elke uur de borst wil. Dit betekent dat hij veel voormelk krijgt. Dit is erg zoet en vult bijna niet. Met als gevolg: krampen, meer zuur, snel weer opnieuw aan de borst willen etc. Eigenlijk dus dezelfde klachten als bij verborgen reflux. Door vaak aan te leggen creëer je als het ware een reflux-situatie, terwijl dit niets met het maagklepje te maken heeft. Ik zeg niet dat dat het is, maar probeer eens te kijken wat er gebeurt als je de voedingen weer wat rekt. Zal even niet leuk zijn (want meneer zal zich zeker melden!), maar misschien helpt het. Onze oudste had 'echt' reflux (ook medicatie ed gehad), maar bij onze jongste bleek het een situatie zoals ik hierboven heb geschetst. De symptomen waren echter identiek. Sterkte!
Ik sluit me aan met hierboven dat er wel snel gedacht wordt aan (vrborgen) reflux. Zo dacht ik dit dus ook bij mijn zoontje. Hij spuugt best regelmatig, heeft ook een zurige lucht uit z'n mondje, hikt ook wel 3x per dag. Maar de kinderarts zei: heeft ie er last van? Nou m'n kleine man had er niet zichtbaar last van, dus conclusie van de kinderarts was: dan spuugt je kindje gewoon wat meer dan normaal, maar het heet geen reflux. Met (verborgen) reflux hebben ze echt zichtbaar pijn, je zegt dat hij slecht slaapt, veel huilt....heeft hij niet gewoon erg last van krampjes? Dat huilen kan ook door merg en been gaan. En daar worden ze ook vaak eerder wakker van. Ik ben benieuwd wat de arts zegt, ik wil je in ieder geval sterkte wensen, zo weinig slaap is echt funest voor je humeur
Weer terug. De arts was vooral verbaasd dat we zo rustig bleven. Na tien minuten was ze er al klaar mee. Ze vond wel dat hij eruit zag alsof hij zich niet happy voelt. De ka in het zkh wilde hem wel opnemen, om ons rust te geven. Dat heb ik nu maar niet gedaan. Hoeveel rust krijg ik nu meer in een zkh dan thuis. Ik denk juist minder. Hebben nu van de ka wel jbpm gegeven voor de voeding. Deze voeding heb ik inderdaad gerekt naar een uur of vier na de vorige. Daarna weer erg huilen. As we speak, piept hij weer en zuigt op zijn handjes. Maar in de draagdoek gedaan en we moeten maar zien waar dit strandt. Heb wel nutrilon gehaald om eventueel een fles daarmee te geven. Volgens de ka kan het ook zo zijn, dat de bv gewoon niet meer zoveel voedingsstoffen bevat. Hier heb ik zelf ook al aan gedacht. Dus misschien straks maar een flesje. Als hij (en wij) dan een goede nacht kunnen maken, pak ik de bv morgen weer op, maar dan een stuk uitgeruster hopelijk. Misschien dat hij dan ook beter drinkt en niet meer telkens in slaap valt. Hij is ook gewoon oververmoeid. Moet morgen nog wel de ka bellen om te overleggen. Hoop dat het wat duidelijk is, want ik val echt bijna om van de slaap. Nog een uurtje, dan moet hij eten... Dan zijn we weer een uur of vier verder.
@merah, ik hoop het natuurlijk ook niet en dat het inderdaad is wat jij zegt. Maar vooral 's nachts is rekken na een paar nachten eigenlijk geen slaap erg lastig. Dan is aanleggen wel zo makkelijk omdat hij dan wel rustig is en weer inslaapt. Overdag probeer ik het ook zeker wel te rekken. Mijn borsten vinden het anders ook niet zo gezellig meer. @pooh82, het hikken is wel vaker. Zeker na elke voeding wel een kwartier tot een half uur. Ik weet niet of dat vaak is, maar hij vind het niet leuk.
