Een offerte wordt gemaakt adhv de wensen van de klant. Als de klant hardhouten kozijnen wil met isolatie glas en afgetimmerd met een bepaald duur houtsoort, dan maak je daar een offerte van. Als hij daarna een ander aannemingsbedrijf uitnodigt en deze wensen niet specifiek opgeeft, dant zal er verschil in de offertes zitten. En ook verschil in de prijs. Maar de klant weet dan zelf heel goed waar het prijsverschil zit. Maar wat doen ze... ze bellen de duurste op en zeggen dat hij veeeel te duur is. Laat ze dan zeggen, we hebben een andere offerte opgevraagd met andere materialen, dus die prijs is lager. Dan kan je als dure aannemer wederleggen dat jij voor die goedkope prijs ook best dat werk kan maken mbv andere materialen. Absoluut geen naïviteit dus van onze kant.
Jij hebt geen vertrouwen in de meeste bouwbedrijven wbt garantie, maar jij hebt wel vertrouwen in je familie die bij zulk soort bedrijven werken..? Of werken die heeel toevallig net bij bedrijven die dat niet zouden doen..?? Ik snap trouwens wel dat je het je familieleden uit de bouw laat doen hoor, maar zeg dan gewoon, ik doe het omdat ik dan goedkoper uit ben. Ik laat mijn man het ook allemaal thuis doen hier, maar dat is niet zo omdat ik de meeste bouwbedrijven niet vertrouw. Mijn man doet het hier thuis omdat dat voor mij het goedkoopste is!! (even ter verduidelijking, mijn man heeft een eigen bouwbedrijf)
heb gekozen voor de expert, omdat er bouwvakkers in de familie zitten en de vriendenkring. Maar het grote werk hebben wij bij onze verbouwing door een erkende aannemer laten doen omdat dat veel sneller gaat. Had geen zin om maanden in de rotzooi te zitten.
Uhhh nee natuurlijk niet, beunhazen werken zwart en verdienen dus veel meer met die klusjes dan gewoon voor hun baas..
hier een beun, verschillende vrienden van ons zijn stukadoor, timmerman of dergelijke van beroep, zou niet weten waarom de kwaliteit minder zou zijn, ze doen hun werk voor ons net zo goed als voor de baas, maar tis voor ons een stuk goedkoper en zij verdienen lekker bij.
mee eens een vriend van ons is keukenplaatser geweest we hebben alles besteld bij een keukenzaak en hij heeft het geplaatst Mijn neef is schilder en heeft ons huis geschilderd mijn man is cv monteur en plaatst bij ons een nieuwe ketel een vriend is electricien en heeft 2 groepenkasten aangelegt ik krijg nu aanstaande zomer openslaande deuren en we hebben een bedrijf gevraagt........ maar uitieindelijk iemand anders gevonden die het voor zijn dagelijkse werk doet(is al 25 jaar timmerman)
het zijn niet alleen de beunhazen die het moeilijk maken voor de bouwbedrijven. mijn vriendin heeft een stel polen rond lopen op het moment. hele huis is gestuct voor 3500 euri. En hun hebben en super groot huis in België. Die waren er om 7 uur. Dan haden ze rond 12.00 half uurtje pauze. En dan gingen ze verder tot 17.30. En het ziet er super uit. Je kunt er een liniaal op leggen zo recht. Waren ook zo klaar. Ze hadden het ook laten berekenen door 2 bedrijven. Bij beide bijna 8000 euri. en zou het nog langer duren! Mensen worden nu eenmaal gedreven door geld. Dat is bij alles wat we kopen. Een dienst of een product...
Omdat veel mensen het werk door beunhazen laten doen wordt de particuliere markt toch minder. De bazen van beunhazen krijgen minder werk binnen. Daardoor moeten er toch mensen weg bij de kleinere bedrijven. Ik weet uit ervaring dat het vaak zo gaat. Misschien niet bij grote bouwbedrijven die alleen voor bedrijven werken, maar wel in de particuliere sector. Je kan als beunhaas idd je portemonee goed vullen met zwart werk, maar als alle beunhazen van kleinere bedrijven gaan beunen dan gaat hun 'eigen' markt er wel 'aan'.
en dat is dus echt zo he!! Mijn man is verantwoordelijk voor het binnenhalen van geld voor het bedrijf, de mensen van wie ze nog geld te goed hebben en het op orde brengen daarvan, maar thuis is de administratie een ondergeschoven kindje.
Lastig..wij hebben een huis gekocht in de toptijd 2006, dus een hoge hypotheek. Alles wat wij verbouwen is voor ons woongenot want ik weet bijna zeker dat we onze investering er nooit meer uithalen. We kunnen de expert betalen maar ik vindt het toch "zonde" dat ik dat geld nooit meer terug zie. Wij komen dus op werkspot uit en kiezen voor een gedeelte voor expertise en een gedeelte voor het prijskaartje.
+1: de kinderen van de bakker eten droog brood (ook zo'n uitspraak) Ik heb 2,5 jaar moeten wachten op een trapleuning bij mijn zoldertrap... sinds december heeft manlief niet meer verder gewerkt aan het toilet in aanbouw (even ter verduidelijking, hij heeft een bouwbedrijf...)
` Zo bedoel ik het niet. Heb het misschien wat onduidelijk geschreven. Tuurlijk laat ik het familie doen omdat dat goedkoper is. Maar iemand had het erover dat je dan geen garantie hebt. En daarop reageer ik door te zeggen dat ook al laat je het door een bedrijf doen, je ook niet zeker weet of die je wel de garantie geven die ze horen te geven. Heel veel bedrijven vertrouw ik gewoon niet. De bedrijven waar mijn familieleden werken, vertrouw ik wel. Maar dat komt ook omdat ik via hun weet dat zij zich wel netjes aan garantie houden enzo.
Oké, ik snap het . Ik dacht eigenlijk dat je het niet wilde laten doen door bedrijven omdat je die niet vertrouwde. Het is gewoon een moeilijk iets, ik vind het ook rot als ik merk dat het bedrijf van mijn man opdrachten mis loopt omdat het door beunhazen gedaan wordt (ivm de prijs) Maar ik ga hier thuis ook geen ander bouwbedrijf laten komen terwijl mijn man het veel goedkoper kan doen. Ik doe dus eigenlijk gewoon hetzelfde!
Dat heet onderhandelen Maar goed, als de offerte op basis is gemaakt van de specifieke input van de klant is het anders. Maar als ik vraag "een hardhouten kozijn met isolatieglas" heb je hardhout en hardhout. Dat was meer mijn punt.
Onderhandelen doe je als het gaat om vergelijkwaardige producten (geen appels met peren ..) Even over de verschillen tussen hardhout en hardhout: volgens mijn man moet je tegenover de klant het niet willen, om hem een goedkopere hardhout soort aan te smeren. Schijnt nog slechter te zijn als vurenhout... Er wordt dus gekozen voor een bepaald soort hardhout wat gewoon gangbaar is, ook qua prijs. Ga je voor een duurdere soort, dan is dat eigenlijk alleen op nadrukkelijke vraag van de klant. Wezenlijk kan er dus weinig verschil zitten tussen een hardhouten kozijn en een hardhouten kozijn. (of ze smeren je iets ondeugdelijks aan.. )