Recepten en gebruiksideeën voor de slowcooker

Discussie in 'De lounge' gestart door Adje, 18 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Ik ben sinds vorige week de trotse bezitter van een crockpot. Geweldig apparaat. Ik heb al een paar dingen uitgeprobeerd en dat beviel al heel goed. Internet staat vol met recepten, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dus ik ben op zoek naar lekkere en beproefde recepten van (ervaren) gebruikers.

En verder ben ik een beetje aan het uitvogelen hoe je gewone recepten kan ombouwen naar een slowcooker recept. Gebruiken jullie daarvoor bepaalde richtlijnen? Of is er een goed kookboek, waar ik die info/richtlijnen en lekkere recepten uit kan halen?

Ik wil er graag stoofgerechten mee maken, zowel vlees als vegetarisch, lekkere soepen, curry's, pastasauzen en wat er verder mogelijk is aan lekkers. Dus alle tips en trucs zijn welkom!

2. Pompoen

Pompoen Actief lid

25 okt 2015
    446
    121
    43
    Mijn favo is toch wel de kip tajine. En m'n tomatensoep was ook erg lekker uit de sc.

3. Parmezaan

Parmezaan Actief lid

10 jul 2017
    109
    82
    28
    Vrouw
    Leuk topic!

Volgens mij kan je inderdaad ook hele lekkere tajines in de crockpot maken. Dat heb ik echter nog niet geprobeerd, want ik gebruik altijd mijn aardewerken tajine.
    Ik denk dat je gewone tajine recepten niet echt hoeft aan te passen, enkel de kooktijd.
    Ik hou meestal aan: 3-6 uur op lage stand 6-9 op hoge stand. Dit gaat bij mij altijd goed, met wel de opmerking daarbij dat ik eigenlijk altijd vegetarisch kook.
    Ik vind het zelf wel altijd even zoeken hoeveel vocht ik moet toevoegen als ik een gewoon recept aanpas tot crockpot recept. Meestal heb je minder vocht nodig! Bij tajines zal dat meevallen, maar bij pastasauzen en soepen is mijn ervaring dat je vaak met minder vocht toe kan. Ik heb daarvoor geen vuistregel, ik doe het een beetje op gevoel.

Ik heb een tijdje terug per uitzondering in de crockpot harira met rundvlees gemaakt voor een feestje. Ging ook super. Had het recept zelf bedacht door inspiratie te halen van verschillende harira recepten op internet. Ik heb de soep zelf niet geproefd want er zat vlees in, maar volgens de gasten was het lekker. Ook heb ik toen een linzen-flespompoen soep gemaakt. Was lekker. Ik zal de recepten gauw opzoeken en posten, maar moet zo naar het werk.

Ik zal dit weekend ook een recept posten van een linzen, pompoen, bleekselderij stoof die ik heel vaak maak. Maar dat recept moet ik even uitschrijven.
    Ik heb ook een heel lekker recept voor een mediterraanse linzen-groenten stoof met parmezaan. Maar die moet ik ook even opzoeken op de pc, dus die zal ik ook later vandaag of dit weekend posten.

Ik ben nog bezig een lekker basic pastasaus recept te vinden. Heb er al meerdere uitgeprobeerd, maar telkens net niet tevreden. Komend weekend ga ik weer een poging doen. :)

Hier vast een lijstje van recepten die ik eens wil uitproberen. Heb ze nog niet uitgeprobeerd maar ze lijken mij lekker:
    http://cafejohnsonia.com/2014/02/slow-cooker-red-lentil-dal-recipe.html
    http://www.kalynskitchen.com/2008/10/african-inspired-crockpot-soup-with.html
    https://www.twopeasandtheirpod.com/slow-cooker-lentil-chili/
    http://tasty-yummies.com/butternut-squash-chickpea-coconut-curry-crock-pot-recipe/

Zoals je ziet hou ik van gerechten met peulvruchten haha, komt vast doordat ik vegetarisch eet.

4. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Gehaktballetjes van de Radja

Balletjes:
    500 gram gehakt
    0,5 honig pakje franse uiensoep (1 heel pakje op 1 kg gehakt)
    1 beschuit (2 bij 1 kg gehakt)
    1 ei (kan ook een klein cupje koffiemelk)

Alles mengen en balletjes draaien.

Saus:
    90 ml azijn
    200 ml ketchup (ook lekker met een scheut/knijp curry)
    100 gram bruine suiker
    1 theelepel sambal
    1 gesnipperde ui (aangebakken)

Saus mengen en de helft in de slowcooker.
    Daarna balletjes verdelen en de rest van de saus.
    4 uur op low, misschien laatste half uur deksel eraf.

5. Knuffelmonster

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Hachee - lekker!

800 gram rundvlees - in blokjes met 1 eetlepel bloem
    3 flinke uien
    3 blaadjes laurier
    5 kruidnagels
    3 plakjes ontbijtkoek (1 ingesmeerd met mosterd)
    3 eetlepels rode wijn
    1 eetlepel azijn
    250ml rundvlees bouillon (250 ml water + 1 minder zout bouillonblokje)
    1 eetlepel appelstroop
    5 jeneverbessen

Doe in de pot:
    De uien, het laurierblad, de kruidnagels en de jeneverbessen, Daarboven het vlees(rauw) en giet er dan de bouillon en de azijn of wijn over. Voeg ook de appelstroop toe.

Laat dit lekker 10 a 12uur staan op stand laag. Roer het een uur voor het eten even door met een houten lepel.