Ach jee ach jee.... Ik las je topic en ik wist al wat er uit het gesprek zou komen.. Check de topics maar eens, bijna altijd krijg je dit.. Ik vind het ondertussen gewoon echt gewoon schandalig dat een KA met dit soort verhalen komt. Serieus, schandalig Gemakzuchtig ook. Dat ze in hun opleiding eigenlijk niets leren over borstvoeding, is natuurlijk belachelijk. Jouw melk bevat ALLES wat je kindje nodig heeft. Het is de béste voeding voor hem.Geen voedingsstoffen...met 6 weken...waar haalt die kerel het vandaan? Bizar dat dit soort uitspraken door "professionals" gedaan worden..met de kennis die er is.. wat is in vredesnaam de connectie met de klachten van jouw kindje?? Een fles kunstvoeding geven, is niét het probleem aanpakken. Ik herken echt alles wat je beschrijft. En het was toch echt reflux. En niet verborgen, hij spuugde er op los. Huilen, overstrekken, onrust, hikken, hoesten, niet willen liggen. S'nachts drinken, om na 1 uur weer krijsend wakker te worden. De borstvoeding heeft er niets maar dan ook niets mee te maken. Zoon groeide als kool. Wat kun je dan doen? De reflux leefregels toepassen. Eventueel jbpm na de voeding geven. Je kindje na de voeding rechtop houden. Helpt dit alles niet, dan ga je verder kijken, evt medicatie gebruiken. Hier was dat nodig, na 6 maanden doffe ellende. En ja hoor, ander kind toen we nexium/motilium voorgeschreven kregen. Want het vaak willen drinken, heeft te maken met de pijn die ze voelen als er voeding omhoog komt. Zeker borstvoeding verzacht die pijn.Maar hierdoor lijken ze onverzadigbaar. Maar veel drinken zorgt ook weer voor voeding die omhoog komt. Toen de medicatie zijn werk ging doen, ging het aantal voedingsmomenten van zoon, zeker s'nachts, naar beneden. Ieder uur drinken is niet de bedoeling. Maar rekken tot 4 uur tussen de voedingen...een kindje van 6 weken, max 3 uur, anders is de kans groot dat je productie er niét blij van gaat worden. Tenslotte, heb je er al aan gedacht eens een lactatiekundige mee te laten kijken? Wellicht dat er toch wat dingen zijn, qua voeden, die anders of beter kunnen. Succes, ik weet precies waar je doorheen gaat, heel ellendig!
Hoi zoe123, toen ik net bevallen was, in het zkh wel een lk gehad omdat de bv niet goed op gang kwam. Ze heeft toen gezegd dat het er wel aan zat te komen en een week later was het ook een goede productie. Een voor en na weeg moment liet zien dat hij 60 ml had gedronken. Hij was toen net een week. Ik heb ook het idee dat er wel genoeg melk is. Als hij loslaat en ik kijk met hand of de borst leeg is, dan spuit het er vaak nog uit. Ik kan haar volgende week nog wl een keer mailen. Alle andere lk hier in de buurt vragen al 100,- voor een consult, terwijl het aanpappen voeding an zich wel goed gaat, dus daar heb ik geen hulp bij nodig. Dus wat zonde van het geld. Jbpm heb ik inderdaad na de voeding gegeven met een spuitje. Een flesje heb ik uit pure wanhoop wel gedaan. Hij is nu nog wakker. Na bv slaapt hij wel sneller in. Vannacht was het plan wel weer bv hoor! Maar dan ook jbpm na de voeding geven?
Ja bij elke voeding jbpm geven. De regels die ik toe heb gepast. voedibg biet elk uur, als dl pijn heeft van het spugen wil ze drinken maar krijgt ze een speen. Bij veel omhoogkomen en wegslikken van voeding plus onrust en krijsen wacht ik ruim 3 uur. Anders mag ze elke 2 uur drinken op verzoek. Bij onrust zorgen dat ze niet kan overstrekken. Slapen heeft ze vooral op mij gedaan. Bij plat liggen gelijk omhoog zetten zodra ze begint Te slikken. En vooral voorkomen dat ze gaat spugen en rust creeren. En nog zojn we in het zkh beland omdat ER regelmatig veel onrust en krijsen was. Nu met medicatie gaat het goed. Dl heeft eindelijk been pijn meer. In het zkh zagen ze een ontspannen gezond kind, ze is daarom niet opgenomen maar ze heeft wel medicatie gekregen.
