Hallo, De ha is er helaas vandaag niet. Over de ph metrie ik snap dat ze dat niet zomaar doen en ik ben net zo tevreden als hij medicijnen krijgt om te zien of de situatie verbetert. Ik vind in elk geval dat het geprobeerd moet worden om te kunnen uitsluiten dat hij huilt omdat hij pijn heeft. Veranderd er niks terwijl hij mediijnen krijgt dan weet ik dat het niet aan reflux ligt. Maar is dit wel het geval en verbetert de situatie met de medicijnen dan had hij dit echt nodig en mijn hart breekt als hij ze toch nodig heeft en hij krijgt ze niet. Je laat zon kleintje toch niet onnodig pijn lijden. Ik ben zwaar ontevreden over mijn huisarts en ik word totaal niet serieus genomen. Hij vraagt ook niks over mijn zoontje, hoe hij bijvoorbeeld reageerd op bepaalde dingen of waarom ik nou denk dat hij last heeft. hij zei tegen me hij valt toch niet af. Maar ik bedoel kindjes met verborgen reflux vallen toch ook niet af omdat ze niet spugen. En hij denkt waarschijnlijk als hij dit heeft dan drinkt hij niet?? Maar mijn zoontje houd enorm veel van eten. Ik voel me boos en verdrietig dat er niets geprobeerd word en steeds naar me gekeken word alsof ik mijn kindje niet kan opvoeden. Er zijn trouwens ook momenten dat hij zich stil bed laat leggen en dan na een tijd kreunend/huilend wakker word omdat hij pijn heeft. Je ziet dat hij echt graag wilt slapen maar dat het niet lukt omdat er iets aan de hand is. Ik geloof niet dat dit aan mij kan liggen. Ik hanteer rust,ritme en regelmaat en houd de prikkels beperkt. Mijn vriend is bijna altijd aan het werk dus ik ben meestal alleen met de kleine en visite krijg ik ook niet. de tv staat ook amper aan dus daar kan het ook niet aan liggen. Wat doe ik dan verkeerd dat het aan mij zou kunnen liggen. Dat snap ik niet. Ik ben ook niet gestrest rondom hem dus daar kan hij ook geen last van hebben. Ik leg hem ook altijd wakker maar moe in bed zodat hij zelf leert in slaap te vallen. Hij is ingebakerd...Wat kan ik dan nog meer doen...
Dit lijkt me ook niet aan jouw aanpak liggen, pass. Voeding die omhoog komt, zorgt voor veel ongemak en daar moet gewoon wat mee!
Ik heb een mail naar de verpleegkundige gestuurd van het consultatiebureau en mijn verhaal uitgelegd. Ze is eerder bij me thuis geweest en heeft zelf gezien dat hij hier last van heeft. ik hoop dat ze wat voor me kan betekenen want mijn ha gaat echt geen medicijnen uitschrijven. Even wachten op een reactie en ik hoop dat hier snel iets aan gedaan word.
Wat een ellende...ik weet er helaas alles van. Hier ook van het kastje naar de muur gestuurd. Alle klachten die jij ook benoemt had zoon ook. Ik was bij de KA voor nacontrole en die man zei "U legt te veel aan, geef maar een flesje water". De huisarts (een vervanger) nam mijn verhaal ook niet serieus. Pas toen ik in het weekend naar de huisartsenpost ben gereden omdat ik het echt niet meer wist, kreeg ik van de HA aldaar de diagnose: reflux. Helaas hielp de door hem voorgeschreven Losec niet. Na 4 weken proberen zat ik bij mijn eigen HA, volledig uitgeput van de vermoeidheid en een baby van bijna 6 maanden..Zij heeft toen meteen de KA gebeld, ik kon dezelfde dag terecht en meteen blijven ook. Zoon is opgenomen omdat ze hem wilden observeren. Ivm de borstvoeding kon ik naast hem slapen. Dezelfde diagnose gesteld en ook dat zoon ondertussen een slokdarm-ontsteking had. Na een paar dagen mochten we naar huis met medicatie, nexium/motilium. De klachten waren binnen een week verdwenen. Daar was opeens een vrolijk lachebekje. Pas na 7 maanden was het probleem eindelijk verbeterd. Natuurlijk ben ik ook geen voorstander van medicatie voor hele kleine kindjes. Maar ook ik had alle reflux-regels toegepast en niks werkte. Ik hoop van harte dat je snel hulp krijgt. Volhouden en op je strepen staan! En anders ga je dit weekend toch richting Huisartsenpost, wie weet tref je daar een HA die wel met je meedenkt!
