Hoi! Mijn zoontje is 11 maanden en wordt 2 september 1 jaar. Hij slaapt overdag als volgt : 10.00 - 11.30 14.30 - 16.30 Nu gebeurd het steeds vaker dat hij pas rond 20.30 (nu net om 21.00)in slaap valt terwijl hij eerst altijd om uiterlijk 19.30 of iets eerder in slaap viel. In de ochtend en middag geeft hij op bovenstaande tijden aan dat hij moe is. Het is weleens gebeurd dat we hem om 16.45 (!) Maar wakker maakte ivm avond eten en avond liever op tijd erin. Nu is hij wel ziekig momenteel (oorontsteking en verkouden) dus kan toeval zijn dat hij nu zelfs 2 dagen tot 16.45 sliep.Ook ben ik deze week gestart met een nieuwe baan (ben 11 maanden thuis geweest) en is die 1x op kdv geweest en 2x hele dag bij oma, dus wellicht ook meer te verwerken? Hij heeft overigens dikke pret in bed, dus huilt niet (lachen, kletsen en hoor hem tegen de rand aan schoppen dan). Wat is een teken dat 1x slapen voldoende is? Of kan dit de overgang zijn richting 1x? Omdat hij in de ochtend tegen 10.00 aangeeft moe te zijn leg ik hem op bed en hetzelfde gebeurd weer in de middag. Alvast bedankt !
Wat grappig, mijn dochter is ruim 14 maanden en heeft exact hetzelfde slaapschema als jouw zoontje. Ik heb haar een paar keer wat later laten slapen en dan maar 1x overdag maar toen werd ze een paar keer al nu een uur of anderhalf uur wakker en dat was dan weer echt te weinig. Dochter slaapt ook vaak pas rond 20u trouwens. Mijn zoontje had destijds op die leeftijd ook dat schema en ging volgens mij rond 1.5 jaar naar 1 slaapje. Nu is hij 3 en slaapt nog steeds best lang s middags. Bij hem merkten we gewoon dat hij nog niet moe was s ochtends en s middags steeds langer ging slapen. Zijn slaaptijd schoof steeds ietsje op. Ik heb niet echt tips. Hier wees het zich vanzelf uiteindelijk
Bij mijn zoontje was dit een teken dat hij in de overgang naar 1 dutje ging (daar zit hij nu nog steeds in). Ik heb het in die fase zo gelaten. Gezellig kletsen in bed vond ik geen probleem. En door 2 dutjes overdag was hij dan ook gezellig. Nu slaapt hij minder. Bv hij houdt het in de ochtend langer vol. Of hij wordt wel moe en gaat naar bed, om daar alleen even te rusten of ook echt te slapen. Ik kan er geen pijl op trekken. Maar hier werkt het goed door hem te volgen en af en toe een beetje bij te sturen (door hem 's middags bv niet te lang te laten slapen). De ene dag slaapt hij dan nog wel 2x en de andere dag maar 1x.
De mijne is twee weken jonger dan de jouwe, en we zijn nu net een week om naar 1 dutje overdag. Hier was het ook feesten tot 22.00 uur op een gegeven moment. Had ik niet zo'n zin meer in. Ik heb ook even me-time nodig Dus toen rigoureus omgegooid naar 1 slaapje. Eerst ging ie om 9.30 naar bed voor zn ochtenddut, maar dat werd steeds vaker 10.30. En vanaf dat moment gaan rekken naar 11.30. Met een lekker hapje en samen spelen kon ik het dutje nog wel een uurtje uitstellen. De eerste dagen was ie dan om 18.00 uur helemaal stuk. Om vervolgens om 21.00 weer klaarwakker te zijn. Maar intussen redt hij het tot 19.00 en gaat dan gewoon de nacht in. Het is even duwen en trekken , maar hier waren we na een weekje rommelen helemaal om. Ik ben nu ook wat meer van de klok omdat ik met de schooltijden en bedtijden van de oudste twee zit. Moet wel allemaal een beetje op elkaar passen. Met de eerste was ik wat flexibeler wat dat betreft, en kon ik het wat meer per dag bekijken.
Hier zijn we rond een jaar overgegaan. Beetje rekken, boodschappen gaan doen rond de tijd dat ze smorgens zou gaan slapen etc. Hier ging ze ook steeds later slapen en steeds vroeger wakker. Toen gingen we op vakantie toen zij 13 maanden was en had ze zoveel indrukken dat ze weer twee keer ging slapen en dat zette zich thuis nog even door. Maar sinds een week of 3, 4 is ze helemaal over op een slaapje en houdt ze zowel de ochtenden als de middagen goed vol, ook als ze per ongeluk een keer wat korter slaapt
Hier zijn we rond de 15 maand pas overgegaan. Daarvoor sliep hij rustig 2 keer, maar op een gegeven moment sliep hij de ochtend slaap lekker lang en wilde dan 's middags niet meer slapen. Van half 12 tot 19 wakker blijven was niet echt gezellig... Toen ben ik de ochtend slaap steeds iets verder gaan opschuiven. Op het moment (16 maand) gaat hij om 12 uur naar bed en slaapt dan ongeveer 2,5 uur.
Hier met 9,5 maand al overgegaan op 1 slaapje. Was dan wel moe aan het eind van de middag maar wilde niet meer slapen. Ik knoopte hem dan op m'n rug zodat hij ff z'n rust kon vinden. Ik moet zeggen dat hij wel meestal uitsliep tot zeker 8 uur half 9, dus niet een heeeele lange ochtend had
Hier met 18 maanden pas naar 1 slaapje. Ze hield het ineens veel langer vol dan tot 10 uur. Je zou het 2e slaapje in kunnen korten, kijken of hij dan eerder slaapt 's avonds. Ik zelf keek het altijd een paar weken aan, omdat het soms een fase was.
Bij ons ging dat vanzelf. Beide kinderen zijn hier rond 9 maanden overgegaan op alleen een middagslaapje.
De oudste was 16 maanden. Die sliep van 10-12 en 15-17. Dat tweede slaapje ging bij opeens weigeren door te keten in bed en liggen kletsen. We zijn hem toen eerst om 11:30 op bed gaan leggen en langzaam naar 12:30 gewerkt. Dat ging prima. De jongste slaapt nu van 9:15-10:30 uur en 13-15 uur. En dan savonds tussen 19 uur en 19:30 uur naar bed. Ik ben heel benieuwd wanneer hij aan 1 slaapje toe is, want smorgens is hij alweer snel moe. Hij is tussen 7 uur en half 8 wakker in de ochtend. Voorlopig blijft het nog gewoon zo
Onze dochter ging met net iets meer dan een jaar over naar 1 slaapje. Dit deed ze uit zichzelf door het 2e slaapje wakker in bed te blijven en wat te kletsen/spelen en dat echt een dik uur vol houden. Vanaf dat moment zijn we haar 1e slaapje wel wat later gaan doen door rond half 10 nog extra fruit te geven ipv slapen, bleef ze s middags ook wat gezelliger door Maar het cb begon er eerder over dan dat onze dochter er aan toe was. Gewoon je kind het slaapritme laten bepalen en zeker niet kijken naar 'Hoe het zou moeten, daar heb je helemaal niets aan
Wij zijn sinds een week over op 1 dutje. Maandag wordt ze 1 jaar. Ze bleef ' avonds soms wakker tot 22.00, dus toen besloten om over te stappen op 1 dutje. Ze slaapt nu tussen 12.30-15.30 en gaat dan tussen 19.30-20.00 weer naar bed
Bedankt allemaal! Ik had alles gewoon gelezen destijds maar niet meer geantwoord; ). Inderaad een hoop verschillrn in leeftijd. De afgelopen tijd sinds de 12e augustus toch maar 2x op bed. Zolang hij rond 9.30 a 10.00 moe is blijf ik dit doen en als ik merk dathij het langer vol gaat houden ga ik proberen naar 1x te gaan.
Mijn zoon is ruim 20 maanden maar trekt het niet met 1 slaapje. Hij is om 6.30 standaard wakker en ligt er dan om 8 uur geeuwend en in zijn ogen/oren wrijvend weer in. Slaapt dan een uur of 2. Als mijn man vroeg thuis is en we voor 18 uur aan tafel kunnen laat ik het daarbij, maar dan heeft hij het erg lastig. Als mijn man gewoon werkt dan leg ik hem tegen 15 uur nog op bed en slaapt hij rustig weer 1,5 tot 2 uur. Punt is wel dat we dan pas tegen/na 19 uur aan tafel gaan en hij dus pas rond 20.30 naar bed gaat. Dat lukt dan ook prima, niet als ik hem `s middags wakker houd. Je kindje geeft het zelf aan wat het nodig heeft, er bestaat nu eenmaal geen gemiddeld kind.
Mijn dochter van 9 maanden slaapt zelfs nog 3 keer per dag en ik vind het heerlijk! Kan me ook niet voorstellen dat ze met haar eerste verjaardag nog maar 1 keer per dag zal slapen. Ze heeft het blijkbaar echt nodig.