Oke, bedankt voor alle tips en geruststellingen tot nu toe! Ik was wel heel blij met de arts. Ze luisterde wel echt naar ons en vond zeker niet dat we ons aanstelden zoals je hier soms ook wel leest. Hoeveel jbpm moet je precies geven. De ka zei een half schepje in 10ml. Zoon is 6,5 week. Ik geef het dan met een spuitje, want in een flesje kreeg hij het er niet uit. Dat bleef in de speen plakken.
Schrijf je arts niet te snel af aub. Ik geef toe dat veel artsen het nogal snel opgeven als het om borstvoedng gaat, maar het kan wel degelijk dat je te weinig produceert of niet in de goede samenstelling! Ik ben echt wel pro-borstvoeding, maar kan me niet vinden in uitspraken dat het 'altijd en eeuwig' moet kunnen/lukken en dat het het beste is. Te veel voorbeelden gezien waarbij die vlieger toch echt niet opging. Al klinkt het uit jouw verhaal dat je productie wel ok is. Kijk vooral nu wat het beste werkt met jullie kindje. Kan me voorstellen dat jullie helemaal 'op' zijn op het moment.
Maak je geen zorgen, het probleem ligt niét bij te weinig voeding, of verkeerde samenstelling. Als hij qua groei zijn lijntje volgt, en er voldoende plasluiers zijn, prima. Top dat aanleggen verder goed gaat. Je schrijft dat de melk er uit spuit. Kan het zijn dat jouw tsr wat heftig is? Dat je zoontje moeite heeft de melkstroom te verwerken? Dat kan ook voor onrust zorgen, en krampjes. Frappant wel dat bij jou de klachten nu pas zo heftig zijn. Dat hadden wij ook. De eerste 6 weken ging ie zo goed, maakte de nacht al een ruk van 6 uur, en toen opeens... Wat betreft de leefregels, ben je daar al mee bezig? En jbp deed ik inderdaad met ee spuitje. Wie weet helpt het.
Hoeft ook helemaal niet.Dat is ook een ander verhaal. Of borstvoeding lukt of niet, dat staat hier los van. Bij ts loopt de borstvoeding prima. Maar ook ik heb ervaren dat kinderartsen (3 in mijn geval), niet buiten hun eigen comfortzone willen/durven denken. Ze zijn meer bekend met kunstvoeding, dan de voeding die perfect is afgestemd op baby's lijfje. Dat is toch bizar? Het eerste wat ik te horen kreeg, toen zoon werd opgenomen: we gaan 1 dag wegen voor en na de voeding. Zoon was een beer, en kind nr 3 aan de borst. Dus ervaring genoeg. Maar nee, eerst alle borstvoeding-punten checken! Tot KA nr 4 kwam, die zei, hij heeft een slokdarmontsteking, en hij krijgt andere medicatie. Week later ander kind. Gevoed tot zoon 2,5 was.
Klopt, artsen zijn soms heel makkelijk. Maar wij kunnen op afstand niet beoordelen of de borstvoeding ok is of niet. Bijvoorbeeld mijn zus. Die had meer dan genoeg. Kind groeide prima. Maar toch was er van alles mis, wat ook drie afzonderlijke lactatiekundigen niet op konden lossen. Daarom niets te snel uitsluiten. En niet gelijk 'boos' worden als een arts (die het kind wel heeft gezien) een ander advies geeft dan in eerste instantie logisch lijkt.
Vannacht met bv en jbpm rukken van 3-3,5 uur gemaakt. Vanochtend na het voeden nog gekolft. Nog even 150cc eruit. Dat net met een flesje gegeven en toen met een spuitje de jbpm. In het flesje bleef misschien 5cc over. Hij heeft niet echt krampjes volgens mij. Overstrekt niet en trekt niet met zijn beentjes. Maar huilt nu dus wel weer...
Klinkt best veelbelovend! Denk dat het vele huilen toch ook te makenheeft dat hij nu weer moet wennen aan een ander voedingsritme. Hoop dat jullie nachtrust er ook op vooruit gaat. Dat kan echt killing zijn.