Wat ontzettend naar en schrijnend om te lezen. Onze zoon heeft ook verborgen reflux en huilde ook continue. Wij krijgen wel vrij makkelijk nexium, maar bij ons was dat geen oplossing. Het hielp iets, maar hij bleef huilen. Uiteindelijk is hij een week opgenomen geweest en ik moet zeggen dat ze daar in eerste instantie ook heel erg hamerden op rust & regelmaat. Ik heb aangegeven dat ik daar best op wil letten, maar dat ik ook wil dat ze de lichamelijke kant onderzoeken. Uiteindelijk bleek overduidelijk dat hij verborgen reflux had en ook ontzettende darmkrampen. Medicatie maakte het bij ons niet anders. Wat wij doen tegen de reflux: - Nutriton toevoegen aan de voeding - Rechtop houden na de voeding - Bedje end schuin zetten - Goed laten boeren enz. Hij is nu bijna 5 maanden en hij huilt bijna nooit meer. De krampen zijn over. De reflux is natuurlijk nog niet weg, maar door de voeding in te dikken, kunnen we het sterk verminderen. Is het toch geen idee om je kindje op te laten nemen? Ze zouden dan ook kunnen nakijken of er niet nog meer problemen gaande zijn, zoals een eventuele koemelkallergie. Mocht je dat niet willen, dan zou ik om een andere ka vragen. Je hebt recht op een second opinion. Je kind lijdt misschien onnodig pijn en jij bent enige die dat kan oplossen. Hoe naar ook. Ik wens je heel erg veel sterkte toe, ik weet hoe ontzettend zwaar het kan zijn. Dikke knuffel!
zoe123 wat erg dat het bij jou ook zo moeilijk verliep. Wat zielig voor je kindje zeg een slokdarm ontsteking. Niet normaal hoe lang ze je laten door modderen. Dat het 7 maanden geduurd heeft vind ik echt belachelijk. Mijn zoontje is dus ook opgenomen geweest in het ziekenhuis en daar hamerden ze ook ernorm op de rust en regelmaat. Het leek even alsof ik daarvoor gekomen was.... gelukkig hadden ze door dat hij pijn had en dat er moest gebeuren. Helaas leek het toen goed te gaan met alleen nutriton en is dat nu een heel ander verhaal. Ik heb geprobeerd om een afspraak te maken met de kinderarts die mijn zoontje heeft behandeld maar er werd me verteld dat als ik dit wilde ik dit perse via de huisarts of consulatie bureau moest doen. Nou de huisarts heeft me continue weg gestuurd dus had ik die mail naar het consultatiebureau gestuurd. Zei vertelde me dat medicijnen niet snel meer worden voor geschreven en dat ik eerst moest proberen om nutrilon pepti te geven omdat dat nu wel te testen valt... Maar daar wilde hij net maar de helt van drinken en ik durf hem niet zo weinig te laten drinken met dit warme weer. dus ik geef de friso weer... yara, welke voeding geef jij je kindje en hoeveel nutriton voeg je hier aan toe...ik durf niet zo veel te doen omdat hij last heeft van krampjes en windjes en ik heb zon idee dat het van de nutriton komt.... hij heeft trouwens ook zo vaak de hik... hebben jullie kindjes met reflux dat ook..? of komt het doordat mijn zoontje zo overhyperactief is... Hij overstrekt eigenlijk alleen maar als je hem vast hebt. dit baart me ook best wel veel zorgen Hij is trouwens twee keer opgenomen geweest in het ziekenhuis. de eerste keer was toen hij 3 dagen oud was. Hij dronk niet en werd opgenomen op de coufeuse afdeling. gelukkig mocht hij naar 4 dagen weer mee naar huis omdat hij zelfstandig genoeg is gaan drinken
Ik heb in je andere topic ook gereageerd, maar wil hier ook even op reageren. De hik is een van de mogelijke kenmerken van reflux. Overstrekken trouwens ook, dit doen ze nl als ze pijn hebben. Nutriton kan krampjes veroorzaken, pure jbpm geeft dit niet of minder. Als je friso geeft, je hebt ook friso pep, is gelijk aan nutrilon pepti. Dus mocht pepti een probleem blijven, dan kun je pep proberen? Overigens gewoon volledig overgaan. Mocht het kea zijn is dat echt veel beter! Ik sprak vandaag een waarnemend ka, mijn eigen is op vakantie. Hij was heel duidelijk (zijn! woorden, niet de mijne); Alle kindjes hebben reflux bij de geboorte, echter niet alle baby's hebben er last van. Volgens hem is stap 1 de leefregels toepassen voor reflux, stap 2 nutriton toevoegen of enfamil AR, stap 3 medicatie. Maar ik heb gelukkig al medicatie. Het enige wat ik kan zeggen is blijf 'zeuren' en kijk/vraag naar ka die wel verder kijken dan het standaard protocol.
