Wat is de weg?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by KatoJipGimli, Feb 24, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. KatoJipGimli

KatoJipGimli Actief lid

May 17, 2015
    214
    19
    18
    Vanmiddag ga ik met mijn dochter van 13 maanden naar de huisarts omdat ze vaak buikpijn heeft. Met name in de nacht. Dit is ook een grote reden (vermoed ik) dat ze nog niet doorslaapt..Ze wordt elke nacht een paar keer huilend wakker en heeft 9 van de 10 keer duidelijk pijn in haar buik.
    Omdat ik niet wil aanmodderen met dingen uitproberen ga ik dus naar de huisarts. Maar..wat is precies de weg en wat zou ik kunnen eisen van de huisarts? Mijn eerste ingeving is een verwijzing naar de kinderarts, maar is dit het juiste?
    Zijn er moeders die ervaring hiermee hebben? Zo ja, dan hoor ik graag wat verhalen en/of tips.

Bedankt alvast:)

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hmmm... hoe weet jij zo zeker dat ze buikpijn heeft? Heb je alles almuitgesloten? Kinderen klagen al heel snel over buikpijn, maar vaak zijn ze dan al wel wat ouder en ook dan wijzen ze vaak de pijn in de buik aan terwijl het ergens anders zit.
    Ik zou het dus gewoon even aankijken en bespreken en afwachten. Geen dingen gaan eisen gelijk. Succes

3. misscoco

misscoco Actief lid

Sep 29, 2015
    233
    10
    18
    Mijn dochter heeft altijd 'buikpijn' als ze heel moe is. Dus die roept standaard na een dag kdv dat ze buikpijn heeft. Ik weer zeker dat het geen echte buikpijn is, dus bij jullie de vraag of ze wel echt buikpijn heeft!?
    ik zou een verwijzing naar de kinderarts vragen zodat ze daar eens goed wordt nagekeken. Altijd luisteren naar je moedergevoel

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,679
    113
    Bij kiezen en tandjes die doorkomen kunnen ze ook buikpijn krijgen, is het dat niet?

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat is een goede, temeer het kindje van TS 13 maanden is en midden in de periode van het krijgen van tandjes en kiesjes is.

TS: wat is de status van het gebit van je kindje? Kan het niet zijn dat het niet kan slapen vanwege doorkomende tandjes/kiezen? Want dat doet ook erg zeer.

Verder kan iets aan de oren ook ervoor zorgen dat liggen pijn doet en dat kinderen slecht slapen. Oren ook al grondig na laten kijken door de huisarts?

Hoe kan jij zo duidelijk zien dat het buikpijn is bij je kindje van 13 maanden? Dat lukte mij echt niet bij mijn zoontjes op die leeftijd.....Was altijd maar gissen wat er aan de hand was.

6. KatoJipGimli

KatoJipGimli Actief lid

May 17, 2015
    214
    19
    18
    Dank voor de reacties. Ze is goed onderzocht door de huisarts en om kma uit te sluiten moeten we nu gaan beginnen door alles met koemelk niet meer te geven. Als blijkt dat dit geen resultaat geeft gaan we verder kijken.

7. Vrouwtje1983

Vrouwtje1983 Bekend lid

Sep 21, 2014
    537
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wat een herkenbaar verhaal! Hier exact hetzelfde. Hij krijgt nu sinds een week ongeveer bijna geen volle melk meer en het scheelt al heel veel! Als je contact wil mag je me een pb sturen!

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ga je de melk vervangen? Zo ja door wat?

9. Vrouwtje1983

Vrouwtje1983 Bekend lid

Sep 21, 2014
    537
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik? Hij krijgt nog 2 x borstvoeding, 1 keer pap met havermelk en 1 keer kunstvoeding. Eerst kreeg hij de pap met volle melk en nog twee keer volle melk en geen kunstvoeding. Dus zo'n 500cc extra, sowieso wat veel maar hij drinkt verder niet zo goed.
    Ik geloof niet dat hij echt allergie heeft eerder wat intolerant want hij kreeg al sinds ik stopte met kolven 1 fles volle melk en toen ging het wel goed.
    Kv ia lichter verteerbaar dan volle melk schijnt dus vandaar nu de keuze daarvoor.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Eigenlijk ts ;)

Havermelk is geen volwaardige vervanging, maar omdat je wel bv geeft komt het vast goed.
    En intollerantie of allergie maakt eigenlijk niet uit op deze leeftijd; advies blijft namelijk geheel elimineren voor langere periode. Dan kun je erna weer provoceren om te kijken of het nu wel goed gaat.

11. KatoJipGimli

KatoJipGimli Actief lid

May 17, 2015
    214
    19
    18
    Ik ga de melk inderdaad vervangen, maar door wat..daar ben ik nog niet helemaal over uit. Mijn eerste gedachte was soja melk, maar m'n moeder zei dat dat ook niet helemaal zuivel vrij is. Heb nu geitenmelk, maar nog niks mee gedaan. Ben nu eerst een week aan het opschrijven wat ze de hele dag doet/eet/poept/slaapt etc. Om te kijken of we een patroon kunnen ontdekken.
    Na deze week ga ik 4 weken volledig koemelkvrij en dan provoceren. Dat is 't voorstel van de ha ook.

12. Vrouwtje1983

Vrouwtje1983 Bekend lid

Sep 21, 2014
    537
    1
    18
    NULL
    NULL
    Sorry zat niet op te Letten dacht dat de vraag van ts kwam :)

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Sojamelk bevat geen koemelk, maar is een no-go. De eiwitten lijken namelijk erg op die koemelk en krijg je een kruis-allergie. (Die ervaring heb ik zelf helaas ook, en soja allergie vind ik lastiger dan koemelkallergie)
    Geitenmelk is ook geen optie omdat die eiwitten zodanig op de koemelkeiwitten lijken dat de kans groot is dat er of direct of later ook een reactie op komt.
    Amandelmelk is geen optie, zie sojamelk.
    Rijstmelk en havermelk zijn ook geen volwaardige vervangers.

Voor die 4 weken kun je prima koemelkvrij gaan zonder vervanger, maar als blijkt dat het door de koemelk komt is het verstandig om te overleggen met een dietiste met ervaring met kea bij jonge kindjes.
    Vaak kom je dan uit op flesvoeding, pepti, nutramigen of neocate.

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe

Maakt niet uit :D

15. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Eisen moet je sowieso niet doen. Ga je een arts niet van in de meewerking krijgen ;)
    Ik zou goed overleggen. Bij buikpijn is ontlastingonderzoek een logische en eventueel bloedonderzoek. Erg afhankelijk ook wel van hoe lang de klachten al duren, wat je wel en niet zou kunnen onderzoeken, dus overleg dat gewoon goed met de huisarts. Verwijzing kinderarts is dan niet in eerste instantie al nodig.

16. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Sojamelk is wel zuivelvrij, maar de kans op een kruisallergie met koemelk is vrij hoog, dus heeft niet de eerste voorkeur als er een vermoeden van koemelkallergie is.

Maar was er al eens een ontlastingkweek gedaan?

17. Vrouwtje1983

Vrouwtje1983 Bekend lid

Sep 21, 2014
    537
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoe gaat het nu?

Share This Page