Verborgen reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Patjuh2010, 26 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    #1 Patjuh2010, 26 nov 2012
    Laatst bewerkt: 26 nov 2012
    Sinds een week is mijn zoontje erg onrustig. Als hij wakker is veel huilen en als hij slaapt wordt hij na een korte periode huilend wakker en blijft onrustig (kreunen en huilerig).

Nou ja, wat ik aan hem merk:
    Na de voeding huilerig en onrustig
    Heel gulzig drinken
    Als we hem op bed leggen, nog lange tijd onrustig
    Af en toe loopt er een druppeltje melk uit zijn mondhoekje als hij ligt.
    Langere tijd na de voeding lijkt het of hij moet spugen, maar begint hij gelijk te slikken en heel kort hierna volgt de hik (meerdere keren op een dag).
    Overstrekken
    Heel erg last van krampjes....

Herkennen jullie dit en kan dit verborgen reflux zijn?

2. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Jazeker kan dat verborgen reflux zijn. Ruikt hij ook zuur?
    Ons zoontje heeft het ook gehad. Wij moesten toen overstappen op Nutrilon AR en hij heeft Zantac gehad. Met deze combi had hij geen last meer.
    Ik zou dan toch naar de HA gaan want het word alleen maar erger. Hij kan er uiteindelijk een flinke slokdarmontsteking aan over houden en dat wil je natuurlijk niet.

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja erg herkenbaar. Onze dochter spuugde ook regelmatig een golfje terug.
    Wij kregen Nexium en johannesbroodpitmeel om de fles in te dikken. Later zijn we ook nog overgestapt op friso allergy care 1 en dat ging super.

4. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Het klinkt niet helemaal zoals mijn dochter verborgen reflux had. Onrust kan natuurlijk door van alles veroorzaakt worden. Buikkrampen lijkt me een boosdoener als ik je begrijp.
    Onze dochter gorgelde met maagzuur. Daarbij gilde en huilde ze hysterisch door de pijn in haar mond en slokdarm. Af en toe leek het of ze stikte in het maagzuur. Ze overstrekte en rook zuur uit haar mond. Urenlang kon ze huilen, huilen, huilen... dagen achter elkaar. Tot we er horend dol van werden en maar weer belden met de huisartsenpost of naar de spoedeisende hulp reden. Het enige wat vaak hielp was met haar lopen in de draagzak; midden in de nacht liep ik dan over straat in een wanhopige poging haar te troosten en rustig te krijgen. Want wanhopig waren we tegen die tijd wel. Deze symptomen zijn typisch voor verborgen reflux.

De huisarts stuurde ons door naar de kinderarts en met behulp van medicijnen hebben we het uiteindelijk redelijk onder controle gekregen. Nu is ze er gelukkig over heen gegroeid.

Onze dochter had ook last van buikkrampen en wij hebben veel baat gehad bij de flessen van Difrax en dr. Brown.
    Veel sterkte....

5. Dronty

Dronty Fanatiek lid

5 dec 2011
    1.359
    0
    0
    NULL
    dronten
    Bij mijn zoontje dacht de huisarts ook aan verborgen reflux.
    Nu moest ik vorige week naar de kinderarts voor controle van zijn hartruisje en had ik het met haar er ook even over.
    En zij gaf aan dat het bij hem geen reflux was maar dat het kwam door te gulzig drinken want hij ruikt helemaal niet zuur en ze voelde heel veel lucht in zijn buikje.
    Hij krijgt daar mee meer lucht binnen en die lucht moet er toch uit.
    Dat kan door windjes laten zijn maar als het in het maagje blijft kan het er wel voor zorgen dat de voeding omhoog komt.
    Als advies kreeg ik van haar om de voeding wat in te dikken zodat het minder makkelijk terug kan lopen en regelmatig tijdens het voeden even de fles/speen eruit te halen en te laten boeren tussen door.
    Als je het niet vertrouwd zou ik overleggen met de huisarts.

6. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    Heb vandaag contact gehad met het cb. Ze dacht wel aan reflux en we moeten nu volledig friso comfort geven om te kijken of dat wel goed gaat en zo niet terugbellen. Daarbij doet hij nu ook zeker een half uur over zijn fles, dus als het zou komen door het snelle drinken, moet dat ook helpen. Bedankt voor jullie antwoorden.

7. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    hoi,

Hoe gaat het nu? Merk je verschil?

8. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    Het gaat iets beter, maar niet heel veel. Wat ik wel heel erg duidelijk aan hem merk is dat er wat omhoog komt, hij slikt en daarna heel hard begint te huilen. Dan stopt het weer en dit herhaalt zich regelmatig, ook als ik hem gewoon rechtop houd. In bed blijft hij erg onrustig. Vind het superzielig. Morgenochtend ga ik even naar de HA, had ik besloten. CB zei volgende week terugkomen, maar daar ga ik niet op wachten. Hij heeft duidelijk pijn! Bedankt.

9. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat hij zeker last heeft van brandend maagzuur. Wat je kunt doen is het hoofdeind van het bedje omhoog zetten. Hoe is het gegaan bij de huisarts? Heb je medicijnen gekregen?
    Mijn huisarts wimpelde mij toen af, wij zijn meteen de volgende dag naar de dokterswacht gegaan en werden meteen doorgestuurd naar de kinderarts. Die heeft hem meteen op laten nemen en al heel snel werd duidelijk dat hij last van brandend maagzuur had.

10. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    hej patjuh :) dit hadden wij ook in het begin met lisa.
    ik zou je aanraden naar een osteopaat te gaan, wij zijn 3x geweest en hebben een totaal ander kind! geen medicijnen voor nodig gehad. ook het bedje scheef zetten help iets meer dan liggen ze niet helemaal plat zodat het wat moeilijk omhoog terugkomt (de voeding).

sterkte, bij ons waren de eerste 8 weken echt heel lastig, maar nu is het zo'n lekker meisje, dus zou je echt een osteopaat aanraden!

11. Elleke74

Elleke74 Lid

20 jul 2012
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees even mee, herken in jouw beschrijving wel veel van wat onze zoon doet. Morgen moeten wij naar de arts van het CB en dan wil ik het sowieso even voorleggen. Ik zat er ook aan te denken om met hem naar de osteopaat te gaan (zelf ook goede ervaringen mee), ook omdat hij met de vacuumpomp gehaald is en hier misschien toch nog wel wat last van heeft. @happygirl: wat heb jij voor rede opgegeven (of klacht) bij de osteopaat?

12. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    Osteopaat is ook een goede tip! Bij ons sloeg de zantac goed aan dus zijn we niet naar de osteopaat geweest, maar dit hadden we zeker gedaan als er geen verbetering was geweest. In het ziekenhuis wilden ze hier niet veel van weten, maar er zijn teveel goeie berichten over om het niet te proberen!

13. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    Ben vrijdag bij de HA geweest, maar hij wil hem niks geven. Ze willen baby's liever geen medicijnen geven en moest eerst zo proberen. Hij zei dat de slokdarm 6 weken nodig had om weer te genezen. We hebben later nog gebeld en gevraagd hoe het kan genezen als er steeds voeding/maagzuur omhoog komt ;). Toch moest het eerst zo en als het niet over gaat/erger wordt weer bellen.
    Was het er eigenlijk niet helemaal mee eens, want wil hem toch niet onnodig pijn laten hebben.
    Ik moet zeggen dat het lijkt of het wat beter gaat nu, met de voeding en de adviezen. Ik hoop het zo, vind het zo sneu voor het kleine mannetje :(!!

Bedankt voor jullie tips/adviezen!

14. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    Hoe was het gegaan bij de arts?

15. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    ik lees ook even mee. misschien kunnen we elkaar nog tips geven.
    onze dochter (ze zit nu bij mij op schoot, vandaar geen hoofdletters) is 3,5 week oud.
    jullie geven flesvoeding als ik 't goed lees? ik geef borstvoeding en daardoor zijn wij via de vk bij een lactatiekundige uitgekomen. zij heeft ons goed op weg geholpen, maar de klachten houden toch aan. zij zegt reflux en de arts van het cb waar we vanochtend voor het eerst waren ook.
    morgen afspraak bij de ha. ben benieuwd. hoop dat er snel actie ondernomen kan worden, want ik ben bekaf door de slapeloze nachten en de lk zei zelfs dat onze dochter er niet happy uitziet...

16. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    Wat een gekke stelling van jullie huisarts. Ga op je strepen staan meid en laat je niet afschepen als jullie zoontje duidelijk pijn heeft. Onze huisarts wou het eerst ook maar aankijken maar meteen de volgende dag zijn we naar de huisartsenpost gegaan. Goddank nam die ons meteen serieus en zag hij dat we er helemaal doorheen zaten.

17. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    @memv2
    Ja was het er ook eigenlijk niet mee eens, omdat je om je heen hoort, dat ze helemaal niet zoveel last hoeven te hebben.

Ondertussen lijkt hij weer meer last te hebben. Loop bijna de hele dag met hem in de draagzak, want als ik hem op bed leg, slaapt hij max een half uurtje en dan begint het weer (als hij al in slaap komt)... maakt niet uit hoe lang na de voeding.
    Vanmorgen weer naar HA gegaan, want ik was er helemaal klaar mee! Het is zo zielig!
    Huisarts vond dat ik hem gewoon op bed moest leggen en maar even moest laten huilen... :$, want de hele dag met m rondlopen was ook niks. Ik zei ik ga hem toch niet in zn bedje laten huilen als ik weet dat hij pijn heeft!!:x En ook al zou hij dit later niet meer weten... Hij heeft er NU last van!!
    Hij vond dit omdat hij gaat wennen aan die draagzak, en straks niet meer zn bed in wil.. Nou, jammer dan!!

In ieder geval... We hebben een verwijzing voor de kinderarts gekregen en ik kan morgen bellen voor een afspraak, hij zou erbij zetten dat we graag z.s.m. komen.
    Hoop dat we snel terecht kunnen en ons mannetje er wat voor krijgt.

18. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    Wat fijn dat jullie naar de kinderarts kunnen! In de draagzak zit ie lekker rechtop en heeft hij misschien minder last en is ie natuurlijk dicht bij zijn mama,valt daardoor heerlijk in slaap.Waarom niet dan? Ons zoontje zat ook het liefst rechtop. Hij wou absoluut niet in de kinderwagen liggen dus heb ik de maxicosi op het onderstel gezet en zo ging ik te wandelen, zo vond hij het fijn. Omdat hij onrustig was en graag bij mij wou liggen hebben we een schommelstoel aangeschaft. Hier werd hij heerlijk rustig door, zat rechtop en viel zo in slaap, misschien een tip? Laat je nog even weten hoe het is gegaan bij de kinderarts?

19. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    Haha, had een heel verhaal getypt, toen drukte mijn zoontje hem weg.....
    Maar goed...

Afgelopen vrijdag naar de kinderarts gebeld om een afspraak te maken. Kan pas 7-1 :O terecht...! Gesmeekt of dit echt niet eerder kon. Maar dit was geen optie. Later toch nog een keer gebeld om te proberen, maar het kon echt niet, of mijn HA moest bellen.
    Heb toen gelijk contact opgenomen met de HA, om te vragen of hun wilde bellen of hem anders alsjeblieft wat wilde geven.
    Ze konden die dag niks doen, omdat de HA die de verwijsbrief had geschreven die dag niet aanwezig was. Ik zou dinsdag teruggebeld worden. Heb het idee dat je tegenwoordig eerst half dood moet zijn, voor je een keer geholpen wordt. Was echt boos gewoon, maar ja, had me erbij neergelegd dat ik tot dinsdag moest wachten.

Nu het weekend schoot het ook niks op en ik wist niet meer zeker of een kindje onder de drie maanden paracetamol mocht hebben. We bedachten maar even de HAP de bellen, om te vragen of dit mocht.
    Ze waren helemaal verbaasd dat mijn zoontje niks voor zijn reflux heeft gekregen. De assistente zou de dienstdoend arts ons binnen een uur laten terugbellen.
    Hij belde en vond het ook heel raar. Hij zei dat hij aan het huiltje kon horen (door de telefoon, apart maar okee) dat het zeker reflux was. Hij heeft Zantac voorgeschreven en we hebben dit gelijk opgehaald.
    Mijn zoontje heeft het nou vanmiddag een keer gehad en vanavond voor het slapen nog een keer.
    Ik ben erg blij dat we eindelijk iets kunnen doen. Ik hoop dat het gauw werkt en hij zich beter voelt!

Idd goed idee van het schommelstoeltje. Wij hebben deze nog van mijn andere zoontje en hier kan hij ook wel een tijdje in zitten.

20. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    Oh meid wat een verhaal. Gelukkig heb je er nu iets voor gekregen. Ik denk dat de dokter heeft gehoord dat dit niet gewoon huilen was maar echt krijsen. En dat er degelijk wel iets aan de hand was. Of het reflux is of een scheve nekwervel dat kan hij natuurlijk niet horen aan het krijsen, maar dat het krijsen is duid op een probleem. Gelukkig heeft hij adequaat gehandeld!

Deel Deze Pagina