Verbouwen of verhuizen? We komen er maar niet uit

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 12 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Ik woon in een wijk waar veel jaren '30 woningen staan.Bij ons gaan er regelmatig discussies over verduurzaming van de wijk over de app en dus weet ik dan ook best veel hiervanaf. in een Oud huis en zeker wanneer dat vrijstaand is of veel vrije muren heeft kun je maar in beperkte mate beter isoleren. Waarschijnlijk zul je niet hoger komen dan een c label heel misschien een b-label. Dat moet je je echt realiseren. Bij ons in de buurt zijn meerdere mensen waarbij een warmtepomp installatie niet werkbaar bleek te zijn. Een warmtepomp haalt de warmte van buiten naar binnen maar wanneer de isolatiewaarde van een huis dusdanig laag is lekt er zoveel warmte meteen weer naar buiten dat de pomp het niet bij kan houden. Ik zou hier dus goed naar kijken of het bij jullie mogelijk is.
    Wij en ook andere mensen in onze buurt hebben veel geïnvesteerd in isolatie van het huis. Denk hierbij aan dubbel glas van de laatste standaard, vloerisolatie en dakisolatie. Echter wanneer je je muren niet specifiek gaat isoleren lekt daar heel veel van de warmte weg. In onze buurt mag je aan de buitenkant niks veranderen aan het huis en veel jaren 30 woningen hebben geen spouw muur. Weet je al of je een spouwmuur hebt? want dat zal veel invloed uiteindelijk hebben op je isolatie van je huis.
    Mocht je huis nog helemaal niet van extra isolatie bevatten zoals dakvloer muren en glas Dan zal dit veel duurder gaan worden dan €50.000.

Succes met je keuze!

2. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Ons huis heeft nu een energielabel D. We verbruiken niet extreem veel gas. Afgelopen jaar 1200 kuub en ik verwacht dit jaar rond de 1000 uit te komen. Verder is het redelijk goed geïsoleerd maar ik denk dat we inderdaad nooit op een energielabel A uit gaan komen.

3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dit is niet waar. Er bestaat ook binnenmuurisolatie, dat kan altijd. Je huis wordt er wel wat kleiner van, bij ons zit er 15 cm isolatie aan de binnenkant, ons huis is uit 1927 ongeveer (er zijn verschillende jaren te vinden ;)) en voldoet aan nieuwbouweisen qua isolatie. Ons huis heeft wel een spouw trouwens, maar is veel te dun om voldoende isolatie uit te halen. Ook een warmtepomp en dat gaat prima, de enige ruimte waar veel warmte weglekt is de hal, want originele voordeur.
    @tumtummetje Je had het over een hybride warmtepomp, dus dan is het geen probleem dat de isolatie niet supergoed is, want de ketel neemt het dan over als de warmtepomp het niet aan kan (als het bijvoorbeeld heel koud is). In combinatie met zonnepanelen zorgt dat voor lagere maandlasten.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  4. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Alles wat ik heb gezegd is waar. Isolatie aan de binnenkant is inderdaad natuurlijk altijd een optie maar bijna niemand kiest hier voor omdat je dan zoveel vierkante meters inlevert en dat de waarde van je huis behoorlijk omlaag brengt. Maar je hebt helemaal gelijk daarmee kun je inderdaad de isolatie enorm omhoog brengen. Uiteraard kiest bijna iedereen voor een hybride waterpomp maar wanneer je de muren niet hebt geïsoleerd en geen spouw muur kunt vullen dan is het financieel nauwelijks interessant vanwege dus het weglekken van zoveel warmte ( Dit geldt dus des te meer voor een vrijstaand huis)

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik weet niet over wat voor formaat huizen jij het hebt, maar zoveel vierkante meters lever je niet in hoor en bij een normaal formaat vrijstaand huis wordt je huis uiteraard juist meer waard als het beter geisoleerd is. Maar goed, daar gaat dit topic niet om, dus laten we erover op houden. Ik wilde gewoon in dit topic aangeven dat het ontbreken van een spouw absoluut niet betekent dat je het huis niet kunt isoleren of dat een warmtepomp geen optie is. (Wij hebben overigens geen hybride warmtepomp, maar een aardwarmtepomp en geen gas meer)

6. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.121
    1.825
    113
    Verbouwen.
    En dan zo dat je daar over 30 jaar nog kan wonen.
    Dus kantoor op de bestaande grond dat later dienst kan doen voor slaapkamer.
    Met ruimte voor een douche.
    En eventueel boven het kantoor een balkon maken een lekker prive stukje voor de kinderen mochten ze nog lang blijven.
    Of een stukje uitbreiden dat er een grotere slaapkamer komt.

Kolibrie2 vindt dit leuk.
  7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Nou dat ruimteverlies tikt bij een vrijstaand huis flink aan, moet je niet onderschatten. Stel je huis was 8x8 m^2 en wordt dan na aan alle zijdes 15 cm isoleren, ineens 7.7x7.7m^2
    Dan ga je van 64 naar 59.3 m^2. Een verlies van ruim7% aan grond oppervlak!
    Stel je huis was 7 ton waard dan is het obv vierkante meters ineens bijna 60k minder waard.
    Het zal wel iets meer waard worden doordat het beter geïsoleerd is maar de vraag is of dat 6% is.
    Hoe dan ook ieders persoonlijke keuze natuurlijk maar ik denk dat TS wel wat heeft aan alle input/gedachtegangen hier
    Maar verder hou ik er nu over op :)

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Maar zo werkt de prijs van een huis natuurlijk niet, of je moet ergens wonen waar bijvoorbeeld je perceel gratis is. En behalve dat hier de grond vaak duurder is dan het huis, zijn er nog heel veel andere factoren. Ik vraag me af of je zelf ook een huis hebt gekocht wat in deze categorie valt? Wij wel en met de renovatie (waaronder de binnenmuurisolatie) is ons huis veel en veel meer waard geworden. En bij het zoeken, was 20 m2 meer of minder woonoppervlak niet direct een factor in de prijs. Maar, sorry, ik houd nu echt op, laten we het erop houden dat we andere ideeën en ervaringen hebben.

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Sorry maar wat een kul. Laat ik nu toevallig in een vrijstaand huis uit 1903 wonen met oorspronkelijk alleen een steens muur. Toen we er kwamen wonen hebben we geïsoleerd door voorzetwanden te zetten en die zijn ongeveer 10 cm breed. Overal dubbel glas. En we krijgen binnenkort en hybride warmtepomp en dat zou ik niet doen als het niets oplevert. Ons huis is echt niet minder waard geworden omdat we het via de binnenkant geïsoleerd hebben. Ik heb de taxatie rapporten om het te bewijzen :roflmao:

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    @ts..
    Wij wonen in een jaren 50 woning, dus niet helemaal vergelijkbaar, maar evengoed oud.
    Gewoon een rijtjes huis, niks bijzonders.
    En vaak heb ik gedacht, hadden we niet iets nieuws moeten kopen.
    Maar als ik dan de straat binnenkom rijden, of mijn best grote tuin zie... nee dan weet ik het wel.

Als je werkelijk voor 50.000 alles kunt isoleren én een kantoor erbij... nou ik.zou het wel weten.
    Komt het kantoor inpandig of ga je uitbouwen?

11. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Het kantoor zou naast het huis gebouwd kunnen worden, maar ik denk dat we het achter op de tuin gaan bouwen. Zodat het ook in de avonden een gedeelte hangplek kan worden voor onze jeugd.

Saartje33, Juul75, Kolibrie2 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina