Verborgen reflux-weinig en veel drinken- weinig slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Joolz, 3 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joolz

Joolz Actief lid

1 jul 2015
    271
    18
    18
    Hi!

Misschien hebben een aantal van jullie al meerdere topics voorbij zien komen van mij. Het volgende speelt er;

Zoontje van bijna 11 weken met verborgen reflux. Huilde veel en was erg onrustig vanaf een week of 3/4 oud. Op Omneo voeding gegaan ipv standaard ivm vermoeden van veel krampjes (advies cb).

Hielp erg weinig en 3 weken geleden naar huisarts gegaan omdat hij snachts ineens vanuit het niets begon te gillen. Ik rook toen het zuur bij zijn mondje en icm met alle andere symptomen die ik al eerder merkte (steeds minder drinken, weinig slapen, slikken en soms ineens hele hap lucht nemen als hij op zijn rug ligt alsof hij bijna stikt) dacht ik gelijk aan verborgen reflux.
    HA zei hebben alle baby's ik kan er niks mee. Om allergie uit te sluiten op Pepti gezet door CB. Hij lijkt het beter te verdragen maar de andere klachten bleven. Nu sinds een week op Ranitidinen 2 ml per dag 2× 1ml.

Hij blijft slecht drinken hij krijst en overstrekt vaak tijdens zijn fles.
    Hij krijgt 120/4 en drinkt dit vaak niet op. Hij komt elke 3 uur (ook snachts) en we beginnen beetje op te raken.
    Ik vermoed dat hij nu zo'n 5,5 kilo weegt. Misschien dosering van Ranitidine omhoog?

We leggen hem vaak op zijn buik met slapen dat gaat beter dan op zijn rug. Zijn bed staat omhoog, wordt rechtop gevoed met dr brown flessen en we houden hem na zijn voeding rechtop.

Ik moet terug naar de HA om te vertellen hoe t met de ranitidine nu gaat. Eigenlijk wil ik een verwijzing naar een kinderarts. Ik wil rust in huis voor hem en ons zelf. Mannetje wil niet in reiswieg of in de box. Draagdoek of wippertje geen probleem. Voor mij zijn de klachten duidelijk toe te kennen aan de reflux en ik vraag me af of hij niet meer onderzocht moet worden.
    Iedere keer word ik afgescheept met; alle baby's hebben dit en ze groeien eroverheen. Ja prima... tot die tijd wil ik dat mijn baby het zo comfortabel mogelijk heeft. Het is gewoon hartstikke zielig als je hem pijn ziet hebben.

Wat kan ik nog meer doen om hem iets meer te laten drinken zodat hij snachts beter slaapt? We voeden hem nu eigenlijk op verzoek zonder schema. Straks als ik weer moet werken en hij naar de opvang gaat lijken vaste tijden me wel handig.

Tips? Ik loop een beetje vast in alles :(

2. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Zeker een doorverwijzing aan de kinderarts vragen! Dat verhaal van je huisarts is echt onzin: ja elke baby geeft wel eens een mondje terug maar echt niet elk kind heeft reflux en een baby kan er echt flink door ontregeld raken (en jij daarmee ook..). Daarnaast is er meer medicatie dan ranitidine, want dat helpt echt niet altijd. Lijkt me zeker goed dat een kinderarts even jullie verhaal aanhoort en naar je baby kijkt. Kun je contact opnemen met het CB of zij eventueel kan helpen met een doorverwijzing?

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Doorverwijzing inderdaad. Ze groeien er inderdaad overheen, maar bij mijn dochter was dat op 13 maand. Kan je nog lang wachten op rust in je huis...

Verder is 2 ml per dag een érg lage dosis. Hier was dat veel meer. Dus een kinderarts kan je daarin vast beter adviseren.

En tot slot: pepti is de eerste stap bij vermoeden van kma. Je kan nog veel verder gaan qua dieetvoeding. Al zou ik zeker niet én medicatie opschroeven én zwaardere dieetvoeding introduceren. One at a time. En in overleg met een kinderarts.

4. Joolz

Joolz Actief lid

1 jul 2015
    271
    18
    18
    De huisarts heeft wel met een kinderarts gebeld. Deze adviseerde deze dosis en had gezegd dat het rond deze leeftijd op een piek is en dat we de ranitidine een paar weken mogen gebruiken en dan kijken hoe het gaat...

Ik ga straks samen met mijn man om te voorkomen dat t weer wordt gegooid op je bent moe etc. Ja ik ben idd moe en ik trek dat huilen slecht maar vooral omdat ik zie hoe mijn kind worstelt en pijn heeft.

5. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Misschien eens informatie inwinnen bij de osteopaat. Dit heeft bij ons kleintje op het gebied van kramp, overstrekken en niet kunnen boeren ontzettend goed geholpen! Geen idee of hij/zij er iets mee kan doen hoor, maar je zou kunnen bellen?

6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Idd verwijzing vragen. Huisartsen kunnen hier niks mee.
    Osteopaat heeft bij ons meisje ook heel goed geholpen.

Verder kan je proberen de flessen te verkleinen en vaker te voeden. Dus bijvoorbeeld 60 of 80 ml en dan dus elke 2-3 uur.
    Hou je je kindje lang rechtop? Echt minimaal een half uur?
    Verder dragen in een doek overdag, zo min mogelijk laten liggen.
    Buikslapen helpt idd vaak heel goed.

Is er bewust voor ranitidine gekozen? Je zou ook kunnen vragen om omepeprazol. Dit remt echt de aanmaak van maagzuur waar ranitidine alleen maar het bestaande zuur neutraliseert.

Het is enorm slopend :(. Sterkte!

7. Joolz

Joolz Actief lid

1 jul 2015
    271
    18
    18
    Osteopaat komen we inderdaad al... met voeden houden we hem goed rechtop en daarna ook nog een half uur. Bedje staat schuin, box staat schuin maar meneertje zit het fijnste in zijn wippertje.

Wonder boven wonder lijkt het de laatste dagen wat beter te gaan. Hij drinkt goed, we hebben wel een aantal flessen gehad met enorm krijsen zo rond de 100ml. Hij wilde dan ook echt niet meer. Vanuit het niets begon hij. Reflux of allergie? Ik weet het niet.

We konden pas in september naar de kinderarts! :x Ik heb toen bij de huisarts aangegeven dat ze dan maar moest bellen voor een spoedplekje want anders kunnen ze moeders opvegen tegen die tijd! En mijn zoontje ook.. kan m toch niet zo lang met pijn rond laten lopen! :(

Komende week kunnen we gelukkig. Ik heb zelf de dosis Ranitidine iets verhoogd, huisarts wilde niet meer voorschrijven maar ja je moet het zelf toedienen in drank vorm dus een simpel rekensommetje en iets hogere dosering kwam eruit.

Ik hoop dat de trend zich door zet en dat het mannetje wat minder pijn heeft. Al kan hij nog steeds 'vanuit het niets' ineens enorm huilen. Je ruikt dan vaak wel het zuur dus blijkbaar komt er dan weer wat omhoog.

8. Joolz

Joolz Actief lid

1 jul 2015
    271
    18
    18
    Oh en ik had de brede Dr Brown flessen, eens de smalle geprobeerd en hij lijkt hier veel makkelijker en fijner uit te drinken. Sluit beter aan op zijn mondje dus minder lucht hopelijk ook met drinken

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik vond ranitidine een ramp. Genoeg babys doen het er prima op hoor, begrijp mij goed. Maar voor mijn zoontje was het niets.

Hij kreeg dit van de ka en het haalde alleen het topje van de berg weg. Elke keer als mijn zoontje iets groeide werkte het nauwelijks meer.
    Ik heb toen nexium gevraagd, daar had ik ervaring mee met de oudste. Volgens de ka zou dit absoluut niet beter werken. Toch doorgezet en met een hoop commentaar kreeg ik het toch mee.
    1x daags half zakje en alle problemen waren weg als sneeuw voor de zon. Vanaf toen tot aan 16 maanden had hij het absoluut nodig. Meerdere keren geprobeerd te stoppen, maar dan ging hij voedsel weigeren.

Probeer eens of je bij een andere ka terecht kan desnoods ander ziekenhuis...

10. Joolz

Joolz Actief lid

1 jul 2015
    271
    18
    18
    We zijn bij de ka geweest. Gelukkig werden we serieus genomen.

Over op omeprazol en voeding toch gaan indikken. Ik lees tegenstrijdige berichten over het laatste maar ik ga het gewoon proberen. Hij zit nu op de pepti en daarvoor op de omneo(daar zit al.jbpm in). Misschien helpt het!

11. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Hier precies hetzelfde gehad met mijn zoontje.
    Wat ook erg goed hielp was halverwege de fles laten boeren. Duurde soms heel lang, met rondlopen erbij en alles (ook sn achts ja...) maar het was echt nodig. Kwam dan enorme boer en daarna kon hij de rest op. En dan weer je best doen om te laten boeren.

Omeprazol werkte bij hem heel goed. Met 7 maanden mochten we stoppen en dit ging prima.
    Nu een altijd vrolijk en makkelijk kereltje :)

Succes, het zijn moeilijke tijden.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gewoon een tip: verander niet te veel op hetzelfde moment. Als je nu andere medicatie én jbpm geeft, en je kindje blijft huilen, weet je niet of de medicatie niet werkt of de jbpm dwars zit. Omgekeerd zou het kunnen dat de medicatie alleen voldoende is, en dat je helemaal niet moet zitten prutsen met jbpm... Altijd handiger om dingen stapsgewijs te doen.

13. Joolz

Joolz Actief lid

1 jul 2015
    271
    18
    18
    Ben ik te 'braaf' als ik hierin de kinderarts volg? Ik wilde zelf eigenlijk ook eerst kijken wat de medicijnen doen...

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, het is begrijpelijk dat je dat zou doen. Maar mij lijkt het niet het beste plan. Ik zou starten met medicatie, een dag of vier kijken of het werkt, en dan eventueel alsnog jbpm toevoegen.

15. Joolz

Joolz Actief lid

1 jul 2015
    271
    18
    18
    En buikslapen werd weer ernstig afgeraden. Net geprobeerd op rug... dra-ma. Hij ligt gewoon echt niet lekker afgezien nog van eventuele voeding dat omhoog komt. Een uur strijd. Uiteindelijk op buik gelegd en binnen 5 min vertrokken

16. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Oh zo herkenbaar. Hier sinds gister bekend dat hij verborgen reflux heeft. Omeprazol gekregen en gister gelijk begonnen. Lijkt wel beter te gaan voor zo ver ik kan zeggen.

Ons zoontje leek altijd onverzadigbaar wilden altijd maar drinken. Overgegaan op forte voeding leek wel te helpen maar vaak kiele kiele zeg maar. Best veel huilen en altijd onrustig en gulzig drinken. Tot hij ineens helemaal niet meer wilden drinken en het echt uit gilden van de pijn. Het begon met steeds minder drinken , wij waren op vakantie en hij was flink verkouden dacht komt daar door. Vorige week naar de huisarts geweest flink verkouden meer niet. Tot hij vanaf zaterdag nog maar 200-350 cc dronk over de hele dag. Maandag weer naar de huisarts en ze had zelde een kindje gezien waarbij het zo duidelijk was. Arm kind. Achteraf vallen de puzzelstukjes wel op zijn plek. Zo stom mijn andere zoon had ook reflux alleen dan met spugen en ik herkende het gewoon niet.

Hier vrijdag dus contact weer anders vrijdag middag naar de kinderarts. Maar het lijkt voor nu al een stuk beter te gaan.

17. Joolz

Joolz Actief lid

1 jul 2015
    271
    18
    18
    Hoe gaat het nu Pluisje?

18. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Pepti is niet koemelk vrij hè! Enige koemelk vrije voeding is Neocate

Mijn dochter had verborgen reflux door het opgisten van koemelk

Wij hadden nexium, neocate met veel jnpm, buikslapen en osteopaat

19. xxKissesxx

24 apr 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook een kleintje gehad met verborgen reflux.
    Ik had na een maand het vermoeden al, maar werd niet serieus genomen.
    UIteindelijk na 4 maanden pas medicatie (zantac) gekregen.
    Heeft nooit in de kinderwagen gelegen, al vanaf geboorte alleen maar in de maxicosi. 's nachts gillend wakker worden van de pijn en niet meer willen slapen. Alleen maar als ie tegen mij aanlag of op mijn arm met zn hoofd.

De medicatie hield ontzettend goed. Totdat hij ineens niet meer wilde drinken en aan het krijsen was en de fles wegduwen.
    Wat bleek; meneer had een oorontsteking (daarna helaas nog vaker).
    maar ik zal dus altijd bij krijsen tijdens het liggen of drinken meteen opletten of er naar de oortjes gegrepen wordt oid.

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Schijnbaar weten niet alle artsen en cb wat verborgen reflux is of anders de kenmerken.

Gelukkig hadden we een arts die ons meteen serieus. In eerste instantie kregen we via de huisarts ranitidine maar uiteindelijk via de kinderarts omeprazol. Hij had veel minder last. Helaas sliep hij nog steeds slecht snachts en dat ging pas beter na 9 maanden.
    Alle leefregels aanhouden en het bed zo schuin zetten dat hij niet zakt.

Deel Deze Pagina