Verbouwen of verhuizen.. dilemma

Discussie in 'De lounge' gestart door Lieverding, 29 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Kijk ook naar bijkomende kosten voor verhuizen. De verhuizers zelf kosten geld, maar bv ook dat je huidige gordijnen niet meer passen en je nieuwe moet kopen, of luxaflex of een andere aansluiting voor de wasdroger, mss past een kast niet in een kamer of heb je extra lampen nodig.. ik noem maar wat. Het is niet dramatisch maar kan alles bij elkaar wel aantikken. Net als containers voor t slopen, dat ding kostte ons geloof ik 400 euro en voelt behoorlijk zonde maar je hebt m toch nodig ;)

2. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    dat zijn inderdaad alle bijkomende kosten.. hier hebben we alles inbouw dus we verhuizen enkel matrassen haha maar we moeten alles nieuw kopen ja…

3. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ons makelaar heeft gebeld en 450 volgens hem de max. Huis is afkomstig van huur en dus echt uitgewoond. Alles moet gerenoveerd worden.
    Als dat zo is houden wel 225.000 over voor verbouwing. Daarmee extra stage 120.000 blijft er 100.000 voor de rest over. geen idee of het genoeg zal zijn. Vast niet…

Nu zoiets denken we “doen” enige wat ons tegenhoud nog is dat de tuin ligt op oosten. Hij is 11mtr lang maar met de dakopbouw heb ik dan nog minder zon. Je zal middagzon hebben maar geen avond wat erg jammer is: we wonnen in super zonnige huis nu va 2 uur de hele huis in de zon… als we hier dakopbouw maken dan hebben we het erg zonnig dat wel maar wel klein terrasje.
    Maar daar zouden we jacuzzie kunnen plaatsen en buitendouche op dat is voordeel.

meer mensen met tuin op oost wat is jullie ervaring mee?

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    wij hebben een tuin op het oosten. Ook ca de afmeting van jullie potentiele huis/tuin. Wij hebben 1e verdieping, zolder, met hele hoge vide, dus ik denk voor een “normaal” huis een 3e en 4e verdieping. Wij hebben de hele ochtend en middag zon. Tot ca 18-19 u op de langste dag. Daarna hebben wij hem aan de voorkant van het huis. Waar we ook nog een voortuin hebben. We hebben grote ramen dus genoeg licht in huis. We zijn heel blij met de tuin op het oosten.

Uit je hele verhaal lees ik echter dat je erg graag in jullie huidige huis Wilt blijven. Met de speeltuin beneden. De grote uitgebouwde zolder voor extra woongemak zou ik denk ik verkiezen boven de tuin, zeker bij wonen in de stad hoort dat er ook gewoon bij.

Lieverding vindt dit leuk.
  5. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    dankje voor je ervaring.
    dat klinkt goed. Hier alleen geen echte voortuin, 1.5mtr misschien en dan weg.

Ik denk dat het meer nu voordelen (huidige huis met opbouw) heeft omdat we al 3d ontwerp hebben hoe dat komt uit te zien en al flink 10.000 eraan hebben besteed. Als we nu stappen in nieuwe avontuur willen we het echt kunnen goed doen. We willen dat het realiseerbaar is, snel, budget haalbaar en beter dat we over halfjaar zouden hebben hier.

Het klushuis heeft veel potentie: qua ligging is ook prima er zitten speeltuinen bossen en tennis en hockey school waar kinderen echt zelf naar toe kunnen nu al lopen. Mijn dochter tennist elke dag wel dus ze kan gewoon zo gaan bij tennisclub tegen het muurtje slaan. Het is dus wel een voordeel, een flinke… echter het is wel avontuur waarin je stapt want stel je huis wordt lager verkocht dat je verwacht (verwacht ik niet maar we zetten het al op de hoogste belachelijke prijs), zit je maanden in verbouwing, geld op etc etc

in ons huidig huis hoeven we niet weg: er zou eerst dakopbouw gemaakt worden dan trap en klaar. 8wk tijd. Daarna beneden twee badkamers en muurtjes bouwen/slopen. Vloer ligt al etc
    Het is dus veel eenvoudige ingreep

6. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    De tuin is zelfs mee noordoosten denk ik nu eigenlijk..

7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Mijn dakterras is op het zuidoosten.
    Ik heb tot 16 uur de zon, daarna vertrekt ie naar de voorkant. Mijn dakterras is ong 5 meter diep, wat ik mag gebruiken dan. Maar in werkelijkheid is die ong 20 meter diep. Dus in zijn geheel aan de achterkant en zijkant helemaal vrij.

Maar de vraag is ook: is er ook genoeg daglicht in je huis? Zeker als je nu een zonnig huis hebt, is dan de overstap naar een somber huis erg groot.

8. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Dat is ook echt en waar.. lastig te beoordelen nu want het huis ziet echt niet uit haha dus überhaupt als je enkel fotos ziet is al triest:roflmao: nou is gewoon basic jaren 70. Zo’n staat toen we 10 jaar terug ook huidig huis hebben gekocht en gestript en gerenoveerd.. maar ik ben zelf ontwerper dus kan het “verbeelden”. Ik heb zo begrepen dat noordoosten heb je juist licht in voorkant huid en dus ook in huis zelf (woonkamer) de achterkant zouden we kunnen oplossen met serre 2.5mtr want de buren hebben toch allebei de uitbouw staan en er hangt 1.5mtr balkon over nog eens. Dat scheelt kosten serre bouwen.

dit is de plattegrond btw

Bijgevoegde bestanden:

9. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    893
    1.752
    93
    Wij hebben 4 slaapkamers in ons huis van een kleine 100m2 en de slaapkamers zijn naar mijn mening niet mini. Nee ook niet mega groot maar met een goede indeling is in elke slaapkamer voldoende ruimte. Wij hebben hiervoor muren moeten slopen en opnieuw bouwen (gelijk ook elektra vernieuwd) door in de kleinste slaapkamer een hoogslaper met kledingkast in de muur te bouwen hebben we veel rust in de kamer gekregen. Alle vloeroppervlakte die over was kan leeg blijven omdat de meubels al in de muur verwerkt zijn. Vergelijkbaar met de foto. Bekijk bijlage 693771
    Ook hebben we bijna alle kledingkasten ingebouwd zodat de kamers rust uitstralen. Ik vind ons huis zoveel ruimer ogen sinds de verbouwing.
    Wij hebben ongeveer €10.000 uitgegeven aan het slopen en bouwen van 4 slaapkamer, elektra vernieuwen, stucen, nieuwe vloeren, inbouwkasten, verlaagde plafonds met spotjes. Dus het hoeft niet eens heel duur te zijn. Het is makkelijk zelf te leren en te doen. Wij hebben alleen het stucen laten doen. Verder alles zelf. Toen we begonnen konden we niks zelf (behalve schilderen en Ikea kasten bouwen) en nu kunnen we alles. Google kan je alles leren en daarna is het een kwestie van gewoon doen! Ik zou dus gaan voor het huis met de tuin en daar verbouwen, zodat de kinderen ook makkelijker buiten kunnen spelen.

Saartje33 vindt dit leuk.
  10. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.898
    5.855
    113
    Vrouw
    Tof! Wij wonen ( bewust) heel klein en vind dit soort oplossingen echt briljant.

Luna86 en Forumnaam vinden dit leuk.
  11. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    893
    1.752
    93
    Bedankt! Toen we gingen verbouwen (van 3 slaapkamers 4 kamers gingen maken) wist ik dat 1 kamer vrij klein zou blijven. Omdat ik niet wilde dat mijn kind niet zou kunnen spelen ben ik gaan zoeken naar ideeën om het gevoel van ruimte toch te kunnen geven en kwam ik op dit idee. Nu heeft hij de hele kamervloer aan ruimte en onder zijn bed zitten 4 deurtjes, achter 2 deurtjes zitten kasten voor kleding en speelgoed en via de andere 2 deurtjes kan hij onder zijn bed komen en heeft hij dus een geheime ruimte/hut met een trappetje naar boven naar zijn bed. Hij vindt het prachtig en het is ruimtelijk!

YaelStone en Saartje33 vinden dit leuk.
  12. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Mooi We hebben het ook in ons huidige huis etc alles inbouw maar wel laten uitbesteden;)) helaas ook al kunnen we zelf of willen met drie kleine kinderen is het gewoon niet realistisch.
    Twee zitten op school dus je okey okey maar baby van 6 niet. En bovendien moeten we ook tussendoor gaan werken. En om alles zelf te doen en bouwen heb je goede apparatuur nodig en dan is huren of kopen en dat betekent ook echt geld.

en 10.000 knap dat was vast niet nu want nu zijn de prijzen torenhoog. Vanaf vandaag hout 25% duurder geworden reken maar uit houten constructie voor de dakopbouw gelijk 25% meer, keuken 30.000 ipv 25 etc etc…
    Wat we jaar terug konden doen is nu dubbel prijs geworden helaas…

we hebben ons huis 10 jaar terug van strippen alles nieuw gebouwd leidingen plafond alle muren weg en opnieuw, doorbraken, deuren, keuken badkamer alles dus incl nieuw meubels en gordijnen en houten massief vloer en maatwerk trap eiken hout etc €70.000 kwijt waren we. Zelf enkel houten vloer gelegd. Dit nu.. alles minimaal 150.000 of meer. Helaas.

We zijn niet vies zelf iets doen maar met kinderen is niet haalbaar. Ze gaan niet naar opvang of oppas.

13. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    En ja we denken dat we gaan kijken of het überhaupt wel iets is. Ook ons financieel adviseur gebeld over of het handig is op dit moment zodat we financieel niet achteruit gaan van het verhuizen en overbrugging etc. Officieel is pas 19 juli ons andere huis verkoop gaat en dan pas kan adviseur iets überhaupt van de bank aanvragen dus als we nu bieden worden het risico nemen

het werkt niet mee want net gebeld door meubelmaker met prijs van de keuken die we laen maken hier in huidige huis en het is prachtig mooi en 30.000 en was precies on budget en er kan nog wat vanaf. Hij zal niet blij worden dat hij nieuwe keukenontwerp moet maken idem architect die zal ook het niet leuk vinden dat zijn project niet doorgaat…

we gaan morgen het zien. Alles bekijken en misschien bieden we nog lager wie weet:roflmao: het zal een beetje denk ik spelen dat we budget hebben om te bouwen en lager willen inzetten met bieding. Mocht niet lukken dan pech hebben we alternatief. We gaan niet koste ten koste wat het kost bieden voor enkel muren en dan zitten met verbouwing niet naaf wens.
    Mocht her zover komen gaan we dan offerte voor alles maken en gaan we keuzes maken uitbouw en renovatie totale of dakopbouw en mwa mwa renovatie zonder uitbouw
    We gaan ook met kids overleggen wat ze liever willen. Vandaag zeiden ze verhuizen met tuin maar toen ik zei dan “kleine slaapkamers” en geen eigen badkamer zeiden ze “blijven”:roflmao::roflmao:

Ik heb zelf geen groene vinger, wil die wilde groei eruit hebben, modern tuin met hout en reuze plantenbakken is meer dan genoeg voor mij
    Trampoline inbouw, zwembadje en chill bank en ben ik gelukkig mens :thumup:

14. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Ik zou voor het huis met de tuin gaan, ik vind het ook niet heel klein eigenlijk. Tuurlijk de 4e slaapkamer wel maar 100m2 over 2 verdiepingen verdeeld is toch niet gek. Ik denk ook echt dat je appartement verbouwen minder op gaat leveren dan een huis. Mensen hebben toch liever iets met een tuin als je het ooit wilt verkopen dan een een groot appartement dat geschikt is voor een gezin. De mensen die een appartement willen hoeven niet zo groot en de gezinnen willen liever een huis met tuin.

Voor de overbrugging moet je je huis laten taxeren, hebben jullie dat al gedaan?

15. Neilia

Neilia Niet meer actief

ik heb een tuin op het oosten en vind het ideaal.
    Mijn tuin is ongeveer 55m2 dus vergelijkbaar.
    Heb de hele dag zon in de tuin. Bij de achter gevel gaat ie rond 14:00 uur weg dus dan zit je heerlijk in de schaduw.
    Pas tegen 17:00 is de zon alleen nog achter in de tuin bij de schuur. Zwembad staat dan nog een klein stukje in de zon.
    Maar ik hou er niet van om in de zon te eten bijv. Zit dan veel liever een beetje in de schaduw.

16. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    893
    1.752
    93
    Onze verbouwing is wel nu, maar we hebben wel de mazzel dat we al het gereedschap konden lenen. Hier ook 3 kids maar die gaan wel naar school. Dus dat scheelt uiteraard ook. In eerste instantie wilden we meer werk uitbesteden, maar het was heel moeilijk om werklui te vinden die tijd hebben. Succes met beslissen

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    wat ik me afvraag hoe efficiënt gaat vloer verwarming zijn als je je muren niet isoleert? Ik heb aan 1 kant (hoekhuis) een muur die direct in contact staat met de buitenlucht en de andere muur die aan het huis van de buren grenst. De buitenmuur is geïsoleerd maar toch scheelt het 5 graden (kouder) met de muur binnen muur.

Ook hier een tuin op het oosten en ik vind het heerlijk. Onze woonkamer zit aan de achterkant van het huis en is s' morgens heerlijk licht. Tegen 14 uur komt de schaduw aan de achterkant van het huis en draait de zon naar de voorkant (waar de keuken zit). Vooral op warme dagen is dit fijn, kun je op het warmste moment van de dag heerlijk in de schaduw zitten. Zo rond 19 uur is de zon helemaal uit de tuin verdwenen.

Teapot vindt dit leuk.
  18. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Nou we zijn geweest. Ook gelijk wat aannemers geappt. €250.000 zou net genoeg zijn voor dakopbouw casco en totale renovatie. Aanbouw 30/40k extra.

19. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Misschien kun je beter een bouwkavel kopen :eek:

20. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Met huidige prijzen zeker niet.. het prijs zo hoog door de materialen helaas staal en hout niet te betalen

maar huis ernaast met aanbouw en dakopbouw totaal 160m5 en luxe afwerking levert 780.000 nu op bij verkoop..

Deel Deze Pagina