Als de pepti een probleem blijft dan ga ik wel de friso pep halen mischien dat die smaak wat meer over een komt met de friso. ik ga zometeen dan wel weer de pepti geven en hopen dat hij wat meer drinkt. ik heb alsnog een mail gestuurd naar het cb dat ik een gesprek met de kinderarts wil en of hun dat voor me kunnen regelen. super bedankt voor de reacties!
Dat alle kindjes reflux hebben is inderdaad waar. Het maagklepje sluit gewoon nog niet goed genoeg. Bij de 1 helpen 'simpele' tips en trucs, bij de ander helaas niet. Ik ben geen voorstander van 'medicatie uitproberen of het helpt', als niet eerst andere leef/eet/slaap-gewoontjes worden geprobeerd. Wat ik wel erg vind dat het lijkt of er over je heen gepraat wordt. Niet samen zoeken naar een oplossing, maar gelijk een oordeel. Misschien heeft de arts wel gelijk hoor, maar sommige artsen vergeten helaas allereerst te luisteren... Way balen dat je vandaag niemand te pakken hebt kunnen krijgen! Hier hielp medicatie overigens maar half. Gelukkig na 6 maanden over kunnen gaan op enkel de 'tips en trucs'.
Klopt! CB heeft erg weinig bevoegdheden (en mijn CB-arts ook belachelijk weinig kennis, maar dat ik dan weer mijn frustratie).
Hier ook een kindje met verborgen reflux, heeft bijna 11 weken geduurd, voordat ik gehoord werd en hij aan de medicatie kon. Met 13 maanden waren we eindelijk van alle medicatie af. Mijn ervaring is, dat je op den duur ook in een cirkeltje komt en zelf niet meer ontspannen kan zijn bij je kindje. Toch proberen zoveel mogelijk op je strepen te gaan staan en je niet zomaar te laten wegsturen. Hier met 11 weken oud naar de HA gegaan en ik weigerde weg te gaan zonder medicatie, gelukkig maar, want hij had ook een verbrande slokdarm en het duurde uiteindelijk nog bijna 3 weken voor alles 'rustiger' werd en de medicatie goed liep (in combinatie met de voeding en leefregels voor reflux). De reiswieg hadden wij ook schuin gelegd, met handdoeken e.d. onder het matrasje. Zag nu dat Deltababy ook een schuin vlak heeft voor in de reiswieg, lijkt mij een stuk gemakkelijker. In ieder geval veel sterkte, ik weet hoe zwaar het is voor die kleintjes en voor jezelf!
Ik heb hier gevoed in het bijzijn van de huisarts kon ze exact zien wat er gebeurde en werd direct op de spoedpoli ingepland voor de volgende dag. Zien is geloven. Maar begrijp dat dat bij jou kinderarts niet op gaat. Rust en regelmaat deed ik al en heb dat heel duidelikk uitgelegd zodat ze het daar niet op konden schuiven. Vind het belachelikk dat ze het afschuiven op onrust van de moeder.. Wil je in elk geval veel sterkte wensen!
Ben ik volledig met je eens. Als aanpassen van leefregels en indikken voeding kan zorgen voor een tevreden baby is medicatie onzin. Ik probeer dat hier ook vaak als advies te geven. Soms lees je echter direct adviezen waarvan ik denk . Zoals neocate of nutramigen geven voor een onrustig kindje, waar rust en regelmaat of evt zelfs pepti nog niet geprobeerd is. Of zoals hier voor de reflux. En ja, ik heb een kindje (gehad) met kea en reflux, waarbij nutramigen en nexium uitstekend hielpen. Maar begin bij het begin, als je alles doet weet je niet wat wel of niet werkt. En ja, een ontevreden kindje is heel zwaar en heftig en dit wil je liever gisteren dan vandaag opgelost hebben.