Wij hebben 3 uur vantevoren een papje (van 1 flinke eetlepel maizena + 3 eietlepels water) toegevoegd

6. Knuffelmonster

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Pastasaus (recept hieronder) de allerlekkerste saus

1 kilo romatomaten zonder vel
    2 blikken tomatenstukjes,
    1 blikje tomatenpuree,
    2 gesnipperde uien,
    3 flinke teentjes knoflook in dunne plakjes,
    4 kippenbouillonblokjes (minder zout bouillonblokje)
    1 glaasje rode wijn, (glas druivensap als er kinderen mee eten)
    3 flinke theelepels pesto,
    wat versgemalen peper, 1 laurierblaadje,
    4 flinke eetlepel suiker,
    1 kilo half om half gehakt
    2 witte broodjes zonder korstjes geweekt in slagroom (overige slagroom ook toevoegen)

9-11 uurtjes op low.

(*ook lekker met wat kaneel)

7. Knuffelmonster

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Rijstepap
    100 gr dessertrijst (ERG LEKKER!!!!)
    75 gr suiker
    20/25 gr (room)boter
    Snufje zout
    theelepel vanille aroma
    1 liter volle melk

Pan invetten alles er in doen goed roeren 4 uur low (tussendoor ook af en toe roeren) (misschien laatste uurtje met de deksel er af om het dikker te laten worden)

8. Knuffelmonster

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Pilaf
    500 gram kipfilet
    1 flinke ui gesnipperd
    Groot blik perziken op siroop
    Groot blikje tomatenpuree
    2 a 3 teentjes knoflook
    1 kippenbouillonblokje
    1 theelepel sambal oelek
    5 eetlepel ketjap manis
    2 eetlepels maizena

Ui fruiten, dan knoflook erbij en tomatenpuree om te laten ontzuren. Sambal, bouillonblokje en sap van de perziken (aangevuld met water tot 300 ml) erbij. Alles in de slowcooker met de kip (kip in blokjes met 2 eetlepels maizena) erbij 4 uur op low

Laatste 15-25 minuten de perziken in blokjes erbij

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.267
    113
    Wat een leuk topic! Stoofpeertje gaan ook heel erg goed, ze worden zo zoet!!!
    Erwtensoep daar in tegen gaat niet goed, na uren op te hebben gestaan nog hard.

10. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Ik zit er ook aan te denken er een te kopen. Welke hebben jullie??

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    @Pompoen thanks voor de tip! Daar ga ik ook even kijken.

@Parmezaan ik ben nog niet zo gewend om peulvruchten te gebruiken. Maar wat ik tot nu toe gegeten heb was heerlijk. Dus jouw recepten lijken me heerlijk, bedankt! Ik moet ook maar gewoon gaan experimenteren. Zal misschien niet altijd door mijn kinderen gewaardeerd worden, maar daar zijn ze wel aan gewend :D

@Knuffelmonster Lijkt me allemaal heerlijk! De gehaktballetjes en pilaf komen hoog op mij to do lijstje!

@owly, wat een goed idee van de stoofpeertjes! Erwtensoep vind alleen mijn man lekker, dus dat komt dan mooi uit dat dat niet goed werkt in de slowcooker haha

Parmezaan vindt dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
  13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Ik heb deze:
    https://m.kookpunt.nl/crock-pot-slowcooker-cr605-next-gen-57-liter/nl/product/9919/?RedirFrom=Desktop
    Ruime pan voor ca. 7 à 8 personen.

Heb nog even getwijfeld om een duurdere versie te kopen, waarbij de binnenpan ook op inductie kan. Leek me handig om evt wat vooraf aan te braden of een saus achteraf in te laten koken. Maar heb besloten dat ik dat die €35 extra niet waard vond. Ik bak nu wat voor in een koekenpan. En als alles in de slowcooker zit, ruim ik mijn keuken op en was ik die pan even af. Grappige is dat ik merk om het echt niet erg te vinden om 's morgens al te koken (tijdens het ochtenddutje van mijn jongste) daarna heb ik er geen omkijken meer aan. En na het avondeten is mijn keuken lang niet zo'n bende. Dat vind ik echt heerlijk :D

14. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Een hele simpele. Aardappelen en groente erin. En dat na een lange en drukke werkdag thuis komen en het eten is klaar. Ideaal.

15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Doe je daar dan nog iets van water of bouillon bij, of ander vocht? En hoe lang?

Rooibosje vindt dit leuk.
  16. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb ook die crockpot van 5,7 liter. Echt een fijne, heerlijk groot om voor 2 dagen iets te kunnen maken en er past ook met gemak een hele kip in bijv.

Erwtensoep gaat hier trouwens prima in de crockpot, ik maak regelmatig een volle pan om wat bakjes in de vriezer te kunnen doen.

Vandaag staat 'ie bij ons aan met de kip kerrie van Ashley Willems (zij heeft een site met veel lekkere recepten). Babi Ketjap is hier ook favoriet. En de kids zijn gek op info pulled pork van eetspiratie.

17. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43
    Ik doe 2 liter water erin. Is wel afhankelijk welke aardappel je hebt denk ik. Wij hebben een dore en deze heb ik 10 uur lekker gaar. En de groente als wortels, boontjes. Geen spinazie zou ik doen.
    Tuurlijk de aardappel is een heeelll klein beetje anders dan op gas koken maar altijd beter dan pizza is onze redenatie.

Adje vindt dit leuk.
  18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.732
    113
    Oh dat klinkt ook wel heel ideaal als je ook weinig voorbereidingstijd hebt. Ga ik zeker een keer proberen!

19. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

16 jun 2010
    572
    104
    43

Wij zijn namelijk tegen 18:00 uur thuis en als je dan nog eten moet maken met 2 vermoeide kinderen. Liever niet.

20. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Moet je het gehakt dan vooraf wel even bakken of gewoon zo vanuit het pakje de slow cooker in?

Deel Deze Pagina