verborgen reflux?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jelly, 7 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jelly

Jelly Actief lid

9 aug 2006
    319
    0
    0
    Beste

Zou het kunnen dat mijn zoontje last heeft van verborgen reflux?
    De ene keer eet hij veel (135 cc) de andere keer drinkt hij hier maar 60 cc van... Soms zit er 4u of langer tussen zijn voeding en de tijd dat hij erom vraagt, soms is het ook vroeger.
    Hij hoest ook vaak en tijdens het slapen maakt hij een ronkend geluid, beetje gorgelend. Hij heeft ook snotjes.
    Tongetje ziet wit. Het is niet echt overgeven dat hij doet, maar er loopt vaak een beetje terug uit van zijn melk. Zelfs als hij al meer dan een uur geleden gegeten heeft.
    Tijdens het eten begint hij vaak te huilen van de krampjes.
    We hebben zijn bedje al wat hoger geplaatst, maar dat hielp niet echt. Een hoofdkussen in zijn bedje (daar ligt dan zijn bovenlijfje op te rustten) helpt echter wel...
    Ik weet het dat het gevaarlijk is om een baby op een hoofkussen te laten slapen, maar ik heb het kussen ook al geprobeerd onder de matras te plaatsen, maar dan schuift mijn baby gewoon onder de dekens... Dat kan toch ook de bedoeling niet zijN?
    Wat denkt u? Wat wordt er gedaan in gevallen van verborgen reflux? Probeert men eerst de pap aan te passen of gaan ze gelijk over op medicijnen... ik zou persoonlijk liever beginnen met de aanpassing van de pap dan. En wat heeft u nog voor verdere tips

xxx
    jelly

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    uit wat je hier beschrijft kan ik niet echt opmaken dat je zoontje een reflux heeft. Men gaat vaak aan een reflux denken wanneer een kind erg veel spuugt vlak na de voeding en ook soms later wanneer een kind al een tijdje heeft geslapen.

Ik maak uit uw verhaal niet echt op dat uw kind overmatig spuugt. af en toe wat voeding terug geven is normaal bij kinderen.

verder neem ik aan dat u flesvoeding geeft? aangezien u precies aangeeft hoeveel uw kind drinkt. ook bij flesvoeding kan een kind soms aangeven wat het wil en kan de tijd tussen de voedingen in ook wisselen. de witte aanslag op de tong is dan waarschijnlijk van de voeding.
    bij flesvoeding krijgt het kind meer lucht mee binnen dan bij borstvoeding, hierdoor kunnen ze krampjes krijgen. goed laten boeren na de voeding en eventueel halverwege een fles is aan te raden. verder kan het soms helpen door een andere speen te gebruiken. het is soms even zoeken welke je kind het fijnste vind om uit te drinken.

het kussen zou ik toch echt uit zijn bed halen. Dit kan echt gevaarlijk zijn. het hoofdkussen omhoog brengen kan nooit geen kwaad maar doe dit dan alleen door iets onder de voorste pootjes van het bedje te leggen. je kunt dan het bed maar een klein stukje opdekken zodat het kind aan het voeteneind ligt en de dekentjes hem dan tot de schoudertjes toe bedekken. een kind kan dan ook niet onder de dekens zakken.

wanneer je je zorgen maakt over het hoesten en ronkende geluid kun je altijd even langs de huisarts gaan om even naar de longetjes te laten luisteren.

Deel Deze Pagina