Maar soms ligt het wel aan de onrust en niet regelmaat in het gezin. Dus ik vind dat ze dat wel als eerste moeten adviseren, maar ik vind ook dat ze moeten luisteren en als het al toegepast word doorgaan naar de volgende stap/advies.
Vaak wordt er niet eens gevraagd hoe je de dag vormgeeft, of je rust en regelmaat toepast en dan zonder vragen wordt dus maar aangenomen dat -omdat je kind onrustig is- je dat niet doet en dat dat dus de oplossing wel zal zijn. Ben nu aan het lezen in "Dreumes in dromenland" van Stephanie Lampe, en zij haalt een onderzoek aan waaruit zou blijken dat 80% van de kinderen baat heeft bij rust en regelmaat en 20% last heeft van medische oorzaken. Tja, ik denk zelf eigenlijk, de aanpak van artsen, CB's en ziekenhuizen mee hebben gemaakt, dat die cijfers mogelijk wel ietsje anders liggen, omdat er echt een deel van de ouders niet gehoord wordt en niet in staat is zichzelf gehoord te laten worden, niet in staat is door de muur van onbegrip en niet-luisteren heen te breken. Dus ik zal er niet gek van opkijken als het eerder 70-30 is of zelfs 60-40. Sluit niet uit dat je rust en regelmaat altijd moet proberen te hanteren, maar bij een kind met medische problemen is dat wel een lastige, zeker als je ook andere kids hebt. Als ik de gemiddelde arts aan het werk zie, gaan mijn hulpverlenershanden echt jeuken van het enorme gebrek aan gespreksvaardigheden en luistertechnieken. Zou de ziekenhuizen in dit land wel 1 voor 1 af willen de komende jaren om ze dat nou eens fatsoenlijk te gaan leren....
Gisterenmiddag en vannacht was hij weer erg onrustig, wat wij nu zelf gezien hebben is dat hij echt moe en hij graag wilt slapen, want als hij na een voeding in mindere mate of geen last van de verborgen reflux dan slaapt ie zodra zn buikje het matras raakt. Zelfs tijdens of direct na de voeding valt hij rechtop in slaap op mn arm. Dan is het mij wel duidelijk dat ik geen huilbaby of onrustige baby die niet wil slapen heb, maar een baby die (soms) niet KAN slapen omdat de voeding omhoogkomt en dat gewoon pijn doet in zn buikje/keel. Je ziet zo duidelijk dat hij oprispingen heeft. En vwb rust en regelmaat, dat passen we echt wel al toe, voeding (rechtop), 20 minuutjes/half uurtje rechtop (dan slaapt ie meestal al wel) uitbuiken en knuffelen, naar bedje (evt nog luier verschonen want meneer vindt het fantastisch om te poepen tijdens het eten haha ) even een liedje zingen en over zn ruggetje aaien, welterusten en dan gaan we van de kamer. Maandag komt onze eigen huisarts op kraamvisite en ik ga dan gewoon medicijnen eisen! Het is zooo duidelijk dat als hij huilt dat het van de voeding is die omhoogkomt, vind het ook zo zielig, hij heeft gewoon pijn en dat houdt maandag op! Ik laat me niet meer afschepen! Het zit me echt heel erg hoog :x ben ook zo boos dat artsen een kindje gewoon met pijn laten lopen...
Heeft hij pijn bij die omhoogkomende voeding? Want eigenlijk hebben alle kindjes een maagklepje dat niet goed sluit. S wilde het liefst op zn buik in de wagen. Zeker toen hij zn koppie hoog kon houden. Heb je al een draagdoek geprobeerd? Ideaal!
Ik kan me je frustratie goed voorstellen. Onze zoon huilde ook erg veel en slikte continue de voedingen weg, maar niet spugen, waardoor hij heel hard ging huilen. (Ging door merg en been) Ook verborgen reflux was de diagnose, maar niet in de mate zoals jij beschrijft. Bij ons hielp jbpm erg goed, en het rechtop houden na de voeding, soms wel een uur. Verder ging zoon veel in draagdoek bij papa en stond z'n bedje schuin (paar boeken onder de poten) nexium heeft zoon niet nodig gehad, omdat na de eerder genoemde maatregelen het heel erg snel goed ging. Overigens kreeg mijn zoon BV. Ik zou inderdaad teruggaan naar de huisarts en een second opinion aanvragen. Je moederinstinct is een goede raadgever, als je alles al hebt geprobeerd. Heel veel sterkte,is niet makkelijk.